+ Plus

Occasion Yamaha TDM850/900

Een onconventionele mix tussen een toermachine en offroad: Yamaha’s TDM liet zich niet onder een bestaand hoedje vangen, creëerde een heel nieuwe klasse en verzamelde mede daardoor een grote schare fans om zich heen. Maar hoe is het met de populariteit van deze allrounder gesteld op de occasionmarkt? Zitten, starten en gaan. Niet alleen Honda-rijders worden er mee verwend, ook TDM-chauffeurs kennen het gevoel als geen ander. In 1992 al zette Yamaha de TDM850 op poten, quasi een asfaltafgezant van de avontuurlijke, offroad geënte Super Ténéré. BMW komt met de redelijk vergelijkbare vierkleps GS pas twee jaar later op de proppen, maar toch weten de Japanners deze tijdvoorsprong niet om te zetten in extra dikke verkopen. De 850 deed het redelijk goed, iets dat zeker ook geldt voor de nog beter gerijpte opvolger 900, die in zijn huidige vorm al min of meer tien jaar in Yamaha’s prijslijst staat. Maar ondanks de lovende kritieken werd de TDM nooit echt een verkoopkanon. Dan vraag je je al snel af, waaraan hapert het dan bij een dergelijk eenvoudig recept? Aan de prijs in ieder geval niet. Voor vergelijkbare allroads betaal je zomaar tot tweeduizend euro meer. Is het de kwaliteit dan? Ook niet, zowel bij verschillende vergelijkingstesten als tijdens de toptest kwamen er geen echte zwakke punten bovendrijven van de 900 paralleltwin met zijn charismatische, technisch innovatieve 270° ontstekingsinterval. Aan de andere kant, euforisch gejubel viel hem ook niet ten deel. Onder de streep is de TDM simpelweg een multifunctionele machine, die zich uiterst gebalanceerd over secundaire wegen laat voeren, net zolang tot de tank leeg is. Dat duurt overigens even, want met een bescheiden rijstijl stelt de TDM zich tevreden met een luttele één liter benzine per 25 kilometer. En dat vertaalt zich in weldadige non-stop etappes van zo’n 450 kilometer. Daarnaast schittert de Japanner ook nog met een eersteklas remsysteem – de remklauwen bijvoorbeeld komen uit het onderdelenschap van supersporter R1 – die uitstekende vertragingswaarden mogelijk maakt. Zeker vanaf modeljaar 2005, toen de TDM standaard werd uitgerust met ABS (herkenbaar aan typenummer TDM900A). Daarbij moet je de opvallend passieve zithouding, waar zeker meer actief ingestelde rijders maar moeilijk vrienden mee kunnen worden, dan wel voor lief nemen. Wat ook geldt voor de harde lastwisselreacties en de deels weinig subtiel aansprekende vering van de eerste generatie (tot 2004), wier veerelementen wel wat extra demping konden gebruiken. Kleinigheden voor een machine die nooit echt de waardering kreeg van het koperspubliek, die hij verdiende! ________________________________________ AANKOOPTIPS Technisch fit, solide afgewerkt en goed onderhouden: de TDM staat op de occasionmarkt te boek als een probleemloze machine, zonder echter gebreken of ongewenste verrassingen die op de loer kunnen liggen. Aanbiedingen van eerste of tweede eigenaren met 50.000 kilometer of meer op de klok zijn dan ook geen uitzondering. De veelal bekritiseerde lastwisselreacties worden door relatief snel slijtende transmissiedempers in de achterwielnaaf versterkt, een proefrit geeft uitsluitsel of dit ook daadwerkelijk het geval is. En als je dan toch aan het rijden bent, controleer dan meteen met het licht aangrijpende remblokken of de voorste remschijven niet krom zijn. In 2006 stonden naast de TDM meerdere Yamaha-modellen op de nominatielijst voor het vervangen van defecte gasklepsensoren. Omdat het een nogal grootschalige terugroepactie betrof ligt een fout op de loer, laat je daarom door de verkopende partij ervan verzekeren dat dit ook daadwerkelijk is gebeurd. Roestvorming zul je op de fraai afgewerkte TDM doorgaans niet vinden, is dat wel het geval, wees dan gewaarschuwd. ________________________________________ MARKTSITUATIE Ben je in de markt voor een TDM, dan moet je er rekening mee houden dat ondanks zijn relatief lange bestaan (TDM900 nu tien jaar) het aanbod aan nette occasions ronduit te overzien is. Daarbij komt dat de vraag het aanbod duidelijk overstijgt, wat zo zijn weerslag heeft op de prijs. Met name jonge TDM’s (vanaf bouwjaar 2008) met een vanaf prijs van zo’n € 6.000,- zijn bijzonder gewild. Verwacht niet dat je een eerste generatie Yamaha-twin voor een prikkie op de kop zult tikken, handelsprijzen beginnen rond de € 4.250,-, bij een particuliere verkoper zul je iets goedkoper uit zijn. Grote plus, de TDM is een gewaardeerde machine onder reislustige motorrijders en vaak dan ook al ruimschoots volgehangen met accessoires die het reiskarakter extra benadrukken. Bijvoorbeeld met een volledig koffersysteem of verwarmde handvatten. Ook een waardevol extra is natuurlijk het ABS, prijzen van de in 2005 geïntroduceerde TDM900A beginnen bij zo’n € 5.500,-. Dat is een redelijk scherp bedrag in ogenschouw genomen dat er een hagelnieuwe TDM900A voor € 9.499,- in je schuur staat. ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, twee balansassen, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vijf kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 42 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 441 watt dynamo, accu 12V/10Ah, mechanisch bediende natte meerplaatsplaatkoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 16 : 42. Boring x slag 92,0 x 67,5 mm Cilinderinhoud 896 cc Compressieverhouding 10,4 : 1 Max. vermogen 63,4 kW (86 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 89 Nm bij 6.000 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm, vierzuiger remklauwen, enkele schijfrem achter Ø 245 mm, enkelzuiger remklauw, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 5.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.485 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 114 mm, veerweg v/a 150/133 mm, zithoogte* 825 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 237 kg, max. belading* 187 kg, tankinhoud/reserve 20/3,5 liter. MOTOPLUS-METINGEN Topsnelheid** 210 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,9 sec Doortrekken 60-140 km/uur 11,7 sec Verbruik Secundaire weg 1 op 25 * MotoPlus-meting; ** Fabrieksopgave ________________________________________ MODELGESCHIEDENIS 2002 Marktinvoering van de TDM900 (type RN08) met 86 pk, benzine-injectie en geregelde katalysator. Kleuren: geel, zilver en blauw. Prijs: € 10.990,- 2004 Type RN08 onderging een flinke renovatie met de RN11 als resultaat. De veerkarakteristiek van de voorvork werd verbeterd (onder meer door langere en sterker voorgespannen veren en een kleinere luchtkamer voor een wat straffer afgestemd front), nieuwe onderste kroonplaat en ook kreeg de TDM een nieuwe Brembo hoofdremcilinder met een grotere zuigerdiameter, evenals een aangepast remhendel (16 i.p.v. 14 mm). Daarnaast kreeg de twin een elektronische startonderbreker met controlelamp in het cockpitje en werd het design licht aangepast, zo werd het frame bijvoorbeeld zwart. Kleuren: blauw en zwart. Prijs: € 10.899,- 2005 De TDM900A betreedt het strijdtoneel. In samenhang met het ABS kleine technische veranderingen aan olietank, frame, koelvloeistofreservoir en achterste remvloeistofhouder. Ook de wielnaven werden aangepast ten behoeve van de montage van ABS-sensoren en werd het dashboard opgefleurd met een ABS-controlelamp. Kleuren: zilver en zwart. Prijs: € 9.499,- / € 11.199,- (TDM900A) 2006 Enkel de TDM900A staat nog in de prijslijst. Kleuren: zilver en zwart. Prijsverlaging naar € 10.999,- 2007 Type RN18 met Euro3 homologatie. Om aan de nieuwe emissie-eisen te voldoen kreeg de TDM een aangepaste katalysator. Daarnaast werd het design licht herzien en komt er een speciale GT-uitvoering met onder meer een koffersysteem. Kleuren: zwart, rood en wit. Prijs: € 10.999,- / € 11.899,- (TDM900A GT) 2009 Kleine optische veranderingen en ander kleurenpallet: zwart, blauw en zilver. Laatste jaar van de GT. Prijs: € 9.999,- / € 10.899 (TDM900A GT) 2010 Prijs stijgt naar € 11.499,- 2011 Prijs blijft gelijk 2012 Prijsverlaging naar € 9.499,- Terugroepactie 2006 Gasklepsensoren worden vervangen, bij langdurig stationair draaien leiden defecte sensoren ertoe dat het blok er mee stopt. De terugroepactie heeft betrekking op verschillende modellen van type RN08 en RN11. ________________________________________ DETAILS Het instrumentenpaneel is rijkelijk uitgerust en schittert door zijn goede afleesbaarheid. De modellen vanaf 2005 kregen een ABS-controlelamp. Terugblik op de LED-loze techniek van de afgelopen tien jaar. Sowieso zijn optiekverhogende extraatjes aan de gemiddelde TDM-rijder niet besteed. Ankerklant: voor de remmen winkelt de TDM onder andere bij de YZF-R1 uit eigen huis. Vanaf 2006 is de TDM in Nederland enkel nog met ABS verkrijgbaar. All inclusive: van 2007 tot en met 2009 heeft Yamaha Nederland de TDM Grand Tour (GT) in de aanbieding. Voor € 900,- meer krijg je onder meer een kofferset. ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 04/2006 (VT); 21/2006 (VT); 18/2007 (VT); 10/2009 (VT) VT = vergelijkingstest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 9.000,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 9.000,-. Waar: Lemar Motoren, Venray Wat: Triumph Daytona 675SE Prijs: € 8.999,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 8.895 km Info: 0478-501 669 [Foto Triumph_Daytona675] MOTOPLUS-oordeel + Messcherpe stuurprecisie Fantastische driecilinder Speciale Limited Edition Extra accessoires – Extreme zithouding openbare weg Smal gebruiksgebied ________________________________________ Waar: Motor Centrum Rijen Wat: Moto Morini Corsaro 1200 Veloce Prijs: € 8.990,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 14.600 km Info: 0161-240 066 [Foto] MOTOPLUS-oordeel + Beresterke, karaktervolle V-twin Niet alledaagse verschijning Öhlins vering Veel exclusieve accessoires – Rommelt altijd bij de fabrikant Spanningsregelaar ________________________________________ Waar: Premium Motors, Apeldoorn Wat: Honda DN-01 Prijs: € 8.990,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 4.400 km Info: 055-360 2034 [Foto Honda_DN-01] MOTOPLUS-oordeel + Soepele V-twin Innovatieve aandrijving Uniek concept Relaxte zithouding – Uiterlijk erg smaakgevoelig Weinig vermogen

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...