+ Plus

Occasion Kawasaki ZR-7

Net toen het erop leek dat de Japanse motorfabrikanten een 600cc-motorblok het maximaal haalbare achtten om een budgetmotorfiets te kunnen maken, deed Kawasaki het in 1999 met een 750cc-blok. De budget ZR-7 als buitenbeentje.Ooit leefden we in een hele mooie wereld. In die mooie wereld had Kawasaki namelijk een Zephyr-lijn neergezet van vier verschillende motoren met verschillende cilinderinhoud. Ze hadden allemaal een retro-look en leken op de recht-toe-recht-aan motoren zoals we die uit de jaren ’70 kenden. De Zephyrs werden hier en daar aangepast voor modern en intensief gebruik (gegoten wielen, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter, rechthoekige aluminium achtervork met excentrische kettingspanner, monoschokbreker in plaats van duo´s), maar nog steeds met een eerlijke, luchtgekoelde viercilinder lijnmotor. Van die vier was de 750 de mooiste. Maar die mooie wereld was niet altijd even eerlijk, want wat mooi was hoefde nog niet goed te verkopen. Dat bewees diezelfde Zephyr. Ze verkochten slecht, zeker in Nederland. En op het moment dat de Nederlandse importeur het allang had opgegeven, probeerde de fabriek het nog een keer met een nóg mooiere Zephyr. De 750 die toch al het meest op de Z900 leek, werd voorzien van spaakwielen en duo-tone spuitwerk en leek nu als een tweelingbroer op die vermaarde 900 uit 1972. Daarmee kostte hij wat meer dan de eerste 750 Zephyr, maar dan had je ook wat. Alleen bleven het maar weinig mensen die ‘het’ hadden. En geen één in Nederland….Het succes van de spotgoedkope Suzuki GSF600 Bandit en het welslagen van de Yamaha FZS600 Fazer moet Kawasaki als een priem in het hart hebben gevoeld. En dus zetten ze de dure 750 Zephyr in 1998 definitief aan de kant om er een goede, maar ook goedkope andere 750 voor in de plaats te zetten, de ZR-7. Deze zou en moest kunnen concurreren én verkopen. Moest dus goedkoop blijven. Zo monteerden ze de uitlaatdemper van de ZX-9R op de bochten en staken ze de wielassen weer in gewone gegoten driespakers. De spuiter hoefde maar weer één kleur lak te spuiten en bij de chroomafdeling konden ze arbeidstijdverkorting aanvragen. En de motorconstructeurs werden voor het weinig uitdagende blok gezet andermaal het oorspronkelijk uit 1976 stammende Z650-blok nog maar weer een keer te verbeteren.Het blok bleef dus luchtgekoeld, met vier carburateurs, vijf versnellingen, twee kleppen per cilinder en bleef door en door vertrouwd en betrouwbaar. Wel werd het zwart gespoten en werden inderdaad de zwakke punten van de Zephyr aangepakt. Het blok liep nu stiller en rustiger als gevolg van een nieuwe nokkenaskettingspanner en een additionele spanner voor de primaire kettingaandrijving. Niet dat het Kawa-blok daardoor zijdezacht liep, maar daar heb je Honda´s voor. Nee, het trilde nog steeds en was nog steeds wat rauw. Maar het was stukken beter dan het was en dat gold ook voor(al) de koude start en het beschikbare vermogen in het middengebied. Dankzij een gasklepsensor in de carburateurs en het 4-in-1 uitlaatsysteem.Mochten de rode strepen van de boekhouder ontegenzeggelijk tot een wat minder tot de verbeelding sprekende Kawasaki geleid hebben, het werd wel een betere. Acceptabele zithoogte, aangename vormen van tank en stuur, instelbare hendels, serieuze handgrepen voor de passagier en dankzij een onoplettend moment van de rekenmeester toch een middenbok. Het werd een complete, fijne, gemakkelijk en neutraal sturende motor met altijd voldoende vermogen voor handen. Het ontbrak de ZR-7 dan misschien aan sex-appeal, maar niet aan functionaliteit en betrouwbaarheid. Geen absolute hoogtepunten, geen trieste dieptepunten, geen hoog- maar ook geen laagvlieger. Hij deed wat hij moest doen, onopvallend maar goed. Even leek het aan het begin van deze eeuw weer op die mooie wereld van toen. Totdat andermaal bleek dat hij onverminderd gemeen kon zijn: ook de ZR-7 bracht Kawasaki niet het geluk dat ze zo langzamerhand wel verdienden: hij verkocht voor geen meter. Gelukkig bleek het vijf jaar later allemaal toch nog goed te komen.PLUSRemmenHandelbaar/neutraalVolledige uitrustingDuo-vriendelijkOnopvallend