+ Plus

Tips & Tricks MP 22-2012

Waarom is de KNMV voorstander van ABS? Terwijl de discussie over een verplichte APK voor motoren in volle gang is, werd onlangs in Brussel bekend gemaakt dat vanaf 2016 alle nieuwe motoren boven de 125 cc moeten zijn uitgerust met een anti-blokkeer remsysteem (ABS). Deze maatregel past overigens in het plaatje van de Derde Rijbewijs Richtlijn, met een aparte positie voor het gebruik van motoren tot 125 cc. Er werd bij vermeld dat motoren voor sportgebruik, zoals enduro en wegrace, voor een deel worden uitgezonderd van de nieuwe Europese regel. Dat is iets waar de KNMV zich hard voor heeft gemaakt en dat riep bij sommigen weer de vraag op of de motorbond wel voorstander is van ABS? Ik kan daar volmondig ‘ja’ op antwoorden. Het een sluit namelijk het ander niet uit. In 2004 gaf de KNMV als verkeersbond al demo’s met motoren met ABS voor pers, medewerkers uit politiek Den Haag en provincies en importeurs. De tijd heeft niet stilgestaan, want in de loop der jaren heeft de motorindustrie gereageerd op de vraag in de markt. Eerst waren het BMW en Honda die voorzichtig met ABS-modellen begonnen, maar later volgden steeds meer fabrikanten en tegenwoordig worden anti-blokkeer remsystemen op heel veel modellen standaard toegepast. In navolging van de auto-industrie zijn de remsystemen op motoren ook steeds geavanceerder en werken ze niet alleen meer op de omwentelingen van de wielen, maar zijn ze voorgeprogrammeerd in de computer om ‘overberemming’ te voorkomen. Wel is ABS op goedkopere lichte motoren, in verhouding tot de totale aanschafprijs, een duur product. Ik ben een groot voorstander van ABS, omdat een motorrijder zijn schrikreactie nooit onder controle heeft. Die kan worden veroorzaakt door het onverwachte gedrag van een andere weggebruiker, maar ook door de staat van het wegdek. Er kan grind liggen of olie, of iets anders dat de remweg kan beïnvloeden. Je hebt ook geen sensor op je rechterhand of -voet, die doorgeeft hoe hard je moet knijpen of drukken om je snelheid maximaal terug te brengen. ABS grijpt in als de menselijke reactie van de motorrijder tekort schiet en dat kan van vitaal belang zijn. Veel weggebruikers zijn er al heel dankbaar voor! [streamer] Ik ben een groot voorstander van ABS, omdat een motorrijder zijn schrikreactie nooit onder controle heeft. [deze nog even over laten staan] GETEST ARAI FREEWAY Oeps, € 299,- (in decor-uitvoering zelfs € 399,-) voor een Spartaans uitgeruste jethelm? Is de Arai Freeway dat geld waard? Het antwoord: een luid en duidelijk nja. Nee, omdat er voor veel minder geld ook alternatieven zijn die met een ECE-keuring dezelfde passieve veiligheid bieden (zie ook de jethelmen-test in MotoPlus 16/2012). Maar daar staat een grote ‘ja’ tegenover, want de Freeway is zijn prijs absoluut waard. De helm zit werkelijk als gegoten en de pasvorm is bijzonder geslaagd. De Freeway valt perfect om het hoofd, heeft een heerlijk zachte voering, een gebruiksvriendelijke en goed zittende polstering, een veilige dubbel-D-sluiting en een goede aerodynamica. Helaas is de kinriem niet gepolsterd en ontbreekt een drukknopje om het klapperende riempje te fixeren. Ben je alleen al om stilistische redenen op zoek naar een jethelm, dan kun je eigenlijk niet om de luxe van deze Arai heen. INFO: www.hocoparts.com [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 16 s. 15 linksonder] MAXIMUM SNELHEID IN EUROPA In de meeste Europese landen worden overschrijdingen van de maximum snelheid fors bestraft. Op meeste snelwegen in Europa is de snelheidslimiet 130 km/uur, maar veel landen hebben bijvoorbeeld ook nog eens snelheidsbeperkingen voor beginnende rijders. In de regel mogen motorrijders op doorgaande secundaire wegen niet harder dan 90 km/uur. In Denemarken, Ierland, Macedonië, Servië, Zwitserland, Noorwegen en in ons eigen landje mogen we echter niet harder dan 80 km/uur. Binnen de bebouwde kom is 50 km/uur de gangbare snelheid. In de tabel hieronder hebben we alles even overzichtelijk op een rijtje gezet. [In grafiek] [groen] bebouwde kom [blauw] buiten bebouwde kom [geel] rijksweg [rood] snelweg [gestreept] Maximum snelheid varieert [boven grafiek] Maximum snelheid in