+ Plus

Rij-impressie Yamaha MT-09 Street Rally

Voor het eerst in jaren heeft Yamaha met de MT-09 weer een echte knaller in het programma, maar inmiddels is de eerste afgeleide ook al gearriveerd. Een beetje meer plastic daar, wat minder hier, wat extra vulling en zo muteert de standaard MT-09 in de Street Rally.

Die extra vulling is dan van toepassing op het zadel. Met 849,5 millimeter (Yamaha neemt dit soort zaken blijkbaar uiterst serieus) is de werkplek precies 34,5 millimeter hoger dan het standaard zadel. Volgens Yamaha moet de zitpositie daarmee richting die van een supermoto opschuiven. Je zit er inderdaad actiever op dan op de standaard MT, maar in ieder geval niet oncomfortabeler. Alleen rijders met korte onderdanen komen enigszins in de problemen.
Opvallender dan het hoge zadel zijn de extra plastic applicaties op de Street Rally. Waar de ‘nummerschilden’ op de flanken, de tankpanelen en de schildjes op blok en vorkpoten nog op algemene goedkeuring kunnen rekenen, verschillende de meningen duidelijk als het om de ‘aankleding’ van het stuur gaat. Daar kan de jongere generatie waarschijnlijk meer mee dan de oude garde. Dat komt misschien doordat het breed bouwende kunststof onderdeel met een beetje fantasie steeds weer nieuwe vormen aanneemt en doet denken aan figuren uit de filmserie ‘Transformers’.
Los van de uitstraling heeft het in twee handkappen eindigende kleinood twee kanten: een positieve, want de handen worden enigszins beschermd tegen regen en kou, en een negatieve. Met 942 millimeter is de totale breedte een dikke 127 millimeter breder dan bij de standaard 09. Met name in druk stadsverkeer is dat bij een slalom tussen wachtende auto’s door een factor om rekening mee te houden.
Technisch gezien is de Street Rally identiek aan de standaard uitvoering. En daar is niets mis mee, want de inmiddels al fameuze driecilinder is een pareltje van een motorblok: sterk middengebied, toerenhongerig en tegelijkertijd gecultiveerd en zuinig. Alleen de lastwisselreacties en de met name in de A-modus zeer abrupte gasrespons vertroebelen het beeld een beetje.
Wat beide varianten ook gemeen hebben, is het licht onharmonische stuurgedrag, waarbij steeds iets druk op de binnenste stuurhelft moet worden uitgeoefend om op lijn te blijven. Niet zo gek, want beide machines rollen op dezelfde banden: Bridgestone S20 ‘M’. Maar onder de streep heeft Yamaha met de MT-09 een fantastische motorfiets neergezet. Of de klant bereid is om voor wat extra kunststof onderdelen een meerprijs van iets meer dan € 500,- te betalen, moet straks gaan blijken.

Lees meer over

Yamaha MT-09

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...