+ Plus

Occasion Harley-Davidson Street Glide

Minder chroom, minder veerweg en minder windprotectie dan de Touring-zusters. En toch, of misschien wel juist daarom, is de Street Glide de onbetwiste chef onder de Harley’s. De meest boze onder de vermeend boze kwajongens rijden geen chopper. Nee, het lustobject is al geruime tijd de Street Glide en dan bij voorkeur een zwarte. Een matzwarte! Wie als MC-voorzitter nog daadwerkelijk op de eigen twee wielen naar een treffen rijdt, weet het comfort van zo’n ‘dresser’ in ieder geval te waarderen: koffers, stroomlijn, comfortabele zit, brede treeplanken, hak/teen-schakeling, een ruime tankinhoud en een uitgebreid audiosysteem. De halverwege 2005 als 2006-model gepresenteerde FLXHI (die sinds 2007 trouwens FLHX heet) biedt alles waar kilometervreters naar verlangen. En toch is het niet die wat zwaardere, al 35 jaar getrouwde en bij voorkeur met echtgenote reizende en al langer in de Harley Owners Group actieve eind vijftiger die voor een Street Glide door de knieën gaat. Het zijn ook niet uitsluitend MC-leidinggevenden die hun been over het zadel van deze opvallende Amerikaan zwaaien. Nee, de typische Street Glide-klant is ongeveer tien jaar jonger dan de overige Touring-klanten (dus midden tot eind veertig), heeft flink wat Harley-ervaring op Dyna- en/of Softail-modellen opgebouwd en is liever solo onderweg dan met moeder de vrouw. Op de occasionmarkt maakt het de kopers doorgaans weinig uit welk van de drie Twin-Cam-motoren in de door hem begeerde Street Glide dienst doet – ze presteren alle drie voorbeeldig. Techneuten onder de kopers hebben echter wel oog voor modellen met het duidelijk verbeterde frame (vanaf modeljaar 2009) of op versies met het bijzonder aanbevelenswaardige ABS (vanaf 2008/2009). Wie bijzonder veel waarde hecht aan een heel cleane look moet de modellen vanaf 2010 hebben. Maar eigenlijk speelt het bouwjaar van een Street Glide een ondergeschikte rol bij de aankoop van een occasion, cool zijn ze allemaal! AANKOOPTIPS Of ze betrouwbaar zijn? In de regel komt een Street Glide, buiten het reguliere onderhoud om, alleen in een werkplaats als het audiosysteem staakt en ook dat gebeurt maar zeer zelden. Toch kun je niet altijd blind op een gebruikte Street Glide afstappen, want FLHX-eigenaren blijken er bedreven in het ombouwen van hun machines. Standaard uitlaatsystemen kom je in de praktijk bijvoorbeeld nog maar zeer weinig tegen. Vervangende uitlaten die het meest tegenkomt: Kess-Tech, Jekill & Hyde en Remus. Ook hogere sturen (Apehanger) kom je in veel verschillende varianten tegen, net zoals 21 inch voorwielen vaak tot de modificaties behoren. Ook geliefd: het oppeppen van het vermogen. Met de Super Tuner van Harley of een Power Commander zijn er nauwelijks problemen, terwijl kenners met andere merken een wat meer afwachtende houding hebben. Beter dan de originele Dunlop banden: Metzeler of Pirelli. MARKTSITUATIE Wie op de bekende internet-marktplaatsen op zoek gaat naar een Street Glide zal nog raar staan te kijken, want je stuit dan ongetwijfeld op modellen uit de late jaren negentig of van begin deze eeuw. Hoe dat kan? Daar is een simpele verklaring voor: kloon-alarm! De populariteit van de echte Street Glide heeft handige knutselaars er toe verleid om normale E-Glides of andere Touring-modellen om te bouwen tot een FLHX. Vroege originelen met een relatief hoge kilometerstand (wat overigens geen reden hoeft te zijn om van de koop af te zien) zijn met veel geluk voor bedragen vanaf € 13.000,- te vinden. Voor het gros van de ‘goedkope’ Street Glides wordt zo’n € 15.000,- tot € 16.000,- gevraagd. Wie het destijds nog actuele TC-103-blok wil hebben, moet minstens € 20.000,- tot € 21.000,- meebrengen. De zeldzame CVO-modellen gaan voor bedragen rond € 27.000,- van de hand. TECHNISCHE GEGEVENS (type FL2/FLHX, bouwjaar 2011) MOTOR luchtgekoelde tweecilinder tweetakt 45° V-motor, twee onderliggende kettingaangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydrostoters, stoterstangen en sleper, dry-sump smering, injectie, ongeregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriemaandrijving. Boring x slag 98,4 x 111,1 mm Cilinderinhoud 1.690 cc Max. vermogen 62 kW (84 pk) bij 5.010 tpm Max. koppel 134 Nm bij 3.500 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm, twee luchtondersteunde achterschokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter. Aluminium gietwielen 3.50 x 18; 5.00 x 16 Banden 130/70B18; 180/65B16 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.625 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 170 mm, veerweg v/a 117/51 mm, zithoogte* 700 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 374 kg, tankinhoud 22,7 liter. METINGEN Topsnelheid** 175 km/uur Acceleratie 0-100 km/uur 5,2 sec Doortrekken 60-140 km/uur 14,4 sec Verbruik secundair 1 op 17,5 MODELGESCHIEDENIS 2006 Marktentree van de in de herfst van 2005 gepresenteerde machine met Twin Cam 88-blok. Nieuwprijs: € 25.595,- 2007 Nieuw blok (Twin Cam 96) met ‘actieve in- en uitlaattechnologie’ en nieuwe zesversnellingsbak. Ook nieuw: frame, swingarm, zijstandaard, schakelpedaal en een gemodificeerde linker treeplank. Daarnaast is de bediening van de koppeling lichter, is de tandriem slijtvaster, zijn stekkers beter afgedicht, is er een keyless-bediening voor de startonderbreker en het alarm, zijn de kofferhouders en het instrumentarium verbeterd en zijn er nieuwe stuurklemmen. Nieuwprijs: € 25.995,- 2008 Vermogen en koppel door wijziging mapping omhoog, ride-by-wire (ETC, Electronic Throttle Control), nieuwe Brembo remmen, ABS optioneel leverbaar, wiellagers en achterassen versterkt, tankinhoud vergroot van 18,9 naar 22,7 liter, cruise control standaard, kortere antenne, nieuwe accu, nieuwe zijstandaard-schakelaar. Nieuwprijs: € 25.695,- 2009 Nieuw frame, bredere swingarm, nieuwe setting veerelementen, maximale belading verhoogd, ABS standaard, 17 inch in plaats van 16 inch voorwiel, breder achterwiel (180), nieuwe uitlaat, kortere secundaire overbrenging. Nieuwprijs: € 25.995,- 2010 18 inch in plaats van 17 inch voorwiel, rem- en achterlicht in knipperlichten geïntegreerd, gemodificeerde versnellingsbak (vijfde versnelling schuin vertand), nieuwe O²-sensoren in uitlaat. Presentatie van de CVO Street Glide (FLHXSE) met 1.802 cc en 98 pk. Nieuwprijs: € 26.695,- 2011 Nieuw blok (Twin Cam 103), comfortabelere zit, grotere treeplanken. Nieuwprijs: € 26.695,- 2012 Service-intervallen deels verlengt (bougies bij 48.000 kilometer), oliepeilstok gebruiksvriendelijker. Nieuwprijs € 26.695,-. [BU] CVO Street Glide: groter blok, rijkere uitrusting en een flink stuk duurder. DETAILS Twin Cam 88 Alleen in modeljaar 2006: 1.49 cc, 71 pk bij 5.450 tpm, 109 Nm bij 3.400 tpm, vijfversnellingsbak. Met een drooggewicht van 345 kilo goed voor een top van 170 km/uur. Twin Cam 96 Modeljaar 2007 – 2010: 1.584 cc, 78 pk bij 5.450 tpm, 123 Nm bij 3.400 tpm, zesversnellingsbak; vanaf 2008 met 82 pk bij 5.200 tpm en 129 Nm bij 3.500 tpm. Twin Cam 103 Sinds modeljaar 2011: 1.690 cc, 84 pk bij 5.010 tpm, 134 Nm bij 3.500 tpm, zesversnellingsbak. Met een inmiddels tot 386 kilo gestegen drooggewicht goed voor 175 km/uur. [Bremse] Zoals je ziet, zie je niets. Het sinds 2008 optionele en met ingang van 2009 standaard ABS heeft een goed verstopte sensor. [cockpit] Volle bak: tussen spiegels en instrumentarium zijn de luidsprekers van het standaard audiosysteem van Harman/Kardon verstopt. GETEST IN MOTOPLUS 24/2011 (VT); 18/2010 (ET) VT = Vergelijkingstest; ET = Eerste Test. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl INTERNET www.h-dcn.nl www.harleyforum.nl www.harleycommunity.nl GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 9.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 9.500,-. Waar: MotoPort Zelhem Wat: Honda VFR800X Crossrunner Prijs: € 9.450,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 1.406 km Info: 0314-62 18 49 [Bild Crossrunner] MOTOPLUS-oordeel + Betrouwbare techniek Lichtvoetig en berekend stuurgedrag Allemansvriend Remmen Ruime service-intervallen – Lange overbrenging Toerenteller slecht afleesbaar Waar: Premium Motors Wat: Kawasaki ZZR1400 Prijs: € 9.490,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 24.500 km Info: 055-360 20 34 [Bild ZZR1400] + Kracht op afroep Veel comfort Ergonomie Uitstekende remmen – Gewicht laat zich voelen Korte service-intervallen Waar: Motor Venray Wat: BMW R1200R Prijs: € 9.749,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 36.778 km Info: 0478-58 85 88 [Bild R1200R] + Soepel blok Uitgebalanceerde vering Comfortabel Remmen – Gewicht

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-