+ Plus

Tips & Tricks MP 09-2011

Goed, Top & Flop is als het op zithoogte aankomt niet helemaal de juiste benaming. Misschien was High & Low beter geweest. Want waar de een de voorkeur geeft aan een plek hoog boven het asfalt, zit een ander er liever wat dichterbij. Mensen die wat kleiner van stuk zijn, neigen bijvoorbeeld eerder naar een wat lagere zit. En het echt lage werk vind je uitsluitend in de categorie choppers en cruisers. Hogere machines zijn, conceptueel bepaald, in de regel vaak allroads of supermoto’s. In deze twee rijtjes een opsomming van hoge en lage machines uit het actuele modelaanbod. Er zijn nog wel hogere en ook lagere machines geweest. Wat te denken van de inmiddels niet langer leverbare KTM 950 Super Enduro R met een waanzinnige zithoogte van 97 mm? Of de ultralage 44 mm van de A.T. American Cycles? HOOGSTE ZITKTM 690 Enduro 933 mmKTM 690 SMC 920 mmYamaha XT660Z Ténéré 910 mmBMW R1200GS Adventure 900 mmDucati Hypermotard 1100 SP 900 mmBenelli TreK 1130 Amazonas 895 mmHusqvarna SM630ie 895 mmAprilia Dorsoduro 1200 890 mmBMW F800GS 880 mmDerbi Senda DRD125 SMT 880 mmLAAGSTE ZITHonda Shadow 750 C-ABS 660 mmHonda VT1300CX 680 mmH-D Dyna Wide Glide 680 mmVictory Vegas/Jackpot 680 mmYamaha XVS950A Midnight Star 680 mmH-D Street Bob 690 mmKawasaki VN900 Custom 695 mmH-D V-Rod Muscle 700 mmH-D Street Glide 700 mmSuzuki Intruder M1800RZ 700 mm[MRD 9 s. 126 links boven]GETEST: ICEBREAKER ONDERKLEDINGVoor een comfortabel toerritje is ook goede onderkleding onmisbaar. We probeerden een setje van het in de motorwereld nog relatief onbekende Icebreaker. Zonder functioneel ondergoed profiteer je nauwelijks van de goede eigenschappen van een klimaatmembraan in je textiel motorkleding. Gore-Tex en consorten functioneren immers alleen optimaal als zweet snel van het lichaam wordt afgevoerd. En dat is niet bepaald een eigenschap waar doorsnee katoenen t-shirts en spijkerbroeken om bekend staan. Deze Icebreaker Bodyfit 200 onderkleding doet dat beduidend beter. Deze set van merinowol sluit heel goed en fijn aan op de huid, neemt heel snel zweet op en neemt geen onprettige lichaamsgeuren op. Mooi detail: de hoge broekband. Icebreaker onderkleding is nog niet echt doorgedrongen tot de motorzaak, maar is bij goed gesorteerde buitensportzaak zeker te vinden. De prijzen voor deze set liggen rond de € 120,-. INFO: www.icebreaker.com [in logo]MOTOPLUS-OORDEEL: ZEER GOEDDE 20 GROOTSTE MOTORFLOPSAPRILIA RST1000 FUTURAIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hiervoor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer: 9: de Aprilia RST1000 Futura.De naam van deze sportieve toermachine van Aprilia beloofde veel, maar had uiteindelijk vooral betrekking op het gewaagde futuristische design. Alhoewel het opvallende uiterlijk van deze Futura een groot deel van de sportieve toerfractie wel kon bekoren, deden bepaalde eigenschappen en de uitrusting van de RST1000 dat zeker niet. De Futura was absoluut comfortabel en prettig in de omgang, maar het feit dat deze ‘toekomstmachine’ bijvoorbeeld geen geregelde katalysator en ABS had, maakte hem op slag een stuk minder interessant in dit competitieve segment. Bovendien waren de remmen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de puike stoppers van de RSV mille, een stuk minder van kwaliteit. Ook ontbraken de in dit segment waardevolle extra’s als een schone cardan en een verstelbare ruit. Het gedurfde design van de Futura was in ieder geval prijzenswaardig. Twee jaar na zijn introductie verdween de Futura alweer van de markt. [beeld volgt morgen]GETEST: LIDL MOTORHANDSCHOENENSupermarktketen Lidl probeert al een paar jaar motorrijders binnen te halen met bijzonder aantrekkelijk geprijsde motorkleding. Maar wat mag je bijvoorbeeld verwachten van een paar waterdichte handschoenen van twee tientjes? We namen de proef op de som.Ha, de donkergrijze donderwolken worden haast met enthousiasme ontvangen. Ideaal testweer voor een paar handschoenen die op het etiket beloven waterdicht te zijn. En als er dan ook nog een prijskaartje van slechts twintig euro aan hangt, worden we helemaal nieuwsgierig. Dat kan toch nooit waterdicht zijn? Maar als er een ding is wat we deze handschoenen van de Lidl moeten nageven, is het wel dat water geen kans heeft. Ook na een paar uur regen, voelt de binnenzijde van beide handschoenen nog keurig droog aan. Maar het klimaatmembraan werkt zeker niet perfect, want tijdens een paar warme dagen voelt het al snel bijzonder broeierig aan en krijg je na een tijdje behoorlijk klamme handen. En dat leidt er weer toe dat je bij het uittrekken de voering mee naar buiten neemt en die is vervolgens ook niet goed meer op de juiste plek te krijgen: Gevolg: de handschoenen zitten geen moment lekker meer. Maar dat deden ze toch al niet, aangezien de vingertoppen niet overal mooi in elkaar zijn gezet, waardoor de handschoenen nogal wat vervelende drukpunten kennen. Daarnaast is ook de sluiting niet echt perfect, want de klittenband-strap rond het polsgewricht had niet aan de buitenzijde, maar aan de binnenzijde geplaatst moeten worden. Hierdoor is de handschoen ter plekke eigenlijk nauwelijks te fixeren. Nu was die sluiting toch al niet het sterkste punt, want binnen een week liet van een handschoen het onderste klittenbandgedeelte al los. En zo wordt goedkoop al snel duurkoop….[in logo]MOT0PLUS-OORDEEL: ONVOLDO

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-