+ Plus

Test 10 integraalhelmen

In de Golf-klasse van de motorhelmen vind je weliswaar nog geen Schuberth, maar andere gerenommeerde merken als HJC, Nolan en Shark zijn wel volop actief in dit aantrekkelijke segment. We testen 10 exemplaren in de praktijk en in het laboratorium. Laten we onszelf niet voor de gek houden: een ECE-gekeurde motorhelm vind je tegenwoordig al als voorjaarskoopje voor nog geen € 50,- in de koopjeshoek van de supermarkt. Daarnaast lonken de grote motorketens met eigenmerk helmen voor een bedrag rond de € 100,-. Puur wat bescherming betreft kom je met een prijs van slechts twee cijfers al een heel eind. Maar hoe zit het in de dagelijkse praktijk in het zadel van bijvoorbeeld kilometervreters als een Yamaha Fazer, Suzuki Bandit of Honda CBF? Motorfietsen dus die stuk voor stuk de hand niet omdraaien voor dagelijks beulswerk, maar zich net zo makkelijk laten opzadelen voor een spannende vakantie naar het zuiden, een tocht over de Alpen of een uitdagende rit naar de Noordkaap. De eigenaren van zo’n machine zijn in de regel gewend aan wisselende weersomstandigheden en weten een anti-condens Pinlock-vizier op de juiste waarde te schatten. Minstens even belangrijk voor deze groep rijders is een goed bedienbaar zonnevizier. En ze weten dondersgoed dat een rondje intensief bochten pakken of flaneren over een drukke kustboulevard bij warm weer steevast een bezweet hoofd oplevert. Een helm met een huidvriendelijke, koelende binnenvoering en een effectief werkend ventilatiesysteem is dus een must. Dat alles staat los van wat er sowieso van een motorhelm wordt verwacht: een goed aansluitende, maar comfortabele pasvorm, een makkelijk te bedienen kinsluiting, een nauw aansluitend vizier en een tochtvrije binnenruimte. Kortom: een helm moet een echte alleskunner zijn – iets dat in de autowereld vaak als de Golf-klasse wordt aangeduid. Om ook de genoemde extra’s in en op een helm te hebben, moet er logischerwijs dieper in de buidel worden getast. Maar deze meerkosten blijven alleszins overzichtelijk. In deze test bewegen de prijzen van de helmen zich binnen het kader van € 149,- tot € 250,- – gebaseerd op het basismodel van een bepaalde modellijn. Het moge duidelijk zijn dat je wat extra moeten betalen voor een decorversie als je, anders dan het merendeel van motorrijdend Nederland, geen matzwarte, zilveren of grijze helm wilt dragen. Reken op een meerprijs van € 20,- tot € 40,-. Die meerprijs zit hem dan puur en alleen in het uiterlijk, aan de functionaliteit van de helm verandert niets. Het testveld is met tien helmen niet alleen goed, maar ook interessant gevuld. Grote helmfabrikanten als Caberg, HJC, Nolan en Shark hebben veelal hun instapmodellen in deze strijd gegooid. Andere aanbieders, waaronder de grotere ketens en postorderbedrijven, hebben de eigen merken (o.a. Probiker) uit hun portfolio gekozen en die worden in de regel ingekocht bij (meestal Aziatische) toeleveranciers. Opvallend: twee helmen in de test (LS2 en ROCC) zijn, op kleine verschillen in de uitrusting na, op nagenoeg op identieke wijze opgebouwd. Die komen dus, voor zover wij hebben kunnen nagaan, van dezelfde Chinese fabrikant. Dat doet aan de kwaliteit van de beide helmen overigens niets af. Veel interessanter is daarentegen de vraag welke productmanager zijn huiswerk het best heeft gedaan en het praktische gebruiksgemak van zijn helm heeft vergroot door het gebruik van een bepaald voeringsmateriaal, de positionering van de ventilatieschuiven of de vorm van de bedieningselementen. Bepaalde standaard eigenschappen zien we in ieder geval in nagenoeg het complete deelnemersveld terug. Zo hoort een uitneembare en uitwasbare voering inmiddels tot de basisuitrusting van een zichzelf respecterende motorhelm. Wat meer besluiteloosheid zien we als het om de vizieren gaat: om beslaan van het vizier