+ Plus

Occasion Yamaha YZF-R6

Fascinerende Supersport In 1999 bracht Yamaha de YZF-R6 uit, een fascinerende 600cc-supersport met een flitsend uiterlijk en een hoogtoerig viercilinder motorblok. Met deze machine ging Yamaha zich echt bemoeien met de sportieve top van de 600cc-klasse. Op de occasionmarkt is de R6 ook een gewilde machine. Tot 1999 was de 600 cc Thundercat het meest sportieve wat Yamaha te bieden had in deze klasse. Het betekende een hele omslag, want die Thundercat was immer een machine van compromissen, waarmee zowel een sportrijder als een meer op toeren ingestelde rijder uit de voeten kon. Maar de strijd om de toppositie in de 600cc-klasse, nam – ook door de Supersportklasse in de racerij – steeds heftigere vormen aan en het was iedereen bij Yamaha blijkbaar duidelijk dat je die strijd nooit zou winnen met een machine die op enigerlei vlak concessies moest doen. Dus werd het roer omgegooid en kreeg de Thundercat een extreem sportief broertje in de vorm van deze R6. Een machine die alleen maar hoefde uit te blinken met hoge prestaties, laag gewicht, een op het circuit toegespitst rijkarakter èn een scherp uiterlijk. Ook bij de andere drie Japanse merken zagen we deze ontwikkeling trouwens terug en werd er in de loop der tijd een sportief topmodel boven het bestaande 600cc-model geplaatst. Dat bestaande model – bij Yamaha dus de Thundercat – ging dan vanaf dat moment als gematigde all-rounder door het leven. De Yamaha R6 heeft vriend en vijand van meet af aan verbaasd met toerenhoge toerentallen en vermogensopgave’s. Nu bleken beide in de praktijk op zijn minst optimistisch opgegeven door de fabriek, maar het blijft een gegeven dat Yamaha een trend zette in de 600cc-klasse. En de 15.500 door de fabriek bleken er in werkelijk nog steeds 15.000 te zijn en daarmee draaide de R6 toch 1500 à 2000 toeren meer dan de andere sportieve 600-viercilinders van dat moment. Bij zijn komst in 1999 was de R6 ook daadwerkelijk de krachtigste 600. Aangezien de andere fabrieken ook niet stil zitten en net als Yamaha een tweejaarlijkse modelcyclus hanteren, wisselt dat gegeven bijna per jaar, maar zeker is wel dat de Yamaha R6 zich nimmer hoeft te schamen. Anno 2006 claimt de fabriek zelfs een toptoerental van 17.500 en een topvermogen van 127 pk. Beiden blijken optimistisch, maar zoals de Engelsen altijd zo treffend zeggen: “Never spoil a good story by telling the truth!” Het is ook niet alleen het gillende viercilinderblok waarmee de Yamaha R6 fuore maakte, ook met het superhandelbare, stabiele rijwielgedeelte met goede vering en remmen wist in korte tijd naam te maken. In alles straalt de R6 sportiviteit uit en dat maakt hem voor velen een echte droommachine, nieuw of gebruikt. DE MARKT Het aanbod van R-zessen is behoorlijk groot en eigenlijk geldt dat ook voor de spreiding in prijs. De goedkoopste machines – uit 1999 – worden nu voor prijzen tussen de 4.000 en 5.000 euro aangeboden en dat loopt op tot ongeveer het dubbele voor een heel recent 2006-model, die ook al weer op de occasionmarkt worden aangeboden. Als je gaat zoeken naar een R6, dan blijkt dat dit model inderdaad een veel gebruikte “accessoire-kapstok” is en zoiets werkt natuurlijk door in de prijs waarvoor de gebruikte machine wordt aangeboden. Ook het gebruik en de kilometerstand blijkt soms meer van belang dan het exacte bouwjaar; vandaar dat er bij dit model erg lastig een prijsopgave per jaar is te maken. Wanneer je de prijzen gaat bekijken, blijken er wel duidelijke stappen bespeurbaar met een upgrade van het model, dus 1999, 2001, 2003, 2005 en uiteraard