+ Plus

Occasion: Suzuki DL650 V-Strom

Je kon er op wachten: na de vergroting van de Suzuki SV650 met 350 cc, volgde in 2003 een omgekeerd evenredige verkleining van de Suzuki DL1000 met 350 cc. En was de SV650 al een succes, de DL650 deed het nog beter.Niet alleen beter dan de SV650, maar ook beter dan de 1000 V-Strom. En om maar meteen het bot in het hondenhok te gooien: die populariteit heeft ‘ie niet aan zijn uiterlijk te danken. Want de vorm van de DL650 is precies gelijk aan die van de DL1000 (afgezien van diens tweezijdige uitlaat). Een styling waarop nog wat kritiek te horen was. Want hoe persoonlijk en smaakgevoelig uiterlijk ook is, er is ´geen´ niet V-Strom bezitter die de V-Strom mooi vindt. En toch, toch is het tot op de dag van vandaag één van de best verkopende motoren!Dat ligt puur aan de objectief waarneembare kwaliteiten. Vanaf zijn introductie in 2003 werd hij luid bejubeld, zegevierde hij in bijna elke vergelijkingstest en was ‘ie altijd bijzonder gunstig geprijsd. Bovendien won hij in 2006 onze Alpenmaster test, waarin hij het op moest nemen tegen tot twee keer zo prijzige concurrenten. De reden lijkt simpel: voor niet alleen relatief maar ook absoluut weinig geld, zette Suzuki een motorfiets neer die eigenlijk alles kon en die eigenlijk geen minpunten kende. Met basale maar doeltreffende techniek en prima all round eigenschappen. En dat kon weer omdat de basis zich inmiddels ook als zodanig bewezen had: die SV650. Daarvan werd het blok overgenomen en licht aangepast voor meer trekkracht in het middengebied en (net als de SV in 2003) van injectie voorzien. Ook frame en achtervork toonden sterke overeenkomsten en dus dito kwaliteiten als de begin 2003 herziene SV. Verder waren veel onderdelen van de DL 1000 ook geschikt bevonden voor de 650 en zo hadden de Hamamatsuanen heel eenvoudig een heel goede motor. Met erg fijn blok, prettige windbescherming (inclusief in hoogte verstelbaar scherm), comfortabele zit, goede remmen, zeer behoorlijke wegligging, enzovoorts. Goed om hem uit de schuur te halen om een ´pakje sigaretten op de hoek te halen´, goed om voor de zekerheid een tandenborstel mee te nemen voor het geval je het hoekje om wilde voor een weekje Alpenpassen. Goed voor jezelf, goed voor z´n tweeën, goed om over de Veluwe te kruipen en om er mee over de dijken te harken. De kleine V-Strom kon en kan het allemaal en vooral: zonder ergernissen. Een superformule en doorslaand succes dus en dat al vijf jaar lang, mede geholpen door lang slapende concurrerende honden die maar niet wakker wilden worden. En zo hoefden ze in Hamamatsu ook geen enkele poging te ondernemen de V-Strom te verbeteren, op te waarderen of te moderniseren. In de vijf jaar dat de kleine DL nu in productie is, is er nauwelijks iets gewijzigd. Zelfs het luid bekritiseerde uiterlijk niet. Niet nodig: de kleine V-Strom verkoopt nog steeds erg goed.Mogelijk slapen ze daar nu net zo goed als de concurrenten dat een tijd gedaan heeft. De mallen voor het nieuwe uiterlijk en nieuwe zichtbare onderdelen zijn waarschijnlijk al kant-en-klaar om ingezet te worden mocht de concurrentie toe bijten….PLUSAlleskunnerNeutraal stuurgedragPrestatiesErgonomie/comfortVerbruikMIN(Zij)koffermontage(Tot 2007) geen ABS-optieUiterlijk?AANKOOPTIPSVeel valt er niet te tippen: de V-Strom is een hondstrouwe bondgenoot in het motorplezier. Een goedmoedige lobbes, die zijn eigenaar zelden in de steek zal laten. Een duurtest bewees dat hij met gemak 50.000 km aan kan en eigenlijk alleen voor het gebruikelijke onderhoud naar de dealer hoeft. De tips houden dan ook op bij het (zeker in de winterperiode) rustig kijken en vergelijken. Het hoeft geen betoog dat ABS-fietsen de voorkeur genieten, maar dat daar gezien de wat late beschikbaarheid een duurder prijskaartje aan hangt.´Onze´ V- Strom mocht voor de gelegenheid even uit de showroom van Motoport Zelhem gereden worden voor de fotografie. Het gaat om een exemplaar uit 2006 met nog geen 7500 km achter de tandwielen. Hij is voorzien van handkappen, een middenbok en een topkoffer, is netjes gepoetst en te verkrijgen voor € 6.790,-. Voor meer info: Motoport Zelhem, www.motoport-zelhem.nl of 0314-62 18 49. [Bild DL650AK7-black-rhino, kommt noch besseres Bild]DE ZWARTE NEUSHOORNNiet het mooiste dier uit de dierenwereld. Of het zelfspot was? Ze zouden het zich zondermeer kunnen veroorloven. De Nederlandse importeur kwam in 2006 met een bijzondere uitvoering van de V-Strom en noemde hem Black Rhino. De gitzwarte DL werd opgetuigd met een driedelige kofferset, valbeugels, handkappen, een middenbok, een vario scherm en een stevige carterplaat.MODELGESCHIEDENIS2003Bijna twee jaar na de DL1000 wordt de DL650 V-Strom geïntroduceerd en de eerste exemplaren uitgeleverd. 