+ Plus

Occasion: Kawasaki Z750

Sinds 2004 zorgt Kawasaki weer voor reuring in de fameuze 750-klasse. Van concurrentie had deze naked bike aanvankelijk niets te duchten, want die was er domweg niet. Nieuw werd deze vierpitter bijzonder goed verkocht, en dus is ook het aanbod occasions top. Waar moet je op letten als je van plan bent een gebruikte Z750 aan te schaffen?

Een klasse voor zichzelf – zo omschreven we in een Toptest het 2007-model van de Kawasaki Z750. Daarmee doelden we niet zozeer op de kwaliteiten van de viercilinder als wel op de herbeleving van het motorgevoel van lang geleden, want waren 750’s als de Honda CB750 of de BMW R75/5 ooit niet eens de maat der dingen? Maar is deze neo-750 los van tradities en oude glorie op de straat een klasse op zich? Vanzelfsprekend werden de prestaties van de Z750 afgemeten langs die van zijn grote broer, de Z1000. Die had de lat meteen al erg hoog gelegd en is duidelijk de meest ambitieuze van de twee. Het fikse prijsverschil tussen de 1000 en de 750 was aan boord van de Z750 dan ook te merken voor wat betreft prestaties en rijwielgedeelte. Maar aan de andere kant overtuigde de eerste uitvoering van de Z750 (2004 tot 2006) al als een prima allrounder voor dagelijks gebruik. Met de modelupdate van 2007 won de Z750 aan punch (betere afstelling bij lage toeren en in het middengebied) en aan comfort (merkbaar minder vibraties). De combinatie van een upside-down voorvork met stelmogelijkheden voor veervoorspanning en uitgaande demping en een (te harde) achterschokdemper is misschien niet perfect, maar bij gebruik op secundaire wegen valt er prima mee te leven.

AANKOOPTIPS
Typische Z750-kwaaltjes? Bij de meeste dealers en werkplaatsen krabben ze zich dan eens goed achter de oren. De 748 cc viercilinder staat als robuust en zeer betrouwbaar te boek. Voor aankoop is het dus vooral raadzaam om op de staat van onderhoud en op alle denkbare gebruikssporen te letten: krassen op carterdeksels, die een schuivertje verraden, een versleten kettingset, een laag olieniveau. Jongere modellen van de eerste eigenaar zijn vaak nog voorzien van een keurig bijgehouden en afgestempeld onderhoudsboekje, maar bij machines die al voor de tweede of derde keer van eigenaar wisselen, is dat minder vanzelfsprekend. Wel is de kans dan groter dat er flink aan is verbouwd, en niet altijd op even smaakvolle wijze. Populaire projecten: uitlaat (vooral bij de eerste generatie), mini-knipperlichten, spiegels, achterpartij. Laat een machine waarbij dit soort dingen slordig is uitgevoerd liever staan.

MARKTSITUATIE
Modellen van de eerste generatie kun je ondertussen voor bedragen onder de € 3.000,- vinden. Doorgaans zou je dan ook zescijferige kilometerstanden verwachten, maar dat is in het geval van een naked bike een puur hypothetische waarde. In het geval van de Z750 praat je bij die prijzen over een kilometerstand van maximaal 50.000 kilometer. Niet zo gek natuurlijk, want de standaard-Z is ook niet als toergerichte kilometervreter op de wielen gezet. Het jaarkilometrage is voor een Z750 doorgaans aan de bescheiden kant. Dat is anders bij de S-versie met tophalf, die vaak van toeristische extra’s als een comfortabeler zadel of zijkoffers is voorzien. Deze uitvoering heeft echter een heel specifieke doelgroep, waardoor de prijzen, ondanks de meerwaarde van een lagere kilometerstand of een rijkere uitrusting, vaak onder die van een vergelijkbare naked Z750 liggen. De eerste generatie

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.