+ Plus

Tips & Tricks MP 08-2009

Het leek zo’n superhandig apparaatje: Met een Tyre Pressure Monitor op je fiets weet je altijd precies wat je bandenspanning is. Maar is dat ook zo? Het monteren is een peulenschil. Als je geen normaal stuur hebt, schroef je de adapter eraf en gebruik je gewoon dubbelzijdig tape. Verder een schone permanente plus opzoeken, aansluiten en de sensoren op de ventielen draaien. F is voor en R is achter. Ook het programmeren is goed te doen. Positief bleek dat de wielen ondanks die redelijk grote sensoren geen onbalans vertonen, maar het spul weegt dan ook haast niets. Wel even goed aandraaien en testen met een zeepsopje op lekkage. Oh ja, die ‘diefstalbeveiliging kun je beter vergeten. Leuk bedacht, maar dan moet je elke keer dat je de banden oppompt, zes van die pieterpeuterige inbusjes los- en vastdraaien. Het ding is altijd paraat met de melding ‘On’. Met een druk op een van de twee knoppen leest hij keurig uit. Wisselend voor en achter. Maar weten we nu ook de exacte bandenspanning? Njaa of eh, Jnee! Dat zal vast het uitgangspunt zijn geweest. Maar zo’n Duitse ingenieur denkt dan meteen: “Nou dat is wel heel simpel. Dat móet gecompliceerder kunnen!” Wat riant gelukt is en waardoor het apparaat eigenlijk net zoveel ergernis als vreugde oplevert. Om te beginnen is het TPMS niet te ijken. We registreerden een tiende verschil tussen een professioneel apparaat en het TPMS. Wie heeft er nu gelijk? Vervolgens geeft het TPMS de spanning tot in een honderdste van een bar weer en dat is nutteloos. Iedere ochtend voor het wegrijden geeft het TPMS een andere spanning in dat rubber. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de temperatuur. Gelukkig geeft het TPMS die ook weer. Maar voor je weet dat een band die op 2,4 staat bij 11 graden, bij 8° C naar 2,38 zakt, ben je even verder. En dan moet je nog bedenken dat in dit geval 2,4 eigenlijk 2,5 is volgens de professionele spanningsmeter! Verder is het jammer dat de waarde wanneer het TPMS signaal moet geven voor een te hoge of lage spanning vast geprogrammeerd staat op 25 en 12,5 procent. Dat is niet altijd even handig. Zo is 12,5 procent op 2,5 bar theoretisch 0,31 bar. Maar omdat de sensoren een meettolerantie hebben van 0,1 bar, is de eigenlijke speling in dit geval maar 0,2 bar. Dat is wat krap. Voor je het weet is er op een warmere voorjaarsdag nog niets aan de hand, maar staat je fiets vervolgens de hele koude nacht buiten te piepen dat hij onderspanning heeft. De overspanning geeft logischerwijs meer ruimte. Dat zou bij een standaard spanning van 2,7 bar achter, ruim 0,67 bar zijn. Maar dat heb je ook wel nodig. Met een beetje doorrijden is de spanning in de achterband zomaar naar 3,2 bar. Daarmee zitten we met de door ons gebruikte toerbuffel al aardig tegen de grens en dat bij 11 graden buitentemperatuur. Maar aan te nemen valt dat een R1-rijder dat nog wel anders doet. Toch doet het Atrium TPMS redelijk wat het belooft. En hoogstwaarschijnlijk waarschuwt het apparaat je bij een langzaam leeglopende lekke band onderweg eerder dan je het zelf merkt. PRIJS: € 149,- (verkrijgbaar via diverse motorzaken)[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: VOLDOENDE [Bilder + Unterschriften][Mossel BRO 421]Display is goed met dubbelzijdig tape te bevestigen als je geen klassiek stuur hebt. [Mossel BRO 420]De sensoren zijn groot, maar geven geen onbalans.MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de T, de U en de V.TTandriemaandrijvingAandrijfsysteem dat bestaat uit twee poelies met buitenvertanding, waarover een getande riem met binnenvertanding ligt (ook belt-aandrijving). TankslapperGevaarlijke resonantietoestand van een motor waarbij het stuur onbeheersbaar heen en weer slaat (zie ook speedwobble).