+ Plus

Upgrade Kawasaki Z750

Je kunt nog zo veel van je motor houden, blind voor de zwakke plekken – hoe klein ook – moet je niet zijn. En je moet ze zeker niet als onveranderlijk voor lief nemen. MotoPlus laat zien hoe een Kawasaki Z750 met weinig geld en wat huisvlijt een stuk beter wordt. De Kawasaki Z750 is de eerste van een serie motoren die door enkele gerichte verbeteringen beter gaat scoren op onze bekende puntenlijst. Daarbij baseren we ons op de kritiekpunten die in de diverse testen van de Z750 naar voren kwamen. Die punten proberen we zoveel mogelijk met relatief eenvoudige, niet te dure en vooral legale ingrepen te verbeteren. Voor die verbeteringen aan de Z750 waren we in totaal een goede € 1000,- kwijt – inclusief banden en remblokken, die als slijtageonderdelen vroeg of laat toch vervangen hadden moeten worden. Het cijfer voor de prijs-kwaliteitverhouding verandert echter niet, aangezien de kosten sterk in de hand worden gehouden en er met de Z750 een behoorlijke stap vooruit wordt gemaakt. Dat betekent dat de Kawasaki op 8,6 blijft staan. De kosten voor de verrichte arbeid verschillen natuurlijk al naar gelang de vaardigheid van de sleutelaar. Ervaren hobbysleutelaars met een goed uitgeruste werkplaats moeten de ombouwklus in een middagje kunnen klaren, profs in een uurtje of twee. De keuze voor de gebruikte onderdelen werd gemaakt op basis van eigen testen. Waar die niet voorhanden waren, vielen we terug op de ervaring van de redactie. Aangezien de winter testen in eigen land momenteel niet makkelijk maakt, weken we uit naar Zuid-Frankrijk. Op een testparcours van Michelin bij Salon de Provence konden we de rem- en acceleratiemetingen doen, terwijl het achterland van Sainte-Victoire- en Sainte-Baume-Massiv met zijn brede banen en heerlijke paswegen een rijke keur aan bochten in de aanbieding heeft. [Im kleine Kasten auf Opener, kan ins Bild]DE KRITIEKPUNTEN- Banden- Stuur- Remblokken- Overbrenging- Veerelementen[2e Spread, Vielleicht grosses Bild aus MRD S. 156 weglassen] [Kasten]BANDENMet andere banden valt er met de Z750 heel veel winst te behalen. Uit de door Kawasaki voor de Z750 vrijgegeven serie banden kozen we twee setjes uit die ook in onze test van sportieve toerbanden (MotoPlus nr. 15/2007) goed voor de dag kwamen: de testwinnaar Michelin Pilot Road2 2CT en de Bridgestone BT021 F/R. De eveneens vrijgegeven Bridgestone BT002 Racing Street is in dit rijtje een buitenbeentje, aangezien het eigenlijk een supersport raceband is, maar dan wel met een goedkeuring voor de openbare weg. Michelin Pilot Road2 2CT Met de Michelins is de Z750 een stuk handzamer, preciezer en in lange doorlopers ook veel stabieler dan met de standaard Dunlop Qualifier PTL en NK. Hoewel dit soort eigenschappen zijn toe te schrijven aan een stijve bandconstructie met minder eigen demping, wordt de Kawasaki met het Franse rubber niet geplaagd door tankslappers. Ook de grip, zowel op nat, droog als koud wegdek, is boven iedere twijfel verheven. Enig minpuntje: onder extreme hellingshoeken wordt de Pilot Road2 wat wiebelig; de benodigde kleine stuurcorrecties zorgen daarbij voor een licht gevoel onrust, iets waar je aan moet wennen.Bridgestone BT021 F/R Van dat laatste valt bij de Bridgestone BT021 F/R niets te bespeuren. Het voorwiel geeft over het complete hellingshoekbereik een enorm zeker en onverstoorbaar gevoel en dat zorgt er voor dat het van bochten vergeven testparcours met de BT021’s een genot is om te rijden, zelfs bergaf. Alles wat de Bridgestones daar in ruil voor verlangen is minimaal meer kracht bij het insturen. De ietwat geringere grip van de Bridgestones vergeleken met de Michelins kwam alleen onder de laboratoriumomstandigheden van de bandentest aan het licht, in de gewone praktijk merk je daar vrijwel niets van. Kortom, de beste band voor de Z750. Bridgestone BT002 Racing StreetKies je voor de BT002’s, dan heb je het bij lage temperaturen en nattigheid niet bepaald gemakkelijk. De stuureigenschappen zijn dan wat nerveus en daarnaast zijn deze banden dan erg gevoelig voor langsgroeven. Om de BT002’s lekker op temperatuur te krijgen moet je een supersport tempo rijden, maar dan verwent de Racing Street met een voorbeeldige handling en heel veel grip. Een band voor de zomerse dagen en eigenlijk alleen voor specialisten. +7 PUNTENRIJWIELGEDEELTE EN VEILIGHEIDSTUURAanvankelijk stonden we wat sceptisch tegenover het aluminium stuur van LSL. Zo uit de verpakking leek het enorm breed en vlak, maar al snel bleek het stuur aan beide kanten slechts twee millimeter breder dan het origineel. Toen