+ Plus

Uitslag Motor van het Jaar Verkiezing 2012

Vorig jaar koos de MotoPlus-lezer de BMW K1600 zescilinder tot Motor van het Jaar. Internationaal gezien kwam deze toermachine toen niet verder dan de derde plaats, achter de Ducati Multistrada en de BMW S1000RR. In 2012 kiezen de lezers van MotoPlus opnieuw voor de BMW K1600 als Motor van het Jaar, maar nu is Europa ook overstag gegaan en wordt deze machine ook door de lezers van onze acht internationale zusterbladen op de hoogste tree geplaatst. De eervolle tweede en derde plaats gaan in Nederland en Vlaanderen naar respectievelijk de Triumph Tiger Explorer en de Honda NC700X. Bijna 60.000 motorrijders uit negen landen hebben hun stem uitgebracht in deze internationale Motor van het jaar verkiezing. Onder hen een kleine 4.000 Nederlanders en Belgen, die via de stemkaart uit MotoPlus 23 of 24 van 2011 of online hun voorkeur uitspraken. Zij kozen hun favoriete motor in acht verschillende categorieën en gaven daarnaast aan welke motorcategorie hen het meeste aanspreekt. Daardoor ontstond een soort tweetrapsraket, want het aantal stemmen per motorfiets werd vermenigvuldigd met de belangstelling voor een bepaalde categorie. En nadat de MotoPlus-lezer dus in eerdere verkiezingen koos voor de Kawasaki 1400GTR (2008), de Aprilia RSV4 (2009), de Honda VFR1200F (2010) en de BMW K1600 (2011), prolongeert die laatste machine de eretitel in 2012, want opnieuw is de K1600 de gekozen tot Motor van het Jaar. De uiteindelijke winst van de K1600 heeft ook zeker te maken met de relatief magere tegenstand die de BMW zescilinder in een juist relatief zeer sterk in de belangstelling staande toercategorie heeft. Omdat de BMW K1600 in het toersegment stijf bovenaan eindigde en datzelfde toersegment op een immer stijgende belangstelling mag rekenen, wist hij zowel bij MotoPlus als over heel Europa gezien ongeveer 20% meer punten te verzamelen dan de nummers 2 op de lijst, de Triumph Tiger Explorer (Nederland en Vlaanderen) en de Ducati Panigale (Europa). Zowel op nationaal als op internationaal vlak mogen we stellen dat in vrijwel alle andere categorieën minimaal twee motoren aanspraak maakten op de winst, waardoor het aantal stemmen in een bepaalde categorie dus werd verdeeld. En als twee honden vechten om een been, gaat de derde (de K1600 dus) er dus mee heen… Bij de supersportmotoren waren het heel nadrukkelijk de Ducati 1199 Panigale en de BMW S1000RR die elkaar probeerden af te troeven. Omdat het segment van de supersportmotoren al jaren onder druk staat en voor 2012 opnieuw iets kromp (in Nederland en Vlaanderen zelfs met 3%), werd toch al snel duidelijk dat de Ducati Panigale, die iedereen vooraf als gedoodverfde winnaar tipte, het wel eens heel erg lastig zou kunnen krijgen in de eindrangschikking. Immers, de S1000RR haalde niet eens zo gek veel minder stemmen, maar sportfietsen zijn anno 2012 in het algemeen nog maar half zo populair als toerfietsen, allroads en allrounders! Bij die allroads snoepten ook twee motoren elkaar de punten af. Uiteraard de over heel Europa ongelooflijk populaire BMW GS, maar die moest in Nederland de nieuwe Triumph Tiger Explorer nog voor zich dulden. Uiteindelijk scoorde die Explorer net iets te laag om ook met de overall-overwinning in Nederland en Vlaanderen naar huis te gaan, maar de Triumph Tiger Explorer en de BMW R1200GS samen zijn veruit het sterkste duo op de plaatsen 1 en 2 in een categorie. Met andere woorden: zonder zo’n sterke tegenstander als de GS was de Explorer als nieuwkomer dus de Motor van het jaar geworden. En er is nog een categorie, die van de allrounders, waarin twee motoren elkaar het leven zuur maakten en punten van elkaar afpakten. Zowel in Nederland (23,34%) als in Europa (20,22%) zijn de allrounders de meest populaire categorie in motorland. Ze scoren qua belangstelling net iets meer dan de allroads (21,16%), de toerfietsen (19,19%) en de naked-bikes (18,68%). Ter vergelijk: de sportfietsen scoren anno 2012 niet meer dan 11,59% van de populariteit. En om het lijstje compleet te maken: choppers blijven steken op minder dan 4%, scooters op 1,9% en de 125 cc machines op slechts 0,2%. In die populairste categorie van allrounders spitste de strijd zich toe tussen de Ducati Multistrada (in 2011 categoriewinnaar, goede tweede bij Motoplus en winnaar in Europa) en de nieuwe Honda NC700X. Die laatste werd nu met 17,4% van de stemmen in deze categorie zelfs winnaar. Een beter teken dat de Nederlandse en Vlaamse motorrijder niet enkel en alleen hun droommachine hebben gekozen, maar toch ook het verstand hebben laten spreken, is er niet. Want de nieuwe superzuinige en goedkope Honda scoort bij de MotoPlus-verkiezing een fraaie derde plaats overall, achter de ruim 3,3 keer zoveel kostende BMW K1600 en de bijna 2,5 keer zoveel kostende Triumph Tiger Explorer. Het is andermaal een bewijs dat de MotoPlus-lezer Honda’s moed en inspanning wil belonen en aangeeft dat Honda een goede weg is ingeslagen. Trouwens ook de NC700X-verkoopcijfers bewijzen dat, want de eerste voorraad machines is inmiddels volledig uitverkocht en het wachten is op de volgende zending, aangezien er naarstig is bijbesteld. Bij de naked-bikes ging het vooral tussen twee Triumphs (de Speed Triple en de Street Triple) en de winnaar: de Ducati Diavel. De jarenlang populaire Monster-serie van Ducati zakt nu duidelijk af in populariteit. Maar waar Triumph bij de naked-bikes dus net naast de overwinning greep, stellen ze hun tweede categoriewinst – na de allroads – wel veilig bij de Choppers en Cruisers: de Triumph Thunderbird is in deze klasse veruit het populairste, voor de Harley-Davidson V-Rod en de Triumph Speedmaster. Bij de in Nederland nauwelijks meetellende 125-cc-klasse zijn twee Europese merken leading: de KTM 125 Duke wint deze klasse, voor de Aprilia RS4 125. Als derde eindigt de Honda Varadero 125. Bij de scooters geven drie modellen de toon aan, zowel in Europa als bij de MotoPlus-lezer. In Europa wint de vertrouwde Yamaha Tmax, voor de nieuwe BMW scooter en de Aprilia SRV850. In Nederland valt de Tmax nu terug naar de derde plaats en moet hij de twee nieuwelingen van BMW en Aprilia voor laten gaan.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-