+ Plus

Rij-impressie Yamaha T7 prototype

Het succes van met name de Honda Africa Twin geeft aan dat er onder de dikke en luxe mega-allroads een nieuwe klasse is ontstaan, met heerlijk rijdende, maar minder gecompliceerde machines. Dat lijkt men zich ook bij Yamaha te realiseren. Het merk dat ooit met de Ténéré en Super-Ténéré furore maakte is achter de schermen keihard aan het werk aan een nieuwe middenklasse-allroad. En tot onze grote verrassing mochten wij alvast een dagje rijden met het prototype, de T7 Concept.

Afgelopen najaar lichtte Yamaha op de grote motortentoonstellingen al een tipje van de sluier op. Rond het heerlijke MT07-motorblok zou een nieuwe allroad ontstaan, geheel in de geest van de toenmalige XT600 en XT660 Ténéré. Makkelijk rijdbaar, economisch, hufterproof en geschikt voor woon-werk verkeer, maar ook voor echte globetrotters.
Het bleef voor Yamaha niet bij het showmodel, want achter de schermen is er keihard aan gewerkt en is men al volop aan het testrijden met prototypes. Het kan bijna niet anders of komend najaar gaan we er meer van horen op die motorshows, waarna het productiemodel van de machine die nu nog door het leven gaat met codenaam T7 Concept waarschijnlijk medio 2018 leverbaar gaat worden.

We waren dan ook blij verrast dat Yamaha Europa – gehuisvest in Schiphol-Rijk – ons benaderde voor een uiterst exclusieve testrit met deze T7 Concep. Op een afgesloten terrein – een kenteken zit er namelijk nog niet op – mochten we een uurtje stoeien met de behoorlijk in rallytrim gestoken T7 concept. Het unieke prototype weegt (volgens Yamaha) 175 kilo en staat flink hoog ook op zijn poten, wat resulteert in een zithoogte van maar liefst 99 cm. Het uiteindelijke productiemodel zal hoogstwaarschijnlijk meer modale proporties krijgen en minder rally-achtig zijn, maar het geeft wel aan dat Yamaha in alles dus wel een sportieve middenklasse-allroad wil gaan produceren.
Eenmaal op pad met de T7 Concept blinkt de machine uit met zijn uitstekende ergonomie, goedmoedige motorkarakteristiek en het lage gewicht voor een tweecilinder-allroad. Mede door deze zaken biedt de T7 enorm veel vertrouwen: hij rijdt dankzij een wielbasis van 1.555 mm ook heerlijk stabiel over een zandpad en baggert zelfs moeiteloos tegen een fikse helling op. Op het asfalt valt het lichte stuurgedrag op: het kost bijna geen moeite om de T7 een bocht in te sturen, het sublieme rijgedrag – ondanks de grove noppenbanden – maakte de exclusieve testrit zelfs nog specialer!
Dit prototype werd gebouwd als rallymotor, ook om redelijk onherkenbaar testritten te kunnen maken. De voor- en achtervering van deze T7 Concept zijn afkomstig van de WR450F offroadmachine; de veerwegen zitten dus zelfs rond de 30 centimeter. Naar verwachting zal hiervan bij het productiemodel voor circa 24 cm en achter circa 22 centimeter overblijven. Daarmee gaat de zithoogte al ras richting de voor een allroad gebruikelijke 90 cm.
Maar rijdend met de T7 drong zich toch een beetje de vraag op: wat zal Yamaha straks werkelijk op de wielen gaan zetten? Wordt de nieuwe Ténéré een radicale tweecilinder-sportenduro, of wordt het juist een heuse middenklasse-twin die meer bedoeld is voor het asfalt dan voor het zandpad. Met andere woorden: gaat hij straks richting de Afrika Twin van Honda, of de V-Strom 650 van Suzuki? Maar Yamaha kan natuurlijk ook kiezen voor de gulden middenweg, oftewel een heuse globetrotter waarmee je het terrein in kan, maar waar je ook met koffers eraan en duopassagier achterop op vakantie kunt. Met in het achterhoofd dat Yamaha in dit segment natuurlijk ook al een sublieme Tracer 700 heeft rondrijden, gokken we erop dat het productiemodel van deze T7 Concept toch wat meer stoere offroad-kwaliteiten krijgt.

