+ Plus

Tips & Tricks MP 09-2010

WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. De S van Suzuki. Michio Suzuki, de geestelijk vader van Suzuki. Halverwege de jaren vijftig begon de honderd jaar eerder opgerichte fabrikant van weefgetouwen met de productie auto’s en motorfietsen en werd het bekende S-logo ontwikkeld. Tot op de dag van vandaag wordt Suzuki door een familielid geleid: Osamu Suzuki. Alhoewel de naam Suzuki in Japan net zo wijd verbreid is als De Vries of Jansen in Nederland, geldt Suzuki wereldwijd als een van de bekendste merken. In die afgelopen vijftig jaar werd het logo zelfs nooit veranderd. Of je moet de kleine aanpassing in 2006 zo willen bestempelen. Toen werd verhouding tussen de S en de naam Suzuki licht aangepast. HET KLEDINGETIKETMotorkleding, we kunnen niet zonder. Maar wat dragen we nu eigenlijk? Tijd voor een alfabetische rondleiding over het rijkelijk met tropisch klinkende aanduidingen bedeelde kledingetiket. TeflonMerknaam van DuPont voor PTFE. ThermoliteIsolerende microvezel van DuPont.ThinsulateZeer licht en dun isolatiemateriaal bestaande uit 65% polypropyleen en 35% polyester. Wordt vaak gebruikt als warme vulling tussen de buitenlaag en de voering. Het neemt praktisch geen vocht op en is ademend. Tri-MesHVoering van 100% polyester, netachtig verweven. Wordt vaak in combinatie met andere voeringstoffen, zoals CoolMax, gebruikt. Z-linerVrij tussen voering en buitenmateriaal hangend membraan. Het wordt ook gebruikt bij een laminaat met twee lagen, waarbij de bovenlaag en het membraan met elkaar zijn verlijmd of aan elkaar zijn gelast. Bij een robuust laminaat met drie lagen vormen bovenlaag, membraan en voering een eenheid. LEERONDERHOUDKWESTIE VAN SMERENDe zomer is aantocht, dus de leren motorkleding kan weer uit de kast worden getrokken. Maar hoe houd je het – in de regel kostbare – leer schoon en soepel?Leren motorkleding wordt na het reinigen vaak opgehangen tot het volkomen droog is. Daarna wordt er in de regel meer of minder dik leervet opgesmeerd. Goed bedoeld, maar dat helpt slechts gedeeltelijk. De poriën worden door het vet slechts oppervlakkig ‘verzegeld’, waardoor het leer niet voldoende wordt gevoed. Beter is het om het leer na de schoonmaakbeurt met een handdoek droog te wrijven. Hierdoor is het leer poriëndiep schoon en kan het veel onderhoudsmiddel opnemen. Met een zachte doek kun je vervolgens het onderhoudsmiddel in het nog klamme leer masseren. Laat het kledingstuk vervolgens in een goed beluchte ruimte – absoluut niet in de zon of boven een verwarming – drogen. Het resterende vocht in het pak verdampt en de onderhoudolie trekt in de poriën. Het leer blijft zo lekker soepel. Leervet houdt het leer slechts in beperkte mate soepel, maar biedt aan de andere kant meer bescherming tegen een enkel buitje. Voor een lange toerrit kun je het best de met leerolie behandelde kleding nabehandelen met een dun laagje leervet. [Beeld TARG7367]Een goed onderhouden leren pak blijft soepel dragen. USB-VOEDING OP DE MOTORMet het steeds toenemend aantal apparaten dat alleen via USB opgeladen kan worden, zochten we naar een mogelijkheid om dat vanaf de boordspanning van de motor te kunnen doen. De makkelijkste manier is met een Velleman PCMP20 sigarettenaansteker plug. De voordelen zijn de geringe afmetingen en, mogelijk nog belangrijker, de ingebouwde zekering. Nu hebben motoren doorgaans geen sigarettenaansteker, maar aan deze plug kun je makkelijk twee draadjes solderen, waarna je goed met tape omwikkelt. Dit past bij de meeste motoren wel veilig en droog onder het zadel en je kunt het direct met de accu verbinden. Dat maakt de weg vrij voor het opladen van I-pods, telefoons en noem maar op. Het enige nadeel is dat het apparaatje zo altijd onder stroom staat. Een schakelaartje ertussen is daarom wellicht wenselijk. Maar je kan ook nog een stapje verder gaan en de aansluiting onderbrengen in een afsluitbare topkoffer, zodat je bijvoorbeeld veilig een helm met een bluetooth-systeem kunt bijladen. Natuurlijk kun je dan die draden langer maken en via een gaatje in de koffer krijgen, maar dat natuurlijk is wel héél simpel. We wilden het iets mooier doen en begonnen met een verloopplug van Sweex. Deze kun je open schroeven