+ Plus

Overname Ducati door Audi

Volkswagen wil de grootste autofabrikant ter wereld worden. De opbouw van dit imperium wordt aangestuurd en bewaakt door Ferdinand Piëch en die krijgt in de regel alles wat hij wil. De laatste aanwinst heet Ducati. Ferdinand Piëch is de trotse eigenaar van een zeldzame Ducati Desmosedici en waar anderen in een gekke bui voor de verjaardag heel misschien eens de aanschaf van een motor overwegen, doet Piëch zichzelf doodleuk een complete motorfabriek cadeau. Piëch zou zelfs de sleutel van de Ducati-fabriek in Bologna al symbolisch op 17 april jongstleden, zijn 75e verjaardag, overhandigd hebben gekregen. Een dag later pas, 18 april, stemde de raad van commissarissen van het VW-concern in met de koop van Ducati, iets waar VW-dochter Audi wekenlang over had onderhandeld. Het hierboven geschetste verband wordt door Audi-directeur Rupert Stadler overigens ten stelligste ontkend: Ducati zou absoluut geen verjaardagscadeau zijn en het samenvallen van de verjaardag van Piëch en de aankoop van de Italiaanse fabrikant zou op louter toeval berusten. Ook over het exacte aankoopbedrag, dat rond de 860 miljoen euro zou liggen, blijven de lippen bij Audi stevig gesloten. Hoe dan ook, als het kartelbureau uiteindelijk met de overname instemt, is Ducati het twaalfde merk onder de VW-vlag. Een kooplustig concern dus, dat de laatste jaren van sportwagenfabrikant Porsche, waarvan de integratie trouwens moeizaam verloopt, tot vrachtwagenproducent MAN in ijltempo het ene naar het andere bedrijf heeft opgekocht. Een motorisch keizerrijk met aan het hoofd de families Piëch en Porsche dat de complete markt omvat, van kleine stadsauto’s tot luxe wagens en van sportauto’s tot vrachtwagens. Met de overname van Ducati is het dozijn vervuld en daarmee ook de wens van Piëch die er nooit een geheim van heeft gemaakt twaalf merken onder het VW-dak te willen bezitten. Criticasters werpen tegen dat de aankoop van Duacti geen rationele beslissing is geweest, aangezien de motormarkt in Europa de afgelopen jaren is gehalveerd. Tijdens de aandeelhoudersbijeenkomst op 19 april legde VW-directeur Martin Winterkorn nog eens uit waarom Audi en Ducati zo goed bij elkaar passen: “Beide bedrijven zijn toonaangevende, sportieve premiummerken en behoren in hun respectievelijke markt tot de meest succesvolle fabrikanten.” Bovendien zijn beide op technologisch gebied toonaangevend en kunnen ze terugvallen op een rijke traditie. Het Audi-logo met de bekende vier ringen symboliseert het verbond tussen vier voorheen onafhankelijke voertuigfabrikanten: Audi, DKW, Horch en de autoafdeling van Wanderer, die in 1932 fuseerden tot Auto Union. Wat dat betreft geldt de productie van motorfietsen als een van de wortels van het merk Audi, dat zich in 1969 met NSU Motorenwerken verbond. Aansluitend werd in 1985 de naam Audi NSU Auto Union gewijzigd in Audi AG. Winterkorn: “Audi kan verder bouwen op de trotse motortraditie van de merken DKW en NSU en betreedt een nieuwe markt met potentieel. We verheugen ons er op om dit trotse Italiaanse merk op korte termijn in ons concern op te kunnen nemen.” De concurrentieslag tussen BMW en Audi om de leiding in het premiumsegment gaat met de aankoop van Ducati door het VW-concern een nieuwe ronde in. Beide bedrijven