+ Plus

Occasion Yamaha FZS1000 Fazer

Allroads, nakeds, streetfighters en sporttoerders met een teruggetuned motorblok uit een supersportmotor; het is tegenwoordig zo gewoon dat we bijna niet meer weten dat het ooit anders was. Maar in 2001 was het nog heel bijzonder. Yamaha zette met de FZS1000 Fazer de toon.De toon, maar niet de eerste noot. Want echt helemaal nieuw was de gedachte niet: Yamaha schermde tijdens de introductie in 2001 min of meer met de compositie van een unieke ´hybride´ motorfiets. Ze zeiden het niet letterlijk, maar het kwam er wel op neer. De FZS1000 Fazer was een sportieve semi-toerfiets met een geheel nieuw rijwielgedeelte en het teruggetunede sportblok van hún R1. De Fazer moest de mogelijkheid bieden om heel sportief te rijden, maar ook om rustig rond te toeren en…je op thuis te voelen. Suzuki had een aantal jaren daarvoor al als eerste die noot proberen te kraken met de Bandit 1200. Maar de Bandit was (met alle respect) meer een uitgeklede budgetmotor met GSX-R1100-blok, waar van er 57 paarden uit de renstal van 155 naar het slachthuis waren gestuurd. Met de overgebleven 98 pk kon Suzuki in de folders geen indruk maken, met de prijs wel.Yamaha deed het anders en maakte wél indruk met het vermogen. De totaal nieuw ontworpen motor en beoogd opvolger van de XJ900 Diversion, stond duidelijk op een hoger plan dan vooral die eerste Bandit: modern design, duurdere materialen, fraaiere afwerking, remmen als op de R1, fris ogend grijs gespoten frame en swingarm, instelbare vering. Maar het imponeerde vooral door dat superpotente R1-motorblok met zes versnellingen, dat maar zeven pk ingeleverd had ten opzichte van de superbike uit eigen huis. De Fazer had 143 pk en 106 Nm. Daar kon je mee thuis komen en het was ongekend voor een motorfiets waarvan het stuur boven de tank uit stak. De Fazer 1000 werd in 2001 met enthousiasme ontvangen en koppelde inderdaad uitmuntende motorische prestaties aan een zeer behoorlijk rijwielgedeelte en een behoorlijke mate van comfort. Met halve stroomlijn (die wel betere bescherming had mogen bieden), een weldadige buddyseat, een rechtop zithouding, een neutraal stuurgedrag en een 21 liter grote benzinetank was het beter en langer uit te houden dan op de R1 en was je sneller thuis dan met de XJ900 Diversion. Toch was het, hoe kan het ook anders, niet allemaal koek en ei. Want dat hoge topvermogen, anders gezegd: het geringe terugtunen, had ook een nadeel. De Fazer kwam namelijk pas écht op gang boven de 6.000 tpm, daaronder had hij niet zo veel vermogen in huis. In alle relativiteit uiteraard. Dat ´ongemak´ werd wel weer gemaskeerd door een zesbak, waarmee het gevaar om in een rollende acceleratie achter te blijven op bijvoorbeeld de Bandit, volledig geëlimineerd werd. Daarnaast had de achtervering wel wat harder gemogen en ook de ronde, bolle vorm van de tank was niet ideaal, omdat het de eenheid met de motorfiets verstoorde. Zelfs die van Hanegem had zijn benen er niet omheen kunnen krommen…Deze kleinigheden stonden echter als een voetnoot in kleine lettertjes onderaan het kwaliteitsrapport en zo werd de FZS1000 een goed verkochte motorfiets. Tot op de dag van vandaag. PlusVolledig instelbare veringRemmenTopvermogenStuurkarakterMinPower onderinWindbeschermingArme afstelling carburateursNiet in kale uitvoering uitgebrachtMARKTSITUATIEIn al de jaren dat de FZS1000 op de markt was, is hij nooit noemenswaardig gewijzigd. Daardoor is het nauwelijks interessant om het bouwjaar als belangrijkste koopargument te gebruiken. Veel meer zijn kilometerstand en uiterlijke conditie van belang, hoewel hij goede kilometerprestaties levert en je een Fazer met meer dan 50.000 km absoluut niet hoeft te laten staan. Bij de aanblik op de tweedehands markt valt op, dat veruit het grootste deel van de Fazers standaard is. De meest voorkomende accessoires zijn een andere uitlaatdemper die doorgaans het sportieve karakter onderstreept en een onderkuip die het