+ Plus

Suzuki nieuws 2007

Suzuki GSX-R1000 & Bandit 650/1250 Op een persconferentie in Parijs, waar ook Berry Goedhart en MVN werden gehuldigd als beste Nederlandse Suzuki-dealers, toonde Suzuki haar motornieuws voor 2007. Zo krijgen de Bandit 650 en 1200 (die voortaan 1250 heet) beiden een heel nieuw motorblok. Maar de meeste aandacht ging uit naar de vernieuwde GSX-R1000 en de stoere B-King. Twee modellen waarbij vooral de uitlaten direct al voor discussie zorgden. Gezien de tweejaarlijkse modelcyclus was het al geen geheim meer dat Suzuki hard aan het werk was met een update van de GSX-R1000. De vraag was echter hoever Suzuki daarin zou gaan, aangezien de huidige GSX-R1000 nog steeds met de allerbesten mee kan op sportief gebied en eerder dit jaar ook nog en uitgebreide 1000cc-vergelijkingstest (zie MotoPlus nr. 2) won. Toch werd de machine op vrijwel alle punten onder handen genomen, waarbij het een nog efficiëntere hypersport-machine is geworden. Om de machine aan de strenge Euro3-eisen te laten voldoen werd motorisch vooral het in- en uitlaat onder handen genomen, zodat enerzijds de uitlaatgassen schoner werden, terwijl het blok ook nog meer vermogen en koppel levert. De exacte cijfers daarvan zijn nog niet vrijgegeven, maar daarmee zou de 180 pk in zicht moeten komen. Wat wel zo klaar als een klontje is, is dat het nieuwe uitlaatsysteem even gewenning vraagt. De oude vertrouwde vier-in-één wordt vaarwel gezegd en de 2007-Gixxer kreeg weer “ouderwets” een uitlaatsysteem met twee einddempers, aan weerszijden van het achterwiel één. Daarnaast kreeg de machine onder het blok een flinke tussendemper, waardoor de totale inhoud van het uitlaatsysteem, vergeleken met het 2006-model, bijna verdubbelde. Uiteraard zit er een katalysator met Lambda-sonde in de uitlaat, verder bleef de vlinderklep in de uitlaatcollector gehandhaafd, evenals het secundaire luchtsysteem dat frisse lucht in de 20% vergrote uitlaatkanalen injecteert. Aan de inlaatkant zijn de kanalen in de cilinderkop 10% groter en worden nu nieuwe 12-gats-injectoren toegepast voor een betere verneveling van de brandstof. Het beproefde systeem met de dubbele gasklappen (SDTV) bleef gehandhaafd, wel kreeg de GSX-R1000 een nieuw systeem voor een betere stationairloop. De basis van het viercilinder-motorblok bleef ongewijzigd, alleen de ventilatiegaten in de cilinderwand zijn vergroot van 39 naar 48 mm, zodat de carterdruk in toom gehouden wordt en de “pompverliezen” binnen de perken blijven. Ook nam de afmetingen van de radiateur toe, zodat er 10% meer koelcapaciteit is. De nokkenassen kregen een nog sportievere timing, terwijl voortaan iridium-bougies voor de vonk zorgen. Was de huidige GSX-R1000 al een supersnelle machine die met een gevoelig gashandje (en de nodige rij-kunst) bereden moest worden, de 2007-uitvoering lijkt daar op alle fronten nog een schepje bovenop te doen. Om de GSX-R1000-rijder een handje te helpen, monteerde Suzuki daarom nu een driestanden-schakelaar op de rechterstuurhelft, net boven de startknop. Met die schakelaar kun je kiezen uit drie verschillende settings waarmee de injectie en ontsteking beïnvloed wordt en dus karakteristiek van het blok wordt aangepast. De drie modes staan voor normaal, sport en “wet”. In die laatste stand is het blok dus wat beter in toom te houden bij een ritje in de regen. Of als tijdens een circuitdag de achterband zijn beste tijd heeft gehad. Je kunt zonder te stoppen onder het rijden op elk moment overschakelen naar een andere setting. Werd de huidige GSX-R1000 nog opgegeven voor een drooggewicht van 166 kilo, de nieuwste uitvoering brengt volgens de fabrieksgegevens