goedMINZachte voorvork (tot 2001) Lichte pendelneigingenMODELGESCHIEDENIS1999Introductie van de ZR-7 als budgetopvolger van de 750 Zephyr.2001Introductie van de ZR-7S met halve kuip, ander instrumentarium, ander stuur en straffere voorvering, die de kale ZR-7 vanaf dat jaar ook kreeg.2003De zevens krijgen een automatisch dimlichtschakelaar. Toch gaat het licht uit: Kawasaki Nederland laat geen ZR-7´s meer toe en de fabriek maakt ze dit jaar voor het laatst….2004Introductie van de watergekoelde en eindelijk wél succesvolle Z750.TECHNISCHE GEGEVENS (2002)MOTOR luchtgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende nokkenassen en twee kleppen per cilinder, carburateurs Ø 42 mm, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijfversnellingsbak, ketting.Boring x slag 66,0 mm x 54,0 mmCilinderinhoud 739 ccCompressie 9,5 : 1Max. vermogen 56 kW (76 pk) bij 9.500 tpmMax. koppel 63 Nm bij 7.500 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen wiegframe, telescoopvoorvork Ø 41mm, aluminium swingarm met hevelsysteem en monovering, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm met vierzuiger remklauwen, remschijf achter met dubbelzuiger remklauw, bandenmaten 120/70ZR17 en 160/60ZR17. MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.455 mm, balhoofdhoek 64,5°, naloop 93 mm, veerweg voor 130 mm, veerweg achter 130 mm, zithoogte 810 mm, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 234 kg. MARKTSITUATIEVeel ZR-7’s worden er niet te koop aangeboden. Niet vreemd, want de motor zorgde er niet voor dat de geldtransportauto twee keer per dag langs de dealers moest. Opvallend is wel dat er veel meer kale 7’s te koop zijn, omdat er veel meer van geïmporteerd zijn dan kuiphoudende, wat weer vreemd is voor een land als Nederland. Het aanbod begint bij € 2.750,- voor een tweetal 1999/2000-exemplaren met rond de 30.000 op de klok. Ook kun je voor die prijs bij een handelaar een ZR krijgen uit 1999 met 32.000 kilometers. € 2.950,- wordt gevraagd voor een gekuipte ZR-7 uit 2002 met maar liefst 70.000 op de klok. Ondanks dat krijg je drie maand garantie. Nog een veelloper: een tien jaar oude die 5.000 per jaar gereden heeft voor € 3.750,-, ook met garantie. Dan nog één voor € 3.850,- (2000/29.000 km) en € 3.950,- voor één uit hetzelfde jaar en 22.000 kilometer.AANKOOPTIPSKijk: van een blok dat al een kleine 25 jaar in productie was, hoef je geen kinderziektes, opvoedproblemen of puberaal gedrag te verwachten. En ook nog geen ouderdomskwaaltjes. Dat blok was goed, is goed en zal dat heel lang blijven, want hoge kilometerstanden gaan niet ten koste van de vitaliteit. En ook het rijwielgedeelte had weinig nieuws of vooruitstrevends, dus kun je je bij de aanschaf van een ZR-7 lekker beperken tot het kiezen van de best onderhouden en de mooist uitziende. En hoewel de voorvering vanaf 2001 is verbeterd, was hij niet zóveel beter dat je dáár op af moet gaan. Want ‘verbeteringstip 1’ is hardere veren in de vorkpoten en die zijn doorgaans voor minder dan € 150,- te verkrijgen. En dan heb je het écht goed voor elkaar.De ZR-7 die we voor de fotografie mochten gebruiken staat bij Motoport Zelhem te koop voor € 4.890,-. Hij stamt uit 2003, heeft nog geen 10.000 kilometer gelopen en ziet er prachtig uit. Voor meer informatie: Motoport Zelhem, www.motorport-zelhem.nl of 0314-62 18 49. [FOLGT MORGEN]DE OCCASION VAN…ALTERNATIEVENZoals gezegd is de ZR-7 een beetje een buitenbeentje. De 750cc-concurrentie uit die tijd bestond uit de retro-achtige Honda CB750 Seven Fifty en de Suzuki GSX750. Die waren er echter slechts in kale uitvoering en zeker niet puur en alleen neergezet als lage kosten motor. De portemonneevriendelijke concurrenten waren dus de 600’s. Vooral de Suzuki GSF600 Bandit en ook de tweecilinder van hetzelfde merk, de SV650. Beide kaal én met kuip geleverd. Dat geldt dan ook weer voor de Honda CBF600, maar die kwam pas in 2004. En de Hornet was toch een beetje een gemaskeerde streetfighter. Dan was er nog die andere zéér succesvolle 600, de Yamaha FZS600 Fazer. Wél een concurrent voor die paar ZR-7’s die in S-uitvoering geleverd zijn, niet voor