te voorkomen, grijpen de meeste fabrikanten naar een Pinlock-vizier, maar niet iedere helm is er standaard van voorzien. Sommige fabrikanten hebben het vizier alleen voorbereid op zo’n binnenvizier. In dat geval moet je rekening houden met zo’n € 30,- meerkosten. In dit opzicht onderscheidt HJC zich met een nagenoeg het complete vizier afdekkend Pinlock-vizier van de andere helmen. Rest tot slot de spannende vraag welke van deze ‘multitools’ de neus vooraan heeft bij de schokabsorptietest. [kader p. 68] DE HELMEN OP DE TESTBANK EEN FLINKE VAL Zonder de voor motorhelmen verplichte ECE R 22.05-norm heeft een helm nog steeds niets te zoeken in een helmtest van MotoPlus, laat dat voorop staan. Pas als een helm deze Europees geregelde schokabsorptietest heeft doorstaan, komt het in aanmerking voor een test. Maar het verplicht nameten van deze ECE-waarden is eigenlijk overbodig geworden. Dat komt aan de ene kant door het feit dat fabrikanten hier zelf nauw op toezien en die metingen ook zelf kunnen verrichten en aan de andere kant door het feit dat de ECE slechts een minimum eisenpakket aan een motorhelm voorschrijft. Dat laatste ligt deels aan de proefopstelling, waarbij de valproeven geschieden met tot -20° Celsius bevroren helmen. Daar komt bij dat de impactpunten in de Europese norm heel nauw zijn gedefinieerd. Dat zet veel helmfabrikanten er toe aan om juist deze punten te versterken. Deze manier van handelen is feitelijk niet illegaal, maar is koren op de molen van critici. Het is op deze manier in feite mogelijk om een volkomen misbaksel van een helm door de ECE-keuring te loodsen. Om dat te ondervangen heeft ons zusterblad Motorrad in samenwerking met een aantal TÜV-experts in 2009 besloten om een eigen, praktijkgerichte testmethode voor helmen te ontwikkelen. Deze helmnorm heeft zich de afgelopen drie jaar in verschillende vergelijkingstesten inmiddels bewezen. Centrale uitgangspunt: ook bij deze testmethode valt een helm vanaf drie meter hoogte. Maar de val eindigt niet op het bekende testaambeeld, maar op een zogeheten Sigma-paaltje (het object dat langs de kant van de weg staat en de geleiderail van de vangrail vasthoudt en vaak een dramatische rol speelt bij ongelukken). De helmen worden bovendien getest bij een meer reële omgevingstemperatuur (meer overeenkomst met de dagelijkse praktijk), terwijl de impact op de linker en rechter zijde van de helm zowel bij hoge als bij lage snelheid wordt gemeten. De dempende structuur moet immers ook bij een lagere snelheid betrouwbaar werken en de inkomende krachten mogen niet ongefilterd worden doorgeven. Bij de impact met het obstakel ligt de maximaal toelaatbare versnelling volgens de Europese richtlijn op 275 gram. In combinatie met enkele andere parameters (onder andere de duur van de impact) laat zich hieruit de HIC-waarde (Head Injury Criterion) berekenen, de maatstaf voor te verwachten schedel- en hersenletsel. Deze mag volgens de ECE-norm niet meer dan de abstracte waarde 2.400 bedragen. In onze helmtesten zou een waarde van HIC 1.000 haalbaar moeten zijn. Dat betekent in het geval van deze test, dat er voor een aantal fabrikanten nog werk aan de winkel is! [BU’s] Precisiewerk: voor de impact worden de helmen nauwkeurig gemeten. Op de proefopstelling knallen de helmen op een Sigma-paaltje. [bij tabel v.l.n.r.] 7,5 m/s, rechterzijde*, versnelling in gram HIC-waarde 5,5 m/s, linkerzijde*, versnelling in gram HIC-waarde HIC-1000-waarde* 7,5 m/s, kinstuk**, versnelling in gram *Impact Sigma-paal, de HIC-1000-waarde wordt berekend uit het gemiddelde van beide impactwaarden **Impact aambeeld, krijgt geen waarde toegekend, omdat een deel van de krachten via de kinriem verder worden geleid [p. 69] ZO TESTEN WE Een motorhelm moet levens redden. Om die reden is de schokabsorptietest een centraal onderdeel van onze helmentest. Op het