+ Plus

Tips voor Trips (2)

Een “kenner” verklaarde ons voor gek toen we bekend maakten dat we met een Yamaha XJ900 een wereldreis gingen maken: totaal ongeschikt, veel te zwaar en nog 300 andere redenen kregen we te horen. Maar we konden ons achteraf geen beter motor wensen!
Onze keuze voor de XJ900 had onder meer te maken met het blok, dat zich door de jaren heen had bewezen als sterk (100 pk) en uiterst betrouwbaar. Zelfs met een zijspan eraan (voor de bagage) gaf hij geen krimp! In al onze (vaak verre) motortochten zijn we al heel veel wereldreizigers tegengekomen. En vaak valt de soms bizarre motorkeus op, want iedereen moet gewoon de motor kiezen waar hij zich lekker bij voelt. We zagen scooters, 50cc’tjes, Harley’s, een Honda VFR400R en zelfs een Solex. Sjaak deed het op een R1, de Canadees John Hyland op een HD Low Rider en beiden reden door Marokko, Mauritanië, Senegal en Mali. En volgden in de Sahara dezelfde route als de echte Dakar-rallyrijders! Kortom: het maakt helemaal niets uit waarmee je de wereld in gaat en over smaak valt niet te twisten. Van R1 tot Harley tot YBR125 of BMW GS-en en alles wat daartussen zit. Het enige wat telt is dat je behalve de beperkingen ook de mogelijkheden van jezelf en je motor inziet.
Off-roads en allroads: hoewel velen graag kiezen voor een zware jongen, blijkt in de praktijk vaak “hoe lichter hoe makkelijker (en goedkoper)”. Wat nou dikke off-road: we zagen in de meest bizarre uithoeken vrolijk lachende mensen op 125 Honda’s, kleine Yamaha’s en zelfs MZ’jes rondtuffen. Natuurlijk waren ze er wel; hoe dikker en stoerder ze eruit zagen, hoe angstiger veel lokale kinderen erop reageren! Pas geleden spraken we de Duitse wereldreiziger Silke, die een neiwue motor heeft laten opbouwen, maar nu haar vertrek naar Australië uitstelt omdat ze – nu haar motor helemaal klaar is – er eigenlijk niet meer op durft te rijden (zie www.weg-als-ziel.de/blog/blog.htm). Toch spreekt het voor zich dat zich in deze groep motoren de meest allrounde types bevinden.
Supersport en sport-tour: het is echter de vraag of je wel een allrounder nodig hebt. Hou je van fel en snel, en kies je voor asfalt (en daarvan is er veel rond de wereld), dan blijken er ideale motorfietsen te bestaan: ultrasportieve motoren met veel pk’s! Voordelen van supersport-motoren zijn het rijgedrag, het vermogen en een niet te onderschatten factor voor veel rij- en reisplezier: de uitstraling. Tegenwoordig kun je ook hierop voldoende bagage meenemen in zadel- en tanktassen.
 
Tourbuffels en customs: een grote droom voor velen van de "Easy rider" generatie: met een Harley of GoldWing over de vaak brede highways van Amerika. Niet ons ding, maar ieder zijn meug. We zijn ooit eens op het jaarlijkse treffen van de Amerikaanse GoldWing Club geweest. Compleet met caravans achter de motor! Daar zagen we de meest bizarre zaken om het reizende leven te veraangenamen, van zadelverwarming tot koffiezetapparaten. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het zat erop of het was ervoor te krijgen.
 
Moraal van dit verhaal: ga op pad met de motor die bij je past en ontdek samen de wereld waarin je je lekker voelt. Bob Fret uit België wist het zo te verwoorden: "Honda CB750 uit 1976 geeft mij in alle bochten veel plezier doordat ik dan overtollig gewicht van de motor afslijp, de sensuele slingering in het frame de mooie bochten extra lang maakt en het me ten slotte het zalige gevoel geeft dat ik het weer heb overleefd".
 

Lees meer over

BMW Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-