+ Plus

Uitgave 188 – 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het Repsol/Honda-duo Marc Marquez en Dani Pedrosa. Valentino Rossi vertrok vanaf de laatste startplaats en reed na een uitmuntende wedstrijd naar een vooraf voor onmogelijk geachte vierde plaats. De Italiaan kwam echter vijf punten te kort. Terwijl bij zijn teamgenoot Lorenzo de tranen stroomden, schoot de verslagen Rossi na afloop wederom met scherp op Marquez.

Een Spaanse wereldkampioen die niet het verdiende collectieve respect krijgt van het thuispubliek, de onttroonde wereldkampioen die op het podium wordt onthaald met boegeroep en een fluitconcert – en dat terwijl de als vierde gefinishte man onthaald wordt als een wereldkampioen; de Grand Prix van Valencia tekende de sfeer die de laatste weken was ontstaan in de MotoGP. Een fascinerend seizoen eindigde in een vergiftigde sfeer, waarbij de Italiaanse publieksheld weer eens aantoonde dat zijn populariteit landsgrenzen ver overstijgt en zijn woorden voor een polemiek zorgden die in de MotoGP tot nu toe onbekend was. Valentino Rossi vocht als een leeuw maar ging strijdend ten onder en sprak de woorden van een verbitterd verliezer.
Het was de apotheose van een tweetal weken vol beschuldigingen, ontkenningen, verdachtmakingen en een kansloze missie van fans om middels een door ruim 730.000 mensen ondertekende petitie de wedstrijdleiding te bewegen de aan Valentino Rossi opgelegde sanctie te herroepen. Een periode ook waarin Dorna de regie leek te verliezen, de FIM-president Vito Ippolito een obligate open brief verstuurde met de oproep aan alle betrokkenen om hun verantwoordelijkheid te nemen en de strijd fair op het circuit uit te vechten. De mogelijkheid daartoe was al na de Grand Prix van Maleisië verloren gegaan.
Hoewel hij in Valencia nog steeds met zeven punten voorsprong op Jorge Lorenzo begon aan de laatste Grand Prix van het jaar, greep Rossi alle mogelijkheden aan die hem juridisch werden geboden. De Italiaan poogde het internationale gerechtshof voor sportvraagstukken, het CAS, er toe te bewegen dat het zijn straf (starten vanaf de laatste plaats na het incident met Marc Marquez in Seopang) zou opschorten of zou verminderen in afwachting van een behandeling van de zaak. Op donderdag verklaarde het CAS het zich niet ontvankelijk. “Dat maakt het allemaal nog moeilijker”, realiseerde Rossi zich. “De risico’s om naar voren te komen, zijn natuurlijk veel groter.”
Ook kwam naar buiten dat teamgenoot Lorenzo zich – zonder medeweten van Yamaha – bij het CAS had gemeld als belanghebbende partij in de kwestie; het CAS legde Lorenzo’s verzoek om hem te horen naast zich neer.
Het was één van de vele politieke (in-)correcte spelletjes die in de aanloop naar de finale race van 2015 werden gespeeld. HRC’s vice-president Shuhei Nakamoto kwam in een gekleurde teamverklaring nogmaals terug op de clash tussen Marquez en Rossi. Nakamoto zinspeelde andermaal dat een mogelijke trap van Rossi Marquez’ val had veroorzaakt. Data over een plotselinge ingreep van de voorrem wilde Honda beschikbaar stellen aan Dorna, de FIM en de pers. Nakamoto’s verklaring lokte een persbericht uit van Yamaha, waarin men zich begrijpelijk uitermate verbolgen toonde over de woordkeuze en ook nog eens terugkwam op de zinsnede ‘onsportieve trap van Rossi’ in de kop van het Repsol Honda-bericht direct na de race. Het kenmerkte de verziekte sfeer tussen de twee belangrijkste constructeurs in het MotoGP-kampioenschap. Tijdens een inderhaast belegde persconferentie wilde HRC de data van Marquez’ rem vrijgeven, maar op het laatste moment bedacht het management zich, met als vrij gezochte verklaring dat men geen partij wilde zijn in de zitting van het CAS. Yamaha schrapte een vooraf aangekondigd feest in Valencia ter ere van het 60-jarig.
Om het smeulende vuurtje te blussen belegde het ‘Permanent Bureau’ op donderdagmiddag een besloten zitting waar rijders – inclusief wandelend patiënt Alex de Angelis – en teammanagers werden van Dorna-baas Carmelo Ezpeleta het verzoek kregen om niet meer over Sepang te praten en de sport voorrang te geven. Vanwege de ingelaste bijeenkomst – die amper tien minuten in beslag nam – gelastte Dorna de gebruikelijke ‘pre-event’- persconferentie af. Het leek een wanhopige zet van een organisatie die nog meer ophef vreesde aan de vooravond van de Grand Prix. Voor meer ophef had niemand een ‘pre-event’-persconferentie nodig.

