+ Plus

Occasion BMW F800GS

In de schaduw van haar grote GS-zus heeft deze avontuurlijke tweecilinder zich recht in het hart van menig allroad-liefhebber genesteld. En dat zeker niet alleen omdat de ‘kleine’ GS het in de folder zo goed doet op onverhard…. Gechargeerd gezegd kun je allroad-liefhebbers onderverdelen in twee categorieën: BMW-rijders en alle anderen. Sympathisanten van machines van Japanse, Italiaanse en Oostenrijkse makelij hebben vaak een heel uitgesproken mening over de Beierse machines: te duur, te zwaar en het feit dat het om een BMW gaat natuurlijk. Ondergetekende rekent zich zelf na een kort BMW-uitstapje ook tot deze groep, maar wat BMW in 2008 op de wielen heeft gehesen verdient gewoon respect. Een zuinige, soepele tweecilinder lijnmotor met genoeg pit voor een stukje secundair sturen (85 pk tussen en tussen de 2.500 en 8.500 toeren nooit minder dan 70 Nm koppel), stabiel en handelbaar onder alle omstandigheden, ook op snelwegetappes met volle bepakking en passagier. Vergeleken met een rukkerige ééncilinder een droom van een machine. “Ok, ok”, horen we al een paar stemmen, “dat kunnen nagenoeg ook alle dikke allroads boven de 1.000 cc.” Maar in het terrein is geen van die machines opgewassen tegen BMW’s 800. Met een gewicht onder de 220 kilo kun je, mits je de goede banden er onder hebt liggen, rustig je gang gaan op zandpassages en op zompige bospaden en hoef je zelfs een sprongetje of een pittige afdaling niet uit de weg te gaan. De tractie is geweldig, de veerelementen spreken heel fijn aan (veerwegen voor/achter: 230/215 millimeter), het smalle 21 inch voorwiel blijft stoïcijns naar voren graven, zadel en tank zijn lekker slank van snit, kortom: offroad kun je heerlijk snel onderweg zijn. Bovendien is de F800GS redelijk waardevast en dat is weer een voordeel als je de motor wilt verkopen of inruilen. Onder de streep is het dus een dikke chapeau! Bij Honda of Yamaha had een avonturier van dit kaliber ook niet misstaan in het modelgamma, maar die plekken zijn vooralsnog leeg. En dus heeft BMW, afgezien van de Triumph Tiger 800XC, aardig vrij spel in dit segment. Er zijn inmiddels wat kleine modificaties geweest (vanaf bouwjaar 2013, zie ook Modelgeschiedenis), maar in technische zin zijn er tot dusver weinig schokkende wijzigingen geweest. Overigens vangt de F800GS ook in eigen huis vliegen af, van de grotere GS: te duur, te zwaar…. AANKOOPTIPS De twee-in-lijn gaat bij regelmatig onderhoud haast een leven lang mee. Als een F800GS er netjes bij staat, ABS heeft (handig bij een latere inruil of doorverkoop) en de vorige eigenaar een rustige toerrijder is, kun je de twin met een gerust onder je hoede nemen. Maar let op, zeker bij aankoop bij een particulier, als het woord offroad valt. Offroad-gebruik laat immers altijd zijn sporen na op de techniek: stof, modder en steenslag zijn niet bepaald de beste vrienden van lagers, veerelementen en kunststof onderdelen. Een aanwijzing voor gebruik naast het asfalt vormen vaak ook de banden: Continental TKC80’s of Metzeler Karoo’s zijn terreinbanden met een straathomologatie en worden veel gebruikt door de meer avontuurlijk ingestelde rijder. Interessant: veel extra’s (handvatverwarming, boordcomputer), bagagemogelijkheden en aluminium koffers van bijvoorbeeld Hepco & Becker, Touratech of SW-Motech. Geliefd bij puur straatgebruik: het Vario-koffersysteem van BMW. MARKTSITUATIE De 800GS is een populaire jongen op de occasionmarkt en daardoor liggen de prijzen verhoudingsgewijs ook wat hoger. Het aanbod is divers, waaronder ook veel particuliere aanbieders. De rest van het aanbod staat hoofdzakelijk bij BMW-dealers. Bij merkvreemde dealers of grotere occasionspecialisten staat zelden een F800GS en als er al een staat, is deze vaak al snel weer gevlogen. Onder de € 8.000,- zul je er trouwens niet snel een tegenkomen. Aan de meest nette exemplaren hangt in de regel een prijskaartje net onder of boven de € 9.000,-. Maar dan heb je in de regel ook een tot in de puntjes onderhouden machine met minder dan 15.000 kilometer op de klok en in 99% van de gevallen ABS. Veel gevraagd: compleet opgetuigde modellen. Maar dan hoef je onder de € 10.000,- niet eens te gaan zoeken. TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, vier kleppen per cilinder, dry-sump smering, injectie, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling , zesversnellingsbak, O-ring-ketting. Boring x slag 82,0 x 75,6 mm Cilinderinhoud 798 cc Max. vermogen 62,5 kW (85 pk) bij 7.500 tpm Max. koppel 83 Nm bij 5.750 