+ Plus

Occasion Suzuki GSR 600

Kort maar krachtig, dat is de levensloop van de Suzuki GSR600 in drie woorden gevat. Deze middenklasser was relatief kort op de markt, maar maakte er wel een feestje van. Tegenwoordig is het een gewild koopje voor de slimme occasionkoper. De Japanse designer Toshiyuki Nishino gaf het niet graag toe, maar het was overduidelijk dat de GSR600 uit dezelfde genenpoel had gevist als de B-King machobike. Deze laatste bestond op dat moment slechts nog als studiemodel en verscheen pas in 2008 op de markt. De GSR veegde daarentegen al sinds 2006 fris en monter over het wegennet en moest de door de Honda Hornet en Yamaha FZ6 gedomineerde middenklasse eens goed wakker schudden. De voornamelijk braaf ogende Suzuki Bandit 650 sprak immers alleen de calculerende burger aan. En de GSR? Die ook. Want: oerbetrouwbaar en gunstig geprijsd. Maar de GSR was aan de andere kant ook attractief genoeg om de jongere motorrijder met een onbedwingbare drang naar gas geven aan zich te binden. De 98 pk vermogen, de koppelsterke, vuige vier-in-lijn (helaas wel met voelbare lastwisselreacties), de precies te schakelen versnellingsbak en een voldoende sportief, zei het wat te zacht afgesteld, rijwielgedeelte en ook het gespierde voorkomen deden het aanvankelijk goed. In de eerste drie bouwjaren rolde de GSR lekker Europa door wat verkoopaantallen betreft. Het fijne ABS, dat in 2007 zijn intrede deed, heeft daar zeker een steentje aan bijgedragen. En bovendien waren het materiaalgebruik en de afwerking allesbehalve goedkoop. Maar de B-King-look van deze 600 polariseert tegelijkertijd. Sinds de aflossing door de populaire GSR750 in 2011 is de GSR600 wat lastiger als occasion te slijten. Maar wie met het design van de 600 kan leven, heeft voor weinig geld een nagenoeg foutloze motorfiets. DETAILS Vier uitlaten? Nee: in het midden zijn twee LED-achterlichten gepositioneerd. Uit de twee uitaatjes aan weerszijden komt vooral op hoge toeren een heerlijke sound. In balans: een grote toerenteller in het midden – snelheid, de tijd en andere digitale informatie aan weerszijden van die centrale toerenteller. Goed en mooi afgewerkt: de swingarm van onder druk gegoten aluminium ziet er sportief en aantrekkelijk uit. Dit kom je niet veel tegen in de middenklasse. Het smal geconstrueerde zadel biedt in ieder geval wat duocomfort en komt met een zithoogte van 80 centimeter ook tegemoet aan de wensen van kleinere rijders. Pas vanaf modeljaar 2007 standaard en voorheen ook niet optioneel leverbaar: ABS. Potentiële kopers hechten veel waarde aan dit stukje veiligheid. AANKOOPTIPS De vier-in-lijn heeft geen enkele moeite met hogere toerentallen, gepokt en gemazeld als hij is door zijn GSX-R-verleden. Maar ook alle andere onderdelen zijn door en door betrouwbaar. Weliswaar is de rode stift gehanteerd tijdens het ontwerpproces van de GSR, maar dat uit zich nergens in negatieve zin. Onderhoudsboekje in orde, banden nog in goede staat en ook de machine zelf? Dn kun je eigenlijk zorgeloos toehappen. Wees wel altijd alert op valsporen, die wil je nog wel eens tegenkomen als het een GSR van een wat jongere vorige eigenaar betreft. Ook belangrijk: de eerste GSR-en (vanaf bouwjaar 2006) hadden geen ABS. Prima als je daar mee leven kunt, maar als je van plan bent zo’n GSR weer door te verkopen, is het een nadeel. Wat de extra’s betreft: een Yoshimura uitlaatsysteem (destijds door Suzuki zelf geleverd als accessoire) geldt als waardeverhogend. Kleinere rijders hebben baat bij een GSR met een verlagingskit, die ook vaak worden aangeboden. MARKTSITUATIE Alhoewel de GSR600 inmiddels een tijdje