+ Plus

Occasion: Suzuki Gladius

Goedkoper in productie, iets minder rijk uitgerust, zwaarder, maar niet sterker. Wie Suzuki’s Gladius op papier direct met zijn voorganger SV650 vergelijkt, zal niet snel naar de dealer sprinten om er eentje te kopen. Volledig onterecht! In plaats van een RVS uitlaat en LED achterlicht regulier staal met een kleurtje en traditionele lichttechniek. Bovendien twee kilo meer spek op de botten, een tank die 2,5 liter minder brandstof wegslikt, in eerste instantie geen ABS meer aan boord, meer basic veercomponenten en als kers op de slagroom voornamelijk kunststof behang dat de illusie van aluminium moest creëren. Het moge duidelijk zijn, toen in de herfst van 2008 Suzuki haar nieuwe Gladius presenteerde, werd de nieuwe middenklasser niet direct met rozenkransen omhangen door de internationale pers. Zeker niet wanneer je hem als directe opvolger van de SV650 zag. Van die twin gingen er in Nederland sinds het introductiejaar 1999 een kleine 2.500 stuks over de toonbank, terwijl er wereldwijd niet minder dan 79.000 stuks (!?) van werden verkocht. Hij was dus tot aan het eind nog bijzonder populair, al lieten de jaren zich zeker optisch door het hoekige design op het laatst toch wel gelden. Ondanks dat ook de Gladius als absolute middenklasser in de markt werd gezet, bediende hij wel een totaal andere doelgroep dan de SV. Waar de SV zich als zeer volwassen motor voor ervaren, wat conservatief ingestelde motorrijders met licht sportieve aspiraties presenteerde, bediende Suzuki met de ronder vormgegeven Gladius een duidelijk jonger en ook vrouwelijker publiek. Ondanks dat Suzuki er altijd op heeft gehamerd dat de Gladius zeker niet enkel een vrouwenmotor was. Voor de nieuwe clientèle voerden de Japanners een aantal modificaties (onder meer een zwaardere krukas en langer inlaattraject, evenals aangepaste nokkenassen met een hogere kleplift) door aan de toen al fameuze twin, die daardoor nog toegankelijker werd. Het maximale vermogen en koppel bleef weliswaar ongewijzigd, het was alleen wel veel eerder beschik- en daardoor ook bruikbaar. De niet volledig gerijpte ergonomie en licht onderbemeten achterschokbreker verdwijnen snel richting de achtergrond wanneer je de montere twin op secundaire wegen de sporen geeft. Kort maar krachtig, de Gladius mag dan een middenklasser zijn, het werkelijk heerlijke blok is dat geenszins. Dat is namelijk het beste dat er in deze klasse te koop is! ________________________________________ [KASTEN AANKOOPTIPS] AANKOOPTIPS Allereerst het goede nieuws: de Gladius heeft geen echte bekende gebreken. Ook geen minder bekende trouwens, hooguit een wat vroeg versleten balhoofdlager gooit wat roet in het eten. De mechanische betrouwbaarheid is wat dat betreft uitstekend. Dan het slechte nieuws, voor zover er überhaupt van slecht kan worden gesproken tenminste. Volgens de werkplaatsteneur is de Gladius een typische vrouwenmotor, met typische (en dit is niet tendentieus of vooroordelend bedoeld) gebreken van dien. Bijvoorbeeld lichte schades als gevolg van een val. Deze laten zich weliswaar door de verschillende kunststofdelen erg netjes reparen, let echter wel op krassen op metalen delen (bijvoorbeeld frame of uitlaat), evenals op het feit of de stuurnokjes niet zijn afgebroken, wat vaak duidt op meer dan een onschuldige staande val. Ook een veelgehoord euvel: een vroegtijdig versleten koppeling door een te innige band tussen rijder en koppelingshendel. Het vrouwenthema heeft daarnaast ook goed nieuws, de Gladius wordt namelijk zelden aangetast door allerlei cheapo accessoires. Een vervangingsuitlaatje laat zich daarentegen wel vaak horen op de Gladius, let er in dat geval op of deze een E-keur heeft en vraag of je de originele uitlaat erbij geleverd krijgt. ________________________________________ [KASTEN MARKTSITUATIE] MARKTSITUATIE Problemen met de Gladius zijn er niet of nauwelijk, het aanbod is redelijk groot en hij duikt ook nog opvallend vaak op bij dealers. Nagenoeg alle aangeboden machines hebben nog maar weinig kilometers op de klok staan en zijn over het algemeen goed onderhouden. Een Gladius met een kilometrage boven de 15.000 is een zeldzaamheid, boven de 20.000 bijna onvindbaar. En dat is voor het koperspubliek uiteraard goed nieuws. Over het algemeen hebben de aangeboden 650’s rond de tienduizend kilometer gelopen, als je een beetje zoekt zul je zelfs sporadisch tegen een eerste eigenaar model aanlopen waarvan de teller de 5.000 nog moet aantikken. De eerste modelserie deed het nog zonder ABS en zijn daarom minder gewild. Maakt het je niets uit en is de prijs navenant, dan doe je er helemaal geen verkeerde koop aan. Met een beetje geluk ben je al voor iets meer dan € 4.500,- het mannetje. Het verschil tussen een machine met of zonder ABS bedraagt zo’n € 750,-, wat overigens nauwelijks meer is dan de duizend euro die je er destijds extra voor neer moest tellen (tot 2011, toen er nog slechts 500 euro extra voor de ABS versie hoefde te worden betaald). Waar normaal gesproken zwarte motoren het op de occasionmarkt erg goed doen, is de Gladius juist erg gewild in de blauwwitte en