vervolgens de eerste bocht voor het voorwiel opdook, vervlogen alle bedenkingen plotsklaps. Doordat het stuur een stukje dieper is geplaatst verbetert het stuurgevoel aanzienlijk, terwijl de belasting voor de polsen gering blijft. Subjectief bekeken voelt de Z750 zelfs handzamer aan, wat objectief dan weer moeilijk te verklaren is. Hoewel, het aluminium stuur is een kilo lichter dan het standaard exemplaar, dat – in tegenstelling tot het LSL stuur – is voorzien van trillingsdempende gewichten. Kortom, een echte aanwinst. + 1 PUNTPRAKTIJK/ERGONOMIE RIJDER REMBLOKKENWie overstapt op vervangende remblokken, spaart in de regel geld uit. Wij probeerden een setje van Brembo (SA voor en SP achter) en AP Racing en daar verbeterde ook het remgevoel mee. Al in koude toestand blijken deze vervangingsblokken meer bite te hebben en hoeft er minder kracht op het hendel te worden uitgeoefend. Eenmaal warm wordt het verschil nog wat groter. De blokken werken enorm transparant en vertragen soeverein. Op de Bridgestone BT021’s boeken alle setjes remblokken dezelfde vertragingswaarden van 100 km/uur naar stilstand: 9,4 m/s². Dat komt overeen met een remweg van 41 meter en dat is een beter resultaat dan een vergelijkende meting met de standaard banden, waarmee we tot 8,7 m/s² kwamen. Nog een compliment dus voor de BT021’s. + 2 PUNTENVEILIGHEID/REMDOSERINGOVERBRENGINGDat de eindoverbrenging van de Z750 aan de lange kant is, blijkt wel als je de theoretische topsnelheid van 250 km/uur afzet tegen de maximaal bereikbare top van 230 km/uur. Om die overbrenging wat in te korten vervingen we het standaard 15-tands voorkettingtandwiel door een exemplaar met veertien tanden. Daarmee accelereert de Z750 0,8 seconde sneller van 60 naar 140 km/uur en 0,9 seconde sneller van 140 naar 180 km/uur. Maar het extra rijplezier is niet in metingen te bevatten! + 4 PUNTENMOTOR VORKVERENBijzonder bij de demontage van de voorvork van de Z750 was de ontdekking dat de linker vorkpoot geen dempercartridge heeft. Deze kan en moet ook niet ontlucht worden. Met olie vullen, de wel aanwezige demperstang een paar keer heen en weer bewegen en vervolgens de luchtkamer instellen. Die laatste verschilt trouwens per poot. In de linker poot is dat zonder veer en met in elkaar geschoven binnen- en buitenpoot 100 mm en in de rechter poot 106 mm. Met de vorkveren van Wilbers, die trouwens maar weinig van de originele verschillen, wordt een luchtkamer van 120 mm voor beide poten geadviseerd. De olieviscositeit SAE 5 blijft hetzelfde. Deze ingreep vergroot het veercomfort, maar zorgt er aan de andere kant voor dat de Z750 sneller door duikt bij remmen en bij hard remmen zelfs doorslaat. Lichtere rijders op zoek naar comfort hebben meer aan de grotere luchtkamers en de standaard veren, gecombineerd met de standaard achterschokbreker. De schokbreker van Wilbers is namelijk een stuk stugger en van echte harmonie tussen de Wilbers vering voor en achter was dan ook niet echt sprake. We combineerden uiteindelijk de achterschokbreker van Wilbers met de standaard vorkveren en de standaard luchtkamers en uit de voorhanden zijnde vorkolie- viscositeit SAE 5 en SAE 10 mixten we een compromis van 7,5 – andere mogelijkheden had de spontaan geconsulteerde Franse Yamaha dealer niet. Maar het werkte. Voor stug, achter stug en dat heel mooi synchroon over de gehele bruikbare veerweg. Bij zomerse temperaturen blijven de grotere reserves beschikbaar, terwijl het tijdens deze test vastgestelde comfortverlies uiteindelijk nog wat afneemt. Desondanks blijft deze afstelling het best geschikt voor sportief ingestelde rijders vanaf zo’n 80 kg. + 3 PUNTENRIJWIELGEDEELTEACHTERSCHOKBREKERTer vervanging van de originele veer probeerden we een emulsie-exemplaar van Wilbers dat bijzonder geschikt is voor zwaardere belasting. En of die extra belasting nu voor rekening komt van een zeer sportieve rijstijl, een zwaardere rijder (v.a. 80 kg), veel duogebruik of een combinatie van deze factoren, doet daarbij niet ter zake. De niet instelbare ingaande demping blijkt voldoende stug en de aanbevolen afstelling (10 mm voorspanning en uitgaande demping 12 klikjes open) is uitgekiend gekozen. Een sterk progressieve werking vanaf tweederde van de inveerbeweging helpt bij zware belading, maar vermindert het comfort op hobbelig wegdek. Lichtere rijders zijn trouwens beter af met de standaard veer. + 1 PUNTRIJWIELGEDEELTE [Das in einem Zirkel unter an den Punktewertung platzieren]CONCLUSIE+ 18 PUNTEN

Lees meer over

Kawasaki Yamaha Z750

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...