onderdeel ‘passieve veiligheid’ komt het met name op een overtuigende HIC-waarde aan, een waarde die voor een helmdrager letterlijk van levensbelang kan zijn. Aan de andere kant staat vanzelfsprekend de ‘actieve veiligheid’ en dat is de reden waarom iedere helm in verschillende maten door zoveel mogelijk redactieleden aan de tand wordt gevoeld. Zit een helm aangenaam, is er sprake van drukpunten, is het blikveld in orde, kan de kinriem veilig en zonder in te boeten op comfort worden gesloten? Tijdens de rijtesten worden bij wisselende snelheden aerodynamica en akoestiek beoordeeld. In dat opzicht is ook de bediening en werking van het ventilatiesysteem belangrijk. [bu] Veel hoofden, één mening: problemen met de pasvorm worden ondervangen door een keur aan verschillende maten. [tekst bij eindoordeel] CONCLUSIE Met de Nexx is er een overtuigende winnaar, die in de praktijk en ook in het laboratorium de beste cijfers verzamelt en volledig overtuigt – ook zonder zonnevizier. Op korte afstand volgt de HJC, de beste helm met zonnevizier en tevens de MotoPlus Kooptip. De in de praktijk eveneens zeer goede Shark laat voor wat betreft gewicht en bij de schokabsorptietest wat punten liggen, maar is zeker een koopoverweging waard. Tot en met de IXS is sprake van een solide middenveld, waaraan je niet snel een buil zult vallen. De helmen op de twee laatste plaatsen blijven duidelijk achter en kampen met pasvormproblemen of scoren matig op de schokabsorptietest. [KASTEN UNTERSCHEIDLICHE MODELLE] CABERG EGO Aanbieder: Xtravus, tel. 0413-387 079, www.xtravus.com Prijs: € 199,95 (zwart); € 229,95 (design) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1.450 +/- 50 g (fabrieksopgave); 1.594 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, zwart, diverse designs Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Italië ECE-keur: E3 (Italië) Vervangingsvizieren: helder (€ 32,50) Uitrusting: pinlock-vizier (gemonteerd), geïntegreerd zonnevizier, neuskapje, grote ventilatieschuif op bovenzijde. PLUS Goede pasvorm, omsluit het hoofd goed, geen drukpunten, aangename voering; geslaagde ratelsluiting; goede aerodynamica; ligt stabiel in de rijwind; relatief laag geluidsniveau; extreem goede ventilatie bovenzijde (zie ook foto); vizier sluit goed af, groot blikveld; zeer eenvoudige vizierwissel; zonnevizier goed te bedienen; geschikt voor brildragers; schokabsorptiewaarden voldoende. MIN Op- en afzetten door strakke pasvorm; kinriem wat ver naar achteren geplaatst (kan tegen de adamsappel drukken); kinventilatie lastig te bedienen; nagenoeg geen merkbare kinventilatie; onderzijde vizier ligt in volledig geopende toestand in het blikveld. CONCLUSIE Bijzonder sterk in zake pasvorm en aerodynamica en dankzij het ‘schuifdak’ ook qua ventilatie op het bovenhoofd. De vele praktijkgerichte details en de solide laboratoriumresultaten spreken eveneens in het voordeel van deze Italiaan. [Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED HELD BRAVE Aanbieder: JH Sports, www.jhsports.nl Prijs: € 149,95 (uni kleuren); € 159,95 (design) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1.530 +/- 50 g (fabrieksopgave); 1.552 g (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart, diverse designs Helmschaal: fiberglas Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Vietnam ECE-keur: E13 (Luxemburg) Vervangingsvizieren: helder (€ 17,95), getint (€ 17,95) en zilver (€ 24,95) Uitrusting: pinlock-voorbereiding, zonnevizier, neuskapje. PLUS Aangenaam op- en afzetten; goed omsluitende maar comfortabele pasvorm, aangename voering, nauwelijks drukpunten (minimaal aan de slapen); behoorlijke aerodynamica (slechts een minimaal, nauwelijks storend vibreren boven 160 km/uur); vizier sluit goed af, goede ventilatiestand; zonnevizier goed te bedienen en goed qua afmetingen; voldoende geschikt voor