“Ik wil de beste race uit mijn carrière rijden”, vertelde Jorge Lorenzo op donderdag. Met zijn allereerste pole ooit op Valencia en een verpletterend polerecord nam de 28-jarige Spanjaard een voorschotje op wat kon komen. Het was misschien wel zijn beste ronde ooit gereden, dacht Lorenzo, in een kwalificatiesessie waarin Valentino Rossi onderuit gleed. De WK-leider klonk teneergeslagen na de toch onschuldig ogende schuiver, maar op de zinderend spannende zondag toonde hij zich strijdlustig en in grootste vorm. Op pole bereidde Lorenzo zich voor op de start met een koptelefoon op, het hoofd ritmisch meeknikkend. Op de laatste rij zat Rossi gehurkt rechts naast zijn M1, terwijl hij met zijn hoofd als in trance tegen de stroomlijn tikte.
Lorenzo startte furieus – net als Rossi. Met Marquez en Pedrosa achter zich aan bepaalde Lorenzo het tempo, terwijl na de eerste ronde al elf man achter zich had gelaten. Vanaf die vijftiende plek begon Rossi aan een bijna onmogelijke opdracht, maar de man die nog nooit in het laatste weekend van het seizoen een wereldtitel won, wilde van geen opgeven weten. Na dertien van de dertig ronden lag de luid toegejuichte Rossi vierde. Daar zou hij ook finishen, bijna twintig seconden achter de winnaar. Voor de zevende maal in 2015 won Jorge Lorenzo een Grand Prix op identieke wijze: van start tot finish. Vanaf de twintigste ronde begon de geloste Dani Pedrosa aan een knappe opmars waarbij een gat van drie seconden dicht reed en zelfs even Marquez van de tweede plaats verdrong. Die counterde meteen, en Lorenzo profiteerde dankbaar van de Repsol-broederstrijd; een derde plaats achter Marquez en Pedrosa was onvoldoende geweest voor de titel. Na de Grand Prix van Valencia stond Jorge Lorenzo voor de eerste keer bovenaan in de WK-stand – op het alles beslissende moment. Pas in de vierde Grand Prix van het seizoen scoorde Lorenzo zijn eerste podium, en waar Rossi (samen met Bradley Smith) in alle races punten pakte, liet Lorenzo in de regenrace van Misano fikse steken vallen. In de laatste drie races maakte de nu vijfvoudige wereldkampioen zijn achterstand goed op zijn teammaat. En net als in 2010, toen Lorenzo in Maleisië zijn eerste MotoGP-wereldtitel veroverde en Rossi met zijn 46e zege voor Yamaha toch nog de show stal, waren het nu de woorden van de verslagen man die luider klonken en een groter bereik kenden dan die van de nieuwe wereldkampioen.

