+ Plus

Newsflash 16 – 2006

In het zuidwesten van de provincie Drenthe ligt het dorp Nijeveen, sinds 1992 de thuisbasis van Wim ter Braake Motoren. De wortels van het Drentse bedrijf liggen echter een kleine vijf kilometer verderop in Meppel. Eigenaar Wim ter Braake (46):”In 1990 zijn we daar begonnen in een schuurtje van drie bij vijf meter met de verhuur, verkoop en reparatie van motoren. Twee jaar later hebben we in Nijeveen een nieuw pand gebouwd en op diezelfde plaats zitten we nog steeds.” Toch is er sinds 1992 wel het een en ander veranderd. Door een brand die in 2004 de showroom van het bedrijf aan de Nijverheidsweg geheel verwoestte, heeft de onderneming voor het verkoopgedeelte noodgedwongen de laatste 22 maanden zijn toevlucht moeten zoeken tot een gehuurde loods. “Dit is best bijzonder,” aldus de eigenaar. “In totaal zijn er bijna 250 motoren verbrand, maar we zijn gewoon verder gegaan met dat waar we goed in zijn. Hoewel de verzekering nog altijd niet heeft uitgekeerd hebben onze klanten hebben nagenoeg geen last gehad van deze nasleep en heeft ook de kwaliteit van onze service absoluut niet onder de brand geleden. Onze werkplaats draait nog als voorheen, maar ik hoop alleen wel binnenkort te kunnen beginnen met de bouw van een nieuwe showroom. We hebben momenteel alweer een voorraad van 80 motoren, die zou dan met jong gebruikte motorfietsen tot de oude grootte kunnen worden uitgebreid.” Naast de verkoop van occasions kan de klant ook voor nieuwe motoren in Nijeveen terecht. Als exclusief dealer van het Japanse groen, speelt Kawasaki daarbij een prominente rol. Niet alleen op zakelijk vlak, maar ook privé, want in zijn vrije tijd is Wim nog vaak op de motorfiets te vinden, op een Kawasaki ZZR1400 welteverstaan. Bovendien racet zoon Ronald op een ZX-6R en staat hij momenteel eerste in de tussenstand bij de Superstock 600 in het ONK wegrace. Ondanks de hectische tijd die de Drentse motorzaak achter de rug heeft, gaan ze vol vertrouwen de toekomst tegemoet. “De service die wij onze klanten bieden is nog even goed als altijd. Als er straks een nieuwe pand staat, is alles weer zoals het was en gaan we gewoon verder met waar we waren gebleven! Maar ook intussen gaan we volgas door!” Wim ter Braake Motoren BV, Nijverheidsweg 8, 7948 NE Nijeveen, tel. 0522-492255, www.terbraake.nl 2 WK CUSTOM BIKE OP DE CATWALK Chicara Nagata heet de grote winnaar van het WK Custom Bike dat onlangs in het Amerikaanse Sturgis werd gehouden. De handgemaakte creatie van de Japanner heet ‘Chicara Art’ en is een passend eerbetoon aan Harley-Davidson’s U-type uit 1937. De tweede plek ging naar het Duitse bedrijf Thunderbike, dat de Spectacula over de catwalk rolde. De Duitser werden eerder dit jaar al Europees kampioen met deze fiets. Bijzonder is ook de enorm langgerekte Oomega van de Fin Isto Kotavopio, die op plek zes belandde. Meer van deze heftige creaties kun je vinden op: www.amdchampionship.com. 3 PUMA DEBUTEERT OP MOTORMARKT Of motorvoeten trendgevoelig zijn? Niet echt, zou je zeggen als je op motorevenementen de blik eens op de voorbij schuivende onderdanen richt. Laarzen blijken er in alle soorten en maten te zijn, zolang ze maar stemmig zwart, zwart of zwart zijn. Dat kan anders, is de bescheiden mening van Puma. Dit najaar introduceert de Duitse sportkledinggigant een collectie motorlaarzen op de Nederlandse markt, die op zijn minst anders te noemen is. De lijn wordt aangevoerd door de 1000; een ultrasportief en high-tech vlaggenschip, dat de oplettende MotoGP-volger al aan de voeten van Randy de Puniet en het D’Antin Ducati-duo Alex Hofmann en José-Luis Cardoso moet hebben gezien. Naast de opvallende en vooral gedurfde grijs/oranje kleurstelling (grijs/zwart en zilver zijn de andere opties) valt vooral de dwars