+ Plus

Occasion Honda CBF600

“Honda bouwt, kwalitatief hoogwaardige, betrouwbare, tot in detail doordachte en waardevaste motoren.” Het is een cliché, maar een waarheid als een koe. Zeker in het geval van de CBF600. Wat is er eigenlijk belangrijk bij het alledaags gebruik van de motor? Snelle rondetijden, snelheidsrecords, passanten die zich de nek verdraaien? Of is het toch een aangename zitpositie, die zich door diverse stelmogelijkheden (zithoogte, stuur, ruit) ook nog eens aan de persoonlijke voorkeuren laat aanpassen. En ook niet onbelangrijk: een betaalbaar en fijn afregelend ABS-systeem, betrouwbaarheid, een laag brandstofverbruik en praktische zaken als een rvs-uitlaat en alarmlichten. Maar bovenal is het goede gevoel belangrijk, het idee dat je de motor ten allen tijden onder controle hebt. En dat laatste niet pas na de eerste weken of zelfs maanden, maar direct vanaf de eerste meters in het zadel. Dit pakket van ultieme zorgeloosheid heeft de Honda CBF600 als geen andere machine in zijn klasse in huis. En dat al met de tweede generatie van dit populaire model. In 2008 werden de carburateurs immers ingewisseld voor een injectiesysteem en was het geknoei met het chokehendeltje voorbij, en ook de draai-eigenschappen van de viercilinder gingen er op vooruit. Daardoor verdwenen de irriterende vibraties die met name op lange snelwegetappes voelbaar waren. En het stalen frame werd vervangen door een aluminium exemplaar, toch goed voor drie kilo minder gewicht. En dan zouden we haast de zestien kilo extra laadcapaciteit, het verbeterde ABS en het licht gewijzigde uitrustingsniveau (de stelmogelijkheid van het stuur kwam te vervallen, maar startblokkering werd standaard). Kleine zaken allemaal, belangrijker is dat het grote kader onaangetast bleef. Ook de vernieuwde CBF bleek al snel weer die prima uitgebalanceerde en kinderlijk eenvoudig te rijden machine te zijn, die zowel beginners als ervaren rotten weet te plezieren. Kleine kanttekening: je moet natuurlijk wel een liefhebber van een 600 cc viercilinder zijn, want veel punch van onderuit biedt de CBF niet. Maar afgezien daarvan heeft deze dappere Honda de wereld te bieden. AANKOOPTIPSHet blok van de CBF stamt in de basis af van de krachtbron van de CBR600F/CBR600RR, die 30 tot 40 pk sterker was en dus ook meer toeren moest draaien. Dat betekent feitelijk dat het CBF-blok eerder overbemeten is voor zijn taak en in die zin dus absoluut betrouwbaar. Ernstige problemen zijn bij normaal onderhoud dan ook niet te verwachten. Als occasionjager kun je je dus beter richten op (verborgen) valschade, want dat valt bij een typische beginnersfiets als de CBF natuurlijk nooit helemaal uit te sluiten. Kijk ook even goed naar de levenswandel van de door jouw begeerde CBF, want een flink deel van deze machines op de occasionmarkt is ooit zijn carrière begonnen als lesmotor. Deze 600’s duiken zo nu en dan als ‘re-import’ met nieuwe papieren uit Polen of Italië weer op internet op. Los daarvan is er een aantal PC38-modellen geweest dat last had van roestvorming in de benzinetank, maar ook na de garantieperiode is Honda geneigd om coulant met dit soort problemen om te gaan. Er zijn in ieder geval drie terugroepacties voor de CBF600 geweest: PC38, modeljaar 2006 (brandstofkraan), PC43, modeljaar 2008 (toerenteller) en PC43, modeljaar 2008/2009 (bevestigingsbouten achterste hoofdremcilinder). MODELGESCHIEDENIS2004Introductie van de PC38.2006Knipperlichten met helder glas, langere spiegelsteunen.2008Nieuw model (PC43) met benzine-injectie, aluminium