+ Plus

Rij-impressie Speed-Tec Suzuki GSX-R1000 Naked

Alle grote Japanse fabrikanten hebben wel een naakt derivaat van hun superbike in het modelprogramma, zo niet Suzuki. Om dit gat in het gamma te vullen, ontwierp de Duitse Suzuki-dealer Speed-Tec een ombouwkit voor de dikke duizend. Het plaatje ziet er niet alleen goed uit, het rijdt ook nog eens fantastisch!
Naakt en sterk zijn ze en ze belichamen als geen ander de civiele ongehoorzaamheid van hun rijder. Yamaha heeft er een, net als Kawasaki en Honda. En ook nagenoeg alle grote Europese fabrikanten luisteren hun gamma er mee op. We hebben het natuurlijk over overpotente naked bikes, aangevuurd door dikke 1.000’s uit de superbike-kanonnen. Wie echter een kijkje neemt in Suzuki’s modelportfolio van de laatste tien jaar, zoekt tevergeefs naar een GSR1000 of iets soortgelijks. Weliswaar is er de B-King, met het aggregaat van de Hayabusa, en natuurlijk een GSR750 en tot afgelopen jaar nog de kleinere variant daarvan met het 600cc-blok, maar deze machines bedienen toch een heel ander segment. Vraag in het rond naar een mogelijke verklaring voor het ontbreken van een duizend, en niemand die daar eigenlijk een sluitend antwoord op heeft. En dat terwijl de zaak eigenlijk zo simpel lijkt. Suzuki oogst immers niets dan lof als het om het uitstekende blokkarakter van haar GSX-R1000 gaat. Het blok blinkt uit in souplesse en trekkracht van onderuit. Uitstekende eigenschappen voor een sportieve rit over secundaire wegen en daardoor ook bij uitstek geschikt voor een kwiek sturende naked bike. Diezelfde mening deelt ook de Duitse Suzuki-dealer Speed-Tec, die er met relatief weinig middelen zelf maar één op poten heeft gezet. Toegegeven: de gemeten 170 paarden zijn er weliswaar een stuk minder dan de in de folder beloofde 182 stuks, de kudde trekt evenwel keer op keer flink van leer. Een ferme draai met de rechterhand en het voorwiel torpedeert zich richting hemel, altijd en overal. De ogen blijven niet droog, gegarandeerd! Basis van de machine is het van de frontkuip en koplampunit bevrijde 2011-model van de GSX-R1000, luisterend naar het typenummer K9 L1. Bugspoiler en zijkuipen zijn in opdracht van Speed-Tec gefabriceerd en eenvoudig te monteren dankzij de meegeleverde montagebeugels, afstandbussen en bevestigingsschroeven. Het snuitje zal je ongetwijfeld bekend voorkomen, dat werd inderdaad geleend van de GSR750 en komt simpelweg uit Suzuki’s onderdelencatalogus. Blok, rijwielgedeelte en rem/schakelset (met uitzondering van het zwarte jasje) lieten de Duitsers onaangeroerd. Ondanks dat veel bij het oude is gebleven, iets dat je deels ook terugziet in het design, maakt het eerste contact onmiskenbaar duidelijk dat je hier met een echt duiveltje van doen te hebt. Het superbike-stuur bouwt breed en hoog en doet het verlangen naar het betere bochtenwerk stevig groeien. Het standaard dashboard van de GSX-R nestelt zich daarbij prima in het blikveld en dekt daarbij mooi het zicht op de kabelboom af. Het geheel ziet er simpelweg mooi en opgeruimd uit, alsof het zo van de band is gerold. Maar rijdt het ook zo goed als het eruit ziet? Opstappen en wegwezen dus. De benen moeten, ondanks dat de voetsteunen in hun meest lage positie staan, zoals verwacht op een bijzonder sportieve buiging van de knieën rekenen. Het stuur, dat met fraaie, instelbare hendels uit de accessoirebrochure is opgeleukt, vraagt daarbij echter een rechte houding van het bovenlichaam. Samen resulteert dat in een nogal opmerkelijke houding, waarbij je meer op de machine zit dan dat je er een eenheid mee vormt. Is wellicht ook een kwestie van smaak, maar feit is dat de zithouding toch wel enige gewenning vraagt. Dat geldt ook voor het koppelingshendel van ABM dat zich niet volledig laat in knijpen, omdat het de behuizing voor het bedienen van de richtingaanwijzers raakt. De brede tank daarentegen, die in verschillende superbike vergelijkingstests nog wat kritiek te verduren kreeg, past in dit concept weer als je favoriete paar gympen. Ook mooi, de zo bewierookte