van de markt is, wil je bij een dealer nog wel eens een overjarig model treffen, soms met slechts een kilometer of honderd op de klok. Prijs: tussen de € 6.000,- en € 7.000,-. Boven de € 6.000,- komt de prijs van een gebruikte GSR600 verder nauwelijks. Ook dure accessoires drijven de prijs nauwelijks op. Gezien de korte levenscyclus van deze GSR is de machine toch behoorlijk vertegenwoordigd op de occasionmarkt. Blijkbaar hebben veel beginnende rijders hun GSR na een jaar of drie, vier ingeruild of zelf verkocht voor een zwaardere machine. In de prijsklasse tussen € 3.500,- en € 5.000,- is er enorm veel te vinden, maar de vraag is vooralsnog beperkt. De prijzen voor goed onderhouden machines van amper drie jaar oud gaan in de praktijk vaak ook al snel omlaag. TECHNISCHE GEGEVENS (model WVB9, bouwjaar 2007) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, injectie, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 97,0 x 42,5 mm Cilinderinhoud 599 cc Max. vermogen 72,0 kW (98 pk) bij 12.000 tpm Max. koppel 65 Nm bij 9.600 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17 Banden 120/70ZR17; 180/55ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.440 mm, balhoofdhoek 64,8°, naloop 104 mm, zithoogte* 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 216 kg, max. belading* 214 kg, tankinhoud 16,5 liter. METINGEN Topsnelheid** 220 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,6 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 5,0 sec Verbruik Secundair 1 op 22,7 Snelweg bij 130 km/uur 1 op 17,5 MODELGESCHIEDENIS 2006 Introductie van de GSR600 (K6), type WVB9. De eerste exemplaren werden al eind 2005 uitgeleverd. De vier-in-lijn krachtbron wortelt in de sportieve GSX-R600 (model K5), maar heeft stalen in plaats van titanium kleppen, terwijl de versnellingsbak uit het K3-model van de GSX-R600 stamt. Het dashboard is voorzien van een versnellingsindicator. Vermogen: 98 pk. Nieuwprijs: € ,-. 2007 ABS standaard, gewicht stijgt met 5 kilo. Nieuwprijs: € ,-. 2008 Nieuwe omlijsting van het dashboard. Nieuwprijs: € ,-. 2010 Laatste modeljaar, de 600 wordt door de nieuwe GSR750 afgelost. Nieuwprijs: € ,-. [bu bij actie] Een echt scheermes op secundaire wegen – 600 cc en een frisse 98 pk voldoen ruimschoots. GETEST IN MOTOPLUS 12/2007 (VT), 8/2007 (CT) RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest; CT = compacttest; TT = toptest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl INTERNET www.suzuki-owners-club.nl GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 6.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring ? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.000,-. [beeld ducati] Waar: V.D. Heyden Motors & Scooters, ‘s Hertogenbosch Wat: Ducati M S2R Prijs: € 5.950,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 5.000 km Info: 073-621 82 59 MOTOPLUS-OORDEEL: + Homogene vermogensafgifte Geweldige remmen Wendbaar rijwielgedeelte Zuinig – Matige achterschokbreker [beeld Honda] Waar: Motor Venray, Venray Wat: Honda XL700V Transalp Prijs: € 5.990,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 33.949 km Info: 0478-58 85 88 MOTOPLUS-OORDEEL: + Uitgekiende ergonomie Remprestaties ABS Uitstekende versnellingsbak – Stelmogelijkheden achterschokbreker Wat tam blok [beeld Suzuki] Waar: Ten Kate Motoren, Nieuwleusen Wat: Suzuki GSF1250 Bandit Prijs: € 5.740,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 32.500 km Info: 0529-48 88 10 MOTOPLUS-OORDEEL: + Plenty vermogen Stabiel en precies rijgedrag ABS – Lange zesde versnelling Geen lichtgewicht

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.