+ Plus

Occasion: exoten en youngtimers tot

Denk jij bij de woorden ‘gebruikt’ en ‘exotisch’ direct aan Ducati & Co.? Dat kan, maar er is zo veel meer opvallends en in de regel voor veel minder geldt. Een bloemlezing. Moderne motorfietsen maken de praktijk van alledag makkelijker. Maar soms ook een beetje saai. Benzine-injectie, gel-accu, LED-verlichting, ABS – hartstikke mooi allemaal, maar waarin verschillen we als motorrijders nog van een wasmachine-eigenaar als er een beroep wordt gedaan op onze technische kennis? Wie tegenwoordig na de winterstop de sleutel in het contact van zijn nieuwe motor steekt, zal niet snel verrast worden. Meestal is een druk op de knop dan voldoende. Dat is maar goed ook, want wie zit er op te wachten om de vlotterkamers te legen of de accu te vervangen? Niemand, tenminste als het om de hoofdmotor gaat. Maar bij velen is de drang om te sleutelen, knoeien en om te bouwen altijd latent aanwezig. Waarom heb je anders jarenlang gereedschap verzameld. Een echte oldtimer mag dan wel de nodige nostalgische gevoelens bevredigen, maar is voor alledaags gebruik simpelweg vaak te omslachtig in gebruik en/of veel te duur. Een beter alternatief is een oudje, waarbij niet iedere misser meteen in een financieel fiasco resulteert en ‘origineel’ niet direct een heilig woord is. Een motorfiets dus, die je rustig eens drie weken ongepoetst in de garage kunt laten staan en die in de winter ook rustig eens nachtje buiten kan overnachten. Een machine bovendien, die niet alleen goedkoop is in aanschaf en onderhoud en betrouwbaar is, maar die je ook niet op iedere hoek van de straat ziet. Kortom, een (tweede) motorfiets met karakter! BMW R45 Het goede nieuws: het van haar grote zusters bekende pendelen bij volgas op de snelweg kent deze R45 niet. Het slechte nieuws: dat komt door het feit dat deze slaaptablet met een top van maximaal 145 km/uur domweg te langzaam is. Daarentegen overtuigt deze tussen 1978 en 1985 in een oplage van ongeveer 28.000 stuks gebouwde baby-boxer absoluut als het om comfort op de lange baan gaat. Lekker gemoedelijk boemelen, zelfs met passagier, is wel aan deze handelbare toerder besteed. De netjes afgewerkte R45 combineert de charme van een oldtimer met betrouwbare en onderhoudsvriendelijke techniek. Het grootste voordeel voor een eventuele koper? De vorige eigenaren zijn in de regel oudere heren, die hun schatje altijd heerlijk hebben vertroeteld. Bovendien koop je voor bedragen tussen de € 1.500,- en € 2.000,- een machine die niet veel minder waard wordt. TECHNISCHE GEGEVENS Luchtgekoelde tweecilinder viertakt boxermotor, 473 cc, 25,7 kW (35 pk) bij 6.500 tpm, gewicht 205 kg, max. belading 193 kg, tankinhoud 22 liter, zithoogte 770 mm, topsnelheid 145 km/uur, verbruik secundair 1 op 20,0. PLUS Heel netjes afgewerkt Degelijk toercomfort Onderhoudsvriendelijk Stijgt waarschijnlijk nog wel in waarde MIN Bescheiden prestaties Lastwisselreacties Uitlaatdemper roestgevoelig Matige voorrem CAGIVA CANYON Met zijn markante frontje en beide onder het kontje gepositioneerde uitlaatdempers doet deze Italiaan wel een beetje denken aan de hoogpoters van Ducati. Maar waar de 916 & Co een V-twin hebben, moet de Cagiva Canyon het doen met een vierkleps eencilinder. Dat blok deed trouwens eerder al dienst