+ Plus

Occasion: Honda NT650V Deauville

Waarom hoeft een toermotor niet meer dan 1000 cc te hebben? Waarom hoeft een tien jaar oude toermotor niet meer dan € 3.000,- te kosten? Waarom hoeft een motorrijder niet honderden euro´s uit te geven aan zijn kuip- en kofferloze motor om toerrijder te worden? Simpel, omdat er sinds 1998 een Honda NT650V Deauville is!Hoe simpel kan het leven van de toerrijder zijn. Men neme de al jaren bestaande Honda NTV650 Revere, men schroeve er een goed beschermende kuip op, lepelt in het voorwiel een tweede remschijf, integreert een tweedelige kofferset in het achterframe, vervangt de veerelementen door zwaardere exemplaren, test de creatie uit op een serieuze toertocht richting Normandië en komt ´s avonds in het plaatsje Deauville tot de conclusie dat Kees klaar is. Of nog gemakkelijker, mooier en professioneler: men laat het de Japanners doen en klaar is Noriyuki-San. Fout gedacht! De Honda NT650V wordt niet door Noriyuki-San gemaakt, maar door…San Pedro. In Spanje geproduceerd, als vanzelfsprekend wel onder auspiciën van de Japanners.Het hart van de Deauville bestaat uit het oerbetrouwbare 52° V-twin-blok dat ooit zijn ontstaansgeschiedenis vond in de VT500C uit de vroege jaren ´80. Jaren daarna snorde het tevreden in de ´Amerikaanse´ NTV650 Hawk, de ´Afrikaanse´ XRV650 (later de XRV750), de ´Zwitserse´ Trans Alp en de ´Europese´ NTV650 Revere. Daarbij werd voor de Europees geünieerde het blok van een onderhoudsvrije en dus toervriendelijke cardan voorzien. De dappere krachtbron blonk niet uit in kracht en vermogen, wel in betrouwbaarheid en karakter. Omdat de kruktappen 76 graden zijn verzet, loopt hij als een 90° V-twin en doet dat hij rustig, stil en onopvallend. Zoals hij is. Geen spectaculaire fiets, geen schreeuwende kleuren (om het voorzichtig uit te drukken), geen dure grappen. Niet de Kadett, maar de Vectra onder de motorfietsen. Overal net goed genoeg voor, zonder ergens in te overdrijven of overdonderend goed en weldadig in te zijn. Net groot genoeg om voor volwassen aangezien te worden, net ruim genoeg voor twee personen, net sterk genoeg om met twee personen en volle belading op het verkeer uit te lopen, net genoeg opbergmogelijkheden in de niet afneembare koffers om toch zorgeloos door de file te kunnen. En dát is wellicht het beste woord wat bij de Deauville past: zorgeloos. Door al die jaren heen.PLUSVolwaardige toerfietsBenzineverbruikLage onderhoudskostenBetrouwbaarCardanCBS (v.a. 2002)MINVoorveringBereikbaarheid monoveervoorspanner (v.a. 2002)Grotere kofferdeksels erg duurAANKOOPTIPSVanaf het begin werden Deauvilles niet in Nederland, niet in Japan, maar in Spanje gemaakt. Dat betekent voor de eerste jaren: ´Sanglas´ kwaliteit. Honda stuurde rap een paar Japanners richting Iberisch schiereiland, haalde de Spanjolen uit hun siësta en leerde hen niet Japans praten, niet Japans eten, maar Japans wérken. Beetje overdreven uitgedrukt, maar als je kúnt kiezen tussen de allereerste producten of wat latere exemplaren, kun je beter op zeker gaan. Verder zijn er weinig dingen aan de Deauville waar je specifiek op hoeft te letten. Er zijn wat gevalletjes bekend van ondichte kleppen bij hoge kilometerstanden en slijtage op de haakse vertanding van de cardan vanwege het niet goed uitgelijnd zijn, maar het zijn uitzonderingen. Even compressie meten en een snelle inspectie van de tandwielen is echter vanwege de kuipdelen en niet afneembare koffers wat lastig, maar kan de moeite lonen als je het niet vertrouwt.MARKTSITUATIEAan Deauvilles geen gebrek. Aan koopjes ook niet. Al vanaf € 2.750,- kun jij eigenaar zijn van een heuse toermotor. En dan nog niet eens een ´afgetrapt´ ding, maar een op het oog net exemplaar uit 1998 met een ´nette´ 41.000 km. En gelet op de betrouwbaarheid kun je daarmee nog járen plezier beleven. De meeste aanbiedingen op het net zijn ´98-ers met 25.000 à 35.000 kilometer op de klok voor rond de € 3.250,-. Voor de verbeterde 2002-modellen worden duidelijk hogere prijzen gevraagd: € 4.500,- voor een fiets met liefst 73.000 verreden kilometers en voor de ´topper´ wordt € 5.990,- verlangt. Maar dan heb je een vier jaar oude met 3.200 kilometers achter de tandwielen.Handelaren die garantie durven te geven vragen ongeveer net zoveel als particulieren: reken op € 5.300,- à € 5.500,- en 3 of 6 maanden garantie.De door ons bereden Deauville komt bij Motoport Stadskanaal(www.motoportstadskanaal.nl) vandaan en is daar voor € 4.490,- te koop met 46.000 kilometers en in een te verwachten