+ Plus

Occasion:Kawasaki ZZR1200

De Kawasaki ZZR1200 straalt geen technische perfectie uit, maar is bloedsnel en als occasion ook nog eens vriendelijk voor de portemonnee. Perfect dus voor wie domweg een goede sportieve toermachine zoekt.De in de jaren negentig zeer populaire Kawasaki ZZR-1100 (1990 tot 2002) wordt door de vele fans nog steeds opgehemeld als het ultieme scheurijzer van zijn tijd, terwijl zijn opvolger, de in 2002 gelanceerde ZZ-R1200, vaak als een muurbloempje werd neergezet. Dat eerste klopt, maar de tweede bewering klopt niet helemaal. In het korte bochtenwerk mag de 1200 dan wat stijf en kopzwaar aanvoelen, voor het betere tempobeulswerk op de snelweg is deze ZZR altijd te porren. Misschien doet de 1200 dat nog wel beter dan zijn 1100-voorganger. Die was bij volgas op de snelweg eigenlijk alleen door rijders met een groot hart te mannen, terwijl de meer dan 150 pk sterke 1200 bij een gangetje van pakweg 250 km/uur of zelfs sneller, afgezien van een lichte pendelbeweging rond de lengteas, heel stabiel rechtuit knalt. De windbescherming die de nieuwe stroomlijn en ruit bieden, is ook helemaal toegesneden op hoge snelheden – dus wat wil je nog meer? Een mogelijk antwoord zou kunnen zijn: nog meer snelheid en geweld. Hierin ligt waarschijnlijk ook de reden voor de aanduiding ‘muurbloempje’, want de ZX-12R uit eigen huis en de Suzuki Hayabusa kraakten in diezelfde periode bijna gelijktijdig de 300 km/uur-barrière en dat sprak de echte speedfreaks natuurlijk meer aan dan de vlotte, maar niet supersonisch snelle ZZR1200. De wat meer toeristisch ingestelde rijders misten ABS, een katalysator en benzine-injectie en wenden de steven meer en meer richting Beieren, waar de sportieve toerfietsen ook steeds sneller werden. Maar wie anno 2010 goed zonder high-end kwaliteiten kan leven, vaak lange en bij voorkeur snelle ritten maakt en in de vakantie een kofferset wil gebruiken, wordt met deze oerdegelijke ZZR als occasion eigenlijk prima bediend. AANKOOPTIPSCheck in ieder geval altijd het oliepeil. Als de ZZR1200 daadwerkelijk veel volgas ritten op de snelweg heeft gemaakt, dan kan gebrekkige smering natuurlijk fatale gevolgen voor het blok hebben. Staat de peilstok na een uitgebreide proefrit, waarbij je uiteraard ook op mechanisch geluid moet letten, op het minimum niveau, dan is dat een slecht teken. Vermoedelijk heeft de vorige bezitter zich dan niet echt bekommerd om de oliehuishouding. Zijn de papieren in orde en heeft de ZZR netjes zijn beurtjes gehad, dan hoef je je over deze Kawasaki eigenlijk geen zorgen te maken. Het blok draait met gemak kilometerstanden van boven de 50.000, ook al waren er aanvankelijk wat – op zich zelf staande – problemen met de nokkenassen. Een terugroepactie is er niet geweest, maar de (zeldzame) schadegevallen werden onder garantie door Kawasaki opgelost. Mooi meegenomen is het als de occasion-1200 is voorzien van een kofferset of ander bagagesysteem, een hogere ruit, handvatverwarming of een automatisch kettingsmeersysteem. Ook kom je nog wel eens een hoog superbike-stuur tegen, wat lange snelwegritten wat comfortabeler maakt. Let er wel op of zo’n stuur goed is gemonteerd. MARKTSITUATIEHet aanbod gebruikte ZZR1200’s is niet zo heel groot en dat geldt min of meer ook voor de vraag naar deze Japanse alleskunner. Dat maakt deze Kawasaki interessant voor de calculerende occasionjager. En terwijl je voor populaire machines als een Honda CBR1100XX Blackbird of een BMW K1200S in vergelijking de hoofdprijs betaalt, kun je voor € 5.000,- al een nette ZZR-1200 met minder dan 30.000 kilometer op de klok tegen het lijf lopen. Ook staan er opvallend veel ZZR1200’s bij Kawasaki-dealers en dat komt deels doordat de 1200 vaak werd ingeruild op een ZZR1400.MODELGESCHIEDENIS2002Introductie van de ZZ-R1200 (type ZX1200-C1H) in de kleuren blauw, zilver en zwart.2003Verandering van de typeaanduiding van ZZ-R1200 naar ZZR1200. Het nieuwe type ZX1200-C2H heeft een automatische daglichtfunctie, gemodificeerde remschijven (8 mm dik in plaats van 6 mm en met 36 in plaats van 72 ventilatiegaten). Dit type voldoet aan de Euro2-norm. 2005Laatste modeljaar van de ZZR1200, die een jaar later wordt vervangen door de nieuwe ZZR1400.TECHNISCHE GEGEVENS (type ZX1200-C1H, bouwjaar 2002)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, carburateurs, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 79,0 x 59,4 mmCilinderinhoud 1.165 ccMax. vermogen 112 kW (152 pk) bij 9.800 tpmMax. koppel 124 Nm bij 8.200 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, schijfremmen voor, schijfrem achter.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.505 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 104 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 276 kg, max. belading* 175 kg, tankinhoud 23 liter.METINGENTopsnelheid** 275 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 2,7 secDoortrekken60-100 km/uur 4,4 secVerbruikSecundair 1 op 14,9Snelweg (130 km/uur) 1 op 14,0 INTERNETwww.zzrclub.comwww.kawasakimerkclub.euwww.kawasakiownersclub.com (Engels)www.zzr-rg.co.uk (Engels)[BU’s] [Details v.l.n.r.]Breedband: toerenteller, snelheidsmeter, benzinevoorraad, koelwatertemperatuur en de tijd – alle informatie in één oogopslag.Zeer praktisch: de veervoorspanning van de van veel reserve voorziene achterschokbreker is makkelijk hydraulisch te verstellen. Voldoende grote spiegels geven een goed beeld van wat er achter je gebeurt. De windbescherming achter de ruit is uitstekend. Huisstijl: conventionele swingarm met doorsnee kettingspanners. De achterrem doet ook zonder ABS netjes zijn werk.Kwestie van smaak: het opvallende kontje is met de dubbele achterlichten en de beide knipperlichten op zijn minst eigenzinnig en vormt een eenheid met het design van de neus.[actieplaat]Van sneltrein tot toerbuffel: de ZZR1200 doet het op snelheid goed, maar is ook een uitstekende pakezel.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.