+ Plus

Occasion: Suzuki B-King

Het is een machine die niet gemakkelijk het hart van de gemiddelde motorrijder veroverd. Zijn machtige formaat en uitstraling schrikt namelijk velen af. Maar toch, wie zich laat overhalen tot een proefrit, is direct in de ban van de koning.
Een jaar of tien geleden stond de motorgemeenschap helemaal op zijn kop. Wat was er aan de hand? Op de Tokyo Motor Show trok Suzuki het doek van een speciaal studiemodel: een brachiale spierbundel met in het vooronder een compressor versie van het toch al niet milde Hayabusa-blok. Meer dan een jaar lang blijft het voor de B-King ook bij studie, ondanks dat de motorische goegemeente duidelijk laat blijken dat het krachtpakket er simpelweg moet komen. Dat ex-GP-rijdster Katja Poensgen, zowel racend als zonder helm het aanzien meer dan waard, in posterformaat met B-King in een motortijdschrift verschijnt, gooit alleen maar meer kolen op het vuur. Maar in 2006 wordt het lange wachten beloond, op de najaarsbeurzen steelt de B-King de show en krap een jaar later staat de dikke vierpitter bij de dealers. Het grootste probleem: dat staan mag je nogal letterlijk opvatten. Want hoe indrukwekkend hij er op plaatjes ook uitzag, in het ‘echie’ schrikte de 184 pk sterke machine met zijn machtige spierballenvertoon veel motorrijders toch af. Pragmatisch ingestelde rijders keken weliswaar verlekkerd naar de B-King, maar keerden uiteindelijk toch huiswaarts met een in vergelijking wat tammere Bandit 1250. En de pk-junkies daarentegen hielden het toch liever bij de Hayabusa, die relatief gezien dan toch schitterde met enige mate van windbescherming en een iets toervriendelijker karakter. Hadden beide maar de moeite genomen tot een proefritje, want een B-King moet je ervaren om te weten hoe goed hij is. Dankzij het eersteklas rijwielgedeelte laat de 259 kilo zware Japanner zich namelijk rijden met een bijna speelse handling en ongekende lichtvoetigheid. Zijn voorkomen doet wellicht anders vermoeden, maar de B-King is goedmoedig, heel berekenbaar vooral en dat schept een berg vertrouwen. Wie eenmaal in de ban is van de B-King, heeft een vriend voor het leven gevonden. ________________________________________ AANKOOPTIPS Aanhangers van het ‘volledig origineel’ geloof, zullen de grootste moeite hebben om een B-King in fabrieksstaat te vinden. De Soes wordt namelijk doorgaans nog voor er maar een meter mee is gereden al flink volgehangen met exotische snuisterijen. Meest geliefde accessoire is zonder twijfel een setje nieuwe einddempers ter vervanging van de nogal opvallende, corpulente en bovenal smaakgevoelige standaard boordkanonnen. Pakweg negen van de tien B-King’s heeft de originele dempers niet meer, maar veelal wat kleiner uitgevallen High-end uitlaten, met name die van Suzuki huistuner Yoshimura zijn bijzonder populair. Andere populaire zaken bij customizers zijn de kentekenplaathouder en LED richtingaanwijzers. Het leent zich dus altijd om bij een eventuele bezichtiging navraag te doen of de verkoper de originele onderdelen nog heeft liggen. En verdere aandachtspunten? Niet veel, de B-King is een buitengewoon betrouwbare machine. Echte problemen zijn er niet bekend, wel is er een terugroepactie geweest voor het wisselen van de spanningsregelaar, iets dat inmiddels bij alle betreffende modellen al gebeurd zou moeten zijn. ________________________________________ MARKTSITUATIE Gedreven dealers die hun klandizie doelbewust laten kennismaken met de B-King hebben nooit moeite gehad met verkopen. Bij wat minder proactieve verkopers daarentegen kun je maar zo tegen een nieuwe B-King uit 2008 en 2009 oplopen. Dat heeft ook zo zijn weerslag op de verkopen in de privé sector: deze ‘oude’ nieuwe machines drukken behoorlijk op de prijs van goed onderhouden B-Kings met weinig kilometers op de teller. Ben je in de markt voor een B-King, dan is het dus prettig zaken doen. Al heb je dan wel te kampen met een weinig levendige particuliere occasionmarkt: B-King eigenaren zijn namelijk nogal verknocht aan hun machines en willen er doorgaans niet graag van af. De prijzen voor een 2007/2008-model beginnen bij een kleine € 8.750,-. Machines met ABS worden maar spaarzaam aangeboden, reken op zo’n duizend euro extra ten opzichte van een standaard machine. Voor de laatste modeljaren vanaf 2010 moet je nog een paar mille extra op tafel leggen, tussen de twaalf- en dertienduizend euro. Geen koopjes dus, maar daarvoor krijg je over het algemeen wel goed onderhouden juweeltjes met