de kale…. Onze keus:[Bild: Bandit 650]SUZUKI GSF600 BANDIT (2000-2005)Tuurlijk bestond de Bandit al vier jaar toen de ZR-7 kwam. En misschien was het inderdaad die eerste Bandit die het einde betekende voor de (te dure) 750 Zephyr en de weg vrijmaakte voor de ZR-7. Maar ondanks de verbeteringen in 2000 en de ´weer bij de tijdse´ optiek, kon ook de Bandit II niet de betere zijn van de Kawa. Het 600-blok moest goed op toeren gehouden worden, miste koppel in het middengebied en ook aan het (neutrale) stuurgedrag van de Kawa kon hij net niet tippen. Maar meer nog dan de ZR-7 was de Bandit een opstapmotor met een ultralage aanschafprijs. In kale uitvoering minder verkocht dan de ZR-7, met kuip veel meer verkocht dan van de kale en aangeklede ZR-7 samen. TECHNISCHE GEGEVENS Olie/luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, 600 cc, carburateurs, 77 pk, 54 Nm, zes versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden 120/70ZR17 en 160/60ZR17, tankinhoud 20 liter, volgetankt gewicht 222 kg. . PLUSLage kostenToegankelijkComfortabelPrijsbrekerComfort duoMINMatig middengebiedWat wazig stuurgedragHandelbaarheid Gewichtig[Bild: avas_7998_2003_fzs600_static09]YAMAHA FZS600 FAZER (2001-2004)Glad ijs, want de Fazer was alleen maar met halve stroomlijn leverbaar. De Fazer sloeg in 1997 in als een bom en werd in 2001 nog eens verbeterd. Met het geknepen blok van de YZF600R Thundercat. Wat heet geknepen? Nog steeds goed voor 95 pk, aan dit topvermogen kon zelfs de Kawa niet tippen. Toegegeven, de Yamaha moest toeren draaien om die prestaties te leveren, maar draaide die gewoon. En kon qua acceleratie de ZR altijd bij of zelfs vóór blijven. Dat allemaal ondersteund door een rijwielgedeelte dat eveneens uit een simpel (ogend) dubbelbuizen wiegframe bestond, maar zich kranig hield. Ook de remmen waren top. Het had een totaalpakket dat gewoon klopte en iedereen paste. Ondanks een paar onvolkomenheden als een hakerige versnellingsbak, een irriterende tankrand en de wat zachte voorvork, vermorzelde hij de concurrentie. Qua rijgedrag en verkoopaantallen.TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde viercilinder lijnmotor, 600 cc, carburateurs, 95 pk, 61 Nm, zes versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden 110/70ZR17 en 160/60ZR17, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 217 kg. PLUSMotorblokRemmenSturenMINVersnellingsbakZachte voorkantTankrand[Bild: STYR_Y4H]SUZUKI GSX750 (1999-2003)We kunnen er niet omheen, ondanks het wat retro-achtige van de alleen kaal geleverde GSX750, want ook deze Suzuki was een goedkope 750. Met een blok dat uit de GSX-R750 kwam en ondanks de niet bepaald hypermoderne olie/luchtkoeling wel veel moderner was dan het blok van de Kawa (o.a. vier kleppen per cilinder en zes versnellingen). Het GSX-aggregaat was sterk, de wegligging goed, de remmen krachtig, de prijs destijds niet al te hoog. Ook een eerlijk en goed alternatief dus, behalve voor degene die zijn kale motor een streetfighter-look wil geven, want voor de GSX750 was bijna niets ´leuks´ te krijgen.PLUSNeutraal stuurgedragHandelbaarWeinig geld/veel motorMINZachte voorvorkBrandstofverbruik TECHNISCHE GEGEVENSOlie/luchtgekoelde viercilinder lijnmotor, 750 cc, carburateurs, 86 pk, 67 Nm, zes versnellingen, ketting, stalen wiegframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met stereo schokbrekers, banden 120/70ZR17 en 170/60ZR17, tankinhoud 18 liter, volgetankt gewicht 223 kg. [Bilder und Unterschriften][Opener: KawaZX7-0024 oder KawaZX7-0040][Zweite Spread: KawaZX7-0053, ohne Unterschrift][Detailbilder][KawaZX7-0063]Het K-Tric systeem past het ontstekingstijdstip aan de gasklepstand en de snelheid waarmee het gashendel wordt opengedraaid aan. [KawaZX7-0066] Niet echt fraai om te zien: de blootliggende bekabeling en stekkerverbindingen rond het balhoofd van de ZR-7. [KawaZX7-0069]Achterop is het goed toeven met prima handgrepen en een comfortabel duozadel. [KawaZX7-0071]Eerlijke klokken aan boord en zelfs een benzinemeter. [Reservedetail KawaZX7-0072]Fijne stoppers van Kawasaki’s huisdealer Tokico.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.