+ Plus

Test 10 sets zadeltassen

Volgens de tekst in de folder zijn universele ‘zachte’ tassen, in tegenstelling tot modelspecifieke koffersystemen, gemakkelijk over het zadel te gooien en vast te knopen. En weg ben je voor je vakantiereis! De praktijk ziet er echter toch wat anders uit, want op veel van de huidige motoren passen de, soms toch weer modelspecifieke, tassen niet goed. Maar als motor en tassen goed bij elkaar passen en er niks wiebelt of verschuift, dan zijn zadeltassen een prima alternatief voor dure koffers.

Op papier is het doorgaans als volgt omschreven: ‘Gemakkelijk op de motor te bevestigen zadeltassen, optimaal uitgevoerd voor sporttoermotoren en naked bikes van de nieuwe generatie’. Maar wat denk je? Wat de foldertekst belooft, ziet er in de praktijk helaas anders uit. Zijn de Yamaha MT-07 en MT-09, de Honda CB650F en Fireblade (2010) en ook de KTM 1190 Adventure toevallig uitzonderingsgevallen, motoren die zo ongebruikelijk zijn gevormd dat de aangeprezen universele bagagetassen daarop gewoon niet stevig vast te maken zijn? Niet echt. Bij deze test van elf verschillende tassen traden vaak problemen op bij het bevestigen van de naar verluidt universele bagagesystemen.
In ons voertuigpark staan zo’n 25 verschillende motoren, uiteenlopend van de nieuwe MT-07 (openingsfoto) tot een oude Suzuki GT750. Bij slechts een klein deel daarvan konden de tassen er simpel overheen worden gegooid en stevig vastgesjord. Vooral sportieve motoren met een omhooglopende, smalle achterzijde presenteren zich echter als niet al te ontvankelijk voor bagagetassen.

Nou kun je moeilijk gaan schelden op het tassensysteem, omdat er op een radicaal vormgegeven motor als een MV Agusta Rivale hooguit één tas redelijk vlot is te monteren. Het is echter kwalijker als de koper wordt misleid. De uitspraken van diverse fabrikanten, handelaren en verkopers, die we bij het maken van dit artikel hoorden langskomen, zijn echter veelzeggend. “Jaaa, nee, oké, ehhh”, krabbelt er bijvoorbeeld eentje terug, “universeel betekent alleen maar dat de tassen op een aantal motoren zouden moeten passen.” Je moet dus zelf goed kijken of het systeem ook daadwerkelijk op je eigen motor past. Een ander legt uit: “Nee, een lijst van motoren waarop onze tassen passen hebben we niet. Maar klanten die perse onze tassen willen hebben, knutselen zelf vaak hele mooie speciale beugels op hun motor!”
Goed, als je het begrip ‘universeel’ in het woordenboek opzoekt, dan luidt de betekenis ‘algemeen, alles omvattend’ en dat kun je op meerdere manieren uitleggen. Misschien bedoelen ze met dat laatste de meterslange extra spanbanden die je nodig hebt om de tassen mee vast te binden zodat ze op de snelweg niet verschuiven of geheel losraken. Of de speciale afstandhouders die sommige firma’s in het programma hebben. Helaas dan weer niet voor de MT-07…
In verband met zadeltassen betekent ‘universeel’ dus eigenlijk niets meer dan ‘niet model-specifiek’. Wanneer je zo’n set gaat uitkiezen, is het dus zaak je motor en liefst ook je belangrijkste bagage mee te nemen, om ter plekke te testen of het allemaal past. Op goed geluk iets kopen op basis van beloften in de folder is duidelijk af te raden.
Past het tassensysteem wel goed bij de motor, dan hebben dergelijk zachte tassen zeker voordelen. Onder andere een verminderd risico tot verwondingen bij valpartijen, de reden waarom avonturiers met dikke allroads graag kofferdragers met zachte tassen combineren. Dan de prijzen: onder de honderd euro zijn er al goede sets te vinden, daar waar een enkele koffer doorgaans al flink duurder is. Tenslotte het gewicht en de bevestiging. Vooral voor sportieve motoren en lichte middenklassers zijn zware koffersystemen niet echt aan te raden. We laten daarom een zeer uiteenlopende verzameling zadeltassen zien, met sets die in elk geval een uitgebreid passen waard zijn.

BAGAGESELECTIE
Bepakt en bezakt

Voor deze vergelijkingstest van zadeltassen hebben we een representatieve uitrusting voor een weekendtoer samengesteld. Hier de lijst: sportschoenen, ondergoed en sokken, twee T-shirts, spijkerbroek, trui, zacht jack, EHBO-set, extra set motorhandschoenen, kettingspray, gereedschap, zomerslaapzak en wegenkaart. Deze ‘standaardbagage’ weegt precies tien kilo. Uiteraard zul je dit aanvullen met zaken die je persoonlijk absoluut nodig hebt (zaklantaarn, camera, brandertje en tablet-computer bijvoorbeeld).
Zware spullen als gereedschap moet je zo laag mogelijk plaatsen, lichte dingen als T-shirts boven. Tent en isolatiematten passen normaalgesproken niet in tassen of koffers en worden in de praktijk meestal dwars bovenop de zadeltassen op het duozadel of op een bagagerek geknoopt.
Wat betreft regen: de meeste tassen worden wel met een bijbehorende regenhoes geleverd, maar de ervaring leert dat op den duur toch water door naden en ritssluitingen sijpelt. Het beste waterdicht zijn tassen van een waterdicht materiaal met rolsluitingen, zoals die van Ortlieb. Maar zelfs dan is het aan te raden om vochtgevoelige spullen als elektronica of belangrijke papieren nog eens apart in plastic te verpakken.
Dan de bescherming van je motor. Vaak liggen de tassen met hun textiel of andere buitenmaterialen direct tegen het lakwerk van je motor aan. Tijdens het rijden wrijven de oppervlakken door trillingen, schokken van de weg en rukken van de wind voortdurend tegen elkaar, waardoor er al snel lelijke schaafplekken ontstaan. Een doekje ertussen werkt niet, zeker aangezien dat door straatvuil ook nog eens in een schuurspons verandert. Stroeve rubber achterkanten zijn al beter. Het beste is om een zelfklevende folie op het plaatwerk te plakken; kijk uit met al te sterk klevende tape, die kan later de lak meetrekken…

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-