+ Plus

Occasion: BMW K1200GT

BMW had zich lang genoeg door Japanners laten provoceren, op eigen terrein zelfs, maar in 2006 was de maat vol: BMW lanceerde de ultieme tweewielige TGV in de vorm van de K1200GT.

Wanneer een beresterke viercilinder wordt gecombineerd met een ook bij 200 km/uur super stabiel rijwielgedeelte, het reiscomfort voor berijder en passagier tiptop gewaarborgd is, bagage een ruim onderkomen heeft en de wind- en weersprotectie bovengemiddeld is, dan gaat het al snel over – juist ja – een Yamaha. De 144 pk sterke FJR1300 om precies te zijn. BMW kon daar anno 2001 niets tegenover zetten. Pijnlijk, aangezien dynamisch reiscomfort immers het BMW-revier bij uitstek was. Een jaar na het debuut van de FJR schoven de Duitsers de op de oude K1200RS gebaseerde, halfslachtig tot toerfiets opgeleukte en ‘slechts’ 130 pk sterke KT1200GT als opponent naar voren. In zeer beperkte mate vergelijkbaar met de Yamaha dus, die daarna dan ook gewoon de maat der toerdingen bleef.
Dat duurde tot de EICMA in de late herfst van 2005. En toen was het ook gedaan met halfslachtige pogingen: een volledig nieuwe über-toerfiets zag het levenslicht, die – goed idee – met exact dezelfde typeaanduiding als zijn treurige voorganger de echte kilometervreters en toerrijders weer naar het BMW-kamp moest lokken. Compleet nieuw? Niet helemaal. Behalve de wielgrootte had deze nieuwe GT niets meer gemeen met zijn voorganger. De belangrijkste wapenfeiten: 17 procent meer vermogen, een tot elf procent hoger maximum koppel, zes procent minder massa, zelfs 19 procent meer beladingscapaciteit en 17 procent meer actieradius.
Technisch gezien wortelde de GT in de sinds 2005 in het BMW-gamma aanwezige zustermodellen K1200Sen K1200R. Tammere nokkenassen en een aangepast motormanagement moesten er voor zorgen dat de koppelkromme nog wat voller werd. Met succes, want de 152 pk sterke K1200GT pakte de directe concurrentie van meet af aan in. In de eerste vergelijkingstesten moesten de Honda Pan European en ook de Yamaha FJR1300A het hoofd buigen en later had ook de nieuwe Kawasaki 1400GTR onder de streep geen schijn van kans. Het waarom achter wordt duidelijk aan de hand van een paar citaten uit testen van die tijd. Onderdeel motorblok: “De BMW trekt in de zesde versnelling beter door dan het overige testveld in vijf.” Onderdeel rijwielgedeelte: “Op negen van de elf testcriteria op dit onderdeel rijdt de BMW de concurrentie op een hoop. Het is de meest handelbare, meest precieze en de stabielste, zowel in bochten als op de snelweg.”
Een beresterk blok, top comfort en een onbetwistbare stabiliteit, ook met volle koffers en op topsnelheid, dat waren de punten waarmee de K1200GT kon pronken. En dat waren niet toevallig de pluspunten, die voorheen de FJR tot zo’n succesnummer maakten. Een perfecte motor was en is de GT desondanks nog lang niet. De luide versnellingsbak, de deels harde lastwisselreacties en de weliswaar stevig toehappende, maar niet overdreven fijn doseerbare remmen staan dat in de weg. Maar een tip voor de occasionkoper met toeristische ambities is het absoluut.

Lees meer over

BMW Honda Kawasaki Yamaha K1200GT

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...