een heeft een controlelampje. Eenmaal open, zie je dat hij nog maar half zo dik is en de elektronica er nog steeds inpast. Soldeer de originele aansluitklemmetjes los van de printplaat en vervang ze door lange draden. In de halve behuizing is zelfs nog plaats voor een schakelaartje. Als het printje weer in de ene helft is gedrukt (en het ledje weer zichtbaar is door het gaatje), moet de achterkant even worden afgedekt. Wij gebruikten een laagje kneedbaar plastic, waarmee ook de draden goed zijn verankerd. Maar je kunt ook volstaan door alleen het printje af te dekken met een stukje tape, want het is in principe toch droog in die koffer. Pas wel op met montagekit: de oplosmiddelen daarin kunnen ook het plastic en de printplaat aantasten. Dit kun je vervolgens aan binnenkant van de topkoffer schroeven met een schroefje dat vanaf de buitenkant in het originele schroefgat van de nu halve verloopstekker gaat. Tip: boor het gat door de kofferwand iets kleiner dan de schroef, dan sluit het lekker strak en waterdicht af. De draadjes doe je in een draadtule die je met een rubbertule door de bodem van de koffer leidt. Ook dat sluit goed af. Wel even opletten hoe je uitkomt, want die draad moet vervolgens ergens zo onzichtbaar mogelijk naar de accu.Natuurlijk moet de koffer er nog steeds makkelijk afkunnen. Maak daarom onder het zadel een stekkerverbinding aan de draden. Wij gebruikten AMP krimpstekkers, maar het kan eventueel ook met een kroonsteentje of een echte connector. Doe dat vanaf de USB-stekker gezien met een mannetje aan de plusdraad en een vrouwtje aan de minkant. Dat heeft twee voordelen: als je het loshaalt, ligt de plusdraad vanaf de accu niet bloot en je kunt de zaak nooit verkeerdom aansluiten, want dat is funest. Dan is het nog slechts een kwestie van alles doorverbinden met de accu. Zet er voor de zekerheid wel een zwevende zekering tussen van 1 Ampère. [BU’s][40]De Velleman plug is een beauty: heel klein én al intern gezekerd![5]De halve behuizing van de Sweex plug met inhoud. [19]De behuizing, ingekort en voorzien van schakelaar klaar voor montage. Nog wel een zwevende zekering plaatsen![21, 24, 30]En zo ziet het er gemonteerd en al uit. Altijd oplaadstroom voor je I-Pod, telefoon of helm. [Auf eine Seite als opener]GETEST: TRIPY II DIGITAAL ROADBOOKHET ANDERE NAVIGERENWe kennen allemaal de Garmin en TomTom, maar vanuit België wordt sinds vijf jaar een geheel eigen, autonome motornavigatie geleverd: de Tripy. Geen navigatie die je de weg wijst over een landkaart, maar meer een elektronisch roadbook, waarmee je heel duidelijk van punt naar punt navigeert. Tripy zelf noemt het geen navigatiesysteem, maar een digitaal roadbook. En dat dekt feitelijk ook meer het basisidee achter dit apparaat, dat werd ontwikkeld door motorrijder en elektronica-ingenieur Jean-Christophe Sprimont. Een kleine tien jaar terug bedacht hij dat navigeren op een motorfiets ook anders zou moeten kunnen en met zijn bedrijf Twin Development NV uit het Belgische Gosselies werkte hij drie jaar aan de Tripy Roadmaster die in 2005 op de markt verscheen. In de loop van 2009 kwam de Tripy II uit, een geëvolueerde versie met meer mogelijkheden, meer opslagcapaciteit en een nog eenvoudigere bediening.Wat navigatie betreft heeft de Tripy een andere uitgangsbasis dan de Garmin of TomTom. Die systemen zijn in basis bedoeld om je van het ene adres naar het andere te brengen over gewone wegen. Daarnaast hebben ze de mogelijkheid om een extern gemaakte route te downloaden en na te rijden. Bij de Tripy lijken deze functies precies omgekeerd: het apparaat is in de basis bedoeld voor het narijden van mooie routes die je – supersimpel – vanaf de computer in het apparaat kopieert (alsof je iets opslaat op een USB-stick). Daarnaast kan hij ook gebruikt worden voor navigatie naar een adres. Deze aanwijzingen (alleen in beeld, geen spraak) zijn echter vrij simpel en vooral bij bijvoorbeeld snelwegafslagen is het zaak goed op te letten, ook al omdat de Tripy II niet supersnel reageert en altijd wel 50 à 100 meter nodig heeft om de volgende aanwijzing in beeld te hebben. Wel een voordeel is dat de wegenkaarten van 13 landen (Tele-Atlas-kaarten) er standaard inzitten, evenals duizenden POI’s.Op de Tripy