frame (was staal), grotere benzinetank (20 in plaats van 19 liter), nieuwe veerelementen, nieuw zadel, gewijzigde cockpit, langere swingarm, kortere overbrenging, startonderbreker, integraal remsysteem (ABS-versie), nieuwe middenbok.TECHNISCHE GEGEVENS (CBF600S, PC43, modeljaar 2008)MOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, dubbele bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.Boring x slag 67,0 x 42,5 mmCilinderinhoud 599 ccMax. vermogen 57 kW (78 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 59 Nm bij 8.250 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium ruggengraatframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning verstelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, ABS optioneel.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17Banden 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.490 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 110 mm, veerweg v/a 120/125 mm, zithoogte* 770-800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 226 kg, max. belading* 191 kg, tankinhoud 20,0 liter. METINGENTopsnelheid** 213 km/uurAcceleratie0 – 100 km/uur 4,0 sec0 – 200 km/uur 21,1 secDoortrekken60 – 140 km/uur 11,3 secVerbruikSecundair 1 op 21,7Snelweg (130 km/uur) 1 op 18,5* MotoPlus-meting** FabrieksopgaveMARKTSITUATIEOp naar de merkvreemde dealer! Dat zou het motto kunnen zijn als je op zoek bent naar een gebruikte CBF600 en niet bij een particulier wilt kopen. Veel CBF600’s eindigen als beginners- of heropstappersmachine namelijk vaak bij een merkvreemde dealer (BMW, Triumph en Ducati) en de schuiven de Japanner bij voorkeur zo snel mogelijk door naar de uitverkoophoek. Het prijsverschil dat er bij nieuwverkoop zit tussen de naakte CBF en die met tophalf speelt op de occasionmarkt eigenlijk geen rol van betekenis meer. Belangrijk is vooral het ABS. Modellen zonder dit antiblokkeersysteem gaan vaak tegen vechtprijzen weg. Opvallend is verder dat er relatief veel machines uit de eerste bouwserie (PC38) met lage kilometerstanden worden aangeboden. Blijkbaar werd er toch minder mee gereden dan aanvankelijk gedacht. [bij details v.l.n.r.]DETAILSBenzinemeter (rechtsonder) in plaats van waarschuwingslampje: de PC43-cockpit is minstens zo overzichtelijk als die van de PC38, maar nog informatiever. Beter remmen: in plaats van het ‘standaard-ABS’ heeft de CBF sinds 2008 ‘combined ABS’, waarbij er voor wordt mee geremd als de achterrem wordt bediend. Injectie in plaats van carburateurs: de CBR600RR-basis (vanaf 2008) draait wat gecultiveerder en vibreert minder, maar is niet voelbaar sterker. Lengte rolt: de eenvoudige stalen swingarm werd bij de update in 2008 46 mm langer, wat de toch al niet beroerde stabiliteit nog meer ten goede kwam.Volle bak: het accessoireaanbod van Honda voor de CBF600 is enorm en bevat onder andere een giga-kofferset. [weitere BU’s][hauptbild]De ‘S’ van windScherm. De CBF met tophalf verkocht in Nederland logischerwijs beter dan zijn naakte broer.[nackte]Aluminium in plaats van staal, ook de naakte CBF kreeg in 2008 een nieuw frame.[actie]Beslist geen oude glorie: ook de eerste CBF600S (PC38) is nog steeds een aanrader. GETEST IN MOTOPLUS4/2011 (VT, 25 kW), 17/2009 (VT), 15/2009 (VT), 3/2008 (TT), 24/2007 (ET), 12/2007 (VT), 7/2007 (VT), ET = Eerste Test, T = Test, TT = Toptest, VT = Vergelijkingstest, LDT = LangeduurtestTesten zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl

Lees meer over

BMW Ducati Honda Triumph CBF600

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-