+ Plus

Occasion – 3 luchtgekoelde classics

Ooit waren ze onbetwist de technische standaard, nu een stilistisch statement: motoren voorzien van koelribben die enkel en alleen op temperatuur blijven door olie en lucht. Deze drie luchtgekoelde verzamelstukken – met en zonder retro-allure – raken je rechtstreeks in het hart.

Wacht eens even, watergekoelde motoren zijn er ook al tientallen jaren. Waarom zijn we dan uitgerekend zo enthousiast over de luchtgekoelde? We hebben daarvoor twee theorieën. Ten eerste: luchtgekoelde krachtbronnen maken motorfietstechnologie bijzonder goed zichtbaar. Iets waar lucht verondersteld wordt omheen te stromen is prominent zichtbaar in beeld. Iedereen ziet direct de hoeveelheid cilinders en de motorconfiguratie. Ook de afwezigheid van radiatoren en slangen draagt bij aan een slank en elegant uiterlijk. Watergekoelde motoren, zelfs op naked bikes, gaan tegelijkertijd schuil achter grote radiateurs en onaantrekkelijke ventilatoren. Of luchtgekoelde motoren in retro- of moderne motoren worden gebruikt, ze staan altijd symbool voor het essentiële.

Ten tweede: emissienormen en toegenomen vermogens hebben onlangs zelfs de traditioneel luchtgekoelde BMW boxers en Harley-Davidson V-twins tot waterkoeling gedwongen. De huidige luchtgekoelde motoren staan misschien niet per se lijnrecht tegenover de pk-wedloop, maar prestaties zijn hier duidelijk niet langer de eerste prioriteit. Ook de rijder weerlegt de huidige ‘sterker-, sneller- en verder-mentaliteit’. Dan volgt nu het beste van alles: moderne, betrouwbare, stressvrije en toch beeldschone fietsen zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Onze kleine selectie tussen € 5.000,- en € 10.000,- bewijst het.

Ducati Monster 1100/1100 Evo
In het bijna dertigjarige bestaan van de Ducati Monster zijn technische veranderingen nooit helemaal onbetwist geweest. De laatste tijd verhit het verdwijnen van het vroeger zo typische vakwerkframe de gemoederen. Een soortgelijk gemopper klonk in 2009 bij de introductie van de Monster 1100 vanwege zijn gegoten aluminium achterframe. Maar na de beresterke watergekoelde S4R-modellen keerde op z’n minst wel de luchtgekoelde tweeklepsmotor terug. Die wordt niet alleen beschouwd als een meer karakteristieke motor, maar de compacte krachtbron draagt ook aanzienlijk bij aan een gestroomlijnder uiterlijk. De kenmerkende, L-vormige Desmo V-twin schittert misschien niet door brute kracht, maar levert bakken koppel en hangt bijna zijdezacht aan het gas. Een dieet van tien kilo en verbeteringen in ergonomie, remmen en rijwielgedeelte maken de 1100 een succesvolle nieuwe Monster die niettemin trouw blijft aan zijn stijl. De reeds moderne maar tegenwoordige betaalbare vijfde generatie Monster is de ideale keuze om tweedehands te kopen.

De Monster 1100 luidde een nieuw tijdperk in
De 1100 was een grote stap en luidde een nieuw Monstertijdperk in, maar zijn achterframe werd in het begin heel lauw ontvangen. Na een testrit was iedereen wel enthousiast. Dat komt helemaal overeen met het huidige model. De 1100 is groter dan zijn voorgangers en biedt ook plaats aan mensen boven de 1.80 meter. Het langeslag-blok levert geen topprestaties, maar bulkt van het koppel. Met twee bougies per cilinder rijdt de Evo nog mooier en bokt minder. Ducati gebruikt het blok tot op de dag van vandaag nog steeds in de Scrambler 1100. De mechanische delen en de elektronica steken solide in elkaar. De Monster moet wel minstens elke 24 maanden een Ducati werkplaats van binnen hebben gezien. Vooral lang perioden van stilstand zijn vergif voor de distributieriem en de Öhlins voorvork van de 1100S.

Ducati levert de Monster 1100 tussen 2009 en 2013 in drie versies: eerst als de 1100 en de geweldig uitgeruste 1100S met Öhlins-vering en gesmede wielen. In 2011 vervangt het Evo-model beide versies. De Evo levert vijf extra pk’s (95), een nog voller motorkarakter, een natte koppeling, ABS en tractiecontrole. Puristen verkiezen de eenvoudigere 1100 boven de rijker uitgeruste 1100S. De modernere Evo is meer geschikt voor Ducati nieuwkomers: De natte koppeling werkt soepeler en het blok is soepeler. Qua prijs liggen de drie modellen dicht bij elkaar. Vroege modellen met kilometerstanden van rond 30.000 kilometer verwisselen vanaf € 6.000,- van eigenaar. Evo modellen zijn te koop vanaf € 6.500,-. Bij regelmatig onderhoud staan alle modellen als betrouwbaar bekend. Voorzichtigheid is geboden in geval van achterstallig onderhoud en een droge (versleten) koppeling die slipt bij koude omstandigheden.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-