2005De keuzeschakelaar van het dimlicht vervalt, de kleur rood wordt aan het pallet toegevoegd, evenals een zwarte striping. Frame en achtervork worden zwart.2007De DL modeljaar 2007, die al vanaf juni 2006 leverbaar is, is (min of meer eindelijk) optioneel met ABS leverbaar. Daarnaast zij er aanpassingen verricht om hem Euro 3 proof te krijgen: een tweede bougie, andere mapping van de injectie, kleinere gaatjes in de injectoren voor een betere verneveling, andere lambdasonde en ander binnenwerk van de uitlaat.TECHNISCHE GEGEVENS (2004)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, vier kleppen per cilinder, injectie, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, ketting.Boring x slag 81 mm x 62,6 mmCilinderinhoud 645 ccCompressie 11,5 : 1Max. vermogen 49 kW (67 pk) bij 8.800 tpmMax. koppel 60 Nm bij 6.400 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, telescoopvoorvork Ø 43 mm, veervoorspanning instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm met tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 260 mm, enkelzuiger remklauw, bandenmaten 110/80R19 en 150/70R17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.540 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 110 mm, veerweg voor 150, veerweg achter 150 mm, zithoogte 820 mm, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 214 kg. MARKTSITUATIENet als voor de BMW K1200RS van de vorige keer, geldt ook voor de V-Strom dat er maar weinig door particulieren worden aangeboden. Mogelijk dat het aan de winter ligt, maar 90% van het huidige aanbod staat in de goed verlichte en verwarmde showroom. Accessoires beperken zich doorgaans tot een filevriendelijke topkoffer, een parkeervriendelijke middenbok en ‘kauweklauwe-vriendelijke’ handkappen.Het zakelijke aanbod begint bij € 5.250,- voor een 2004 DL met 16.000 verreden kilometers of één uit 2005 met 21.000 km´s. V-Sroms uit 2005 zitten gemiddeld tussen de 10.000 en 20.000 km en rond de € 6.000,-. Voor een twee jaar oude DL650 moet ongeveer € 6.500,- opgehoest worden. Garantie drie of zes maanden. [Bild: IMG_1784]DE OCCASION VAN…Guy Dersigni (33) uit Zandvoort. Guy heeft een DL650 V-Strom uit 2004 met 8300 km op de klok te koop staan. Guy kocht de motor in april 2005 bij een Suzuki-dealer in Nieuw-Vennep. Er stond toen 880 km op de teller. De reden van de lage kilometerstand was dat deze motor mee is geweest op een Suzuki dealertrip in Tanzania (het is dus niet de eerste keer dat hij in een motorblad staat). Het was het nieuwe model (mod. 2005 met zwarte frame). Hiermee mochten ruim vijftig dealers een trip van ± 800 km door een natuurreservaat maken. Hierna heeft Guy hem bij de desbetreffende dealer gekocht. De V-Strom stamt uit september 2004. Voor de V-Strom heeft Guy een SV650 gehad. Volgens hem een heerlijke motor met een hoge funfactor. Maar helaas kreeg hij last van zijn rug en daarom heeft hij voor de V-strom gekozen. Dit bleek geen verkeerde keuze. ‘’Hij rijdt en stuurt heerlijk, een echte allemansvriend. De zitpositie is rechtop waardoor het rijden van lange stukken geen probleem is’’, aldus Guy.De V-Strom heeft hij nu ongeveer vier jaar en de kilometerstand is nu 8300 km. De sterke punten zijn volgens Guy de goede zitpositie, de lage onderhoudskosten, dat de motor een echte allemansvriend is en je er zo mee weg rijdt. De zwakke punten beperken zich tot één: de hoogte van de motor. Zelf is hij 1.80 meter en kan hij net niet met beide voeten plat op de grond komen. Voor iemand die kleiner is, zal de motor snel te groot zijn. Door de lage kilometerstand heeft hij alleen nog maar de standaard beurtjes hoeven geven en is er dus nog niets versleten of kapot gegaan.Guy verkoopt de Suzuki omdat hij gewoonweg de tijd niet meer heeft. Sinds hij een dochtertje heeft, rijdt hij er haast niet meer op. En er is inmiddels een tweede op komst, dus dit jaar wordt het weer helemaal niets. Zijn motor is in