+ Plus

Tips & Tricks MP 12-2011

DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSBIMOTA MANTRAIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 6: de Bimota Mantra.Het lag ongetwijfeld aan het design: een dik monster van een benzinetank die naadloos overliep in de koplamp-unit, het misleidende 2-in-4 uitlaatsysteem en als kroonjuweel een spreekwoordelijk stuk brandhout waar de armaturen aan waren bevestigd. Wie liep er nu in hemelsnaam warm voor een dergelijk styling-offer? Dit moest wel een flop worden. En heel gunstig waren de voortekenen nu ook niet, want eerdere door beroemde designers ontworpen motorfietsen mislukten jammerlijk. Denk bijvoorbeeld aan de Aprilia Moto 6.5 van Philippe Starck of de Morbidelli V8 van Pininfarina. Dus waarom zou de Bimota Mantra van Sascha Latigues wel kans van slagen hebben? Toch stuurde de Mantra helemaal niet verkeerd. Hij klonk ook haast furieus en had bijzonder goede omgangsvormen. Maar Bimota was altijd een synoniem geweest voor ultrasportieve racereplica’s, een machine met de muscle-bike uitstraling van de Mantra kwam domweg niet voor in het vocabulaire van de Bimota-adept. Bovendien bleef het bij de Mantra beperkt tot blaffen, want het Ducati-blok in het vooronder was redelijk tam. Misschien kwam de Bimota Mantra wel vijftien jaar te vroeg. [Beeld: Bimota_Mantra][MRD 11 s. 60 links]TOP & FLOPREMWEGGiftige stoppers of een tandenloze set stoppers? Wat remmen betreft zijn er grote verschillen in de maximale vertraging te bespeuren. Als het om remmen gaat, is de factor fun duidelijk van ondergeschikt belang. Hier draait het vooral om veiligheid en om het voorkomen van een valpartij. Logisch dus dat ABS van doorslaggevende betekenis is. De bewering dat ABS de maximale vertraging zou verminderen, is inmiddels door de techniek achterhaald. Motoren met ABS noteren grotendeels top-vertragingswaarden. De in de bijgaande tabel vermelde waarden zijn gerealiseerd in testen en vergelijkingstesten, terwijl bij speciale remtesten onder ideale omstandigheden al vertragingen tot 10,6 m/s² zijn gemeten. Ter illustratie: op het moment dat een Ducati Diavel met ABS stilstaat, raast de Chinese Shineray 125 nog met 55 km/uur voorbij.[Top, groen]REMWEG VANAF 100 KM/UUR37,5 meterAprilia SMV750 Dorsoduro ABS 37,5 m (10,3 m/s²)BMW K1300S 37,5 (10,3 m/s²)Ducati Diavel 37,5 m (10,3 m/s²)Aprilia NA850 Mana ABS 38,2 m (10,1 m/s²) BMW K1600GT 38,2 m (10,1 m/s²) Ducati Streetfighter S 38,2 m (10,1 m/s²) Ducati 1098S 38,2 m (10,1 m/s²) MV Agusta Brutale 1090RR 38,5 m (10,0 m/s²)Ducati 848 EVO 39,2 m (9,8 m/s²)BMW R1200RT 39,8 m (9,7 m/s²)[Flop, rood]REMWEG VANAF 100 KM/UUR53,6 meterShineray XY125GY 53,6 m (7,2 m/s²)Yamaha FJR1300A 48,8 m (7,9 m/s²)Ducati Monster 696 46,7 m (8,3 m/s²)Honda CBR600F 43,3 m (8,9 m/s²)Yamaha XJ6 ABS 43,3 m (8,9 m/s²)Benelli TreK 1130 Amazonas 42,9 m (9,0 m/s²)Kawasaki Z1000SX 42,4 m (9,1 m/s²)Triumph Tiger 800 42,4 m (9,1 m/s²)Triumph Tiger 1050 SE 41,8 m (9,2 m/s²)BMW S1000RR 41,5 m (9,3 m/s²)[IK WACHT NOG OP DE PRIJS BIJ DEZE CAMERA][MRD 12 s. 114 bovenaan]GETEST: MIDLAND XTC-200 ONBOARD CAMERABEWEGEND BEELD!De Midland XTC-100 schopte het tot kooptip in onze praktijktest van onboard camera’s (MotoPlus 19/2010), maar nu is er de grote broer in de vorm van de XTC-200, met HD-resolutie (720p). De compacte en robuuste kunststof behuizing van de XTC-200 (93 gram) komt exact overeen met de maten van de XTC-100 (85,2 x 30,3 x 42,4 mm). De bediening van de camera is buitengewoon eenvoudig: van de camera is buitengewoon eenvoudig: één schakelaar doet al het werk. De schuif aan de bovenzijde is goed met handschoenen te bedienen en de drie kleine, goed zichtbare LED’s houden je prima op de hoogte van de toestand van de accu, SD-kaart en opnamestatus (HD met een resolutie van 1280 x 720 pixels en een framerate van 30 fps of SD met 640 x 480 pixels en 60 fps). De lithium-ion accu houdt het zo’n drie uur vol en de camera accepteert micro-SD-kaarten tot een grootte van 32 GB. Het beeldmateriaal in het formaat 16:9 wordt in MP4-formaat opgeslagen en met AVC- en H.264-Codecs gecomprimeerd. Maximale opnamehoek: 140°. Kwaliteit: niet uitmuntend, maar goed genoeg (geïntegreerde beeldstabilisator). Opvallend is dat er in de hoeken van het videobeeld nauwelijks vervorming optreedt en dat alle kleuren realistisch worden weergegeven. Het diafragma doet zijn werk goed, maar vraagt wat tijd om zich bij wisselende lichtomstandigheden op nieuwe omstandigheden in te stellen. De audiokwaliteit is goed, het motorgeluid komt realistisch over (bij harde wind kun je de microfoon beter met een stukje tape afplakken). Verder wordt deze set super compleet geleverd: stuurbevestiging voor motor of fiets, helmbevestiging, fietshelm- en skibrilbevestiging, USB-kabel en twee oplaadunits. PRIJS: € INFO: www.xtravus.com [BU]Eenvoudige bediening, goede beeldkwaliteit, stevige bevestigingsbeugels, de camera van Midland steekt goed in elkaar.HET GEVAAR IN HET BUITENLANDAndere landen, andere straffen. Ook in het buitenland opgelopen boetes worden tegenwoordig gewoon geïnd. Dus wie bijvoorbeeld in Italië op de bon wordt geslingerd, moet vaak gewoon betalen, ook al kun je de boete niet ter plekke voldoen. Kleine troost: meestal geldt dit niet voor boetes onder de € 70,-. Vaak zijn de boetes wel veel hoger dan we in Nederland gewend zijn. Rijden door rood licht of in een inhaalverbod negeren kost je in Noorwegen doodleuk € 670,- en word je in Italië met 1,5 promille alcohol of meer van de motor gehaald, dan ben je de machine pats, boem, kwijt. Afijn, bekijk het in onderstaand lijstje maar even op je gemak.[overzicht in Excell sheet, verder geen beeld][tekst die onder schema met boetes moet]Bedragen in euro (afgerond), NM = netto maandloon, DL = dagloon (boeteberekening naar maandloon, in Finland max. 120 DL), * = minimum boete overdag, ’s nachts (tussen 22.00 en 07.00 uur) een derde hoger

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-