[Bild: MCB1F20068GJ] TelescoopvoorvorkVoorvork waarbij de bovenste buis over de onderste buis schuift tijdens het inveren. Tie-wrapPlastic trekbandje of kabelbinder.[Bild SpeedTriple_2009_press_lgeimage4, Motor ausvergrossern]TripleMotorblok van een driecilinder Triumph.ToesporLichte verdraaiing naar binnen van het zijspanwiel, waardoor het zijspan ondanks de decentrale aandrijving rechtuit gaat.Tupperware bakHonda Goldwing, BMW R1150, enz.TurbolagDe periode die ligt tussen het moment van gas geven en het effectief inkomen van de turbocompressor. TweetaktmotorMotor die kracht levert bij elke neergaande beweging van de zuigers in de cilinders, dit is de tweede slag.TwinTweecilinder motor.U[Bild: yamaha_65587_2009_yzf-r1_eur_det_0021]Upside-down voorvorkEen ‘omgekeerde’ telescoopvoorvork waarbij de bovenste buis in de onderste buis schuift tijdens het inveren.VVier-in-een-uitlaatUitlaat waarbij de vier uitlaatbochten in één uitlaatdemper samenkomen.ViertaktmotorMotor die kracht levert bij elke tweede neergaande beweging van de zuigers in de cilinders, dit is de vierde slag.VluchtDe iets naar de motor toe leunende stand van de zijspanbak.V-twinTweecilinder motor waarbij de cilinders in V-vorm ten opzichte van elkaar staan en waarbij beide drijfstangen een gezamenlijke kruktap hebben. [Aus MRD 6/2009 Seite 135 links][Nicht zusammen mit Nachricht BMW STREETGUARD]GETEST: IKON SCHOKBREKERSSTEREOAPPARATUUR Bij gebrek aan originele vervangende onderdelen moet je voor jonge klassiekers al snel op zoek in de accessoirehandel als je bijvoorbeeld een setje nieuwe stereo schokbrekers nodig hebt. Schokbrekers verouderen. Dat is een ding wat zeker is. Als de motor bij volle belading al op kleine hobbels hopeloos doorslaat of na een oneffenheid in het wegdek eindeloos blijft nadeinen, is het de hoogste tijd om de schokbrekers te vervangen. Inderdaad vervangen, want oude schokbrekers repareren loont slechts zelden de moeite en bovendien zijn er nauwelijks originele onderdelen verkrijgbaar. We monteerden een setje vervangende veren van Ikon (voorheen Koni) op een 27 jaar oude Honda CB900F Bol d’Or en zochten een paar slingerende en hobbelige weggetjes op. Deze schokbrekers (artikelnummer 7610-1413) passen trouwens op meer jonge klassiekers van Honda met dezelfde montagepunten. Veerbasis en uitgaande demping zijn eenvoudig met een haaksleutel en een draaiknopje te verstellen. Alhoewel de Ikons niet perfect zijn afgewerkt, zorgen ze zowel bij solo- als duogebruik voor fijngevoelige en comfortabele rijeigenschappen en een hoge stabiliteit. Alleen bij snel opeenvolgende onregelmatigheden in het wegdek komen de schokbreker aan hun grenzen. Conclusie: deze klassieke stereo schokbrekers, die qua constructie overeenkomen met de toenmalige 7610-serie van Koni, overtuigen door hun uitstekende rijeigenschappen. De prijsgunstige Ikon schokbrekers helpen de zwalkende Bol d’Or weer op het rechte pad en verbeteren de stabiliteit aanzienlijk, tenminste zo lang je niet het circuit op gaat en extreem slecht wegdek mijdt. PRIJS: € 344,49 (setprijs)INFO: De Hobbyist, www.hobbyist.nl of 0475-56 78 90[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: GOED [Aus MRD 6/2009 Seite 127 Kasten rechts unter][Nicht zusammen mit Nachricht NAVIGATIE EN COMMUNICATIE] OVER GPS, POI EN CO.BEGRIPSBEPALING BIJ NAVIGERENVanuit het onmetelijke heelal naar de straat. Voor velen een stukje ondoorgrondelijke techniek, maar je hebt geen universitaire scholing nodig om zelf met GPS-apparatuur op pad te gaan. Met kennis van de belangrijkste begrippen kom je al een heel eind. GPSStaat voor ‘Global