nieuwstaat, dealer onderhouden en heeft een aantal extra opties zoals een goedgekeurde Bos demper (originele heeft hij ook nog), handkappen en een ruitspoiler.Wie geïnteresseerd is in deze V-Strom 650 kan Guy bellen: 06-203 24 292. ALTERNATIEVENWat heeft de concurrentie zitten slapen! Het succes van de DL650 is eclatant, overduidelijk en om jaloers op te worden. Misschien dat het moeilijk was om het kleintje V-Strom kwalitatief te verslaan, maar een poging om te vechten voor het been der verkopen had op zijn minst gekund. Yamaha had de Super Téneré niet meer, Kawasaki was (met alle respect) te druk met ´het stof afkloppen´ na de aardbeving in Kobe die de hele fabriek verwoeste. De Versys kwam pas veel later. Triumph had de pijlen op het driecilinder 955cc-blok gericht (en heeft nog steeds geen klein 675 tijgertje) en BMW liet lang op zich wachten met de F800GS. De enige tweecilinder/cilinderinhoudconcurrent was Honda met de Transalp op een moment dat ze de productie van de échte V-Strom concurrent, de African Twin stopte. Voor de gelegenheid en uit nood beschouwen we dit keer dan maar twee ééncilinders als alternatief, te weten de BMW F650GS en de relatief onbekende en onbeminde Aprilia Pegaso III.[Bild: Aprilia-650-Pegaso-2001]APRILIA PEGASO 650 I.E. (1997-2004)Op het moment dat de V-Strom kwam al verouderd en wat bedaard. Kon met zijn Rotax ééncilinder vijfkleps blok in geen enkel opzicht imponeren, zelfs niet in verbruik. Het zelfde gold voor de rijkwaliteiten. Slappe voorvering zorgde voor veel onrust. Veel meer een stads en ‘van café naar café motor’ waar je met het uiterlijk nog enigszins kon ´scoren´.PLUSWindbeschermingDesignMINFutloos blokStuurgedragVeringRemmenTECHNISCHE GEGEVENS (2003)Vloeistofgekoelde staande ééncilinder, 652 cc, injectie, 49 pk, 55 Nm, vijf versnellingen, ketting, stalen buizenframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 100/90R19 en 130/80R17, tankinhoud 21 liter, volgetankt gewicht 203 kg. [Bild: MXL6520033BA]HONDA XL650 TRANSALP (2003-2006)Ook in de oude 650cc-uitvoering kon de Transalp met zijn 52° V-twin natuurlijk niet tippen aan de prestaties van de V-Strom. Een blijkbaar onoverkomelijk, (of onderschat?) minpunt, want zelfs het 700cc-blok van 2007 blijft achter bij de 90° Suzuki V-twin. Ook op stuurgedrag haakte de alpendoorkliever af, mede door het 21 inch voorwiel. Daardoor vooral voor de wat behoudendere, rustigere toerrijder een geschikte keus.PLUS GoedmoedigComfortabelGecultiveerd blokRemmenMINTam blokStuurgedragVerbruikVoorveringTECHNISCHE GEGEVENS (2003)Vloeistofgekoelde 52° tweecilinder V-motor, 647 cc, carburateurs, 53 pk, 56 Nm, vijf versnellingen, ketting, stalen frame met centrale buis en dubbelzijdig onderframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 90/90S21 en 120/90S17, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 216 kg. [Bild: P0013208]BMW F650GS (2000-2008)Kort door de bocht zoals deze vlindervlugge BMW zelf ook kan gaan: een hele goede motor die het op één uitzondering na op alle fronten heel goed, maar (net) iets minder goed dan de V-Strom deed. Gelet op het vier jaar eerder verschijnen is het hem te vergeven. Alleen voor de onverstoorbare ééncilinderfreak en/of de onvermurwbare ABS-adept de betere keus PLUSSouplesse blokBetrouwbaarRemmenABS-optieStandaard middenbokMINWindbeschermingLange schakelwegenTECHNISCHE GEGEVENS (2003)Vloeistofgekoelde staande ééncilinder, 652 cc, injectie, 50 pk, 61 Nm, vijf versnellingen, ketting, dubbel stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm, banden 100/90S19 en 130/80SR17, tankinhoud 17,3 liter, volgetankt gewicht 201 kg. [Bilder + Unterschriften] [Opener: SuzukiVSrom-0280][Ansicht auf Zweiten Spread, oder letzte Seite: SuzukiVSrom-5917, kein Unterschrift][Details][5922]Eenvoud troef, maar functioneel: driespaakswielen en tweezuiger Tokico´s uit het schap.[5924]Klaar voor de watersnoodramp: zoals het hoort bij een reisenduro, hooggeplaatste uitlaatdemper.[5927]Ook zoals het hoort, maar nog te weinig voorkomend: draaiknop voor de veervoorspanning.[5929]Overzichtelijk en vertrouwd dasboard met alles wat je weten moet. Meer niet.[Reserve: 5931]Het ruitje is in drie standen te verstellen na het losdraaien van tien boutjes. Hadden we liever andersom, maar het is verstelbaar!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-