nette staat, uiteraard met 6 maanden garantie. MODELGESCHIEDENIS1998Introductie van de NT650V Deauville2000H.I.S.S. elektronische startonderbreker2002Lichtere zuigers, betere koplamp, regelbare veervoorspanning achter, groter en anders gevormde koffers, sterkere koppeling, Combined Braking System, dubbele driezuiger remklauwen, ongeregelde katalysator, secundair luchtsysteem.2005Laatste productiejaar van de NT650V Deauville voordat hij door de 700 vervangen wordt. TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde 52° V-twin, twee enkele bovenliggende nokkenassen, drie kleppen per cilinder, carburateurs, kabelbediende natte meerplaatskoppeling, vijf versnellingen, cardan.Boring x slag 79,0 mm x 66,0 mmCilinderinhoud 647 ccCompressie 9,2 : 1Max vermogen 41,2 kW (56 pk) bij 7.800 tpmMax koppel 55 Nm bij 6.300 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, telescoopvoorvork Ø 41 mm, aluminium swingarm met monoschokbreker, schijfremmen voor Ø 296 mm, tweezuiger remklauwen, remschijf achter Ø 276 mm, tweezuiger remklauw (v.a 2002 CBS met driezuiger remklauwen voor) banden v/a 120/70ZR17 en 150/70ZR17.MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.475 mm, balhoofdhoek 62°, naloop 120 mm, veerweg v/a 115/120 mm, zithoogte 814 mm, tankinhoud 19 liter, volgetankt gewicht 237 kg ( 248 kg v.a. 2002).ALTERNATIEVENGezien het succes van de Deauville en de behoefte aan lichte, goedkope toermotoren is het opvallend dat er absoluut geen directe alternatieven zijn. GTR1000, R1150RT, Trophy 1200, Pan-European, FJR1300: veel zwaarder, sterker en duurder. Wat enigszins in de buurt komt, is de grijs geïmporteerde Pacific Coast, maar gelet op de ethische problemen omtrent het design, laten we die buiten beschouwing. De Yamaha TDM850 met koffers uit de accessoirehandel zou bij gebrek aan betere alternatieven kunnen. De DL650 V-Strom kwam pas in 2003 en het actiemodel Black Rhino met koffers, handkappen, valbeugel, middenbok, vario toerscherm en carterbeschermplaat in 2006! Dus zat er zeker van 1997 tot 2003 een lichte, goedkope toerloze leemte…[Bild: avas_6601_1991_tdm850]YAMAHA TDM 850 (1996-2001)Ook een unicum. Een vreemde combi van off-road en naked. Stabiel rijwielgedeelte, betrouwbare tweecilinder, waarvan sinds 1996 één drijfstang 90° verzet is, waardoor ook hij klinkt en zich gedraagt als een 90° V-twin. Een motor die als enige echte negatieve eigenschap de afstelling van de carburateurs heeft. Is op te lossen. Voor de rest een fijne, onbezorgde motor waar je met een additionele kofferset lange toertochten mee kunt maken. Alleen jammer dat hij geen cardan heeft. PLUSComfortabelKoppelrijk blokRemmenMINBenzineverbruikLastwisselreactiesSpeling transmissieTECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde paralleltwin, vijf kleppen per cilinder, 849 cc, 80 pk, stalen brugframe, telescoovoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, banden v/a 110/80ZR18, 150/70ZR17, tankinhoud 21 liter, volgetankt gewicht 234 kg. [Bild: ZiexkhnHiX_DL650A_K7_3kwart_blauw]SUZUKI DL650 V-STROMEigenlijk is de DL650 V-Strom meer een alternatief voor de Honda Transalp, omdat ze beide reisenduro’s zijn. Maar zeker in de Black Rhino uitvoering of op particulier initiatief voorzien van een kofferset, heb je aan de V-Strom eveneens een goede, goedkope middenklasse toermotor. Door de blokhoek van 90° en vanwege het feit dat de kruktappen niet verzet zijn klinkt en gedraagt hij zich als… een 90° V-twin. Door het pittige, wat hoogtoerige motorblok, de wat hogere zit en de hoge bouw is hij wat levendiger, actiever en sportiever dan de Deauville. Maar dankzij het handmatig in drie standen verstelbare ruitje, de comfortabele buddy voor twee, de grote kniehoek en de 22 liter tank is het een echte ‘stayer’. Alleen jammer dat hij geen cardan heeft.PLUSPrijsRijeigenschappenMotorblokMINEigenlijk geenMisschien tijd voor een nieuw uiterlijk?TECHNISCHE GEGEVENSVloeistofgekoelde 90° V-twin, vier kleppen per cilinder, 645 cc, 67 pk, aluminium brugframe, telescoopvoorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, banden v/a 110/80R19, 150/70ZR17, tankinhoud 22 liter, volgetankt gewicht 213 kg. [Bilder + Unterschriften][Opener: Honda Deaville-1066, kein Unterschrift][Details][Honda Deaville-1084]Sober maar informatief. Jammer van de drukke bekabeling.[Honda Deaville-1086]In tegenstelling tot de Revere heeft de Deauville twee remschijven voor.[Honda Deaville-1083]In de ‘vaste’ koffers kun j

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-