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen vakwerkframe, upside-down voorvork, aluminium swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter, ABS. Draadspaakwielen met aluminium velgen 2.15 x 21; 4.25 x 17 Banden 90/90-21; 150/70R17 MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.578 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 117 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 225 kg, max. belading* 218 kg, tankinhoud 16 liter. METINGEN Topsnelheid** 204 km/uur Acceleratie 0 – 100 km/uur 4,0 sec Doortrekken 60 – 100 km/uur 4,4 sec Verbruik secundair 1 op 23,8 *MotoPlus-meting **Fabrieksopgave MODELGESCHIEDENIS 2008 Eerste F800GS-en vanaf maart bij de dealer. Vermogen van de twee-in-lijn: 85 pk. Rijklaar gewicht (fabrieksopgave): 207 kilo. Kleuren: geel, grijs en zwart. Nieuwprijs: € 11.725,-. 2009 Derde contactsleutel bij de standaard uitrusting. Nieuwprijs: € 11.825,-. 2010 Geen technische wijzigingen aan het standaardmodel. Nieuwprijs: € 12.075,-. Speciale ’30 Years GS’-uitvoering met speciale kleurstelling (drie kleuren), aluminium carterplaat, handkappen, getint ruitje, witte knipperlichten. 2011 Geen technische wijzigingen aan het standaardmodel. Nieuwprijs: € 12.265,-. Speciale ‘Triple Black’-uitvoering met drie verschillende tonen zwart, metallic lak voor het vakwerkframe en swingarm en zwart gecoate vorkpoten. ‘GS Trophy’-uitvoering met blauw/witte kleurstelling, aluminium carterplaat en handkappen met opzetstuk. 2013 Modelupdate: ABS standaard, groter info-display met benzinemeter en weergave van de koelvloeistoftemperatuur., gemodificeerde kunststof delen, nieuwe armaturen en knipperlichtglazen. Af-fabriek als speciale uitrusting leverbaar: Safety-pakket met tractiecontrole (ASC) en elektronisch verstelbare vering (ESA), naar 820 millimeter verlaagde zitpositie. Nieuwprijs: € 12.350,-. [V.L.N.R.] DETAILS Consequent op offroad-gebruik ontwikkeld: 21 inch voorwiel, draadspaken, stalen frame, slechts 8,3 graden voorover gekantelde cilinderrij voor een betere gewichtsverdeling offroad. Kleine cijfers en schaalverdeling: slechts met moeite afleesbaar. Versnellingsindicator en verbruiksweergave is alleen tegen meerprijs leverbaar. De achterschokbreker steunt direct op de swingarm af en kan in het terrein best wat hebben. Het veerelement wordt alleen wel snel vuil door opspattend vuil bij natte weersomstandigheden. Opvallend: de lange swingarm – goed voor de tractie. Voor verbetering vatbaar: de ketting wordt niet beschermd tegen water en vuil. Van het smalle zadel moet je geen weldadig comfort verwachten. Naast het asfalt heb je staand op de pedalen veel bewegingsvrijheid. [BU actie] Tweecilinder, maar een echte offroad-dwarsligger als het moet. GETEST IN MOTOPLUS 10/2011 (VT), 6/2011 (VT), 22/2008 (VT), 12/2008 (VT), 5/2008 (ET) RI= rij-impressie; VT = vergelijkingstest; ET = eerste test; TT = toptest; CT = compacttest. Testen zijn voor MotoPlus-abonnees gratis en voor niet-abonnees tegen betaling in te zien via ons digitaal archief op www.motoplus.nl INTERNET • https://f800forum.forumup.nl/ • www.f800riders.org (Engels) • www.bmwgsclub.nl GESELECTEERD 3 OOCCASIONS VAN € 7.500,- Nog op zoek naar een pekelfietsje, een jonge gebruikte supersport of een goed gevulde toerbuffel met een beetje levenservaring ? Op deze plek doen we je in ieder nummer van MotoPlus drie occasiontips in verschillende prijsklassen aan de hand. Dit keer drie motoren van om en nabij € 7.500,-. [beeld corsaro] Waar: Goedhart Motoren, Bodegraven Wat: Moto Morini Corsaro 1200 Prijs: € 7.490,- Bouwjaar: 2007 KM-stand: 8.987 km Info: 0172-65 00 05 MOTOPLUS-OORDEEL: + Enorm potente tweecilinder Prima remmen Echte bochtenvreter – Matig starten Achterzijde wat zacht geveerd [beeld guzzi] Waar: Star Twin Motors, Loenen Wat: Moto Guzzi V7 Café Racer Prijs: € 7.450,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 5.000 Info: 055-505 13 29 MOTOPLUS-OORDEEL: + Seventy looks Levendig blok Stabiel rijwielgedeelte – Matige versnellingsbak Cardanreacties [yamaha] Waar: Wim ter Braake Motoren, Nijeveen Wat: Yamaha FZ1 GT ABS Prijs: € 7.749,- Bouwjaar: 2009 KM-stand: 31.000 km Info: 0522-49 22 55 MOTOPLUS-OORDEEL: + Sterk blok Sportief stuurgedrag Puike remmen met ABS – Standaard zijkoffers ontbreken Hakerige versnellingsbak Gasrespons niet loepzuiver

Lees meer over

BMW Honda Triumph Yamaha F800GS

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Triumph Daytona 660

Eerste Test Triumph Daytona 660

28 maart, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-