over de laars lopende zwarte protectiebeugel op. Deze zogeheten ‘Ghost Doctor’ beperkt de bewegingsvrijheid van de enkel in vier richtingen. De bewegingsvrijheid wordt er niet door beperkt, want het systeem wordt pas actief als de enkel door een val in een gevaarlijke hoek komt te staan. Dit door Puma ontwikkelde en gepatenteerde veiligheidssysteem wordt trouwens ook door een vooraanstaande Italiaanse motorkledingfabrikant gebruikt. De onderlaars is voorzien van een carbon ‘cockpitconstructie’ die zorgt voor stabiliteit en met name de hiel beschermt in het geval van een horizontale uitstap. De andere vier modellen uit de lijn zijn meer op het toergebeuren gericht en zijn door gebruik van een GoreTex membraam trouwens allemaal wind- en waterdicht. Wat dit kwartet verder nog gemeen heeft, is dat ze door het uitgekiende en trendy ontwerp heel goed onder een jeans passen. De opvallende Brutale mikt op de trendgevoelige roadster-rijder en is ook in de stadse Flat 2 verkrijgbaar, een half hoge laars. Beide komen er in drie opvallende kleurstellingen zwart/wit, koffie/bruin/wit en wit/zilver. Wat meer allround zijn de Bonneville en de Bonneville M, een hoge en een midhoge retro toerlaars. Ook hier weer in het oog springende kleuren: zwart/donkergrijs en bruin/gebroken wit. Koopjes worden het niet, want de prijzen lopen uiteen van ongeveer 200 euro voor de Flat 2 tot een dikke 350 euro voor de sportieve 1000. Maar dan heb je in ieder geval iets exclusiefs aan je voeten, want Puma hanteert een bijzondere verkoopfilosofie. Iedere laars komt namelijk in een beperkt aantal maten en in beperkte hoeveelheden op de markt en ook per seizoen in slechts een enkele kleurstelling. Dat betekent dat je er snel bij moet zijn en dat de kans dat je iemand met exact dezelfde laars tegen het lijf loopt dus niet zo heel groot is. Puma is verder van plan om, net als het destijds met de razend populaire F1 schoenen deed, een sportieve schoenlijn van haar motorlaarzen op de markt te zetten. Zonder protectie uiteraard…. PUMA BIJ XTRAVUS De collectie van Puma wordt in de Benelux ondergebracht bij het nieuwe Xtravus. Naast Puma gaat Xtravus eveneens de motorkleding van Spyke distribueren en neemt het de import ter hand van Suomy en Airoh helmen. Info: www.xtravus.nl. De nieuwe Suomy Vandal Toseland 4 KR5V TRACKER MOTOGP RECYCLING Wat doe je als je na afloop van een MotoGP-seizoen met een aantal motorblokken zit die je niet meer kunt gebruiken? In de shredder? Niet bij Team Roberts, waar ze eind 2005 met een paar van de eigen KRV5-blokken bleven zitten. Kenny Roberts, een man met gevoel voor race-erfgoed, sloot de handen ineen met motorontwerper Roland Sands en dat heeft geresulteerd in deze toch wel heftige KRV5 Tracker. Om de 200 pk sterke 1000cc-V5 met peperdure aluminium cilinderkop en titanium kleppen heeft Sands een overdonderende machine ontworpen die qua lijnen sterk doet denken aan een US-Boardtracker uit 1914. Geheel in stijl is wat dat betreft het ontbreken van een voorrem op de KRV5, achter zit trouwens een bijzonder fraaie radiaal gemonteerde klauw. Info: www.rolandsands.com. 5 MET 299 KM/UUR NAAR EEN RECORD De 2007 MV Agusta F4 is de snelste 1000cc productiemotor ter wereld. Tijdens de Bonneville National Speedweek in de Verenigde Staten, afgelopen augustus, bereikte de 174 pk sterke F4 een gemiddelde snelheid van 299,15 km/uur op de zoutvlaktes van Utah. De top lag op maar liefst 302,12 km/uur! Echte kilometers…. 