weinig kilometers, die met een beetje geluk ook nog vol zijn gehangen met exclusieve extra’s. ________________________________________ TECHNISCHE GEGEVENS (Type WVCR, modeljaar 2008) MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen met vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 44 mm, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 81,0 x 65,0 mm Cilinderinhoud 1.340 cc Compressie 12,5 : 1 Max. vermogen 135 kW (184 pk) bij 9.500 tpm Max. koppel 146 Nm bij 7.200 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium twin-spar brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem, volledig instelbaar, stuurdemper, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 260 mm, eenzuiger-remklauw, optioneel ABS. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70ZR17; 200/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.525 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 107 mm, veerweg v/a 120/137 mm, zithoogte* 810 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 259 kg, maximale belading* 201 kg, tankinhoud 16,5 liter. MOTOPLUS METINGEN Topsnelheid** 247 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,1 sec 0-200 km/uur 7,6 sec Doortrekken 60-140 km/uur 7,6 sec Verbruik Secundaire weg 1 op 20,0 Brandstof Euro95 * MotoPlus-meting; ** Fabrieksopgave ________________________________________ MODELGESCHIEDENIS 2006 Vijf jaar na de presentatie van het eerste studiemodel in 2001 wordt de productieversie van de B-King tijdens de najaarsbeurzen aan het publiek gepresenteerd. 2008 Eerste modeljaar van de Suzki B-King (Type GSX1300BK K8, WVCR) met de 184 pk sterke viercilinder van de Hayabusa, met kleine modificaties aan airbox en nieuw uitlaatsysteem. De eerste exemplaren worden al in 2007 uitgeleverd, een ABS versie (GSX1300BKA K8) volgt in het voorjaar van 2008. Kleuren: matzwart en grijs/zilver. Prijs: € 14.862 / ABS € 15.853,- 2009 Type GSX1300BKA K9 met ABS en gemodificeerde controlelampjes in de cockpit (gele in plaats van rode alarmlichten) Kleuren: wit. Prijs: € 15.990,- 2010 Type GSX1300BKA L0 technisch ongewijzigd. Kleuren: blauw/wit. Prijs: € 16.499,- 2011 Technisch en optisch ongewijzigd. Prijs: € 16.499,- Terugroepactie: Nieuwe spanningsregelaar voor alle K8 tot L0 modellen. ________________________________________ DETAILS Nauwelijks te missen: bij de B-King draait het om ongebreidelde power. De prominente toerenteller onderstreept fijntjes het machtige koppel van 147 Newtonmeter. Nauwelijks te geloven: een tankconsole zoals je die doorgaans alleen op cruisers ziet. Passend bij het imago van de B-King die breekt met heersende trends. Nauwelijks te horen: de opvallende originele einddempers waren koren op de molen van de accessoireboeren. De B-King community wisselde ze massaal uit. Nauwelijks te beheersen: ondanks de fijngevoelige dosering kan het voorwiel bij flink doorremmen blokkeren. Met ABS heb je daar (uiteraard) geen last van. ________________________________________ GETEST IN MOTOPLUS 15/2007 (ET); 21/2007 (VT); 7/2008 (CT); 14/2008 (VT); 17/2008 (VT); 13/2009 (VT); 13/2011 (VT); 14/2011 (VT) VT = Vergelijkingstest; ET = Eerste test; CT = Compact test. Alle testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitale archief op www.motoplus.nl ________________________________________ GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 11.000,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 11.000,-. Waar: Anbergen Motoren, Slagharen Wat: Harley-Davidson FLHR Road King Prijs: € 10.945,- Bouwjaar: 1999 KM-stand: 69.760 km (43.600 mijl) Info: 0523-682 783 [Foto Harley-Davidson_RoadKing] MOTOPLUS-oordeel + Waardevast Koppelrijk blok Karaktervol Echte ‘imagebuilder’ – Hoog kilometrage Beperkte grondspeling ________________________________________ Waar: Motor Center Venlo, Venlo Wat: Kawasaki ZZR1400 Prijs: € 10.990,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 13.300 km Info: 077-387 2211 [Foto Kawasaki_ZZR1400] MOTOPLUS-oordeel + Beresterk blok Messcherpe stuurprecisie Prima remmen met ABS Goede ergonomie – Dip bij 2.500 tpm Voelt massief ________________________________________ Waar: Motor Centrum Eibergen, Eibergen Wat: Yamaha FJR1300A Prijs: € 10.990,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 20.830 km Info: 0545-477 404 [Foto Yamaha_FJR1300A] MOTOPLUS-oordeel + Soepele viercilinder Ruime zijkoffers Uitstekende ergonomie Krachtige remmen – Geen ABS Hoge gewicht

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...