+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
WERK, MAAR IEMAND MOET HET DOEN
In mijn vorige column (MotoPlus 23/2017) had ik het over het testen van elektrische motoren. We proberen binnen onze politie-rijopleidingen uiteraard vooraan te zitten als er innovaties op voertuiggebied zijn. Door de titel boven deze column zou je kunnen denken dat mijn werk niet zo leuk is, maar het tegendeel is waar. Dit zijn krenten in de pap!
Het komende jaar worden er gefaseerd vier onopvallende politiemotoren vervangen en wij moesten na gaan denken welk merk en type in de plaats gaat komen van de huidige motoren. Om tot een beslissing te komen, hebben we onlangs met een aantal motoren twee dagen lang getest op ons oefencircuit in Lelystad. Dat waren allemaal allroads, omdat dit soort motoren voor ons werk de breedste inzetmogelijkheden biedt. Soms offroad, dan weer trappen op en af en veel kruip-door-sluip-door-werk. Daarnaast hebben we ook een motorscooter getest om eens te kijken of dat ook mogelijkheden bood. We hadden de beschikking over twee Honda’s, een Crosstourer met DCT en een Africa Twin, een Triumph Explorer, een KTM Super Adventure, een Suzuki V-Strom 1000, een BMW S1000XR en een BMW 650 scooter. We voelden ons als een kind in een speelgoedwinkel, waar we twee dagen mochten rondsnuffelen en spelen met verschillend speelgoed.
Na eerst statisch de motoren van alle kanten bekeken te hebben bekeken en overleg over wat en hoe we wilden testen, konden we eindelijk de baan op. De regen kwam met bakken uit de lucht, maar dat deerde ons niet, we werkten enthousiast ons vooraf opgestelde programma af. Helaas stonden er twee motoren op banden, die het niet echt lekker aanvoelde op een natte baan. Een voorwiel dat stapjes opzij zet, geeft geen vertrouwen en een uitbrekende achterzijde bij uitaccelereren maakt ook al snel dat je wilt ruilen. De testen waren vrij uitgebreid en gingen veel verder dan maximaal over het circuit rossen. Er werd ook veel aandacht besteed aan handling, bescherming tegen weer en wind, vering en demping en het rijden met duo.
Na twee dagen waren we er wel uit welk merk en type de eerste twee van de vier te vervangen motoren gaat vervangen. Die beslissing was vrij unaniem en onze keuze werd mede bepaald door het vertrouwen dat de gekozen motor ons allen gaf onder wisselende omstandigheden. De investeringsaanvraag is inmiddels de deur uit en als we niet teveel worden gehinderd door allerlei in- en externe regels, dan hebben we binnenkort de beschikking over nieuw materiaal, waarmee het erg fijn werken is. Eventuele aanbestedingsregels zouden nog roet in het eten kunnen gooien, maar wij vonden het in elk geval niet erg om twee dagen op verschillende motoren te rijden!
We kregen alle medewerking van een aantal motordealers en die wil ik dan ook nog hartelijk danken: Motor Eibergen voor de Triumph, Benjan Motoren in Ridderkerk voor de Honda’s, de Valkenier in Barneveld voor de Suzuki, Premium Motoren Apeldoorn voor de KTM en Simako Apeldoorn voor beide BMW’s.

GETEST: DRAGGIN BIKERJEANS REVZ
MODERNE VORMEN
Rockers dragen graag een ‘regular’ of ‘bootcut’ jeans, hipster hebben daarentegen vaak een voorkeur voor ‘skinny’. Kortom, de snit van een jeans is tegenwoordig dus een modestatement. En ja, dat geldt ook voor motorjeans.

Draggin is al vele jaren op de markt actief met motorjeans, die zijn voorzien van Kevlar-versterkingen. Indrukwekkende sleeptesten op asfalt onderstrepen het feit dat Draggin niet alleen mode, maar vooral ook veiligheid voor motorrijders biedt. Maar ook de looks mogen niet te kort komen natuurlijk, en daarom is er sinds kort met het model Revz een skinny stretchjeans met veiligheidsuitrusting, die we een aantal maanden hebben kunnen testen. Uit de testbevindingen: de knieprotectoren zitten uitstekend en verschuiven niet, zoals bij veel andere jeans, maar tekenen wel duidelijk af. Pockets voor heupprotectoren aanwezig. De van een siliconen coating voorziene jeans heeft een coole wassing, maar heeft nauwelijks een waterafstotende werking. Conclusie: van de extreme skinny/wortel-snit moet je houden, maar de kwaliteit is prima. Maten: 26 tot en met 44 (lengtemaat 34). Prijs: € 284,95. Info: www.motochic.nl

MOTOPLUS-oordeel: GOED

Strakke pasvorm: stretchjeans van Draggin met goed zittende protectoren.

SCHIJN EEN LICHTJE OP MIJ
De motor in het donker op een onbekende plek parkeren, kan een heikel karweitje zijn, zeker als de ondergrond niet stabiel is. De Duitse accessoirespecialist Wunderlich heeft daar nu een passende oplossing voor in de vorm van zijstandaardverlichting. Deze set bestaat uit een LED-lampje met houder, die eenvoudig gemonteerd kan worden middels een elektrische plug-in aansluiting. De schakelaar kan discreet worden gemonteerd in de omgeving van het stuur en wordt gelinkt aan het CabBus-systeem. Het lampje wordt automatisch uitgeschakeld als de motor van het contact wordt gezet. Momenteel is dit handige lampje alleen leverbaar voor alle vloeistofgekoelde boxermodellen van BMW en voor de huidige zescilinders. Prijs: € 99,90. Info: www.wunderlich.de

Lees meer over

BMW Honda Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...