+ Plus

Occasion Honda VTR1000 SP-1/SP-2

Op zoek naar een supersport met een duurzaam en waardevast imago? Rondetijden van ondergeschikt belang, maar plezier op de openbare weg hoog op de verlanglijst? Dan maak je met deze Honda een gouden keuze. Sportmotoren hebben vaak een hoge ‘hebfactor’, maar dat is tegelijkertijd ook een van de grootste problemen. Deze emotionele factor heeft namelijk een beperkte houdbaarheidsfactor. Tig duizenden Fireblades, Gixxers of Ninja’s delen hetzelfde lot: ze worden stuk voor stuk verafgood door hun eerste eigenaar, geliefkoosd door de tweede, maar daarna ebt de bewondering weg en gaat zo’n machine vaak in razend tempo van hand tot hand. Domweg omdat de opvolgers in de regel net weer even sneller, lichter en beter zijn. Maar bij de SP-serie van Honda’s VTR1000 is het allemaal net even anders. Deze V-twin maakte bij zijn introductie in 2000 al veel los onder sportief ingestelde motorrijders en doet dat eigenlijk nog steeds. En dat niet in de laatste plaats doordat deze ooit zo exclusieve en dure machine tegenwoordig in goede staat al voor zo’n € 5.000,- te vinden is. De prachtige SP-1 uit de koker van Honda’s raceafdeling HRC pakte gelijk bij zijn debuut al de WK Superbike-titel met Colin Edwards in het zadel, maar in de showroom van de Honda-dealers verloor de twin de strijd met de CBR-concurrentie uit eigen huis met grote afstand. Een te softe standaard afstelling en een vergeleken met de Fireblade twintig kilo extra gewicht deden de SP-1 als hardcore supersport floppen. Maar dat neemt niet weg dat de onderhoudende en mooi draaiende comfortabele twin ontegenzeggelijk kwaliteiten op de openbare weg heeft. Ook de radicalere, doordacht gemodificeerde, 3 pk sterkere (135 pk) en vooral lichtere (217 in plaats van 221 kilo) opvolger, de van 2002 tot 2006 geleverde SP-2, kon niet pieken. Technisch in veel details voor de professionele racerij ontwikkeld, stabiel en hard geveerd, wist deze duizend als nieuwe machine slechts weinig ambitieuze liefhebbers tot aankoop te verleiden. En tegenwoordig? Nu zijn vele fans naar deze zeldzamer wordende machines op zoek. Waarom? Vanwege de hebfactor. AANKOOPTIPS Aangezien flink wat eigenaren het instinct van deze superbike maar wat graag de vrije teugels gaven, is het ook bij uiterlijk goed ogende SP-modellen oppassen geblazen. Als de kunststof stroomlijn er na 30.000 kilometer nog als nieuw uitziet, loont het de moeite om ook even een kijkje achter de coulissen (lees: stroomlijn) te nemen. Het zou namelijk zomaar kunnen dat het dekkleed na een val compleet vervangen is. Een andere indicatie voor bijvoorbeeld circuitgebruik: boorgaten (voor de in de racerij verplichte borging van bepaalde onderdelen). Check ook goed of de duozit en afdekkap aanwezig zijn, aangezien dit dure onderdelen zijn die bovendien alleen gescheiden van elkaar gemonteerd kunnen worden en een van beide onderdelen na jarenlang gebruik versleten zou kunnen raken. Geliefd zijn SP’s met vervangende, lichte uitlaatsystemen met straatgoedkeuring (bijvoorbeeld van Akrapovic), rem- en koppelingshendels of andere rem/schakelsets. MODELGESCHIEDENIS 2000 Introductie van de VTR1000 SP-1, model SC45, V-twin motorblok met tandwiel aangedreven nokkenassen en injectie (54 mm gasklephuizen), volledig instelbaar rijwielgedeelte en upside-down voorvork. Nieuwprijs: € 15.426,-. 2001 Laatste bouwjaar van de SP-1. Nieuwprijs: € 16.334,-. 