+ Plus

Tips & Tricks MP 16/2013

Ieder kwartaal worden we geïnformeerd over de verkoopcijfers van nieuwe motoren in Nederland, compleet met het marktaandeel per merk. Afgezien van de aantallen in mei en juni jl. die een stijgende tendens vertoonden, was de laatste jaren sprake van een voortdurende daling. Niet echt positief nieuws. ‘Waar blijven de cijfers van de occasions?’ werd mij laatst gevraagd, ‘die liggen toch veel hoger?’ Nu houdt de KNMV zich voornamelijk bezig met de organisatie van evenementen voor mensen die al motorrijder zijn – of dat via een opleiding nog moeten worden – en niet direct met de verkoop van motoren, maar de vraag is zeer herkenbaar. Om te beginnen propageren wij liever het motorrijden dan we ons laten meesleuren in een negatieve nieuwsspiraal, maar dat betekent niet dat we doof zijn voor de motormarkt. Het aantal tweedehands motoren dat jaarlijks van eigenaar wisselt wordt op 100.000 geschat. Toch een levendige handel op in totaal 450.000 actieve motorrijders in ons land. Er komen ieder jaar zo’n 30.000 nieuwe A-rijbewijshouders bij en als een deel van die groep voor het eerst een motor koopt, is dat meestal geen nieuwe. Misschien dat door de motorimporteurs in publicitair opzicht meer aandacht aan occasions besteed moet worden? Ik heb vroeger ook altijd op tweedehands motoren gereden, totdat ik op een ‘motor van de zaak’ terecht kwam en die was nieuw. Dan ben je een bevoorrecht mens. Door de economische recessie wordt door veel mensen een dure aankoop uitgesteld, of het nu een wasmachine, een auto of een motorfiets is. Wie toch lekker wil motorrijden en wat minder te besteden heeft, kan op de occasionmarkt goed terecht. Bedenk wel dat de tweedehands motor die door particulieren wordt aangeboden, bijvoorbeeld op Marktplaats, vaak goedkoper is dan het exemplaar dat je bij de dealer hebt gezien, maar het verschil zit ‘m vaak in de garantie. Als je twijfelt kun je altijd een motorkeuring overwegen. Ben je een starter, hou dan een deel van je budget vrij voor een goede helm en veilige kleding. Dat zijn zeker geen occasions! [beeld volgt via Eric, 2e week] TOERROUTE VAN DE MAAND Met het insturen van zijn favoriete route heeft hij een jaar lang gratis Tyre-Pro gewonnen. Deze route is via de website van MotoPlus (onder het kopje ‘Toeren’) en TyreToTravel in verschillende formaten te downloaden. Ook een mooie route gereden of uitgezet, en wil je die delen met anderen? Mail hem naar toer@motoplus.nl en laat iedereen meegenieten. Wij kiezen samen met TyreToTravel iedere maand een nieuwe ‘Route van de Maand’. Wordt jouw route uitgekozen? Dan word je winnaar van een jaar lang gratis Tyre-Pro (en als je dit al hebt, krijg je het cadeau voor het volgend jaar). De winnaars worden bekendgemaakt in MotoPlus en via de newsblog op de website van TyreToTravel (www.tyretotravel.com). TyreToTravel is het online platform voor het zoeken, maken en delen van routes. [MRD 13 s. 121 boven] SLIM STUUR De CNC-gefreesde Multiclip clip-ons van ABM moet in ergonomische zin alles bieden wat een sportieve toerrijder wenst. Middels een verhoudingsgewijs slanke vorkklem moet de Multiclip ook bij beperkte ruimte goed te gebruiken zijn. Het bovenste gedeelte is met twee bouten gemonteerd en de klemring rond de vorkpoten zelfs met drie om verdraaien te voorkomen. De van een hoogwaardige aluminium legering gemaakte en zwart geanodiseerde clip-ons zijn traploos instelbaar en dus individueel aan te passen. Middels een schaalverdeling is een symmetrische fijnafstelling (vijf graden) geen probleem. De Multiclips van ABM kosten € 349,-. Info: www.mdi-online.nl [MRD 13 s. 122 midden links] HELMETIKET JUIST LEZEN De grote ‘E’ staat voor ECE (Economic Commission of Europe), het getal er achter staat voor het land waar de helm is gehomologeerd (in dit ‘3’ en dat staat voor Italië). De ‘05’ staat voor de certificeringsnorm, op dit moment: ECE-R 22.05. De daaropvolgende getallen vormen het volledige homologatienummer. De ‘P’ staat voor integraalhelm (‘J’ voor jethelm en ‘NP’ voor ‘Non protective Chin’, dus jethelmen met een niet gekeurd kinstuk. De laatste cijferreeks slaat op de productiebadge (maximale productiebadge: 3.200 helmen. [mrd 14 S. 116] GETEST: DUNLOP BANDEN VOOR YOUNGTIMERS Er gebeurt momenteel veel in het bandensegment voor youngtimers en lichte middenklassers. Dunlop stuurt als opvolger van de klassieke Arrowmax GT501 de Streetsmart de weg op. Een eerste indruk. Nieuwe banden! Dat is nog altijd een succesvolle basis voor een eenvoudige en bovendien goedkope tuning van het rijwielgedeelte. Dat geldt ook voor de steeds populairder wordende categorie youngtimers uit de late jaren zeventig tot aan begin jaren negentig. Tot nu toe had Dunlop voor deze categorie motoren de Arrowmax-lijn (GT501 en D103) in het programma. Deze wordt nu door de Streetsmart vervangen, een band die met een nieuw contour en karkasconstructie niet alleen onder klassieke motoren wil uitblinken, maar bijvoorbeeld ook onder retro-bikes. Een lager gewicht dan de Arrowmax moet de handelbaarheid verbeteren, terwijl een silica-rubbercompound en brede profielrillen een goede natte grip moeten waarborgen. Goed, genoeg theorie, op een originele BMW R90S en een Honda CB750 Four gaan we op de Streetsmart een stukje om. En zeker niet op z’n boerenfluitjes: de BMW laat zich verrassend neutraal insturen en de Honda vliegt uiterst wendbaar van de ene naar de andere bocht. Nieuwe neo-klassiekers als de Triumph Bonneville en de Kawasaki W800 blijken, tot de gebruikelijke onderdelen als jiffy en voetsteunen het asfalt toucheren, ook heel vlot en neutraal door het bochtenwerk te zeilen. De nieuwe diagonaalband is inmiddels in diverse maten leverbaar. LEVERBARE MATEN VOORACHTER 16 inch 17 inch 18 inch 19 inch [MRD 14 s. 120 rechts boven] SNELLE SLUITTECHNIEK Tankrugzakken met een snelsluitsysteem zijn inmiddels lang en breed ingeburgerd. Maar Hepco & Becker introduceert voor de nieuwe Street-Generation het eigen Lock-it-System aan. Hierbij wordt op de bevestiging van de tankdop een magnetische ring gemonteerd. Het in de bodem van de tankrugzak bevestigde bijbehorende deel kan zo makkelijk in de geleiding schuiven en daarna mechanisch worden vergrendeld. Deze tankrugzak is er in diverse uitvoeringen: Daypack (5 liter), Enduro (15 tot 20 liter) en Tourer L en XL (14 tot 19/18 tot 23 liter). De prijzen beginnen bij € 79,-. Tot de standaard uitrusting horen afsluitbare ritsen en een geïntegreerde regenhoes. De Lock-it-tankring is er vanaf € 39,90. Info: www.mdi-online.nl [MRD 15 p. 116 boven] GETEST: NIEUWE BLUETOOTH KITS TALKMASTER ON TOUR Het is tijd voor een nieuwe ronde bij de draadloze communicatiesets voor motorhelmen. Cardo wil met de Scala Rider G9 tot negen personen middels een Bluetooth praatsessie met elkaar kunnen verbinden, terwijl Schuberth het SRC-systeem aan de nieuwe C3 Pro systeemhelm heeft aangepast. CARDO SCALA RIDER G9 Met het topmodel G9 wil Cardo een flinke groep motorrijders draadloos met elkaar kunnen verbinden. Tot negen apparaten zijn in de gespreksmodus van motor naar motor over een afstand van 1,5 kilometer met elkaar te verbinden. Dat koppelen (‘pairen’) gaat heel eenvoudig: het vlak bij elkaar houden van de helmen is in feite voldoende om de systemen met elkaar te verbinden. Tijdens de test werd de verbinding niet altijd even betrouwbaar weer opgebouwd na een onderbreking. Middels de zoekfunctie van diverse smartphones (er is getest met een Apple iPhone 4 en een Samsung Galaxy S III) zijn deze snel te verbinden met de G9 en kun je tijdens het rijden muziek luisteren of telefoneren. De stereokwaliteit van de draadloos overgebrachte muziek is zeer goed, terwijl het stemgeluid tijdens onderlinge gesprekken en bij telefoneren iets volume mist. Met een volle accu kun je ruim een dag doen en dat is meer dan voldoende. Prijs soloset € , prijs duoset € . Info: www.jhsports.nl MOTOPLUS-oordeel: GOED SCHUBERTH SRC In technische zin is het systeem van Schuberth gebaseerd op dat van Cardo. In die wetenschap is het niet verrassend dat ook de bediening van dit systeem weet te overtuigen, alhoewel het ook een paar zwakke puntjes kent. Zo liet een iPhone 4 zich probleemloos met de Schuberth SRC koppelen, maar de pairing met een Samsung Galaxy S III ging minder soepel. Door de zeer goede geluidsdemping van de C3 Pro systeemhelm overtuigt de mooi geïntegreerde Bluetooth-unit met een zeer goede audiokwaliteit bij zowel