brildragers; schokabsorptiewaarden voldoende; aantrekkelijke prijs. MIN Kinriem wat ver naar achteren gepositioneerd; viziervergrendeling tijdens het rijden nauwelijks te bedienen (foto); kin- en hoofdventilatie nauwelijks merkbaar; redelijk hoge geluidsproductie bij alle snelheden; vizierwissel wat omslachtig. CONCLUSIE De goede pasvorm en het bijzonder goede zonnevizier zijn de sterkste punten van deze gunstig geprijsde fiberglas helm. De afwerking en laboratoriumresultaten zijn in orde. Dat geldt niet voor de geluidsproductie. [Logo MotoPlus]-oordeel: GOED HJC IS-17 Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.com Prijs: € 199,95 (uni kleuren); € 229,95 (design); € 239,95 (Terrigal-uitvoering) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1.600 g (fabrieksopgave); 1.598 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, zwart, matzwart, diverse designs Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: China ECE-keur: E1 (Duitsland) Vervangingsvizieren: helder, getint, spiegel (€ 34,95) Uitrusting: pinlock-vizier (Maxvision gemonteerd), zonnevizier, neuskapje. PLUS Uitstekende pasvorm, goed omsluitend, geen drukpunten; goed uitgebalanceerde en overall goede aerodynamica (minimale impuls bij blik zijwaarts); zeer lage geluidsproductie; goed te bedienen en functionele hoofdventilatie; goed aansluitend vizier met voorbeeldige vergrendeling (foto), groot blikveld; zeer eenvoudige vizierwissel; zonnevizier zeer goed te bedienen en in twee standen instelbaar; goed geschikt voor brildragers; zeer goede schokabsorptiewaarden. MIN Op- en afzetten door strakke pasvorm; kinventilatie nauwelijks merkbaar; wasemt in nieuwstaat wat uit. CONCLUSIE Als een goede sportschoen: opzetten en je thuis voelen. De HJC overtuigt op praktisch alle onderdelen. Het is moeilijk om echte minpunten te vinden. Een tophelm. [Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED [Logo MotoPlus] KOOPTIP IXS HX510 Aanbieder: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 179,95 Maten: XS t/m XL Gewicht: 1.600 g (fabrieksopgave); 1.664 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, matzwart Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Vietnam ECE-keur: EC1 (Duitsland) Vervangingsvizieren: helder (€ 32,95), licht getint (€ 32,95), getint (€ 32,95) Uitrusting: pinlock-vizier (gemonteerd), zonnevizier, neuskapje PLUS Relatief aangenaam op- en afzetten; goede pasvorm, geen drukpunten; goed gepositioneerde kinriem en sluiting; vizier met betrouwbare vergrendeling, groot blikveld, goede ventilatiestand; zeer eenvoudige vizierwissel; zonnevizier goed te bedienen (foto); aantrekkelijke prijs. MIN Erg gevoelig voor zijwind (bij zijwaartse blik); te kleine schuiven voor kin- en hoofdventilatie en matige ventilatie; hoge geluidsproductie; aansluiting vizier; in beperkte mate geschikt voor brildragers (nauwelijks ruimte voor zonnevizier); zonnevizier onder bepaalde omstandigheden te lang (komt tegen de neus), wasemt in nieuwstaat onaangenaam uit; matige schokabsorptiewaarden. CONCLUSIE Een middelmatig resultaat. Tegenover de goede pasvorm staat een aantal gebrekkige details. Ook wat de schokabsorptie betreft valt er nog wat te winnen. Niet slecht, maar ook geen hoogvlieger. [Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE LS2 FF396 Aanbieder: Massink, tel. 0575-452 114, www.massink.nl Prijs: € 199,90 (uni kleuren); € 219,90 (design) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1.400 +/- 50 g (fabrieksopgave); 1.564 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, zwart, matzwart, diverse designs Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: China ECE-keur: E9 (Spanje) Vervangingsvizieren: helder (€ 20,-), getint (€ 24,50), spiegel (€ 24,50) Uitrusting: zonnevizier, neuskapje, opblaasbare wangkussens PLUS Nette pasvorm, relatief nauw omsluitend; goed