+ Plus

Occasion: KTM 950/990 Adventure

Tot 2003 stond KTM vooral bekend als succesvolle fabrikant van crossers, enduro’s en supermoto’s. Met de komst van de 950 Adventure dat jaar werd echter de basis gelegd voor een compleet nieuwe, weggeoriënteerde modelfamilie. Na wat aanloopprobleempjes met de extreem compacte en sportieve 75°-V-twin blaakt deze Oostenrijkse avonturier al weer een paar jaar van gezondheid.Normaal gesproken wordt ’s werelds zwaarste rally, de Parijs-Dakar, gewonnen door handgemaakte prototypes, die al vies beginnen te kijken als er een in serie geproduceerd onderdeel wordt opgeschroefd. Maar met de KTM 950 Adventure, die in 2002 met wijlen Fabrizio Meoni in het hoge zadel op magistrale wijze de rally won, was alles anders. De Oostenrijkers hebben altijd al een voorkeur gehad voor het onverharde en in die zin was de snelle, materiaalvretende woestijnrally het ideale testplatform voor de compleet nieuw ontwikkelde V-twin. Volgens KTM kwam het DNA van de toenmalige winnende machine voor 95% overeen met het uiteindelijke seriemodel, waarmee nog maar eens werd onderstreept dat er geen twijfel mag bestaan over de offroad-kwaliteiten van deze Oostenrijkse steltloper. Maar de Adventure weet absoluut ook op minder avontuurlijke ondergrond te overtuigen, alhoewel de dikke twin aanvankelijk nog wat last had van kinderziektes. Een defecte brandstofpomp of een lekkende koppakking waren wat geen onbekende verschijnselen. Maar KTM reageerde alert en zorgde bij dit soort problemen voor een adequate oplossing. Officiële terugroepacties en modificaties zijn er wat dat betreft niet geweest voor de 950, waardoor alleen een compleet afgestempeld onderhoudsboekje een beeld geeft van de actuele stand van zaken van een gebruikte Adventure. Alhoewel de zithoogte net als de prijs aan de hoge kant is, heeft KTM sinds de introductie behoorlijk wat 950 Adventures (de versie met carburateurs dus) aan de man/vrouw weten te brengen. De sinds 2006 verkrijgbare 990 met injectie speelt op de occasionmarkt nog geen rol van betekenis en dat geldt eigenlijk ook voor de sportievere en nog hogere S-versie van de 950. Voor iedere Adventure geldt echter: is ‘ie te hoog, dan ben je er nog niet klaar voor!AANKOOPTIPSZoals min of meer al verteld, heeft KTM bij een aantal exemplaren wat wijzigingen doorgevoerd, maar alleen als de vorige eigenaar zijn Adventure regelmatig bij de dealer stalde voor onderhoud. Is de Adventure in zijn vorige leven gebruikt waarvoor hij op de wielen is gezet, dan zijn gebruikssporen haast onvermijdelijk. Door de bank genomen moet je bij dit soort avonturiers extra letten op een verbogen subframe, loszittende spaken, een gedeukte radiateur en versleten of lekkende veerelementen. Zitten er al te luidruchtige vervangingsdempers op de Adventure, zeker niet ondenkbaar, vraag dan ook even of de originele dempers er nog bij zitten. MARKTSITUATIE Ben je op zoek naar een gebruikte Adventure, dan moet je goed zoeken. Het aanbod is namelijk niet bijzonder groot en dat geldt in bijzondere mate voor een S-versie of een Adventure met injectie. Reken in ieder geval op een minimaal bedrag van zo’n € 8000,-. Daaronder vind je eigenlijk niets. Mocht je al een S-versie vinden, reken dan op een € 1000,- tot € 1500,- extra. Aangezien de Adventure nog niet zo heel lang in de handel is, vind je de meeste occasions bij dealers. Bouwjaar KM-Stand Prijs2003 – 2005 6500 – 12.000 km € 8000,- – € 11.000,-2006 < 10.000 km € 12.000,- – € 13.500,- MODELGESCHIEDENIS2003Introductie van de 950 Adventure (type 900). Nieuwprijs: € 14.390,-; S-versie € 14.590,-. Al vanaf het moment dat de V-twin op de markt kwam, voerde KTM in een aantal gevallen modificaties door. Let daarom op een goed bijgehouden onderhoudsboekje. 2004Bredere achtervelg (4.25 in plaats van 4.00 inch), betere afwerklaag op de aluminium swingarm, middenbok, carburateurverwarming standaard, prijs onveranderd.2005Zithoogte door kortere veerwegen 20 mm lager, gelzadel bij standaard Adventure, verbeterde massaverdeling en geluidsreductie van het blok, achterrem en hitteschild van de einddempers gemodificeerd, prijs onveranderd. 2006Introductie van 990 Adventure en Adventure S (type 901). Nieuwprijs € 14.680,-. Het 990cc-blok is afkomstig uit de Super Duke, maar is teruggebracht tot een vermogen van 98 pk. Het blok heeft injectie, voldoet aan de Euro3-norm, heeft standaard ABS (de S-versie trouwens niet) en verder een verbeterd balhoofd voor een grotere stuuruitslag en een iets aangepast uiterlijk.2007De veerwegen van de S-versie worden 20 mm langer, 12V-aansluiting standaard, prijs € 14.790,-. [Unterschrift Bilder 2003: Blok 2003; Gestript 2003; Dubbelloops 2003]Gestript ziet de Adventure er stukken minder fors uit. De goede rijeigenschappen zijn mede het resultaat van massacentralisatie. Het eerste blok van de Adventure had carburateurs. Kenmerkend: de dubbelloops in het achterste. [Unterschrift Bilder 2004. Beide Bilder ubernehmen aus MRD 13/2007 Seite 62]Het 2004-model had zwarte wielen, een bredere achtervelg en een betere afwerkingslaag op de swingarm.