in de enduro W16 en in de River 600 roadster. Voor gebruik in de Canyon kreeg het voorheen als tamelijk tam bekendstaande blok iets wildere nokkenassen en een kortere overbrenging. Dat zorgde in het bovenste toerenbereik in ieder geval voor meer leven in de brouwerij. De eenpitter trekt boven de 3.000 toeren lekker door, maar daar onder is het armoe troef. De forse zithoogte en grote draaicirkel zijn niet echt fijn voor kortere rijders. Met een wat meer doorsnee lengte ben je ongetwijfeld blij met de handelbaarheid en het stabiele rijwielgedeelte van deze Cagiva. Was eind vorige eeuw nieuw leverbaar en is tegenwoordig te vinden voor bedragen rond de € 2.000,-. TECHNISCHE GEGEVENS Lucht/oliegekoelde eencilinder viertaktmotor, 601 cc, 25 kW (34 pk) bij 6.000 tpm, gewicht 185 kg, max. belading 175 kg, tankinhoud 20 liter, zithoogte 860 mm, topsnelheid 157 km/uur, verbruik secundair 1 op 15,6. PLUS Toerenhongerig blokje Zeer handelbaar Fijn aansprekende vering Helder dimlicht MIN Onder de 3.000 toeren nauwelijks rijdbaar Zadel niet geschikt voor lange ritten Achterrem behoorlijk giftig Fors verbruik voor een eenpitter HYOSUNG GT650 NAKED Nee, dit is geen kleine SV650. Hyosung heeft ook altijd alle beschuldigingen van plagiaat van de hand gewezen. Feit is wel dat de Koreanen jarenlang nauw met Suzuki hebben samengewerkt en dat de technische specificaties en het design wel erg veel op elkaar lijken. Vergeleken met het Japanse origineel was deze twin een behoorlijk stukje goedkoper en daardoor ook interessant voor een prijsbewuste koper. De Koreaan kon echter niet tippen aan de afwerking van de Suzuki, maar de GT650 blonk wel uit als het ging om het belangrijkste onderdeel: de kernachtig en vol klinkende V-twin met zijn diploze vermogensafgifte. Tussen 2004 en 2007 bekommerden zich twee carburateurs om de brandstofvoorziening en sinds 2008 werd er geïnjecteerd. De carburateurversie kom je al occasion al voor zo’n € 1.700,- tegen en door bank genomen is een Hyosung een dankbaar object voor sleutelaars, die een solide basis onder eigen regie willen verbeteren. TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 647 cc, 57 kW (77 pk) bij 9.000 tpm, gewicht 212 kg, max. belading 148 kg, tankinhoud 17 liter, zithoogte 780 mm, topsnelheid 210 km/uur, verbruik secundair 1 op 23,8. PLUS Complete uitrusting Laag verbruik en grote actieradius Lekker elastische vermogensafgifte Ontspannen zit MIN Slappe achterschokbreker Zware koppeling en voorrem Ruwe afwerking KAWASAKI EL250/252 Allemaal opgepast: wat op deze plek lijkt op een wonderlijke mix tussen een Bonsai-chopper en een mini-musclebike, heeft niets maar dan ook helemaal niets met gemoedelijk toeren van doen. Deze verrassend ‘normaal’ zittende machine is een draaiorgel, waarvan de krukas in een moordend tempo moet draaien om vooruit te komen. Vijfcijferige toerentallen zijn daarbij volkomen normaal. En die verdraagt de twin dan ook zonder klagen, het blok staat te boek als absoluut betrouwbaar en gaat een leven lang mee. Afhankelijk van het bouwjaar was deze mini-Eliminator leverbaar met draadspaakwielen of gietwielen, met en zonder cockpit-jasje en onderkuipje. Heb je belangstelling, kies dan bij voorkeur voor de sterkere 33 pk-versie. Voor een goede € 1.000,- ben je de man. TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, 249 cc, 24 kW (33 pk) bij 12.500 tpm, gewicht 159 kg, max. belading 159 g, tankinhoud 11 liter, zithoogte 715 mm, topsnelheid 139 km/uur, verbruik secundair 1 op 18,2. PLUS Lage zit Betrouwbaar blok Goed afgewerkt Lekkere toerzit MIN Duoplek is een slechte grap Toerenteller ontbreekt Slechte achterrem Kleine tankinhoud MOTO GUZZI NEVADA 750 De ‘kleine’ Moto Guzzi’s hebben het in Nederland altijd zwaar gehad. Fans van het Italiaanse cultmerk kiezen in de regel direct voor het volle pond en dus voor een California of iets soortgelijks. Komt bij dat deze Guzzi’s designtechnisch een nogal eigen plek innemen op de occasionmarkt. Dat geldt ook voor deze vanaf 1993 verkochte Nevada, een wat bizarre melange van chopper, toerfiets en musclebike. Maar in tegenstelling tot concurrenten uit het Verre Oosten zit je op de Guzzi ook op langere ritten ontspannen in een vrij normale houding. Zelfs een passagier heeft nog een enigszins menswaardig leven achterop de Nevada en dat is in dit segment allesbehalve een vanzelfsprekendheid. De wat aan de Yamaha Vmax herinnerende luchtinlaten hebben een ceremoniële functie. De vaak voor € 2.000,- al te vinden Nevada is absoluut geen scheurneus, maar poeslief en netjes in de omgang. TECHNISCHE GEGEVENS Luchtgekoelde tweecilinder viertakt V-motor, 744 cc, 36 kW (49 pk) bij 6.200 tpm, gewicht 197 kg, max. belading 203 kg, tankinhoud 16 liter, zithoogte 770 mm, topsnelheid 163 km/uur, verbruik secundair 1 op 18,5. PLUS Ontspannen zitpositie Goedmoedige motorkarakteristiek Matig benzineverbruik MIN Veerelementen snel aan de grens Niet overal even netjes afgewerkt Moeilijk door te verkopen SUZUKI GN250 De Suzuki GN250, met zijn van oorsprong uit de offroad DR250S stammende vierkleps eenpitter, is waarschijnlijk een recordhouder, want deze lichtgewicht heeft van 1982 tot 1999 nagenoeg onveranderd in het Suzuki-programma gezeten. Maar al bij zijn officiële presentatie zag de GN250 er al een beetje ouderwets uit. Het verchroomd spatbord, het hertengewei-achtige stuur, druppelvormige tank en het getrapte zadel waren typische kenmerkende van de toen al niet er modieuze eerste choppergolf. Bovendien is de GN250 geen chopper, maar eerder een enorm handelbare, probleemloze en ook op leeftijd betrouwbare machine voor alledag. Broodje halen, bakkie koffie doen, een paar vrienden opzoeken – de Suzuki is nergens te beroerd voor. Bovendien kost dit scooteralternatief nauwelijks iets in onderhoud. En ook van de prijzen word je vrolijk: ze zijn er al van een goede € 600,-. TECHNISCHE GEGEVENS Luchtgekoelde eencilinder viertaktmotor, 249 cc, 13 kW (17 pk) bij 8.200 tpm, gewicht 140 kg, max. belading 200 kg, tankinhoud 10 liter, zithoogte 730 mm, topsnelheid 122 km/uur, verbruik secundair 1 op 24,4. PLUS Kinderlijk eenvoudige bediening Blok lekker fris, trillingsarm en zuinig Enorm handelbaar MIN Vering bij duogebruik snel aan de grens Knipperlicht/lichtschakelaars van slechte kwaliteit Te klein voor mensen langer dan 1,80 meter TRIUMPH TRIDENT 750 De tussen 1991 en 1998 geproduceerde Triumph Trident 750 had één groot probleem en dat heette Trident 900. De zelfs tot en met de slag aan toe identieke 900 kostte weliswaar meer, maar kon ook veel meer. Die was sterker in