6 MAG HET EEN ONSJE MINDER ZIJN? Bij carbon wielsets denk je onwillekeurig meteen aan de racerij. Niet alleen vanwege de sportieve uitstraling van deze lichtgewichten, maar simpelweg ook vanwege het feit dat ze er tot dusver nooit in velgbreedtes voor dikke customs en streetfighters waren. BST is in dat gat gesprongen en levert vanaf begin volgend jaar carbon wielsets voor customs. Eerst voor de Harley-Davidson V-Rod, kort daarna ook voor de Night- en Street-Rod en wellicht ook andere customs. Een voorwiel komt er in drie maten (van 2.15 x 21 tot 3.50 x 18) en een achterwiel in vier (van 5.50 x 18 tot 8.50 x 18). De aanschaf is zeer waarschijnlijk wel een behoorlijke rib uit je lijf, want voor een setje carbon moet je rekenen op een bedrag tussen de € 4000,- en € 5000,-. Info: www.petromark.nl of 0251-211 397. 7 KLEURUITBREIDING INTRUDER M1800R Suzuki breidt de kleurkeuze voor haar machtige high-tech Intruder M1800R uit. Naast het vertrouwde en veilige zwart kun je vanaf oktober ook kiezen voor zogeheten Pearl Glass White en Candy Sonoma Red, wit en rood dus. Verder heeft Suzuki ook de kritiek op het hoge plasticgehalte van haar powercruiser ter harte genomen, want het 2007-model is voorzien van veel hoogwaardige metalen afdekkappen. 8 RVS PIJPEN VOOR ST1100 Het Engelse Motad heeft een set RVS uitlaatdempers voor de Honda ST1100 Pan-European ontwikkeld. Deze dempers zijn prima te combineren met de originele uitlaatbochten, maar je kan er ook een set bochten van Motad bij aanschaffen. Interessant is de garantie die Motad biedt op haar dempers: vijf jaar, ongeacht de kilometerstand. De dempers kosten € 499,- en een bochtenset met collector heb je voor hetzelfde bedrag. Info: www.mdi-online.nl of 0486-41 53 30. 9 AANGEKLEDE HONDA’S Tech-Line uit Barneveld levert veel spullen om naked en semi-naked bikes aan te kleden. Nu hebben ze ook spullen in huis om de Honda NT700V Deauville en de Honda CBF1000 te “upgraden”. Zoals met een volle onderkuip voor de CBF1000 (€ 479,-) of een mooie blokspoiler voor de Deauville (€ 299,-), die mooi aansluit op de standaardkuip. Beide producten zijn vervaardigd van de hoogwaardige kunststof Bayblend (waarvan ook alle Japanse kuipdelen gemaakt worden), hebben een TÜV-goedkeuring en zijn in de originele kleuren gespoten. De prijzen zijn inclusief BTW, spuitwerk, bevestigingset en duidelijke montagehandleiding. Levering geschied via alle motordealers in Nederland en België. Info: www.tech-line.nl of tel. 0342-42 05 00. 10 OPVALLEN MAAR Opvallen doe je absoluut met het nieuwe ’71’ retrojack van Spear. Mocht dit jack door de bonte verzameling badges nog niet genoeg in het oog springen, dan zorgt de fluorescerende belijning daar wel voor. Alhoewel de ontwerpers ongetwijfeld erg druk met alle logo’s zijn geweest, hebben ze ook nog aan andere belangrijke zaken gedacht, zoals CE-protectoren op de kwetsbare plekken. Verder is de ‘71’ door een Kodra-membraam wind- en waterdicht. Het jack is er in knaloranje en grijs en zwart en in de maten S t/m XXXL. Voor € 175,- trek je hem aan. Info: www.dc-import.com of 0174-29 87 58. 11 IN DE WAS MET REV’IT! REV’IT heeft een uitgebreide lijn onderhouds- en reinigingsproducten voor lederen en textiele motorkleding ontwikkeld. Het textielassortiment bestaat uit een Textile Wash (€ 9,95; 250 ml) en een Tex Spray (€ 14,95; 400 ml). De Wash reinigt waterdichte en ademende kleding en de impregnerende Spray zorgt er voor dat de kleding ook waterdicht en ademend blijft. Op leergebied is er een Cleaner & Conditioner (€ 19,95; 150 ml) met een reinigende en beschermende werking en een Leather Spray (€ 14,95; 400 ml), die bij regelmatig gebruik de waterafstotende eigenschappen van leer versterkt. Info: www.revit.eu of 0412-69 67 40. 12 KAWASAKI KLEEDT JE AAN Bij Kawasaki kleden ze je niet uit maar aan, tenminste als je een echte fan van Team Green bent. Bij alle Kawasaki dealers kun je nu de officiële teamkleding van het Kawasaki Racing Team bestellen. T-shirts, cargobroeken, korte broeken, jacks, rugzakken, stickersets; werkelijk alles wat met het MotoGP-team te maken heeft, is te krijgen. Bij de meeste items kun je desgewenst ook nog kiezen voor het ‘17’-logo van Randy de Puniet of het ‘56’-logo van Shinya Nakano. 