Positioning System’, wat zoveel wil zeggen als satellietondersteunde plaatsbepaling over de wereld. De basis onder de huidige navigatiesystemen werd oorspronkelijk door de Amerikaanse krijgsmacht gelegd om voertuigen en wapensystemen heel nauwkeurig te kunnen aansturen. Voor civiel gebruik is het GPS-signaal pas sinds 2000 beschikbaar. Dit signaal is tot op tien meter nauwkeurig. Daarvoor werd het signaal door het leger kunstmatig vervalst. WAYPOINTEen ‘wegpunt’ in de letterlijke Nederlandse vertaling is een in het GPS-apparaat opgeslagen positie die gepasseerd moet worden. Deze wordt of op klassieke wijze via coördinaten ingevoerd of uitgekozen uit een in het apparaat geïnstalleerde databank (adressen, POI).TRACKBetekent in GPS-jargon de afgelegde weg en is in feite het tegenovergestelde van de route (de geplande weg). Als het GPS-apparaat Track-weergave ondersteunt, dan kunnen deze data via PC-toepassingen als Google Earth bij het plannen van de route worden gebruikt. POIBetekent ‘Points of Interest’, ofwel ‘interessante plaatsen’. Daar horen onder andere tankstations, hotels, restaurants, musea en garages bij. De standaard in het GPS-apparaat opgeslagen POI-lijst is meestal via de website van de GPS-fabrikant te actualiseren of aan persoonlijke voorkeuren aan te passen. TMCStaat voor ‘Traffic Message Channel’ en is een digitale verkeersdienst van lokale FM-zenders met informatie over de actuele verkeerssituatie. Al naar gelang de uitrusting kan een GPS-apparaat files en andere verkeershinder bij de geplande route betrekken. WAAS/EgnosEen correctiesignaal van geostationaire satellieten, waarmee de plaatsbepaling zich tot drie meter nauwkeurig laat verfijnen. Helaas is dit signaal in de bergen, dichte bossen en in de stad moeilijk te ontvangen, wat bij de positiebepaling tot grote onnauwkeurigheid leidt.[Aus MRD 7/2009 Seite 117 rechts]GETEST: BMW STREETGUARD 3WISSELING VAN DE WACHTBMW’s highend-combi Streetguard gaat in 2009 in zijn derde gedaante van start. We onderwierpen de Beierse combi aan een korte test. Gore-Tex was jarenlang het wind- en waterdichte membraan dat BMW in haar kledinglijn gebruikte, maar voor de nieuwe Streetguard 3 hebben de Duitsers een nieuw 3-lagig membraan verwerkt. Basis voor het nieuwe weefsel is het op temperatuurwisselingen reagerende C-Change membraan van Schoeller. Maar als drager merk je weinig van die wisseling van de wacht. Jack en broek blijken in de praktijk 100% waterdicht, maar in het geval van een valpartij is er volgens BMW behoorlijk vooruitgang geboekt. De scheurvastheid zou met 20% zijn gestegen. Dat hebben we veiligheidshalve maar niet proefondervindelijk onderzocht, maar met de protectie zit het sowieso wel goed met dit pak. Op schouders, ellebogen, heupen, rug en knieën zitten ergonomisch correct gevormde schuimprotectoren en op de knieën zijn ze zelfs in hoogte verstelbaar. Uitstekend in de praktijktest: pasvorm en draagcomfort van het in dames- en herenmaten (meestal met talrijke tussenmaten) verkrijgbare textiel pak.Conclusie: geslaagde nieuwste uitvoering van BMW’s toercombi, die door de haast verstopte BMW-logo’s ook rijd(st)ers van andere merken zal aanspreken. De pasvorm is perfect en daarnaast heeft het pak tal van doordachte details. De Streetguard 3 is bij ieder weertype te dragen. PRIJS: jack € 753,-; broek € 570,- INFO: www.bmw-motorrad.nl of 070-413 32 22[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: zeer goed [Unterschrift]Slim: labyrintsluiting onder aan de armen voor een waterdichte overgang naar de handschoenen (foto links), wind- en waterdichte hoofdritssluiting.

Lees meer over

BMW Honda Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...