zes kilo meer op de schaal. Het uitlaatsysteem zal daar zeker een deel van voor zijn rekening nemen. Het rijwielgedeelte ontkwam ook niet aan de vernieuwingsdrang. Zo bestaat het aluminium frame voortaan uit minder delen en is de uit gietstukken samengestelde swingarm stijver en lichter. De vering kreeg zowel voor als achter instelmogelijkheden op high- en lowspeed ingaande demping. Uiteraard zijn de veervoorspanning en de uitgaande demping ook volledig instelbaar. De buitenpoten van de upside-down-voorvork groeiden met twee millimeter naar 56 mm, de binnenpoten bleven 43 mm in doorsnee. Opmerkelijk is de toepassing van een elektronisch gestuurde stuurdemper, een beetje vergelijkbaar met de stuurdemper van de Honda Fireblade dus. Suzuki koos echter voor een redelijk conventionele stuurdemper, waarbij een elektrische spoel de doorstroming beïnvloed en de dempingskracht afhankelijk maakt van de snelheid. Bij lage snelheid is er weinig demping, bij hogere snelheden meer; dit wordt geregeld via het motormanagementsysteem. De stroomlijn van de nieuwe GSX-R1000 werd andermaal onder handen genomen en lijkt zelfs weer een beetje terug te grijpen op het 2004-model, vooral wat de vorm van de koplamp betreft. De machine werd in zijn geheel iets slanker, terwijl het ruitje juist iets hoger werd zodat je er als rijder beter achter weg kunt kruipen. De buddyseat werd iets smaller, net als de zijpanelen, zodat je als rijder je gewicht nog beter kunt verplaatsen in snelle bochtencombinaties. Ook de voetsteunen zijn daarbij nu verstelbaar voor een optimale zitpositie. Verwacht wordt dat de GSX-R1000 in februari 2007 leverbaar wordt in vijf kleuren: naast het typische Suzuki blauw/wit en in het volledig zwart ook in geel/grijs, rood/wit en zwart/oranje. Was de komst van de vernieuwde GSX-R1000 in feite een invuloefening, de presentatie van een geheel nieuwe Bandit-serie was juist uiterst verrassend. Nadat voor 2005 de Bandit 650 en nog geen jaar geleden de Bandit 1200 flink door Suzuki werden opgewaardeerd, krijgen beide machines voor 2007 een totaal nieuw motorblok. Daarbij bleven de wijzigingen aan het rijwielgedeelte en het uiterlijk beperkt en zit het nieuwe hem voor 2007 vooral in een nieuw watergekoeld viercilinderblok, dat het oude vertrouwde lucht/oliegekoelde blok (met de kenmerkende fijne koelribben) af gaat lossen. De reden hiervoor ligt andermaal in de strengere milieu-eisen, die met het oude blok (waarvan de basis in feite al 20 jaar oud is) steeds moeilijker gehaald konden worden. De boring en slag van de 650 bleven ongewijzigd en het nieuwe blok heeft dus ook exact 656 cc inhoud. Bij de dikke Bandit groeide de cilinderinhoud door een 5 mm langere slag van 1157 naar 1255 cc. Het nieuwe Bandit-blok kreeg het kenmerkende strakke uiterlijk van watergekoelde blokken, dus met mooie gladde cilinders. Door de hooggeplaatste koppeling en boven elkaar geplaatste versnellingsbakassen ziet het blok er duidelijk compacter uit en zorgt daarmee voor een beduidend moderner uiterlijk van de totale machine. Naast waterkoeling kregen de 2007-Bandits ook benzine-injectie, dat net als bij de sportieve GSX-R-ren werkt met dubbele gaskleppen. Een van die gaskleppen wordt bediend door het gashendel en de andere door het motormanagementsysteem. De prestaties van de nieuwe blokken zijn nog niet bekend gemaakt, al zou de nieuwe Bandit 650 beduidend meer topvermogen leveren dan de huidige, die met 78 pk te boek staat. De 1250 zou hetzelfde vermogen leveren als de huidige 1200 (die we in MotoPlus 14 nog maten op 108 pk), maar dit vermogen wordt wel bij een lager toerental afgeleverd, zodat het koppel