volg je al rijdend ook geen lijn op een wegenkaart, maar krijg je een heel duidelijke instructie in beeld volgens het bolletje-pijltje-principe, zoals dat ook in rally’s wordt gebruikt. Bij die aanwijzing staat altijd een duidelijke afstandsmeter, die aftelt tot het moment dat je die instructie daadwerkelijk moet uitvoeren. Precies zoals de naam al zegt: een digitaal roadbook dus.Omdat die instructies heel helder en wegonafhankelijk zijn, heeft de Tripy inmiddels naam gemaakt in de offroad-wereld. Veel rallyorganisatoren (tot en met de Dakar-rally aan toe) gebruiken de Tripy tegenwoordig als verplicht basisapparaat!Standaard zitten er al 500 toerroutes door heel Europa in de Tripy II, verder circuleren er op internet al veel specifieke Tripy-routes, of kun je zelf routes maken op je computer met de bijgeleverde RoadTracer-software. Zo’n route maken wil zeggen: uittekenen op de zeer gedetailleerde kaart en vervolgens bij elke afslag of situatie een bolletje-pijltje-symbool toevoegen. Die symbolen haal je uit een uitgebreide bibliotheek, of kun je eenvoudig zelf samen stellen. In het voorbereiden van de routes zit dus wel wat werk, wel kunnen vrij eenvoudig routes die gemaakt zijn voor andere navigatiesystemen worden geïmporteerd in dit systeem.Het uploaden van een route van je computer naar de Tripy is heel eenvoudig en veel slimmer dan bij bijvoorbeeld Garmin of TomTom. En ook het activeren van een route is echt kinderspel; de hele bediening lijkt veel intuïtiever, een verademing! Ook de montage van de robuuste, schokbestendige en uiteraard waterdichte Tripy op de motor is eenvoudig via de welbekende ram-mount-bolletjes, waarvan je er drie meegeleverd krijgt. Een externe stroomvoorziening is daarbij niet nodig: de Tripy II heeft een interne accu voor minimaal 15 uur gebruik, daarna is hij in drie uur laden weer vol (na 1 uurtje laden met de adapter op netspanning is hij trouwens alweer goed voor 8 uur gebruik).Het narijden van een route gaat probleemloos: de navigatie-instructies zijn erg duidelijk en onder het rijden in één oogopslag te zien (belangrijk bij rijden in het terrein). Met dien verstande dat ook hier wel eens een probleem ontstaat bij twee erg snel opeenvolgende instructies: op snelheid mis je die tweede instructie dan af en toe. Gelukkig staat naast het hoofdvenster een infobalk, waarvan je de inhoud zelf met een keuzeknop kunt bepalen. Naast een aantal balkjes met tripmeters, tijden, kompaskoers en andere info, kun je hier ook kiezen voor een compact ‘200-meter-scherm’, waarin het verloop van de route voor de komende 200 meter wordt weergegeven en dat geeft een prima beeld van de globale richting. Mocht je desondanks van de route afraken, dan verschijnt er een kompaspijl in beeld, met de afstand tot de echte route, zodat je die makkelijk weer kunt oppakken.De afleesbaarheid van het monotone scherm is prima. Daarbij is het krasvaste scherm voorzien van een antireflectielaag en kan er voor nachtritten verlichting ingeschakeld worden.Als je de navigatie meestal gebruikt om zo snel mogelijk over de snelweg en grote wegen naar een huis- of bedrijfsadres te rijden, dan is de Tripy niet het beste apparaat. Maar ben je avontuurlijker ingesteld, gebruik je hem vooral om vooraf gemaakte routes na te rijden en duik je zelfs regelmatig het terrein in waar niet eens een echte weg loopt, dan is dit 648 euro kostende digitale roadbook een echte aanrader. Zeker als het bezig zijn met en uitzetten van routes op de computer ook een hobby van je is. De robuustheid, (en niet te vergeten: 5 jaar garantie), de avontuurlijke manier van navigeren en het bedieningsgemak spraken ons in elk geval aan; niet voor niets is de Tripy in de rallywereld in korte tijd uitgegroeid tot de standaard.PRIJS: € 648,-INFO: www.tripy.nl[Im logo]MOTOPLUS-OORDEEL: UITSTEKEND[bu][eric 2333]De Tripy II wordt geleverd in een complete set met routesoftware, bevestingingsmateriaal, oplader en verwisselbaar gekleurd frontje.[eric 2311]De navigatie-instructie staat centraal, samen met een aftellende afstandsmeter (bovenaan). Rechts de infobalk met het globale verloop van de komende 200 meter en onderin de accumeter, GPS-signaalsterkte en tijd.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-