+ Plus

Reportage AGP Moto

België is sinds een dik jaar een motorfabrikant rijker. Naast de upmarket elektrische Saroléa is er nu ook APG Moto met scherp geprijsde lichte motorfietsen, van retro tot adventure, tussen 125 en 350 cc. Tijd om eens een kijkje te nemen bij onze zuiderburen.

Begin vorig jaar heeft APGmoto in de productiesite in Wevelgem een eerste serie van een zestigtal 125 cc motoren vervaardigd. Daarmee was de start van deze Belgische motorfabrikant. De 125 is een basic neoretro-model, dat met een basisprijs van 2.499 euro (België) scherp geprijsd is. De 125 cc-markt in België is groot, anders dan in Nederland. Van de nieuwe inschrijvingen bestaat zo’n 30% uit 125 cc scooters en motoren. Dat heeft twee redenen. Ten eerste mag je in België, als je twee jaar je rijbewijs B op zak hebt, zonder extra rijexamen voor het rijbewijs A met een lichte motor of scooter de weg op (wie na januari 2011 het rijbewijs B heeft gehaald, moet wel verplicht vier uur scholing volgen echter zonder examen). Ten tweede: als je als achttienjarige wilt starten met motorrijden, dan moet je de eerste twee jaar met een 125 cc de weg op. Het vermogen van die 125 cc-motor of scooter mag in beide gevallen maximaal 15 pk (11kW) zijn. Het resultaat is dus dat je meer en meer 125 cc-motoren ziet. Naast die van de bekende merken als KTM, Yamaha, Honda, Suzuki ook dien van het herboren FB Mondial, Mash en van Zuid-Oost Aziatische fabrikanten van budgetmotoren als SYM, Kymco, Bullit, Brixton en Orcal. En dus nu ook van APG Moto.
APG Moto zoekt de componenten bij elkaar en assembleert die in Wevelgem. Het idee achter APG Moto is nu om met eigen onderdelen en designs en met onderdelen van toeleveranciers de modellen op te bouwen. Gery Gepts van APG Moto: “We kopen een pakket van het motorblok met de bedrading en bouwen dan de rest eromheen. Het design van het chassis en de tank-zadel-combinatie is in huis gemaakt.” De clip-ons kopen we in bij Domino, de verlichting komt uit Duitsland, de banden komen van het opkomende merk Mitas, de remmen van het Spaanse Juan, de uitlaten worden bij het Nederlandse Bos gemaakt, de vering komt van het van origine Thaïse YSS. “
De budget-125 cc APG Moto ziet er op het eerste zicht niet verkeerd uit. De motor heeft een Chinese krachtbron, een forse tank, een ronde koplamp, een stalen buizenframe, een enkele schijfrem in voor- en achterwiel, een uit de kluiten gewassen uitlaatdemper, stereo-achtervering, spiegels op de stuuruiteinden en zelfs een kickstarter. De basisuitvoering is de ‘cafe racer’ en verder zijn er onder andere een scrambler- en een adventure-versie. Wie meer wil dan een basic-motor kan een andere kleurstelling voor tank en spatbord kiezen en ook een ander zadel laten monteren. Maar daarmee gaat de prijs ook omhoog.

Wat mag je van zo’n 125 cc verwachten? Geen indrukwekkende prestaties. Dat kan ook niet anders met het geringe vermogen, maar dat geldt voor alle motoren en scooters in die categorie. Eigenlijk is het qua grootte een uit de kluiten gewassen bromfiets. Wat dat betreft is de APG vergelijkbaar met andere merken uit die prijsklasse. Op binnenwegen is het vermogen van de APG voldoende, zeker als je voor zo’n motor kiest als mobiliteitsoplossing. Op de snelweg loopt de teller gestaag op naar 106, 107 km/uur. Niet heel hard, maar het kan. Als het moet kun je vrachtverkeer inhalen, maar je bent wel vooral beperkt tot de rechterrijstrook. Voor wie even een paar kilometer snelweg moet doen, is dat geen probleem. En in fileverkeer valt het nadeel van weinig vermogen weg. APG claimt een verbruik van liefst 1 op 41,0. Met de forse 20-litertank komt dat neer op een theoretische actieradius van 800 kilometer. In de praktijk zal het eerder naar een verbruik van 1 op 33,0 gaan, wat nog altijd goed is voor een actieradius van 600 kilometer.
Als je op de motor zit, heb je door de lage plaatsing van de voetrusten en de forse tank niet het idee dat je op een 125 cc zit. Ook niet wat uitlaatgeluid betreft, want de APG heeft een sonoor volwassen sound.
Wat tegenvalt iss de harde vering (zowel voor als achter), de slechte afleesbaarheid van de kilometerteller, het ontbreken van een dagteller (er is wel een benzinemeter), het wat moeilijk insturen van haakse bochten en soms het vinden van de neutraalstand van de versnellingsbak.

APG had aanvankelijk een veel ambitieuzer 125-cc-project. Eerder toonde APG al eens een 125-cc-sportmotor met een jaren-zeventig-tachtig-sausje. Die eerste modellen (Nero 125 en 250 cc) hadden een stroomlijn, een dummytank-zit-combinatie uit een stuk en een modern frame. Maar dat concept bleek met een prijs tussen de 5.000 en 6.000 euro veel te duur, voor dealers en voor de eindconsument, die verwend was geraakt door alle goedkope 125’s. Op aanraden van VLAIO (het Vlaams Agentschap voor Innoveren en Ondernemen) zocht men naar een goedkoper alternatief. APG’s Gery Gepts vertelt dat er weinig aan wordt verdiend, maar dat APG wel een plek tussen Mash, Bullit, Orcal en Brixton wil verwerven.
Overigens wil APG zich overigens niet tot het 125-cc-segment beperken. Om in aanmerking te kunnen komen voor subsidies is APG Moto op aanraden van VLAIO ook gestart met de ontwikkeling van elektrische scooters en motoren. “De overheid wil immers elektrische voertuigen. We komen bijvoorbeeld met een elektrische scooter voor pizzakoeriers. En in de elektrische motorfiets komt een 10kW-krachtbron. Voor de accu’s hebben we contacten met een Franse firma”, aldus Gepts. Ook wordt er gewerkt aan een 300-cc-versie voor het A2-rijbewijs en aan een conceptbike op basis van een 600 cc ééncilinderblok.

APG IN EEN NOTENDOP
APG is een echt familiebedrijf, de familie Gepts, en is al sinds eind jaren ’70 actief in de motorbranche en racerij. APG Moto ontstond in 1996 als race/ontwikkelingsteam voor tweetaktblokken die op loodvrije benzine liepen. In 2003 stopte APG met de race-activiteiten vanwege de hoge kosten en ging het aan de slag voor andere merken, waaronder EBR (Eric Buell Racing) en het Grieks-Japanse Nipponia (scooters). Uiteindelijk besloot APG niet langer meer van andere bedrijven afhankelijk te willen zijn en ging het haar eigen motoren bouwen. ‘Een eigen merk met een eigen strategie, maar geen massaproductie’, is sindsdien het motto bij APG Moto. Door contacten die APG middels EBR en Nipponia had opgebouwd, kon het makkelijk aan componenten voor het eigen merk in het Verre Oosten komen.

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...