+ Plus

Occasion Suzuki GSX-R1000 K5/K6

Sinds 2001 leeft de GSX-R1000. De jaargangen 2005/2006 staan bij Gixxer-fans in bijzonder hoog aanzien en zijn ook op de occasionmarkt erg gewilde machines.

Was de in 2001 gepresenteerde Suzuki GSX-R1000 een mijlsteen in de motorwereld? Ja, een kleine. Niet te vergelijken met een Yamaha R1, die in 1998 met ultrapower en een bijzonder laag gewicht het superbike-segment volledig op zijn kop zette. Of met een Honda Fireblade, die in 1992, toen nog als 900, al een sportief superlatief was. Bovendien maakte de GSX-R1000 lang niet zo’n verpletterende indruk als de legendarische GSX-R750, die midden jaren tachtig het betere circuit-gevoel naar de openbare weg bracht. Maar toch, toen de GSX-R1000 op de markt kwam, overtuigde deze opper-Gixxer volledig met zijn 160 pk vermogen en een lage 194 kilo drooggewicht. Deze raket uit Hamamatsu met de interne Suzuki-aanduiding K1 sloeg aan en stond met de opvolger K2 (2002) aan de basis van de goede naam van de GSX-R1000. Zo bekeken: een mijlsteen. Maar op vermogen gebaseerde roem is in het competitieve superbike-segment vaak maar van korte duur, en die genoemde eerste modellen zou je heden ten dage na een proefrit dan ook eerder als – eh – wat tam bestempelen. Over de K3 en K4 (2003 en 2004 in het programma) heeft eigenlijk niemand het tegenwoordig nog, aangezien ze als nieuw model al in de schaduw van meer radicale concurrenten stonden.

De in 2005 gepresenteerde K5 schopte het daarentegen opnieuw tot mijlsteen. Lichter, slanker, scherper en beduidend sterker dan voorheen vocht deze GSX-R zich een weg naar voren in vergelijkingstesten en in de harten van hobby-coureurs. Maar door de neutrale stuureigenschappen, de homogene vermogensontplooiing en de voor een superbike zelfs comfortabel te noemen zitpositie is er ook op de openbare uitstekend te leven met deze GSX-R1000 – bijzonder veel alledaags gebruiksgemak. Het aura ‘meest allround’ hangt tot op de dag van vandaag nog rond de K5/K6-modellen. De opvolgers hebben dat in veel mindere mate en vanaf 2010 zakten de verkoopaantallen drastisch. Dat neemt niet weg dat de K5/K6 op de occasionmarkt nog steeds veelgevraagd zijn en je flink je best moet doen om een mooi exemplaar te scoren.

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Uitgave 177 – 2022

Uitgave 177 – 2022

reactie(s) - 30 april, 2022

’s Avonds om zes uur in Brno werd dankzij een Yamaha-persbericht officieel wat al tijden officieus was: ...
Eerste Test Yamaha Tmax

Eerste Test Yamaha Tmax

reactie(s) - 14 april, 2022

In het gamma der maxi-scooters neemt de Yamaha Tmax al een dikke twintig jaar een geheel eigen plek in. Net even ...
Eerste Test Honda ADV350

Eerste Test Honda ADV350

reactie(s) - 3 februari, 2022

Ruige scooters introduceer je in een typische ruige scooterhemel. Honda kiest bij de ADV350 daarom voor Sicilië. ...
Occasion – Suzuki SV650

Occasion – Suzuki SV650

reactie(s) - 3 februari, 2022

Een in de basis onveranderde V-twin voor bijna vier modelgeneraties. Inspiratiegebrek, besparingsdrift, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-