2002 Debuut van de VTR1000 SP-2 met gemodificeerd blok (135 in plaats van 132 pk), diameter gasklephuizen van 54 naar 62 mm, dubbele douche-injectoren, gewijzigde uitlaatkanalen, nieuw en stijver chassis en stuggere vering, lichtere swingarm en subframe. Nieuwprijs: € 17.037,-. 2005 Laatste jaar in Honda-programma. Nieuwprijs: € 17.440,-. MARKTSITUATIE Het aanbod is niet heel groot en dat houdt de prijzen relatief hoog. Uiteraard azen fanatiek zoekende en goed geïnformeerde liefhebbers op de koopjes (rond € 5.000,-) en slaan vaak ook onmiddellijk toe. Hoge kilometrages van 40.000 kilometer of meer schrikt deze groep niet af, zeker niet als de betreffende SP steeds netjes zijn onderhoudsbeurten heeft gehad. Het meest waardevast zijn originele modellen, aangezien de SP-modellen potentiële verzamelwaarde hebben. Boven de € 6.000,- is zelfs de nieuwere SP-2 echter lastig te slijten en tot racer omgebouwde SP’s zijn helemaal moeilijk te verkopen aangezien de relatief ‘langzame’ SP in dat segment niet bepaald geliefd is. TECHNISCHE GEGEVENS (model SC45, bouwjaar 2000) MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt 90° V-motor, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, secundair luchtsysteem, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 100,0 x 63,6 mm Cilinderinhoud 999 cc Max. vermogen 97 kW (132 pk) bij 9.500 tpm Max. koppel 102 Nm bij 8.500 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, upside-down voorvork Ø 43 mm, volledig instelbaar, aluminium swingarm met monoschokbreker en hevelsysteem, volledig instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Banden 120/70ZR17; 190/50ZR17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.410 mm, balhoofdhoek 65,5°, naloop 101 mm, veerweg v/a 130/120 mm, zithoogte¹ 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt¹ 221 kg, tankinhoud 18,0 liter. METINGEN Topsnelheid² 269 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 3,2 sec Doortrekken 60-100 km/uur 4,7 sec Verbruik secundair 1 op 12,8 ¹MotoPlus-meting ²Fabrieksopgave [bij details] Zijn tijd vooruit in 2000: slanke, digitale cockpit. Afhankelijk van de lichtinval was de afleesbaarheid niet heel fantastisch. Dikke, volumineuze aluminium swingarm. Wow! Alsof het zo is meegenomen uit de pitbox van een GP-team. Naakte waarheid: een loodrecht gepositioneerd V-blok en twee verhoudingsgewijs zware uitlaatdempers verleggen het zwaartepunt op ongunstige wijze naar achteren. De SP-2 is voorzien van gasklephuizen met 62 millimeter doorlaat, die zijn voorbereid op speciale racekit onderdelen. INTERNET www.vtr1000.nl GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 6.000,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 6.000,-. Waar: MotoPort Leek Wat: Suzuki GSX1400 Prijs: € 5.995,- Bouwjaar: 2003 KM-stand: 34.250km Info: 0594-51 13 49 [Bild Suzuki] MOTOPLUS-oordeel + Betrouwbare mechaniek Berg koppel Gasrespons Afwerking – Lange zesde versnelling Achterschokbrekers eerste bouwjaren Waar: TopMoto Apeldoorn Wat: Honda CBF1000S ABS Prijs: € 5.990,- Bouwjaar: 2006 KM-stand: 15.682 km Info: 055-357 44 88 [Bild Honda] MOTOPLUS-oordeel + ABS Gasrespons Ergonomie Handelbaar – Grondspeling Stelmogelijkheden vering Turbulentie ruit Waar: Motorplaza Heerenveen Wat: BMW R1150GS Prijs: € 5.950,- Bouwjaar: 2002 KM-stand: 60.350 km Info: 0513-68 32 39 [Bild BMW] MOTOPLUS-oordeel + Compleet Uitgebalanceerd Duurzaam Cardan – Speling aandrijflijn Schakelen ‘Schokkerig’ rijgedrag

Lees meer over

BMW Honda Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...