Vanwege de spanning en de druk was het misschien wel de zwaarste race uit zijn leven geweest, aldus een uitgeputte Lorenzo. De slechter wordende achterband had het bijna onmogelijk gemaakt om constante snelle tijden te klokken. “Ik moest heel voorzichtig doen om niet te crashen. En ik kon mijn pitboard ook nauwelijks zien”, vertelde hij. “Uiteindelijk zag ik dat Marc dichterbij kwam en dat ook Dani naderde. Ik wist niet waar Valentino reed, dus ik prentte mezelf in dat hij vierde lag. ‘Blijf pushen’, zei ik tegen mezelf. Ik dacht dat we nog een aantal ronden moesten, maar plotseling zag ik de finishvlag. Het was alle moeite waard, ‘het is gelukt’, zei ik tegen mezelf. Ik huil niet snel, maar in de uitloopronde kon ik mijn tranen niet tegenhouden.”
Lorenzo toonde zich zelfs na afloop nog strijdvaardig. “Als je de statistieken vergelijkt met onze rivaal, zie je dat we hem op bijna alle vlakken hebben verslagen: overwinningen, aantal ronden aan de leiding, snelste rondes, poles, snelste tijden in de trainingen. Hij had alleen meer podiums (vijftien tegen twaalf, red.). Ik heb laten zien dat ik onder sterke druk het beste uit mezelf kan halen, dat was gisteren zo in de kwalificatie en vandaag met de twee snelle Honda’s achter me.” Hij was trots op de misschien niet snelste, maar wel belangrijkste race uit zijn loopbaan, vertelde Lorenzo. “En ik wil er nog graag iets aan toevoegen. Valentino had niets te verliezen. Hij moest alleen maar alles riskeren. Maar hij finishte twintig seconden achter me. Ik had het niet makkelijk, maar het lukte om de hele race dat hoge tempo vast te houden. Ik vind dat mijn snelheid en vastberadenheid bewijzen dat ik de terechte kampioen ben. Ik hoop dat iedereen dit resultaat respecteert.”
Marquez benadrukte dat hij het maximale uit de race had gehaald. De hogere asfalttemperatuur was voor de Honda’s een nadeel geweest, bezwoer de onttroonde kampioen. “Vooral in het begin van de race had ik moeite met de voorband, maar zes ronden voor het einde dacht ik dat ik nog kon winnen. Maar toen haalde Dani me in en verloren we een halve seconde op Jorge. Net te veel.”
Pedrosa, die zijn honderdste MotoGP-podium vierde, vertelde een soortgelijk verhaal. Met de volle tank ontbrak het vertrouwen en de inhaalactie op Marquez in de voorlaatste ronde mislukte, omdat hij daarna direct wijd ging, legde Pedrosa uit.
Valentino Rossi spuide wederom harde kritiek naar Marc Marquez. “Dit einde had ik niet willen zien en ik denk veel mensen met mij niet”, begon de gekrenkte Rossi. “Het had de geschiedenis in kunnen gaan als een van de mooiste seizoenen uit de geschiedenis. Maar de laatste drie races is er iets veranderd. Iets dat niemand verwachtte, ik ook niet, namelijk dat Marc Marquez Lorenzo besloot te beschermen. Het begon in Phillip Island en werd alleen maar erger. Ik wist op donderdag al dat mijn kansen verkeken waren, omdat ik wist dat Marquez weer zou proberen om Lorenzo te beschermen. Het liep precies zoals verwacht en het was gênant. Vooral de laatste ronde was een schande voor de sport, omdat het nog nooit eerder vertoond is. Ik denk dat ik alles heb gegeven, maar ik was erg teleurgesteld door deze finish. Ik was bereid om te verliezen van Jorge, want hij is altijd erg snel, maar dit was niet fair. En ik denk dat Lorenzo niet blij moet zijn, want dit kampioenschap heeft hij niet op het circuit gewonnen.”
Rossi geloofde niet dat Marquez de snelheid miste om Lorenzo aan te vallen. “In de afgelopen jaren heb je kunnen zien dat hij altijd ook nog in de laatste ronde wilde aanvallen. De vraag is waarom hij niet één keer heeft geprobeerd om te attaqueren. In de laatste twee ronden was het tenenkrommend, omdat Dani zo maar een gat dicht kon rijden. Jorge en Marc waren dus niet snel . Ik hoop dat Marquez zich later in zijn carrière zal realiseren wat hij hier heeft gedaan.” Ook Honda kreeg nog een veeg uit de pan. “Ik kan niet begrijpen dat een fabrikant er in toestemt dat één van hun rijders een Yamaha-coureur helpt winnen en juist met zijn eigen teamgenoot wel het gevecht aan gaat.”
Marquez wist zich in de rug gesteund door Honda’s Shuhei Nakamoto, die verklaarde overtuigd te zijn van het feit dat de Spanjaard voor de winst was gegaan. De beschuldigde Marquez reageerde venijnig. “Ik vat het op als een belediging als mensen zeggen dat ik niet heb geprobeerd om te winnen. Ik geef altijd honderd procent, dat kon je ook vandaag weer zien. Valentino kon niet zien wat er voor hem gebeurde en we wisten dat dit het resultaat zou kunnen worden. En wat dat te weeg kon brengen. Ik geloof niet dat Valentino kan zeggen hoe ik me op de motor voel.”

Voor de eerste keer sinds 2009 zorgden Jorge Lorenzo en Valentino Rossi voor een 1-2 in het MotoGP-kampioenschap voor Yamaha, dat ook de constructeurstitel en het teamkampioenschap wist te winnen dankzij het Spaans-Italiaanse duo. “Ik denk dat volgend jaar de verstandhouding tussen ons weer normaal kan zijn”, hoopte Jorge Lorenzo op donderdag voor de race. Na de spijkerharde commentaren over en weer is dat amper voorstelbaar. Het Yamaha-teammanagement mocht zich gelukkig prijzen met de in snelheid vrijwel onverslaanbare Lorenzo en de onbetaalbare media-magneet Rossi, maar van een gesloten front was geen sprake. Het geeft Lorenzo’s titel, Rossi’s tweede plaats én de ontknoping van een onvergetelijk seizoen een wrange bijsmaak.

Lees meer over

Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-