tussensprintjes, was ook wat zuiniger en had vooral meer uitstraling. Kortom, de 750 heeft het zijn leven lang zwaar gehad. Dat is echter een voordeel voor de huidige koopjesjager, want een liefhebbersstatus heeft de kleine Trident (nog) niet. Dat betekent dat ook de prijs (nog) laag is. Vanaf een goede € 2.000,- ben je al spekkoper bij deze karakterfiets, waarvan het driecilinderblok ook de nodige fun geeft. Als een van de eerste modellen van het nieuwe Triumph had de Trident in de eerste modeljaren nog wel een paar kinderziektes, maar dorstig is ‘ie altijd geweest. Wie een exemplaar vanaf bouwjaar 1993 koopt, doet in feite niets verkeerd. TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde driecilinder viertakt lijnmotor, 749 cc, 66 kW (90 pk) bij 10.000 tpm, gewicht 252 kg, max. belading 185 kg, tankinhoud 25 liter, zithoogte 770 mm (vanaf 1993), topsnelheid 208 km/uur, verbruik secundair 1 op 13,2. PLUS Betrouwbaar blok Redelijke prestaties Geluid Voorbeeldige stabiliteit MIN Hoog benzineverbruik Zitcomfort (vanaf 1993 beter) Matige remmen YAMAHA SZR660 De lucht voor sportieve eencilinders was ook in 1995 al aardig dun. De Japanners hadden beter moeten weten, maar lieten zich door Belgarda, de Italiaanse Yamaha-importeur, overhalen om in de omgeving van Milaan een eencilinder bochtenvreter te bouwen. De geëngageerde Italianen hingen een op meer koppel getrimde, vloeistofgekoelde vijfkleps XTZ-krachtbron in een stabiel aluminium Deltabox-frame en combineerden dat met een heerlijke upside-down voorvork en een ‘banaan-swingarm’ uit de TZ125. Samen met de ronde vormgeving ontstond er een pretpakket van de bovenste plank. Het doorgaans tamme XTZ-blok kwam volledig tot zijn recht en ook de stuureigenschappen waren lovenswaardig. En toch wilde niemand rond 1998 er aan. Helaas. Gebruikt zijn ze er al voor bedragen rond de € 1.400,-. TECHNISCHE GEGEVENS Vloeistofgekoelde eencilinder viertaktmotor, 660 cc, 35 kW (48 pk) bij 6.500 tpm, gewicht 179 kg, max. belading 171 kg, tankinhoud 14 liter, zithoogte 750 mm, topsnelheid 184 km/uur, verbruik secundair 1 op 17,9. PLUS Stabiel rijwielgedeelte Uitgebalanceerde vering Enorm handelbaar Prestaties bij hoge toerentallen MIN Zitpositie minder geschikt voor lange en kleine rijders Rommelig bij lage toerentallen Matige remmen GESELECTEERD 3 OCCASIONS VAN € 10.000,- Nog op jacht naar een bejaard pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 10.000,-. Waar: MotoPort Zelhem Wat: BMW F800S Prijs: € 9.990,- Bouwjaar: 2008 KM-stand: 17.464 Info: 0314 – 62 18 49 [foto BMW] MOTOPLUS-oordeel + Zuinig Uitgebalanceerde vering Voorspelbare rijeigenschappen Prestaties blok – Lawaaiige bak Voorvork te zacht voor sportief sturen Waar: MVM Soesterberg Wat: Suzuki GSX1250FA Prijs: € 10.290,- Bouwjaar: 2011 KM-stand: 9.287 Info: 0346 – 28 61 48 [foto Suzuki] MOTOPLUS-oordeel + Bullig blok Makkelijke stuureigenschappen Standaard ABS en middenbok – Voorrem mist bite Sober uitgevoerd Wat lawaaiige versnellingsbak Waar: TopMoto Apeldoorn Wat: Honda CBF1000F Prijs: € 9.950,- Bouwjaar: 2010 KM-stand: 11.775 Info: 055 – 357 44 88 [foto Honda] + Sterk blok Neutraal sturen Ergonomie – Remmen vragen krachtige hand Afwerking niet over even netjes

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...