+ Plus

Vergelijkingstest Adventures met 21 inch voorwiel

Aan de namen kun je al zien uit welk vaatje er wordt getapt. Adventure, Cross Country, GS, Ténéré. Kan de nieuwe Honda Africa Twin deze gekende avonturiers partij bieden? Daar moet een uitgebreide toer over secundaire wegen, snelwegen en door het terrein antwoord op geven.

Allroads dragen hun gebruiksdoel al in hun naam. Ze moeten op reis een goed figuur slaan, op secundaire wegen hun mannetje staan en ook in het terrein nog enigszins uit de voeten kunnen. Een brede spagaat, die veel concepten al helemaal niet meer kunnen maken. Allroads hebben zich namelijk steeds meer tot comfortabele toermachines ontwikkeld, terwijl het offroad-aspect – nagenoeg parallel aan de ontwikkelingen in de auto-industrie – meestal beperkt blijft tot optische opsmuk.
Maar er is een groep machines, laten we ze voor het gemak de adventure-allroads noemen, die de oergedachte achter de allroad weer heeft omarmd. Uitstapjes in het terrein zijn bij deze motoren een vast onderdeel van het concept. En dat wordt niet in de laatste plaats onderstreept door het gebruik van een offroad-georiënteerd 21 inch voorwiel in plaats van een meer gangbaar 19 of 17 inch exemplaar (zie ook het kader verderop in deze test). Ook de motorfietsen in deze test hebben zo’n 21 inch voorwiel.
KTM richt zich met de R-versie van de 1190 Adventure al sinds de presentatie in 2013 op terreingebruik. Alleen handmatig in plaats van elektronische instelbare veerelementen, langere veerwegen, hardere veren, meer grondspeling, een grotere naloop, een breder stuur en standaard valbeugels onderscheiden deze ‘dirt-bike’ van zijn zuster-versie. Ook Triumph heeft twee verschillende modellijnen, waarbij XC als afkorting wordt gebruikt voor de Cross Country-variant van de Tiger 800. Naast een solide carterplaat en valbeugels heeft de XCA-variant in deze test als extra’s verder nog gefreesde offroad-voetsteuen, mistlampen, kofferdragers, handvat- en zadelverwarming en drie 12V-aansluitingen.
Bij Yamaha wortelt de Ténéré in de basis van de XT660R. Met een grote 23-liter-tank, slanke stroomlijn en een aantal andere aanpassingen doet de Japanner in optische zin wat aan een rally-machine denken. De BMW F800GS is als kleine broer van de boxer-GS een volledig op zichzelf staand model en is vaak eerste keuze voor echte globetrotters. Het brede gebruiksgebied van deze adventure-allroad stond ongetwijfeld ook in de ontwikkelingsdoelstellingen voor de Honda’s Africa Twin.
Dat doel zoeken de fabrikanten technisch langs zeer verschillende wegen, want de bandbreedte aan motoren loopt uiteen van de krap 50 pk sterke 660-eenpitter van de Yamaha tot de bijna 150 pk power-V-twin van de 1200-KTM. Extreem is ook het prijsspectrum van dit vijftal, dat varieert van € 8.499,- voor de Yamaha tot € 17.955,- voor de KTM. Om een zo breed mogelijk totaalbeeld van deze motoren te krijgen, hebben we deze test onderverdeel in vier verschillende beoordelingen. De basis wordt gevormd door onze 1000-punten-beoordeling (zie kader links). Een opmerking daarover: met ingang van dit nummer worden ook elektronische assistentiesystemen in deze beoordeling meegenomen. Criteria zoals bijvoorbeeld ‘grondspeling’ worden daardoor iets minder belangrijk en krijgen dus minder punten toebedeeld. Hierdoor moet het totale puntenaantal dat de Africa Twin in MotoPlus 5/2016 vergaarde worden bijgesteld van 699 naar 694 punten.
De 100-punten-telling wordt voor deze test aangevuld met de beoordeling voor secundaire wegen, reizen en off-road. Tijd om te starten! We gaan reizen, blazen en crossen!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...