13 TERUG VAN WEGGEWEEST BILSTEIN-SCHOKBREKERS De oudere motorrijders en crossers onder ons kennen de naam vast nog wel: Bilstein schokbrekers. De laatste decennia was het Duitse schokbrekermerk vooral actief in de sportieve autowereld, maar na 34 jaar houdt Christoph Specht van het traditierijke Duitse merk het voor gezien en is het bedrijf in andere handen over gegaan. Het bedrijf heet nu Thyssen-Krupp Bilstein Tuning GmbH en is gevestigd in Ennepetal. Bovendien gaat men ook voor motorfietsen weer volop schokbrekers produceren. Het merk specialiseert zich vooral in klassieke schokbrekers met verchroomde veren. Info: www.Bilstein-Motorrad.de 14
HARLEY-TRIKE VAN EML Na de Bermuda en de Martinique trikes, op basis van respectievelijk de Honda GL1500 en GL1800 GoldWing heeft het Needse bedrijf W-Tec/EML nu voor de eerste keer een trike ontwikkeld op basis van een Harley-Davidson. De achterpartij van de H-D werd stevig onder handen genomen en voorzien van twee vette 225/70R17-achterbanden op een spoorbreedte van 1,02 meter en een aangepaste carrosserie. De nieuwe trike krijgt de naam Manhattan mee. In principe is de ombouw geschikt voor alle H-D Touring-modellen, inclusief de Road King. Bij de Manhattan worden het H-D voorwiel en voorvork gewoon gebruikt, maar is door een aangepaste wielophanging de naloop wel een stuk kleiner geworden, waardoor het sturen niet veel kracht kost. Info: www.emlsidecar.com of tel: 0545-29 21 54. 15 HARLEY OOK MET ABS-REMMEN Cynici zullen zeggen dat ABS-remmen op een Harley-Davidson hetzelfde zijn als duovoetsteunen op een MotoGP-racer: overbodig dus, aangezien blokkerende wielen bij het remmen nu niet direct iets is wat je associeert met Harley. Toch werkt ook de Amerikaanse fabriek hard aan een ABS-remsysteem op haar machines. Niet in de laatste plaats omdat de toekomstige Europese Euro4-eisen dat ook voorschrijven. Inmiddels heeft Harley een ABS-systeem operationeel en het wordt zelfs al uitgeleverd: de voor politiekorpsen bedoelde H-D’s kunnen af-fabriek voorzien worden van een anti-blokkeer-remsysteem. Naar alle waarschijnlijkheid worden in de loop van 2007 andere (‘civiele’) Harley’s leverbaar met ABS. 16 AKRAPOVIC ONDER R1200S Voor de R1200S-rijder die wat meer leven onder zijn derrière wil voelen heeft het Sloveense Akrapovic een nieuwe slip-on demper ontwikkeld. Deze demper (€ 1439,90) van titanium/carbon moet het koppel in het middengebied een oppepper geven en het maximum vermogen iets verhogen. Akrapovic zelf claimt ruim 117pk bij 7900 tpm. Wil je er geen gras over laten groeien, dan kun je ook kiezen voor een volledig systeem. Daarbij heb je de keuze uit RVS (Racing) of titanium (Evolution). Beide dempers leveren 6,2 pk extra rond de 5400 tpm en met de Evo-versie bespaar je ook nog eens 5,7 kilo gewicht. De RVS kost € 1880,20 en de Evolution hang je voor € 2606,10 onder je R1200S. Info: www.gpproducts.nl of 0416-66 06 63. 17 MOTORMARKT USA BOOMING BUSINESS Voor het dertiende achtereenvolgende jaar is de Amerikaanse motormarkt fors gegroeid. Werden er in 1992 278.000 motoren en scooters verkocht, in 2005 is dit aantal, volgens de Motorcycle Industry Council (MIC), opgelopen tot maar liefst 1.116.000 stuks. ‘’We weten niet precies of het aan de lage brandstofprijzen (€ 2,40 voor 3,8 liter) ligt of aan de lage verbruikscijfers waarom mensen hier massaal op de motor stappen’’, verklaart Tim Buche, president van de MIC. In de jaren zeventig lag de verkoop gemiddeld op 1,5 miljoen motoren per jaar. Dat werd in de jaren 80 gevolgd door een enorme dip, maar dat lijkt nu dus definitief verleden tijd.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-