hebben nu immers een gerenommeerd motormerk in het portfolio. Wat heeft BMW daarop te zeggen? “Voor de BMW Group verandert er door de overname van Ducati door de heer Piëch niets aan de groeistrategie die we met onze merken BMW en Husqvarna voor ogen hebben”, reageert BMW-perswoordvoerder Rudolf-Andreas Probst. BMW heeft een eventuele aankoop van Ducati altijd resoluut van de hand gewezen, want: “Dat had voor ons geen toegevoegde waarde. Met de producten van BMW en Husqvarna dekken we nu al beduidend meer segmenten af, waaronder ook die van het merk Ducati.” Andere merken reageren duidelijk minder vriendelijk. Mercedes-dochter AMG bijvoorbeeld, dat met Ducati meewerkte aan marketingprojecten als de Diavel Special Edition en zelfs het GP-team sponsorde, zegde de samenwerking per omgaande op. Daarvoor had Audi’s moederconcern VW al onenigheid met Suzuki, waarvan het sinds 2009 twintig procent van de aandelen bezit. Na wederzijdse beschuldigingen van contractbreuk is Suzuki inmiddels voornemens om de samenwerking via de rechter te beëindigen. In Italië zorgde de overname uiteraard ook voor de nodige reacties. In de ‘laars’ ging het met name om de geknakte nationale trots. Al voorafgaand aan de verkoop probeerde de Italiaanse media stemming te maken met kreten als: “Een Italiaans juweel als Ducati mag niet aan het buitenland worden verkocht!”. Slechts sporadisch werd deze teneur overstemd door het verstand, dat er aan herinnerde dat Ducati in de jaren negentig voor het laatst onderdeel vormde van een puur Italiaanse onderneming, en wel die van de gebroeders Castiglioni. Dat tijdperk werd gekenmerkt door gezichtsbepalende modellen als de 916 en de Monster, maar was in economische zin geen succes. In 1996, kort voor een faillissement, moesten de broers het traditiemerk verkopen aan de Texaanse investeringsmaatschappij TPG, dat het tien jaar later zelf ook weer van de hand deed. Sindsdien behoort Ducati voor zeventig procent tot het financiële fonds Investindustrial, dat weliswaar eigendom is van de Milanese Bonomi-familie maar in Luxemburg zetelt. Nog eens tien procent van Ducati behoort sinds 2006 toe aan een pensioenfonds op de Canarische eilanden, wat het Italiaanse kwaliteitsblad ‘Il Fatto Quotidiano’ al eens tot de kop ‘De vals mythe van de Italiaanse identiteit’ verleidde. En nauwelijks was de verkoop van Ducati aan Audi officieel, of de Italiaanse media pakten flink uit met chocoladekoppen als: “Uitgerekend de Duitsers pakken ons Ducati af”. Op diverse internetfora werd zelfs al door verontwaardigde Ducatisti aangekondigd dat ze onder de gegeven omstandigheden zouden afzien van de uitlevering van de door hen bestelde Panigales. De Italiaanse vakbonden kijken aanzienlijk pragmatischer tegen de recente ontwikkelingen aan en juichen de overname door Audi juist toe. “Ducati heeft zich in een nichemarkt staande weten te houden en dat is al een prestatie op zich”, licht Bruno Papignani van metaalvakbond CGIL toe, “maar nu is het bedrijf gebaat bij een verder uitgestippelde strategie en een gigant als Audi kan dat garanderen.” Om verder te groeien heeft Ducati vergaande investeringen nodig, die de vorige eigenaren niet wilden of konden doen. Bovendien hebben de Italiaanse vakbonden goede ervaringen met Audi, want ook Lamborghini behoort