+ Plus

Occasion Kawasaki Z1000

Kawasaki’s Z-series is legendarisch. Sinds 2003 maakt ook de Z1000 deel uit van die beroemde familie en inmiddels heeft ook deze Z al een aardige cultstatus bereikt. Maar hoe doet deze 1.000 het als occasion?Een dikke ‘Z’ hoort inmiddels tot de specialiteiten van het huis bij Kawasaki. Wie denkt er niet met weemoed en verlangen in de ogen terug aan Big Bike giganten als de Z900 of de Z1000 uit de jaren zeventig van de vorige eeuw? In 2003 was het eindelijk weer zo ver: Kawasaki maakte met de Z1000 eindelijk weer een rentree in het naakte segment. Daarbij kozen de Groenen uit Akashi een uitgekiende strategie: de Z1000 moest minder radicaal zijn dan bijvoorbeeld een Triumph Speed Triple, maar meer peper in zijn reet hebben dan een Suzuki Bandit of een Honda Hornet 900. Dat de designers daarbij rijkelijk met plastic kappen strooiden, stoorde eigenlijk niemand. Zo wordt het frame van stalen buis afgedekt door plasticwerk met een aluminium-look en is ook de radiateur aardig ingepakt. En dat er achter de 1.000 in de typeaanduiding een vierpitter met een longinhoud van ‘slechts’ 953 cc schuilging? Ach. Met de opgeboorde vierpitter uit de ZX-9R heeft de Z1000 ook tegenwoordig nog meer dan voldoende punch om het voorwiel op commando in het luchtledige te hijsen. Voor de doorgewinterde hooligan mag de ‘Z’ onderin toeren en in het eerste gedeelte van het middengebied misschien wat aan de softe kant zijn, boven de 6.000 toeren begint de Kawa in ieder geval als een dolle aan de armen te trekken, waarbij het vuige en hese Kawa-geluid de trommelvliezen streelt. En alles is dusdanig compact gearrangeerd dat de hoekige naked aanvoelt als een 600 cc supersport, maar dan wel met een stilistisch verantwoord naked bike stuur. AANKOOPTIPSDe eerste generatie Z1000 was in alle opzichten een behoorlijk overtuigende machine. Wel werd dit model, zeker al naar gelang de kilometerstand toenam, geplaagd door een forse geluidsproductie uit de versnellingsbak als er in de zesde versnelling werd gereden. Met ingang van modeljaar 2005 kreeg de Z1000 dan ook een gemodificeerde versnellingsbak. Eigenaren van eerdere modellen konden hun versnellingsbak trouwens ook laten aanpassen om dit probleem op te lossen. Let bij een proefritje op een 2003- of 2004-Z1000 dus op geluidsontwikkeling in de zesde versnelling. Spreek een verkoper daar ook gerust op aan. Ook hadden de eerste twee jaargangen nogal last van vibraties, die hun uitwerking hadden op onderdelen als de nummerplaathouder, spiegels en hendels. Bovendien wilde er door de matige lakkwaliteit nog wel eens roest optreden op slecht zichtbare plekken, bijvoorbeeld bij de lasnaden rond het balhoofd. Ook een controle van balhoofd- en swingarmlager en de wiellagers kan geen kwaad. Let er bij de aanschaf van een Z1000 vanaf bouwjaar 2005 trouwens op dat je de ‘Master contactsleutel’ (herkenbaar aan de rode greep) er bij krijgt. Zonder deze sleutel kunnen modificaties bijvoorbeeld niet met de startonderbreker worden gecodeerd. MODELGESCHIEDENIS2003Introductie van de Z1000. Kleuren: groen, oranje en zwart.2004De kleur groen wordt vervangen door rood2005Eerste update met startonderbreker en gemodificeerde dynamo, brandstofpomp en versnellingsbak. Kleuren: zwart, zilver en groen.2007Nieuw model met standaard ABS. Kleuren: zwart, oranje en blauw. 2008Nieuw motormanagement en knipperlichten met helder glas. Kleuren: zwart, wit en groen.2010Nieuw model met 1.043 cc viercilinder. MARKTSITUATIEZ1000’s van de eerste bouwjaren zijn nauwelijks nog in originele staat te vinden. Knipperlichten, spiegels,kontje en uiteraard de karakteristieke uitlaatdempers zijn vaak onderwerp van grondige verbouwingen geweest. Ben je met een beperkt budget op zoek naar een Z1000 in originele staat, dan moetje rekening houden met een lange speurtocht. De prijzen voor een 2003-model beginnen in de regel rond de € 4.500,-, waarbij de kilometerstanden dan uiteenlopen van een goede 25.000 tot dik 40.000. Voor een ‘Z’ van de tweede generatie met ABS (vanaf 2007) moet je rekenen op prijzen vanaf zo’n € 7.500, waarbij de kilometerstanden doorgaans nog aan de lage kant zijn. [v.l.n.r.]DETAILS[uitlaat, iets uitkaderen]Traditie verplicht: de oude Z900 had al die kenmerkende dubbele uitlaatpartij. De dunne pijpen van het eerste model (grote foto) werden in 2007 vervangen door een stel forsere exemplaren. [cockpit]De cockpit van de eerste Z1000 had een digitale toerenteller en eenvoudige controlelampjes. Dat kon niet iedereen bekoren en de toerenteller werd uiteindelijk vervangen door een duidelijker exemplaar. [ABS, iets uitkaderen bij voorwiel]Meer stopkracht dankzij ABS. Met een nieuw remsysteem had het 2007-model van de Z1000 duidelijk aan remkracht gewonnen. [knipperlichten]Vormstudie: de knipperlichten van de eerste Z-generatie werden maar al te graag vervangen. Met ingang van modeljaar 2007 verviel die mogelijkheid, althans aan de voorzijde. [remlicht, uitkaderen]Geen happy end: tenminste, dat dachten veel Z1000-eigenaren. Het originele kontje (hier van een 2007-model) werd vaak aangepast of vervangen. TECHNISCHE GEGEVENS (model ZR1000-A1H, bouwjaar 2003)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, ongeregelde katalysator met secundair luchtsysteem, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 77,2 x 50,9 mmCilinderinhoud 953 ccMax. vermogen 93,4 kW (127 pk) bij 10.000 tpmMax. koppel 96 Nm bij 8.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen ruggengraatframe, upside-down voorvork, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.420 mm, balhoofdhoek 66,0°, naloop 101 mm, veerweg v/a 120/138 mm, zithoogte* 780 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 224 kg, max. belading* 177 kg, tankinhoud 18 liter. METINGENTopsnelheid** 245 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 3,1 sec0 – 200 km/uur 9,9 secDoortrekken60 – 140 km/uur 8,5 secVerbruikSecundair 1 op 16,7*MotoPlus-meting**Fabrieksopgave INTERNETwww.kawasakimerkclub.nl www.kawa-z-club.be GETEST IN MOTOPLUS1/2011 (VT), 18/2010 (VT), 8/2010 (TT), 23/2009 (ET), 13/2009 (VT), 14/2008 (VT), 13/2007 (VT), 6/2007 (ET)ET = Eerste Test, T = Test, TT = TopTest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl.

Lees meer over

Honda Kawasaki Suzuki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...