toeristische karakter van de Fazer benadrukt.Een goedkope Fazer 1000 kost ongeveer € 3.850,-. Daarvoor mag je een 2001-model met een kilometerstand rond de 30.000 verwachten. Duurder, maar nauwelijks te verantwoorden, zijn de 2004- en 2005-modellen, zelfs als ze meer gereden hebben. Twee voorbeelden: een FZS uit 2005 met 50.000 op de klok waar de eigenaar € 4.350,- voor vraagt en een Fazer voor hetzelfde bedrag uit 2004 met liefst 57.000 km (en toegegeven: veel accessoires). Reken voor motoren die je bij de dealer koopt op gemiddeld € 500,- meer. Daarvoor krijg je doorgaans een afleverbeurt en drie maand garantie, soms zes. Wat dat één na laatste betreft: onderhandel daarover. Als je half november een Fazer koopt en pas in april (echt) gaat rijden heb je niets aan die 3 maanden garantie. Een meedenkende dealer zal begrijpen dat je garantie tot en met het voorjaar wilt. Of hij mee wil wérken is een tweede.TECHNISCHE GEGEVENS (2001)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, carburateurs, zes versnellingen, ketting.Boring x slag 74 mm x 58 mmCilinderinhoud 998 ccCompressie 11,4 : 1Max. vermogen 105 kW (143 pk) bij 10.000 tpmMax. koppel 106 Nm bij 7.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, dubbele schijfrem voor Ø 298 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met dubbelzuiger remklauw, bandenmaten v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.450 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 104 mm, veerweg v/a 140/138 mm, zithoogte 820 mm, tankinhoud 21 liter, rijklaar gewicht volgetankt 233 kg. AANKOOPTIPSSlecht nieuws voor sensatiezoekers en ‘Yamaha-haters’, want zij zullen weinig plezier beleven aan dit kader. De FZS1000 is zo door en door betrouwbaar en degelijk, dat je bij de aankoop van deze Fazer je alleen hoeft te concentreren op de algemene aandachtspunten als staat van onderhoud, banden, ketting en tandwielen. De Fazer kent geen specifieke zwakheden of aandachtspunten. Het enige is wellicht dat een Fazer met aangepaste achtervering een streep voor heeft op de standaard exemplaren, maar daarmee houdt het op! ´Onze Fazer´ is een occasion van Fennema Motoren in Apeldoorn. Een plaatje met nog maar 18.500 op de teller voor de prijs van € 6.950,-. Daarnaast staat er nog een nagenoeg gelijke FZS1000 met 16.000 op de klok voor € 7.250,- Voor meer informatie: 055-323 07 90 of www.fennemamotoren.nl 055 323 07 90323 0790MODELGESCHIEDENIS2001Introductie van de FZS1000 met het nauwelijks teruggetunede motorblok van de R1. Modelcode RN061.2003Verbeterde voorvork en (zoals gebruikelijk voor alle motoren vanaf dit bouwjaar) automatisch dimlicht. Vanaf dit jaar is het frame zwart en heeft de gele uitvoering zelfs een zwarte achterbrug. Nieuwe modelcode: RN066.2005Modelcode RN141. Om aan de Euro2-norm te voldoen krijgt de Fazer een ongeregelde katalysator en om onderin beter op te pakken wordt de aansturing van het EXUP-systeem aangepast. 2006De FZS1000 is alleen nog als overjarig model te koop, hij ruimt het veld voor de FZ1.ALTERNATIEVENVoor de hand liggende alternatieven zijn de al genoemde Suzuki GSF1200S Bandit, maar ook de Kawasaki ZRX1200S. En achter de hand hebben we de Honda CB1300S.SUZUKI GSF1200S BANDITDe eerste echte naked met het hart uit een sportmotor. Het origineel dus en in S-uitvoering met halve kuip. De tweede en meer moderne uitvoering volgde in 2001, maar het grootste verschil met de Fazer was nog steeds dat het Bandit-blok maar 98 pk had en dat het een echte budgetmotor was. Dat merkte je toen aan de nieuwprijs, maar nu niet of nauwelijks meer, omdat de motor tussen de zes en negen jaar oud is. Als je hem nu als occasion aanschaft, is het verschil vooral negatief voelbaar door een wat mindere afwerking, goedkopere materialen en bijvoorbeeld de beperkte instelmogelijkheden van de vering. Toch is de Bandit een dijk van een motor met veel aanhangers: simpliciteit heeft ook zijn voordelen en meer is niet altijd of alleen