viercilinder uit zijn levensvreugde door een vier-in-twee installatie van Bos. Heerlijk grommend ondersteunt deze de standaard turbineakoestiek van het blok, en dat alles nog binnen de grenzen van het betamelijke. Bijkomend voordeel van de elasticiteit van de viercilinder: dorpjes kun je zonder problemen in de zes doorkruisen, zodat de bewoners je niet op pek en veren trakteren omdat je nogal luidruchtig ten strijde trekt. Een bocht uitkomend in de twee gaat de haan nog eens tegen de aanslag. Fenomenaal hoe onbevangen en vooral hoe onbeschoft hard het blok de machine voorwaarts sleurt. Het volle potentieel uitwringen is schier onmogelijk, wanneer je tenminste met twee wielen aan de grond wilt blijven. Door de zit- en stuurpositie komt er niet voldoende druk op het voorwiel, dat daardoor bij wat al te enthousiaste gasbevelen al snel het luchtruim kiest. Dat maakt het des te jammer dat door plaatsgebrek de stuurdemper naar de eeuwige jachtvelden is verwezen. Een twijfelachtige combinatie die in het ergste geval tot flink stuurslaan kan leiden. Over stuur gesproken, zelfs de meest wilde bochtencombinaties laten zich met het brede stuur doelgericht en uiterst precies aansnijden. Rijplezier gegarandeerd, al was het alleen al dankzij het rijwielgedeelte dat zich met het meeste wegdek prima raad weet. Alleen op bijzonder karige pistes is het op grond van de bijzonder sportieve genen raadzaam om wat extra reserve in acht te nemen. Wat betreft de ombouw had Speed-Tec er overigens goed aan gedaan een setje agressievere remblokken te monteren, tot de meest bijtgrage stoppers behoort de standaard reminstallatie namelijk niet. Ondanks alle compromissen die de ombouw van superbike tot naked met zich meebrengt, is de naakte GSX-R prima geslaagd. Het geheel oogt professioneel en zal zeker bij de Suzuki-adept in heel goede aarde vallen. Tot deze de prijs hoort waarschijnlijk, want € 5.000,- voor de complete ombouw is immers toch wel even slikken! ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE GEGEVENS] SPEED-TEC SUZUKI GSX-R1000 NAKED MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, ketting-aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 44 mm, 350 watt dynamo, accu 12 V/10 Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting, secundaire overbrenging 17 : 42. Boring x slag 74,5 mm x 57,3 mm Cilinderinhoud 999 cc Compressie 12,8 : 1 Max. vermogen 136 Nm (185 pk) 12.000 tpm Max. koppel 116,7 Nm bij 10.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm met enkelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 190/50ZR17 Banden in test Bridgestone BT016 ‘N’ MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.405 mm, balhoofdhoek 66,2°, naloop 98,3 mm, veerweg v/a 125/130 mm, zithoogte 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 205 kg, max. belading* 182 kg, tankinhoud 17,5 liter. OMBOUW INFO Bugspoiler en zijkuipen (ongelakt) € 599,- Lichtunit GSR750 € 420,- Superbike stuur inclusief kroonplaat € 650,- Bos uitlaatsysteem € 799,- Complete ombouw inclusief spuitwerk € 5.000,- INFO Speed-Tec, tel. +49 (0)621-328 9950, www.speed-tec.com VERMOGENSGRAFIEK Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1.000 tpm Koppel in Nm 124,7 kW (170 pk) bij 11.900 tpm 108 Nm bij 10.000 tpm Vermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 250 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE 95/1/EG, maximale afwijking +/- 5%. ________________________________________ [UNTERSCHRIFTE] [Seite 65] Fraaie accessoires maken deel uit van de complete ombouw, functioneel maar ook mooi. Een superbike-stuur met nieuwe stuurklemmen zorgt voor een rechte, maar nog altijd actieve zit. [Seite 66] Op een paar kabeltjes na, die zich niet lieten wegwerken, is de transformatie bijzonder geslaagd. Helaas moest de stuurdemper als gevolg van plaatsgebrek wijken, uit veiligheidsaspect natuurlijk twijfelachtig. Ziet er niet alleen mooi uit, de sound van het Bos-systeem laat zelfs niet-motorrijders niet onbetuigd.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.