+ Plus

Presentatie BMW S1000RR

In deze tijden van piraterij komt ook het ‘schot voor de boeg’ weer om de hoek kijken, om de tegenpartij aan te manen. BMW lost in de motorwereld nu ook een schot voor de boeg: tijdens de SBK in Monza presenteerden zij de straatuitvoering van de S1000RR, hun nieuwe sportieve topmodel. En met zijn 193 pk, 183 kilo en maximaal 14.200 tpm is het niet alleen de meest sportieve BMW ooit, het is ook meteen de meest sportieve 1000 die er te koop is! De Japanners kunnen hun borst vast nat gaan maken…Daarvoor hebben die Japanners dan nog een half jaartje de tijd, want de afgelopen wekeend voorgestelde S1000RR zal pas rond november bij de dealers staan. En alhoewel de successen in het WK Superbike nog even op zich laten wachten (wellicht waren de verwachtingen te hoog voor een merk dat nieuw in de motorracerij stapt), is overduidelijk dat het menens is voor BMW. Met de S1000RR zetten ze een ultieme 1000 cc sportmotorfiets neer, die eigenlijk alleen maar in superlatieven beschreven kan worden. Weg met de Duitse gematigdheid, voorzichtige cijfers of bescheiden opstelling: BMW komt uit de kast!Heel in het kort is de S1000RR de lichtste, sterkste en meest geavanceerde 1000 cc viercilinder van dit moment. Als we de BMW-gegevens even vergelijken met die van de andere vijf spelers in dit segment (zoals getest in het vorige nummer van MotoPlus), dan weegt de BMW rijklaar vol benzine met zijn (opgegeven) 204 kilo vier tot veertien kilo minder dan de ZX-10, Blade, GSX-R en R1, die allen trouwens vrijwel dezelfde tankinhoud hebben. En met zijn opgegeven 193 pk is de BMW vijf tot vijftien pk sterker dan de rest en komt alleen de MV Agusta F4 enigszins in de buurt. Wat er van deze waarden in de praktijk overblijft, is nu nog even gissen, maar BMW laat duidelijk wel zijn tanden zien en wil van meet af aan een serieuze speler worden in het segment van de hypersports!Ook de complete constructie, opbouw en aankleding van de S1000RR sluit daarbij aan. De watergekoelde vier-in-lijn heeft veruit de grootste boring en kortste slag (80 x 49,7 mm), waardoor erg hoge toerentallen (tot 14.200 en dat dus voor een dikke 1000!) mogelijk zijn. Door die grote boring is er ruimte voor vier erg grote titanium kleppen (inlaat 33,5 mm en uitlaat 27,2 mm, die bovendien maar een hoek van 24,5º met elkaar maken. De klepbediening met hele korte slepertjes is zo overgenomen van BMW’s Formule 1-motor (vandaar dat ook in het SBK-raceteam veel mensen uit de F1 rondlopen) en ook de hoge compressie van 1 op 13 lijkt zo uit de racerij te komen. Om het gevaar van pingelen door deze hoge compressie te voorkomen, is elke cilinder afzonderlijk uitgerust met een pingelsensor, die de injectie en ontsteking in dat geval razendsnel kan bijsturen.Aan de inlaatkant zitten er 48 mm gaskleppen en variabele inlaatkelken. Ook is deze BMW ‘ride-by-wire’en geeft de electronica dus gas. Daarbij kun je kiezen uit vier rijmodes: Regen (max. 150 pk), Sport (193 pk), Race (193 pk, maar agressiever) en de zogenaamde Slick-mode (193 pk, maar enkel bedoeld met slickbanden en op een circuit).Bij dit alles is de S1000RR af-fabriek leverbaar met de optionele DTC traction-control en Race-ABS. BMW laat daarbij trots weten dat hun Race-ABS slechts 2,5 kilo meergewicht oplevert. Ook het dashboard is erg sportief van opzet, waarbij je kunt kiezen uit veel verschillende info in het display, tot en met de rondetijden aan toe. Bovendien werkt het dashboard als een datalogsysteem en kunnen alle gegevens naderhand via een USB-aansluiting worden uitgelezen.Ondanks de grote boring is het blok met 46,3 cm toch erg smal en compact. De twee versnellingsbakassen zitten boven elkaar en de cilinderbank is 32º voorover gekanteld. In totaal weegt het blok minder dan 60 kilo en ook daarbij merkt BMW fijntjes op dat dit de lichtste vier-in-lijn is in zijn klasse. Door de koeling te perfectioneren (vooral wat de flow en de stroomsnelheid van het koelwater betreft) en bovendien een gepatenteerd koelluchtgeleidingssysteem door de radiateur toe te passen, kon met nog geen 3 liter koelvloeistof worden volstaan om de S1000 thermisch gezond te houden. Een anti-hop-koppeling, een zesbak en een 525 O-ring-ketting brengen het vermogen naar het achterwielHet blok hangt onder een aluminium brugframe met volledige instelbare vering. De vorkpoten meten 46 mm en de monovering achter kreeg een progressief linksysteem. De balhoofdshoek zit met 66,1º precies tussen de Yamaha R1 en Suzuki GSX-R1000 in, de naloop van 95,9 mm is de kortste in zijn klasse: de Fireblade komt hierbij nog het dichtste in de buurt. Dat werpt meteen de grote vraag op hoe de nieuwe BMW zal gaan rijden. Op die vraag moeten we het antwoord nog even schuldig blijven: na de zomervakantie zal de productie opgestart worden en in de herfst zal de machine daadwerkelijk uitgeleverd gaan worden.

Lees meer over

BMW Suzuki Yamaha S1000RR

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-