roodwitte uitvoering. ________________________________________ [KASTEN TECHNISCHE DATEN] TECHNISCHE GEGEVENS GLADIUS (model SFV650 K9) MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90 °V-motor, ketting aangedreven dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 39 mm, geregelde katalysator, accu 12 V/10 Ah, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting. Boring x slag 81,0 x 62,6 mm Cilinderinhoud 645 cc Compressie 11,5 : 1 Max. vermogen 53 kW (72 pk) bij 8.400 tpm Max. koppel 64 Nm bij 6.400 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 290 mm, tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, tweezuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.445 mm, balhoofdhoek 65°, naloop 104 mm, veerweg v/a 125/130 mm, zithoogte* 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 201 kg, maximale belading 219 kg, tankinhoud 14,5 liter. METINGEN Topsnelheid** 200 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,9 sec Doortrekken 60-140 km/uur 9,9 sec Verbruik Secundair 1 op 25,0 Snelweg (130 km/uur) 1 op 20,4 * MotoPlus metingen; ** Fabrieksopgave ________________________________________ [KASTEN MODELGESCHIEDENIS] MODELGESCHIEDENIS 2008 Op de Keulse Intermot wordt de Gladius, officiële typeaanduiding SFV650, voor het eerst aan de internationale pers getoond. 2009 Marktintrede van de Gladius, in eerste instantie nog zonder ABS (model SFV650K9). Kleuren zwart, wit/rood, wit/blauw en zwart/groen. Nieuwprijs: € 6.990,-. In de herfst van 2009 volgt de versie met ABS (model SFV650AK9). Kleurenschema blijft onveranderd, wel zijn startmotor, stuurslot en het instrumentarium (rangschikking van de controlelampjes) licht aangepast. Nieuwprijs ABS: € 7.990,- 2010 Model: SFV650(A)L0. Zeer kleine, niet noemenswaardige technische veranderingen. Kleuren: zwart, grijs/zilver, zwart/rood en blauw/wit. Nieuwprijs standaard: € 7.599,- / Nieuwprijs ABS: € 8.599,- 2011 Model: SFV650(A)L1. Wederom kleine technische modificaties: afdichting koppelingsdeksel, verbindingsslang van het koelvloeistofreservoir, snelheidsmeter, buddy en reserve- en contactsleutel. Kleuren: zwart, blauw/wit en zilver/zwart. Nieuwprijs standaard: € 7.999,- / Nieuwprijs ABS: € 8.499,- 2012 Model: SFV650(A)L2. Technische modificatie: nieuwe spiegels. Kleuren: zwart, blauw/wit en wit/zwart. Nieuwprijs standaard: € 7.999,- / Nieuwprijs ABS: € 8.499,- 2013 Model: SFV650(A)L3. Ook leverbaar in een teruggetunede 35 kW variant (nog niet leverbaar in Nederland). Kleuren: zwart, wit/blauw en grijs/zwart. Enkel nog leverbaar met ABS. Nieuwprijs: € 7.999 Terugroepacties: bouwjaren 2009/2010 zijn terug geroepen naar de dealer voor een nieuwe spanningsregelaar. ________________________________________ DETAILS Het cockpitje is met versnellingsindicator (in de toerenteller) en klokje (in het naastgelegen LCD display) goed uitgerust. In plaats van een brandstofmeter is er slechts een tweevoudig waarschuwingslampje dat te vroeg aangaat. In plaats van door een RVS uitlaat, zoals de SV650 wel deed, ademt de Gladius uit via een standaard stalen uitlaat dat van een kleurtje is voorzien. Ook swingarm en kettingspanner zijn niet bepaald van exotische origine. Een bijzonder populaire accessoire: de fraai gelijnde Yoshimura RVS einddemper, die naast zijn prachtige afwerking ook overtuigt met een heerlijke sound. Ook geliefd onder Gladius eigenaren: de elegante dubbelloops van Ixil. De eerste lichting twins moest het nog zonder ABS zien te stellen, waardoor ze nu wat moeilijker te verkopen zijn. Eind 2009 werd ABS een optie, sinds dit jaar wordt de Gladius in Nederland enkel nog met ABS aangeboden. ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 3/2009 (ET), 15/2009 (VT), 21/2009 (ET), 7/2011 (DT), 5/2012 (VT). RI = rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test; DT = duurtest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl. ________________________________________ INTERNET Introductie website: www.suzuki-gladius.net Forum: www.svrider.com (Engelstalig) ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 4.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 4.500,-. Waar: MotoPort Uithoorn Wat: Yamaha FZ6S Fazer Prijs: € 4.399,- Bouwjaar: 2004 KM-stand: 20.380 km Info: 0297-540 163 [Bild Yamaha_Fazer] MOTOPLUS-oordeel + Stuureigenschappen 98 pk sterk blok Comfortabele zithouding Sterke remmen – Hoogtoerig blokkarakter Hoog verbruik voor een 600 ________________________________________ Waar: Boonstra Motoren, Ureterp Wat: Suzuki GSF1200 Bandit Prijs: € 4.450,- Bouwjaar: 2006 KM-stand: 12.427 km Info: 0512-302 264 [Bild Suzuki_Bandit] MOTOPLUS-oordeel + Laag kilometrage Koppelsterke viercilinder Goede prijs-kwaloteitverhouding – Sponzige remmen Verbruik ________________________________________ Waar: Motorhuis Bakker, Nieuw Weerdinge Wat: Honda XL1000V Varadero Prijs: € 4.480,- Bouwjaar: 2001 KM-stand: 38.283 km Info: 0591-521 279 [Bild Honda_Varadero] MOTOPLUS-oordeel + Beschaafde, sterke V-twin Uiterst comfortabele zithouding Remmen – Hoog gewicht Indirect stuurkarakter

Lees meer over

Honda Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-