van het nieuwe blok over de hele linie hoger ligt. Net als de 650 krijgt nu ook de 1250 een zesversnellingsbak en op beide modellen is de koppeling nu hydraulisch bediend. In beide gevallen bleef het de lay-out van het frame ongewijzigd, maar is de stijfheid wel met 10% vergroot door onder meer dikkere buizen van de wieg van het frame. Op beide modellen is bij het ontwerp van het blok een zo smal mogelijke bouw nagestreefd, zodat de machine ter hoogte van de knieën lekker slank kon blijven. Samen met een nieuwe, in hoogte verstelbare buddyseat en het in hoogte verstelbare stuur levert dat een meer comfortabele, ruimere zitpositie op. Het nieuwe stijvere frame heeft samen met watergekoelde blok (met radiateur en koelwater) wel een stevige gewichtstijging tot gevolg: de GSF600 Bandit weegt maar liefst veertien kilo meer dan het 2006-model en brengt nu 215 kilo op de schaal. De Bandit 1250 weegt tien kilo meer dan voorheen: 222 kg. Zowel de 650 Bandit als de 1250 Bandit worden geleverd als naked-bike en in een “S-uitvoering” met een tophalf-kuip. De Bandit 1250 wordt daarbij uitsluitend leverbaar met ABS in de kleuren zwart, rood en blauw. Bij de Bandit 650 kun je zelf nog kiezen of je hem met of zonder ABS wilt hebben. Beide versies zijn leverbaar in blauw en zwart, terwijl de Bandit 650S ABS ook nog in rood leverbaar wordt. Ze staan medio februari 2007 bij de dealers. De prijzen zijn nog niet bekend, maar de verwachting is dat deze gezien de moderne technieken iets boven de huidige Bandit-prijzen zullen liggen. DE B-KING KOMT Twee jaar geleden toonde Suzuki voor het eerst de B-King als studiemodel van een ruige naked-bike. Heel stiekem hadden de echte fans die machine al in 2006 bij de Suzuki-dealer verwacht, maar dat feestje ging niet door: in 2006 moest de goegemeente het nog doen met de GSR600, zeg maar de Mini-King. Maar voor 2007 staat hij wel op de planning, al zijn er verder nog geen enkele (technische) gegevens bekend. Dat geeft al wel aan dat de B-King nog niet meteen in januari bij de dealers zal staan. De B-King is een heel stoere machine, die naar alle waarschijnlijkheid wordt uitgerust met een licht teruggetuned viercilinderblok van de GSX1300R Hayabusa. Naar verwachting zullen er in B-King-trim ongeveer 165 paardekrachten op de 200 mm brede achterband (200/50ZR17) worden losgelaten. Daarmee zou de B-King zijn directe concurrent in de vorm van de BMW K1200R dan ook net precies de baas zijn en de meest krachtige naked-bike van 2007 zijn. Maar zoals gezegd: er zijn nog absoluut geen gegevens bekend, dus de liefhebbers zullen nog even geduld moeten hebben. Het is even wennen: de dubbele uitlaatdempers op Suzuki’s supersportieve GSX-R1000. De in- en uitlaatkanalen werden samen met het injectiesysteem flink onder handen genomen. Op het nieuwe dashboard wordt naast de versnellingsindicator weergegeven in welke modus (A, B of C) je rijdt. Het uiterlijk van de GSX-R1000 werd opnieuw slanker, waarbij de koplamp terug lijkt te grijpen op het 2004-model. Gevoelsmatig veranderde er niet veel aan de GSX-R1000; toch is het hele rijwielgedeelte nieuw. Voortaan wordt ook de dempingkracht van de stuurdemper van de GSX-R1000 langs elektronische weg geregeld. Door het nieuwe, strakke motorblok ogen de Suzuki Bandits opeens een stuk moderner. Het watergekoelde viercilinderblok (hier de 650cc-uitvoering) is beduidend compacter als zijn lucht/oliegekoelde voorganger. Door het smallere motorblok kon de zitpositie comfortabeler worden. Buddyseat en stuur zijn op beide Bandit-modellen voortaan in hoogte verstelbaar.

Lees meer over

BMW Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-