maar beter. Goede fiets voor de bedaarde toerrijder met duo en kofferset en in kale uitvoering voor de jonge hond met wheelie-aspiraties, een vervangende (15 pk plus) uitlaat en wat Streetfighter-achtig polyesterwerk.Technische gegevens (2001)Lucht/oliegekoelde viercilinder lijnmotor, 1.157 cc, carburateurs, 98 pk, 92 Nm, 5 versnellingen, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm en monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 20 liter, rijklaar gewicht volgetankt 246 kg. PlusNeutraal stuurgedragVermogenspotentieelOer- en oerdegelijkMinSterk knijpende uitlaatFijne trillingenOntbrekende zesde versnellingKAWASAKI ZRX1200S Hoewel de ontstaansgeschiedenis heel verschillend is (de ZRX is meer een neo-klassieke moderne retrofiets), zijn de overeenkomsten met de FZS1000 ook groot. De ZRX1200S is de ´verstandelijking´ van de oer ZRX1100R, de Eddie Lawson Replica. Hij had zijn ruige gifgroene uiterlijk en vierkante mini-stuurkuipje ingewisseld voor een tam kleurenpallet en een deugdelijke halve kuip. Daarmee kwam de ZRX1200S op dezelfde lijn als de FZS1000 Fazer: rechtop/comfortabele zithouding, ordentelijk comfort, krachtige en soepele viercilinder lijnmotor in het vooronder, fraaie aluminium swingarm, schitterende excenters als kettingspanners, goede windbescherming, prima plek voor de duo en goed voor hetzelfde doel: snel en comfortabel toeren met de mogelijkheid een ZX-9R-rijder het leven zuur te maken. Technische gegevens (2003)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.164 cc, carburateurs, 122 pk, 122 Nm, 5 versnellingen, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereo schokbrekers, banden 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 20 liter, rijklaar gewicht volgetankt 249 kg. PlusVolledig instelbare veringWindbeschermingVermogenGoed in balansMinCarburatieWat stroeve bakGeen zesde versnellingRemgevoelHONDA CB1300SHonda’s CB1300 heeft een wat vreemde levensloop. Hij kwam pas in 2003 naar Europa, nadat zijn voorganger al in 1997 geïntroduceerd was als opvolger van de retro CB1000 ´Big One´. Dat 97-model was een ´motorcycle without a name´ en eigenlijk alleen voor Japan bedoeld. Maar zoals dat gaat op grijze wijze toch ook in Nederland terechtgekomen. In 2003 kwam de opgewaardeerde CB1300 wel officieel naar ons land. Nu weer zonder koelribben, maar wel met meer vermogen en een snelheidsmeter die bereid was verder te tellen dan 180. En hij kreeg ook weer een titel: Super Four. Vanaf 2005 kwam er eindelijk ook een ´S´ met halve stroomlijn en ABS en dát maakt hem ondanks zijn retro-roots en late komst tot concurrent van de FZS, hoewel je voor deze exclusieve tweewieler er dankzij zijn jeugdigheid wel circa € 2.500,- meer voor moet betalen.Technische gegevens (2005)Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 1.284 cc, injectie, 116 pk, 117 Nm, 5 versnellingen, stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereo schokbrekers, banden v/a 120/70ZR17 en 180/55ZR17, tankinhoud 21 liter, rijklaar gewicht volgetankt 246 kg.PlusUitgebalanceerdHandelbaarStabielABSUitgesmeerd vermogenMinTrillingenZacht/doorzittend zadelVijf versnellingenDE MOTOR VAN…Michel Risseeuw (52) uit Sprang-Capelle is ex-voorzitter van de All Fazer Club en heeft een FZS1000 uit 2002.Michel rijdt al 32 jaar motor en heeft er ondertussen in totaal ongeveer 350.000 km op zitten. Zijn huidige motor, een overjarige FZS1000 Fazer, kocht hij in 2003. De reden? “Praktische inzetbaarheid, voldoende vermogen, weinig onderhoud en makkelijk om zelf aan te sleutelen”. Voor Michel is hij zuinig, is de zitpositie prima en is het een aantrekkelijk model. “:De motor maakt wellicht geen hebzucht los en is nergens uitstekend in, maar is wel gewoon overal goed in en superbetrouwbaar. Met de juiste rijder in het zadel kun je het zelfs mensen op een supersport lastig maken.”Michel is niet voor niets jaren voorzitter geweest van de Fazer Club en heeft niet zonder reden al meer