de draadloze weergave van muziek als tijdens gesprekken. Bij wisselende snelheden wordt het geluidsniveau automatisch aangepast. Bij het draagcomfort laat deze Schuberth-combi wel een paar kleine steekjes vallen. Door de ‘dikke’ audiokraag (foto) moet het kindeel met nadruk worden gesloten en de zwanenhalsmicrofoon drukt door het dunne kindeel. Prijs: € ,- (kit zonder C3 Pro). Info: www.splashdesign.com MOTOPLUS-oordeel: GOED [MRD 15 p. 116 onder] GETEST: ALPINE GEHOORBESCHERMING PARDON, U ZEI? Ongefilterd motorgenot met een ‘prop’ in het oor – gaat dat samen? Met de nieuwe Moto-Safe oordoppen van Alpine kan dat. Door een kleine demper in de gehoorgang vermindert in eerste instantie de lawaaipiek van de rijwind, terwijl dankzij een effectief geluidsfilter het omgevingsgeluid van bijvoorbeeld andere voertuigen wel hoorbaar blijft. Een ander aangenaam neveneffect is dat het geluid van de eigen motor veel intensiever wordt waargenomen.! Ook bij gebruik van een intercomsysteem is het stemgeluid veel beter hoorbaar. Door de zachte lamellenstructuur passen deze Alpine oordoppen zich goed aan de gehoorgang aan en ook na het opzetten van de helm blijven de doppen mooi op hun plek zitten. Middels inzetfilters is de mate van geluidsdemping op twee niveaus te regelen. Het hele setje kan bovendien in een handig tasje worden opgeborgen. Prijs: € 24,95. Info: www.alpine.nl MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [beeld: _Q7C5828] TIPS MOTOR HUREN IN HET BUITENLAND De vakantie draait op volle toeren. Mocht je nog van plan zijn om in een zonnig oord een paar dagen een motor te huren, dan kan het geen kwaad om onderstaande tips even door te nemen. Controle: inspecteer de motor nauwkeurig voor je hem definitief besluit te huren. Let met name op de technische staat en het algemene onderhoud. Laat smerige en slecht onderhouden machines bij voorkeur staan. Proefrit: vraag of je even een kort proefritje mag maken, waarbij je de werking van het rijwielgedeelte en de remmen kunt controleren. Check ook de banden (spanning en profiel). Maak gelijk melding van eventuele gebreken en sta zo nodig op het vervangen van de betreffende onderdelen. Overdracht: laat bestaande schade als deuken en krassen vastleggen in de huurovereenkomst om ellenlange discussies bij de teruggave te voorkomen. Verzekering: probeer indien mogelijk een volledig casco verzekering af te sluiten. Sommige verzekeringen (ongevallenverzekering) kun je beter al in Nederland afsluiten en je niet door de verhuurder aan laten smeren. Tanken: lever de motor altijd met een volle tank weer in. Veel verhuurders rekenen astronomische bedragen door als ze zelf de tank moeten afvullen. Noodnummer: goede verhuurders zijn altijd telefonisch bereikbaar om bij problemen (technisch defect, ongeluk) snel hulp te kunnen bieden. [beeld MRD 15 p. 75 boven] DE BELANGRIJKSTE VRAGEN OVER MOTOROLIE Motorolie is een veel voorkomend gespreksthema als motorrijders aan de stamtafel in technische discussies verzeild raken. Hieronder gaan we in op de belangrijkste olievragen. Verschilt motorolie van auto-olie? Dat zou op zijn minst het geval moeten zijn, want er worden behoorlijk verschillende eisen aan gesteld. Motorfietsmotoren hebben vaak een hoog litervermogen en vragen daarvoor ook hogere toerentallen dan een motorblok van een auto. Daarnaast worden ze ook heter. Met name een luchtgekoeld motorblok belast olie sterker dan een in de regel vloeistofgekoeld motorblok van een auto. Bovendien moet de olie bij nagenoeg alle motoren ook de versnellingsbak en de koppeling smeren en wordt het daarbij zwaar belast. Motorolie voor hoogvermogende auto’s is volkomen ongeschikt voor motorfietsen, omdat het additieven kan bevatten die de wrijvingsverhoudingen in een oliebadkoppeling dusdanig kunnen veranderen dat er schade ontstaat. Is synthetische olie beter? Niet per definitie. Een uitstekende minerale olie is tot meer in staat dan een middelmatige synthetische olie. Een hoogwaardige synthetische olie is echter superieur aan een minerale olie. Deze olie is thermisch hoger belastbaar, veroudert minder snel en zorgt voor een schoner motorblok. De beschermende werki

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...