km/uur [opsomming van de landen, grafiek overnemen uit MRD 16 s. 15 links onder. Let op de volgorde! Die is anders dan in MRD!] België Bulgarije² Denemarken Estland¹ Finland¹ Frankrijk Griekenland¹ Groot-Brittannië Hongarije Ierland Italië Kroatië Letland¹ Litouwen Luxemburg Macedonië¹ Nederland¹ Noorwegen¹ Oosternijk Polen¹ Portugal Roemenië Servië Slowakije Spanje Tsjechië Turkije Zweden¹ (op alle wegen al naar gelang bewegwijzering) Zwitserland ¹Maximum snelheid varieert; ²140 km/uur geldt alleen op nieuw aangelegde snelwegen [mrd 19 s. 110 boven] GETEST HELD AIR’N DRY HANDSCHOENEN Met de Held Air’n Dry handschoenen ben je bij zowel regen als warmte goed bediend. Dat is het resultaat van een innovatie tweekamer opbouw. Wat nemen we mee op een toerrit? Een paar luchtige handschoenen of een waterdicht setje, voor als het gaat regenen? Met de Held Air’n Dry heb je beide type handschoenen in één. Dat is het gevolg van een innovatieve constructie met twee kamers. De onderste is niet gevoerd, is door perforatie extreem goed geventileerd en biedt een heel direct gripgevoel, zoals je dat misschien kent van lichte zomerhandschoenen. Verschijnen er donkere wolken aan de horizon, dan komt de bovenste, licht gevoerde kamer met Gore-Tex membraan in beeld. Die bleef tijdens de ruim 4.000 testkilometers steeds keurig waterdicht. Daarnaast maakt de Held indruk met een degelijke afwerking en veilige constructie: de onderzijde is van kangoeroeleer, hardschalen protectie zorgt nergens voor irriterende drukplekken en de afstropen bij een eventuele val wordt voorkomen door de polssluiting die nagenoeg het complete polsgedeelte omvat. De Air’n Dry is er in de maten 7 t/m 12 en kost € 149,95. INFO: www.jhsports.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 22 s. 116 boven] GETEST: DANE LED-JACK ELEKTRISCH RIJDEN Tussen dimlicht en waarschuwingsvest probeert Dane een plekje te veroveren met het Lynsted LED-jack. Brengt het licht in de herfstige duisternis? Ook zonder de zo massaal gebruikte fluorescerende kleuren kun je opvallen: op het textieljack Lynsted versterkt kledingfabrikant Dane de signaleringskracht van de brede Scotchlite reflectiestrips op borst en rug met rode LED-lampjes die apart zijn in te schakelen. Het compacte bedieningselement, oplaadbaar middels een USB-kabel, zit in een borstzak en is voorzien van een batterij die na meerdere nachtjes doorhalen nog niet van opgeven weet. Bekende, maar daarom niet minder functionele techniek, wordt gebruikt als het op de andere materialen aankomt: een uitstekend functionerend wind- en waterdicht Gore-Tex membraan en een warme thermovoering tegen de kou. De Dane Lynsted kost € 589,- en is er in de kleuren zwart en grijs/zwart. Info: www.motoport.nl [in logo] MOTOPLUS-oordeel; ZEER GOED [beeld: col] DE MOTORCOL, JUIST NU! Een colletje voor de nek wordt nog al eens vergeten te dragen, maar juist nu de temperaturen dalen, zullen nek en schouders je dankbaar zijn als je er een draagt. Maar ook in de zomermaanden kun je een serieuze stijve nek oplopen als de rijwind vrij spel heeft. In de hals liggen de bloedvaten direct onder het huidoppervlak en door de rijwind wordt extreem veel warmte uit dit gebied afgevoerd. Het meest adequate middel tegen het snel afkoelen van de hals, nek en schouderpartij is een col. Zo’n col is er in veel verschillende uitvoeringen en ook in wind- en waterdicht materiaal. Waar je op koelere zomerdagen genoeg hebt aan een dun uitgevoerde warmer, kun je in de winter beter kiezen voor een exemplaar dat ook de kin en onderkaak afdekt. [MRD 23 s. 116 midden rechts] NIET LANGER FRIEMELEN Geen gefriemel meer aan de helm als je het geluidsniveau of andere functies van een Midland bluetooth-systeem wilt bijstellen. De draadloze, waterdichte afstandsbediening voor op het stuur is geschikt voor de systemen BT Next, BTX1 en BTX2 en kan met een verstelbare bevestiging op nagenoeg ieder motorstuur worden bevestigd. Het handige apparaatje, dat met duidelijke drukknoppen voor meer veiligheid (handen aan het stuur) moet zorgen, is middels een mini-USB-kabel op te laden. Info: www.midlandradio.eu

Lees meer over

BMW Honda

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-