Het zal voor Yamaha ook een uitdaging zijn om het productiemodel net zo licht èn lichtvoetig te maken. Dit prototype had bijvoorbeeld hele lichte crosswielen met mooie blauw geanodiseerde velgen en de productiewielen zullen zeker zwaarder uitvallen. Net als de fraaie aluminium tank op dit prototype: dat wordt ongetwijfeld staal of kunststof worden. Voor een echte globetrotter zou een tankinhoud van minimaal 16 liter natuurlijk prachtig zijn, laten we hopen dat dat te realiseren is.
Ook anders zullen ongetwijfeld de koplamp, het dashboard (deze conceptbike had een echt rallydashboard met een grote roadbookhouder), een tweede schijfrem voor en een massievere achterpartij voor duo en te monteren zijkoffers.
Wat van deze conceptbike waarschijnlijk nog het minste zal veranderen bij de transformatie tot productiemodel is waarschijnlijk het van de MT-07 stammende motorblok met 75 pk topvermogen. Dit tweecilinderblok blijkt sinds zijn introductie in 2014 een echt schot in de roos met zijn heerlijke prestaties en gecultiveerde draai-eigenschappen. En ook met de levensduur van deze 689 cc twin zit het snor: in de 50.000 km-test die we in MotoPlus 3-2017 publiceerden deed de MT-07 werkelijk niets verkeerd en bleek hij zuinig met benzine en met onderhoudsbeurten. Dat zijn zaken die globetrotters als muziek in de oren klinken. Niet voor niets staat deze machine stijf bovenaan in onze Duurtest-ranglijst!
Echt heel vreemd is het dus niet dat Yamaha dit succesnummer wil uitbuiten en dit blok dus breder wil inzetten, zoals dus in deze toekomstige globetrotter, die dan waarschijnlijk wel een ander uitlaatsysteem zal krijgen als op dit prototype, die was uitgerust met een Akrapovic-demper. Wat dat betreft is en blijft natuurlijk de vraag wat Yamaha met het productiemodel gaat doen. Of beter gezegd: hoeveel dat productiemodel straks gaat kosten, want dat speelt natuurlijk een doorslaggevende rol bij de ontwikkeling van een motor, voor wat betreft de uitvoering en de luxe die je er op zet. Daarover laat Yamaha zich momenteel nog absoluut niet uit, het is dus afwachten hoe we deze T7 Concept straks in werkelijkheid op de weg zien verschijnen. Maar als dat uiteindelijke productiemodel inderdaad in zich heeft wat dit prototype belichaamt, dat staan ons mooie dingen te wachten. Deze T7 Concept rijdt namelijk super, niet alleen op straat, maar ook in het terrein. Zelfs een rondje over een crossbaan bleek geen enkel probleem!

Tegen het einde van deze exclusieve test kwam beroeps-reiziger Jo Deleker ook even langs. Van Jo’s hand verschijnen regelmatig jaloersmakende reisreportages in MotoPlus en Jo is een erkend Yamaha XT-liefhebber. Zijn meeste reizen maakt hij niet – zoals je misschien zou verwachten – op een hele dikke allroad of op een superdeluxe toerbuffel, maar op zijn eigen XT660 Ténéré. En ook Jo is na een korte proefrit helemaal overtuigd en zeer enthousiast over de nieuwe T7: “Ik hoop dat de nieuwe Yamaha Ténéré inderdaad weer echte globetrotterskwaliteiten heeft. Een machine waarmee je probleemloos rond de wereld zou kunnen rijden, als je dat wilt. En die daarbij toch een soort eenvoud uitstraalt en weinig onderhoud nodig heeft en spaarzaam met benzine is. Als Yamaha hem daarbij ook nog de levendigheid en het stuurkarakter van deze T7 weet mee te geven dan kan ik eigenlijk allen maar zeggen: ‘Laat komen dat ding!”

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-