[Unterschrift Bilder 2006: Blok 2006; Actie 2006; Lambda 2006, ABS 2006]Sinds 2006 meet het blok 990 cc, heeft het injectie en voldoet het aan de Euro3-norm. Het uitschakelbare ABS is standaard. TERUGROEPACTIES 2006990 Adventure ABS wegens defecte ABS-schakelaar.2007990 Adventure ABS wegens defecte achterrem (lucht in het systeem). KTM 990 Adventure in MotoPlusNummer Soort test8/2006 rij-impressie11/2006 vergelijkingstest18/2006 vergelijkingstest9/2007 vergelijkingstestTECHNISCHE GEGEVENS(Adventure 950, bouwjaar 2003)MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 75°-V-motor, balansas, twee ketting en tandwiel aangedreven bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder, stoterbussen, dry-sump smering, carburateurs Ø 43 mm, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 450 watt dynamo, 12 V/12 Ah accu, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 100,0 x 60,0 mmCilinderinhoud 942 ccCompressie 11,5:1Max. vermogen 72 kW (98 pk) bij 8000 tpmMax. koppel 95 Nm bij 6000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe met aluminium subframe, upside-down voorvork Ø 48 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met direct gelinkte monoschokdemper, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, schijfrem achter Ø 240 mm. Spaakwielen met alu velgen 3.15×21; 4.00x18Banden 90/90-21; 150/70-18MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1570 mm, balhoofdhoek 63,4°, naloop 119 mm, veerweg v/a 230/230 mm, zithoogte 890 mm, volgetankt gewicht 224 kg, max. belading 176 kg, tankinhoud 22 liter. METINGENTopsnelheid 210 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,2 secDoortrekken60 – 100 km/uur 4,8 sec100 – 140 km/uur 5,3 secVerbruikTussen 1 op 17,5 en 1 op 19,5 op secundaire wegenALTERNATIEVENAPRILIA ETV 1000 CAPONORDPLUS• goede zitpositie• rijcomfort• soepele gasrespons• goede afwerkingMIN• te zachte vering• handkracht voorrem• prestaties bij lage toerenTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde 60° viertakt V-twin, 998 cc, injectie, 72 kW (98 pk), 92 Nm, zesversnellingsbak, ketting, aluminium frame, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokdemper, banden 110/80VR19 en 150/70VR17, tankinhoud 25 liter, volgetankt gewicht 263 kg. BMW R1150/R1200GSPLUS• sterk blok• uitstekend rijwielgedeelte• prima remmen• laag benzineverbruik• betrouwbaarMIN• reacties in aandrijflijn• schakelen• lawaaiige transmissieTECHNISCHE GEGEVENS(R1150GS)Lucht/oliegekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, 1130 cc, injectie, 62,5 kW (85 pk), 98 Nm, zesversnellingsbak, cardan, dragende aandrijfunit met aangeschroefd hulpframe, Telelever voorvering, Paralever achtervering, banden 110/80R19 en 150/70R17, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 264 kg. HONDA XL1000V VARADEROPLUS• veel rijcomfort• beschaafde motor• betrouwbaar• prima gecombineerd remsysteem met ABS (vanaf 2004)MIN• zacht geveerd en gedempt• verbruik carburateur-versie• hoog gewicht• stabiliteit op hoge snelheidTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde 90° viertakt V-twin, 996 cc, injectie, 69 kW (94 pk), 98 Nm, zesversnellingsbak, ketting, stalen brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokdemper, banden 110/80R19 en 150/70R17, tankinhoud 25 liter, volgetankt gewicht 283 kg. SUZUKI DL1000 V-STROM PLUS• prestaties motorblok• relatief laag gewicht• zitcomfort• ruime actieradiusMIN• zachte voorvering• wervelingen ruit• pendelneiging op hoge snelheidTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde 90° viertakt V-twin, 996 cc, injectie, 72 kW (98 pk), 101 Nm, zesversnellingsbak, ketting, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokdemper, banden 110/80R19 en 150/70R17, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 237 kg. TRIUMPH TIGERPLUS• prestaties blok• versnellingsbak• laag benzineverbruik• prima remmen• comfortabel rijgedragMIN• hoog zwaartepunt• zachte vering en demping• pendelneiging op hoge snelheidTECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, 956 cc, injectie, 72 kW (98 pk), 95 Nm, zesversnellingsbak, ketting, stalen brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokdemper, banden 110/80V19 en 150/70V17, tankinhoud 24 liter, volgetankt gewicht 245 kg. aats hier uw tekst

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...