het nieuwste model uit 2006. Voor meer informatie kun je ook terecht bij de Yamaha R-club via https://yzfr-club.nl AANKOOPTIPS Ondanks de heftige cijfers van de R6, betreffende het vermogen en de maximum toerentallen, staat de R6 over het algemeen bekend als een betrouwbare machine. Zelfs met bovenmodale kilometerstanden hoef je een R6 niet direct links te laten liggen. De allereerste modellen kunnen wat olie verbruiken, maar daar is bij latere modellen verbetering in gekomen. Als bovengrens van dat olieverbruik wordt doorgaans 1 liter olie op de 1000 gereden kilometers gehanteerd. Dat zou technische gezien nog door de beugel kunnen, maar de vraag is of je het daadwerkelijk zover wilt laten komen, aangezien een litertje goede synthetische olie (wat je echt nodig hebt bij deze hoogtoerige machine) ook behoorlijk kostbaar is. Maar motorisch hoef je dus feitelijk niet echt problemen te verwachten. Eigenlijk is er maar één ding waar je echt goed op moet letten: hoe heeft de vorige eigenaar de R6 gebruikt? Het is een machine die niet vies is van een circuitdagje of zelfs een race in een productieklasse en zo’n gebruik is toch wel prettig om te weten als aanstaande koper. Geborgde bouten van de remmen en een geborgde olievulstop zeggen in dat kader voldoende. Nu hoeft een circuitdagje geen echt beletsel te zijn, een valpartij kan dat echter wel zijn. Een stevig schuivertje kan nogal wat schade veroorzaken, waarbij zelfs het frame de nodige sporen kan dragen. Let daarom ook altijd op bij machines met mooie carbon-kappen of kunststofkappen over de framekokers: zitten deze er preventief op, of verbergen ze juist flinke valschade? Juist schade aan het frame kan vreselijk in de papieren lopen! Ook afgebroken nokken van de stuuraanslag wijzen doorgaans op een stevige crash. Verder moeten alle andere delen natuurlijk vrij zijn van schuurplekken. Nu zit een valpartij in een klein hoekje, maar bij beschadigingen dient de prijs er in ieder geval wel naar te zijn. Machines als de R6 zijn tenslotte bij voorkeur geschikt om te “pimpen”. Een andere ruit, kentekenplaathouder, spiegels, richtingaanwijzers, het nodige carbon, mooie remschakelsets en aanpassingen aan de vering, remmen en wielen kom je regelmatig tegen. Plus natuurlijk een andere uitlaatdemper. Enerzijds kunnen die extra’s doorwerken op de prijs, anderzijds moet je dat als koper wel echt willen. Met name wat die uitlaat betreft: niet iedereen zit tegenwoordig op een volledig open uitlaat te wachten. Je buren waarschijnlijk al helemaal niet. En het is ook vervelend dat je volgend jaar op het ritje naar de TT in Assen naar de kant wordt gehaald door de politie… Daarom is het ideaal als in zo’n geval de originele stille demper wordt meegeleverd. TECHNISCHE GEGEVENS Type RJ031, bouwjaar 2002 MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump-smering, vier Keihin vacuum-carburateurs, Ø 37 mm, 320 watt dynamo, 12 V/8 Ah accu, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, o-ring-ketting. Boring x slag 65,5 x 44,5 mm Cilinderinhoud 600 cc Compressie 12,4 : 1 Max. vermogen 88 kW (120 pk) bij 13.000 tpm Max. koppel 68 Nm bij 11.