al sinds 1998 tot de stal uit het Duitse Ingolstadt. “De lonen zijn er beter dan bij de meeste Italiaanse werkgevers”, weet Papignani. Momenteel is er in Italië veel te doen om de ontslagbescherming hopen hij en zijn vakbond op de helpende hand van de Duitsers: “Als we dezelfde arbeidscondities als in Duitsland weten te bedingen, zijn we meer dan tevreden.” Ducati zelf heeft nog niet officieel gereageerd op de verkoop en verschuilt zich voorlopig achter het feit dat de verkoop nog niet volledig is afgerond. Maar volgens insiders knalden aan de Via Cavalieri de champagnekurken toen Audi op 18 april om 18.17 uur het officiële persbericht over de overname van Ducati verstuurde. Temeer daar de Audi-bazen het management van Ducati wel ziet zitten en die formatie in eerste instantie ongewijzigd wil laten. Ook Ducati-directeur Gabriele Del Torchio blijft aan, in ieder geval voor een overbruggingsperiode. Als zijn mogelijk opvolger wordt Luca De Meo genoemd, voorheen manager bij Fiat en tegenwoordig marketingchef bij Volkswagen. Maar voor het zo ver is, staat Bologna hoog bezoek te wachten, want Ducati-rijder Ferdinand Piëch heeft al aangekondigd dat hij de nieuwe Panigale eens aan de tand wil voelen. Privé welteverstaan. Alleen de keizer en zijn nieuwe kroon. [kader p. 12] HET BEDRIJF IN CIJFERS VW, AUDI EN DUCATI Volkswagen concern Opgericht: 1937 Hoofdvestiging: Wolfsburg, Duitsland Ondernemingsvorm: naamloze vennootschap Directie: voorzitter raad van bestuur Martin Winterkorn, voorzitter raad van toezicht Ferdinand Piëch Merken: Audi, Bentley, Bugatti, Ducati*, Lamborghini, MAN, Porsche*, Scania, Seat, Skoda, Volkswagen, Volkswagen bedrijfsauto’s Aantal fabrieken: 94 (voor de overname van Ducati) Aantal werknemers: 501.956 (op 31-12-2011) Netto-omzet 2011: 159,3 miljard euro (plus 25,6% vergeleken met 2010), 67,2 miljard euro VW AG Winst 2011: 15,8 miljard euro (3,5 miljard euro VW AG) Productie 2011: 8,5 miljoen personenauto’s Uitgeleverd 2011: 8,3 miljoen personenauto’s (plus 14,7%) Uitlevering januari tot en met maart 2012: 2,2 miljoen personenauto’s en bedrijfsauto’s (plus 9,6%), waarvan 1,36 miljoen Volkswagen personenauto’s (plus 10,5%) Branches: auto’s, financiële en logistieke dienstverlening Racerij: Formule 3, FIA WK Rally *Integratie wordt voorbereid Audi concern Opgericht: 1909 in Zwickau , 1969 (fusie: Audi NSU Auto Union) Hoofdvestiging: Ingolstadt, Duitsland Ondernemingsvorm: naamloze vennootschap, sinds 1966 100%-dochter van VW (destijds Volkswagenwerk AG) Directie: voorzitter raad van bestuur Rupert Stadler Merken: Audi, Lamborghini Aantal fabrieken: 8 (Audi), 1 (Lamborghini) Aantal werknemers: 63.839 (op 31-12-2011) Netto-omzet 2011: 44,1 miljard euro (plus 24,4%) Winst 2011: 4,4 miljard euro Productie 2011: 1,3 miljoen Audi, 1.711Lamborghini Uitgeleverd 2011: 1,3 miljoen (plus 19,2%) Uitgeleverd januari tot en met maart 2012: 346.100 (Audi) (plus 10,8%), 500 Lamborghini (plus 72,4%) Branche: auto’s Modellen: van Audi A1 tot Audi R8 V10 en Lamborghini Sesto Elemento Racerij: DTM, FIA WK Endurance, fabrieksteam met R8 LMS Ultra bij 24 uurs races Ducati Opgericht: 1926, motorproductie sinds 1946 Eerste motormodel: Cucciolo, 1946 Hoofdvestiging: Bologna, Italië Ondernemingsvorm tot nu toe: holding Voormalige eigenaren: de drie investeringsfondsen Investindustrial (70%), BS (20%), Hospitals of Ontario Pension Plan (7%) en een aantal kleinere aandeelhouders Aantal fabrieken: 2; Bologna, Thailand (uitsluitend montagewerk) Aantal werknemers: 1.100 Omzet 2011: 480 miljoen euro Winst 2011: geen opgave Productie 2011: 42.000 motorfietsen Modellen: van 700 cc/75 pk (Monster) tot 1.200 cc/195 pk (1199 Panigale) Gebruikte motorconstructies: lucht- en vloeistofgekoelde tweecilinders Bijzonderheid: alle motoren met desmodromische klepbediening Prijzen: van € 8.790,- (Monster 696) tot € 32.290,- (1199 Panigale S Tricolore) Racerij: fabrieksteam in MotoGP, privé teams in WK Superbike [bij voldoende plek] INTERVIEW Audi-perschef Jürgen De Graeve “PASSIE SPEELT EEN GROTE ROL” ? Waarom neemt Audi een motorfabrikant over en waarom uitgerekend Ducati? ! “Er is al jaren lang contact tussen de eigenaren van Ducati en Audi, maar begin dit jaar werd de belangstelling heel serieus en zijn we de onderhandelingen begonnen. Ducati is een fascinerend merk met een enorm technisch potentieel en er zijn belangrijke overeenkomsten tussen beide merken: we zijn beide enorm begaan met de racerij en techniek.” ? We gaan er van uit dat het merk gewoon in Bologna blijft, maar hoe zelfstandig kan Ducati nog blijven opereren? ! “Als je een kijkje binnen het Volkswagen-concern neemt, zul je zien dat ieder merk zelf verantwoordelijk is voor de eigen productplanning en de resultaten. Dat is een belangrijk uitgangspunt, waardoor ieder merk en ieder bedrijf kan werken zoals de markt op dat moment vraagt.” ? Verhuizen er Audi-managers richting Bologna? ! “Het huidige management verricht uitstekend werk en heeft ambitieuze groeiplannen, dat het ook mag gaan uitvoeren.” ? Wat zijn de doelen van Audi met Ducati op de lange termijn? Blijft het een premiummerk of komen er ook aantrekkelijk geprijsde ‘Volks”-motorfietsen? ! “Daar kunnen we op dit moment nog geen uitspraken over doen, aangezien de kartelcommissie nog geen uitspraak over de overname heeft gedaan. Maar de reeds ingeslagen weg is een succesvol en er is geen reden om daar wat aan te veranderen.” ? In hoeverre heeft de persoonlijke voorkeur van Ferdinand Piëch – hij rijdt immers een Desmosedici – invloed op de overname gehad? ! “Dat heeft uiteraard een rol gespeeld. Maar we hebben trouwens heel veel fanatieke Ducati-rijders bij Audi, tot aan de directie aan toe.”

Lees meer over

BMW Ducati Suzuki

Gerelateerde artikelen

Vergelijkingstest 3 bagger cruisers

Vergelijkingstest 3 bagger cruisers

reactie(s) - 12 mei, 2022

BMW blijft de R18-familie uitbreiden. Na de cruiser, de Classic en toerfiets Transcontinental volgt de B (van ...
Eerste Test Ducati DesertX

Eerste Test Ducati DesertX

reactie(s) - 12 mei, 2022

De DesertX markeert Ducati’s uitbreiding naar nieuwe, onontdekte gebieden. De eerste moderne Ducati met een ...
Uitgave 177 – 2022

Uitgave 177 – 2022

reactie(s) - 30 april, 2022

’s Avonds om zes uur in Brno werd dankzij een Yamaha-persbericht officieel wat al tijden officieus was: ...
Occasion – Suzuki SV650

Occasion – Suzuki SV650

reactie(s) - 3 februari, 2022

Een in de basis onveranderde V-twin voor bijna vier modelgeneraties. Inspiratiegebrek, besparingsdrift, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-