uitgebalanceerde en overall goede aerodynamica (slechts lichte onrust boven 160 km/uur); goede hoofdventilatie; vizier sluit goed en laat zich goed vergrendelen (foto); eenvoudige vizierwissel; geschikt voor brildragers. MIN Op- en afzetten door strakke pasvorm; kinventilatie zonder werking; hoge geluidsproductie, op secundaire wegen al turbulentie; vizier slechts in drie standen verstelbaar, beperkt blikveld; bediening zonnevizier rommelig en met dikke handschoenen nauwelijks mogelijk; schokabsorptiewaarden onvoldoende. CONCLUSIE Zeker geen slechte helm. Met name aan de pasvorm en de aerodynamica heeft de LS2 potentieel. Maar er is nog werk aan de winkel om er een echt goede helm van te maken. [Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE NEXX XR1.R Aanbieder: Splash Design, tel. 0413-389 089, www.splashdesign.com Prijs: € 239,95 (wit, matzwart); € 299,95 (design) Maten: XS t/m XL Gewicht: 1.350 +/- 50 g (fabrieksopgave); 1.368 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, matzwart, diverse designs Helmschaal: fiberglas/kevlar/carbon Kinriemsluiting: dubbel-D-sluiting Land van herkomst: Portugal ECE-keur: E6 (België) Vervangingsvizieren: helder (€ 34,95) Uitrusting: pinlock-vizier (meegeleverd), neuskapje, extra wangkussens PLUS Zeer aangenaam op- en afzetten; zeer goede pasvorm, goed omsluitend en zeer comfortabel, aangename voering; uitstekend uitgebalanceerd, zeer licht draaggevoel; uitstekende aerodynamica; acceptabele geluidsproductie; ondanks de kleine schuiven (foto) goed bedienbare hoofdventilatie; goed sluitend vizier met goede ventilatiestand, extreem groot blikveld, eenvoudige vizierwissel; zeer geschikt voor brildragers; zeer goede schokabsorptiewaarden. MIN Geen zonnevizier; geen merkbare kinventilatie; vizier sluit niet overal hetzelfde aan; grote maatstap tussen L en XL; stevige prijs. CONCLUSIE Een echte verrassing: merk en model kwam niemand op de redactie bekend voor, maar deze Portugees slaat genadeloos toe. Op het ontbrekende zonnevizier na geen zwakke punten. [Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED [Logo MotoPlus] TESTWINNAAR NOLAN N86 Aanbieder: Nerons BV, tel. 036-547 1577, www.nerons.nl Prijs: € 199,95 (uni kleuren); € 249,95 – € 259,95 (design) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1.460 – 1.530 g (fabrieksopgave); 1.592 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, zwart, zilver, diverse designs Helmschaal: lexan Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Italië ECE-keur: E3 (Italië) Vervangingsvizieren: helder (€ 46,95), licht getint (€ 46,95), getint (€ 46,95), spiegel (€ 65,95) Uitrusting: pinlock-vizier (gemonteerd), zonnevizier, deels Bluetooth-voorbereid (‘N’-com’) PLUS Nette pasvorm, zeer goed omsluitend rond de wangen en kin, slechts minimale drukpunten op de slapen, aangename voering; zeer goed gepositioneerde kinriem en sluiting; goed bedienbare en functionele hoofdventilatie; goed aansluitend vizier, goede ventilatiestand; zonnevizier goed te bedienen; Bluetooth-voorbereiding (foto); geschikt voor brildragers; schokabsorptiewaarden voldoende. MIN Extreem nauw op- en afzetten; geen merkbare kinventilatie; een paar zwakke punten wat aerodynamica betreft: lichte onrust bij rechtuit rijden en op hoog tempo, lichte impuls bij blik zijwaarts; relatief hoge geluidsproductie; vizier moeilijk en wat haperend te openen vanuit gesloten positie. CONCLUSIE Een degelijke helm, die het oordeel ‘zeer goed’ van de voorgaande N85 niet weet te evenaren. In tegendeel: de concurrentie is ondertussen sterker en sterker geworden. [Logo MotoPlus]-oordeel: GOED PROBIKER RSX5 Aanbieder: motoZoom, www.motozoom.nl Prijs: € 159,95 (uni kleuren); € 169,95 (design) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1.580 +/- 50 g (fabrieksopgave); 1.534 g (gewogen maat L) Kleuren: zwart, matzwart, diverse