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, motor als dragend deel, volledig instelbare telescoop-voorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met hevelsysteem en volledig instelbare monoschokdemper, dubbele schijfrem voor Ø 295 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, dubbelzuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/60ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1380 mm, balhoofdhoek 66°, naloop 81 mm, veerweg v/a 130/120 mm, zithoogte 820 mm, gewicht volgetankt 195 kg, max. belading 180 kg, tankinhoud 17 liter. METINGEN (gemeten in 2001) TOPSNELHEID 255 km/uur ACCELERATIE 0 – 100 km/uur 3,1 s 0 – 200 km/uur 10,5 s DOORTREKKEN 60 – 140 km/uur 11,9 s 140 – 180 km/uur 6,1 s VERBRUIK tussen 1 op 10 en 1 op 17 MODELGESCHIEDENIS 1999 Komst van de YZF-R6, modelcode RJ031. Maximum opgegeven vermogen 120 pk, maximum toerental 15.500 tpm en opgegeven drooggewicht 169 kg. De nieuwprijs bedroeg 22.490 Hollandse guldens, ofte wel 10.206 euro. 2000 Geen wijzigingen doorgevoerd, alleen aan de prijs, die steeg naar 10.659 euro. 2001 Veranderingen aan de zuigers en drijfstangen voor een lager olieverbruik. De drijfstangen zijn nu iets korter geworden. De versnellingsbakassen worden aangepast voor lichter schakelen. De uitlaatbochten zijn nieuw, evenals de balanspijpjes. De clipons zijn voortaan conisch en hebben een andere stand. Het achterlicht wordt vervangen door diodes. De kentekenplaathouder is compacter en lichter, net als de accu. Ook het CDI-ontstekingskastje is kleiner. De spiegels zijn verder naar buiten geplaatst voor een beter zicht. Het totaalgewicht neemt anderhalve kilo af. De prijs wordt nu € 10.886,-. Opgegeven topvermogen 120 pk, maximum toerental 15.500 tpm, opgegeven drooggewicht 167,5 kg. 2002 Geen wijzigingen doorgevoerd. Nieuwprijs: € 10.990,-. 2003 Ondanks dat de modelcode ongewijzigd RJ031 blijft, staat er feitelijk een geheel nieuw ontwikkelde R6. Maar liefst 90% van de motorblokonderdelen is nieuw of aangepast, daarnaast kreeg het blok benzine-injectie met een gasklepdiameter van 38 mm. Het aluminium frame den de swingarm zijn voortaan volgens een nieuwe persgiet-procedure gemaakt en zijn daarmee lichter en toch stijver dan voorheen. Nieuw zijn ook de vijfspaaks-gietwielen met hele kleine wanddiktes. Het uiterlijk lijkt wat voller en ronder te worden, met een nieuwe, brede koplamppartij. Nog compacter werd het dashboard, dat nu ook een extra flits-schakellamp kreeg. Opgegeven topvermogen 123 pk, maximum toerental 15.000 tpm, opgegeven drooggewicht 162 kg. Nieuwprijs € 11.390,-. 2004 Op een prijsverhoging van negen euro na geen enkele wijziging. 2005 De inlaatkanalen worden twee millimeter groter en krijgen een verbeterde vorm. De remschijven groeien ook, maar worden vanwege het gewicht iets dunner. Nieuwe upside-down-voorvork met 41 mm vorkpoten. Radiale voorrempomp en radiaal gemonteerde klauwen. Een 120/70-voorband in plaats van de tot dusver gemonteerde 120/60ZR17. Aangepast hevelsysteem van de achtervering. Opgegeven topvermogen 120 pk, maximum toerental 15.000 tpm, opgegeven drooggewicht 163 kg. Nieuwprijs € 11.399,-. 2006 Kompleet nieuwe machine met modelcode RJ111. Scherp uiterlijk. Motorblok met onder meer titanium kleppen, antihop-koppeling en titanium uitlaat met EXUP-klep. Opgegeven topvermogen 127 pk, maximum toerental 17.500 tpm, opgegeven drooggewicht 161 kg. Nieuwprijs € 11.390,-. ALTERNATIEVEN HONDA CBR600RR De Honda CBR600RR kwam pas in 2003 op de markt. Daarmee was Honda eigenlijk de laatste grote fabrikant die naast hun “normale” 600 cc machine (de CBR600F dus) ook een supersportieve 600 uitbracht. Vergeleken met die “F” is de RR inderdaad een echte sportfiets en het succesvolle raceteam van Gerrit ten Kate haalde inmiddels al drie Supersport-wereldtitels binnen met deze fiets. Ondanks die sportieve aspiraties staat de Honda niet als extreem te boek. Het zou ook geen Honda zijn, indien de fabriek het gebruiksgemak, de probleemloosheid en de makkelijk hanteerbaarheid uit het oog zou zijn verloren. Daardoor is deze Honda ook meteen weer niet de allerscherpste 600 van de markt, al hoef je je gezien die wereldtitels niet echt zorgen te maken. In de praktijk blijkt de CBR600RR een heel makkelijk rijdende machine, die erg scherp stuurt, krachtige remmen heeft en waarvan het blok een erg goed eindschot levert. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2003) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 599 cc, benzine-injectie, 40 mm, 86 kW (117 pk) bij 13.000 toeren, 67 Nm bij 11.000 toeren, zesversnellingsbak, o-ring-ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met linksysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 18 liter, droog gewicht 169 kg, topsnelheid 249 km/uur. KAWASAKI ZX-6R Kawasaki blaast in de 600cc-klasse ook al jaren een stevig woordje mee. En eigenlijk was dit merk ruim twintig jaar geleden de “uitvinder” van de 600cc-klasse, toen ze met de GPz600R kwamen. Dat werd in 1990 de ZZ-R600 en die machine kreeg er in 1998 een sportief broertje bij in de vorm van deze ZX-6R. Dat model werd in 2000 en in 2002 herzien. In dat jaar paste men een truc toe, die ook in de jaren daarna werd gehandhaafd: de cilinderinhoud werd vergroot tot 636 cc. Daarmee smokkelde Kawasaki dus iets. In de racerij kwamen ze er niet mee weg: speciaal voor circuitgebruik werd ook nog een 600 cc metende ZX-6RR uitgebracht. De ZX-6R heeft ondanks zijn beloftevolle cijfers en zijn goede rijkwaliteiten nooit echt kunnen doorstoten naar de top van de sportieve 600-klasse. Toch neemt dat niet weg dat deze gifgroene Kawasaki een heerlijke rijmachine met een agressief karakter is. De latere modellen zijn behoorlijk extreem en het blok is over het hele toerengebied enorm sterk. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2003) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 636 cc, benzine-injectie, 38 mm, 87 kW (118 pk) bij 13.000 toeren, 67 Nm bij 11.000 toeren, zesversnellingsbak, o-ring-ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met linksysteem en monoschokdemper, banden 120/65ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 18 liter, droog gewicht 161 kg, topsnelheid 251 km/uur. SUZUKI GSX-R600 De Suzuki GSX-R600 heeft eigenlijk jarenlang achter de fameuze GSX-R750 aangehobbeld. Die 750 was Suzuki’s visitekaartje, de 600 werd zonder veel extra moeite in één adem meegenomen. Een echt eigen gezicht had de GSX-R600 dus niet. In 1997 kwam hij als sportief alternatief van de GSX600F op de markt. Vanaf dat moment was de GSX-R600 wel een hele echte sportmachine, met een behoorlijk sportieve zitpositie, zonder echter supercompact of gedrongen te zijn. Daardoor heeft de GSX-R600 nooit uitgeblonken met zijn all-roundheid, maar is het altijd een behoorlijke “hard-core” sportfiets geweest, met een enorm goede wegligging. Over de stuurprecisie en de stabiliteit heb je op de GSX-R600 namelijk weinig te klagen, net als over het krijsende, opwindende motorblok. De laatste jaren leek de GSX-R600 een beetje in de verdrukking te komen, maar na de update die afgelopen jaar is doorgevoerd, is deze Suzuki weer helemaal bij de les. TECHNISCHE GEGEVENS (modeljaar 2002) Vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, 599 cc, benzine-injectie, 38mm, 85 kW (115 pk) bij 13.000 toeren, 68 Nm bij 10.800 toeren, zesversnellingsbak, o-ring-ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met linksysteem en monoschokdemper, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 18 liter, droog gewicht 163 kg, topsnelheid 248 km/uur.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.