dan zeven jaar dezelfde motor, want hij gaat door: “Verder is het een ideale reismotor, zijn de bepakkingmogelijkheden goed en heeft de motor een grote actieradius. Met de 21 liter tank en een gemiddelde van 1 op 16 kom je er een heel eind mee.’”Met zijn in 2003 nieuw aangeschafte Fazer heeft Michel ondertussen 71.000 kilmeter gereden. Hij kent dus ook de zwakke punten van de FZS en is daar open en eerlijk over: “Standaard is de achtervering niet afdoende. Hij is te slap. Ben je zwaarder dan 70 kilo dan is een aanpassing gewenst. Ook voor het rijden met duo en/of bagage is aanpassing van de vering gewenst. Voor rijders langer dan 1,75 is de motor wat aan de kleine kant.” Zelf is hij 1,86 meter en zegt er eigenlijk net niet goed op te passen qua beenruimte. Hij heeft dat echter op meerdere merken, dus vindt hij dat het niet aan de motor of dit specifieke model ligt.Op de vraag wat hem meegevallen of juist tegengevallen is antwoordt hij: “Tot nu toe is alles 100% meegevallen. Omdat wij veel bergpassen rijden, mijn vrouw rijdt een FZ1 Fazer, worden banden, remmen en de vering/voorvork veel zwaarder belast dan bij gewoon woon/werk verkeer of op Nederlandse wegen. Bij 50.000 km zat er speling op de voorvork. Ik heb de voorvork toen laten reviseren.” Michel is ook zeer positief over de betrouwbaarheid. Hij heeft een kapot veertje in de versnellingsbak gehad (€ 1,65,- en € 207,- arbeidsloon) en twee keer een elektrische storing door een gecorrodeerde stekkerverbinding. Bij 18.000 km was een remschijf krom (materiaalfout), die onder garantie vervangen is. Nog een advies voor aspirant kopers: “Kijk of de motor bij je past. Wil je veel met een duopassagier rijden, dan zijn er betere opties uit dezelfde stal. Boven de 60.000 km is er sprake van wat meer olieverbruik. Hoewel de motor veel beter vanaf 4.000 tpm oppakt dan de nieuwste modellen van tegenwoordig, vindt het blok dat niet echt lekker. Vanuit een laag toerental laten trekken in de vier, vijf of zes levert wat extra olieverbruik op.” Een indicatie: naar ervaring gebruikt de FSZ1000 bij 71.000 km ongeveer 1 liter olie op 8.000 kilometer. Houd je de toerenteller aan de goede kant van de 5.000 dan ´verbetert´ het olieverbruik aanzienlijk. Michel: “De souplesse van het blok laat je vaak tussen de 4.000 en 8.000 tpm rijden. Hoger hoef je eigenlijk niet te komen om al behoorlijke prestaties te mogen verwachten. Trek je door tot aan het rode gebied, dan ga je ook echt vooruit!”Het zal je niet verbazen dat hij nog lang niet een andere motor wenst: “Voor mij heeft de Fazer alles wat ik nodig heb en zoek. Ik wil er zeker tot 150.000 km op doorrijden. Daarna zal het vanwege de betrouwbaarheid uitsluitend een Honda of weer een Yamaha worden. Alle andere merken blijven bij mij staan, hoe mooi ze ook zijn.”Fotobijschriften5640 Diep uitgesneden buddy, hoogoplopende tank, middenbok, uitpuilende spiegels en de ver doorlopende neus zijn typische Fazer kenmerken.5643 Aan alles is te zien dat de Fazer een keurig afgewerkte en verzorgde motor is. Onderkuip en spatscherm/kettingkast zijn accessoires. 6031 Strak werk: frame, blok, schetsplaten en gouwe ouwe vertrouwde carburateurs.6035 De bekende blauwe klauwen die we voor het eerst op de Thunderace tegenkwamen en nog steeds schitteren in bediening en feedback.6037Oerdegelijk: rechthoekige alu achtervork, ´verlichte´remstang, deugdelijke achterrem.6038 Het kwam toen nog voor: carburateurs. Vanaf 2003 echter ook arm afgesteld. 6041 Klassiek gezicht: ronde analoge tellers, vertrouwde remvloeistofhouder, traditionele knoppenwinkels en alleen de hoogst noodzakelijke waarschuwingslampjes.6043 Exup: een wals in de uitlaat die rond draait zoals hem uitkomt om zijn daden kracht bij te zetten. Een soort politicus dus. 6044 Kenners zien meteen dat het hier niet om de R1 gaat, anderen…9918 De ontspannen recht-op-recht-aan zithouding maakt uren rijplezier mogelijk.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-