designs Helmschaal: fiberglas Kinriemsluiting: dubbel-D-sluiting Land van herkomst: Taiwan ECE-keur: E11 (Groot-Brittannië) Vervangingsvizieren: helder (€ ), getint (€), spiegel (€) Uitrusting: pinlock-voorbereiding, zonnevizier, neuskapje PLUS Goede ventilatiestand vizier; zeer eenvoudige vizierwissel; eenvoudig te bedienen zonnevizier met grote hendel; geschikt voor brildragers; schokabsorptiewaarden voldoende, prijs. MIN Extreem nauw op- en afzetten; kinriem en sluiting extreem ver naar achteren gepositioneerd (foto); pasvorm onvoldoende, sluit niet mooi op het hoofd aan, drukpunten op voor- en achterhoofd, onaangename en zeer synthetische voering; nauwelijks merkbare kin- en hoofdventilatie; slechte aerodynamica: vibreert en beweegt al bij secundaire snelheden, boven de 180 km/uur nauwelijks nog bruikbaar; extreem hoge geluidsproductie, bij lage snelheden al een fluittoon hoorbaar. CONCLUSIE Het zonnevizier werkt echt bijzonder goed. Maar voor de rest doen we er liever het zwijgen toe. Vooruit dan: in deze klasse zijn er betere alternatieven. [Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE ROCC 520/521/522/523 Aanbieder: Büse, www.buese.com Prijs: € 149,95 (wit, matzwart); € 159,95 (design) Maten: XS t/m XXL Gewicht: 1.400 +/- 50 g (fabrieksopgave); 1.558 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, matzwart (520), diverse designs (521 – 523) Helmschaal: fiberglas Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: China ECE-keur: E9 (Spanje) Vervangingsvizieren: helder (€ 19,95) Uitrusting: pinlock-voorbereiding, zonnevizier, neuskapje PLUS Vizier sluit goed en is goed te vergrendelen, eenvoudige vizierwissel (foto); goed geschikt voor brildragers; aantrekkelijke prijs. MIN Zeer nauw op- en afzetten; pasvorm onvoldoende, geen homogeen pasgevoel, deels drukpunten; nauwelijks merkbare kin- en hoofdventilatie; zwakke aerodynamica: onrust vanaf 120 km/uur, beweegt en verschuift, impuls bij blik zijwaarts; hoge geluidsproductie, bij secundaire snelheden al turbulentie; vizier slechts in drie standen verstelbaar, relatief beperkt blikveld; bediening zonnevizier rommelig en met wat dikkere handschoenen nauwelijks te bedienen; matige schokabsorptiewaarden. CONCLUSIE In de praktijk duidelijk zwakker dan de nauw verwante helm van LS2. Met name wat de pasvorm (en indirect ook de aerodynamica) betreft kan de Rocc niet overtuigen. [Logo MotoPlus]-oordeel: ONVOLDOENDE SHARK S900C Aanbieder: JH Sports, www.jhsports.nl Prijs: €; € (design) Maten: XS t/m XL Gewicht: 1.570 g (fabrieksopgave); 1.612 g (gewogen maat L) Kleuren: wit, zwart, matzwart, diverse designs Helmschaal: polycarbonaat Kinriemsluiting: ratelsluiting Land van herkomst: Portugal ECE-keur: E11 (Groot-Brittannië) Vervangingsvizieren: helder (€), getint (€), spiegel (€) Uitrusting: pinlock-vizier (meegeleverd), zonnevizier, neuskapje, opblaasbare wangkussens PLUS Aangenaam op- en afzetten; zeer goede pasvorm, nauwsluitend maar comfortabel, aangename voering; behoorlijke aerodynamica (uitzondering: vanaf 120 km/uur kunnen er af en toe vibraties optreden), beweegt of verschuift niet; geluidsproductie blijft binnen de perken, wel enig windgeruis maar geen fluiten of gieren; goede hoofd- en voldoende kinventilatie, de helm wordt aangenaam geventileerd; vizier sluit goed aan, goede ventilatiestand, extreem eenvoudige vizierwissel; zonnevizier goed te bedienen; geschikt voor brildragers. MIN Zonnevizier raakt in bepaalde gevallen de neus; werking van pompsysteem wangkussens nauwelijks merkbaar en eigenlijk overbodig; matige schokabsorptiewaarden. CONCLUSIE Pasvorm, aerodynamica, ventilatie, zonnevizier – in de praktijk overtuigt de Shark op praktisch alle onderdelen. In het laboratorium overtuigde hij echter wat minder en is er ruimte voor verbetering. [Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.