+ Plus

Motorveiling Las Vegas

Las Vegas, de stad die bekend staat als het mekka voor de gokker, staat eind januari even in het teken van de klassieke en antieke motorfiets. Met een reden. Tijdens de veilingen van Mecum en Bonhams worden namelijk er een kleine 2.000 bijzondere motoren geveild. Waaronder ruim 200 motoren van het Zweedse motormuseum MC Collection of Stockholm.

De show die veilinghuis Mecum neerzet in het South Point Hotel & Casino is in ééb woord gigantisch. Zegge en schrijve 1.750 oude en klassieke motorfietsen wisselen in vijf dagen tijd van eigenaar. Hoofdattractie daarbij is de grote collectie uit Zweden die in een periode van vijftig jaar bijeengebracht is door Christer R. Christensson. Een ode aan de motorgeschiedenis met een keur aan bijzondere motorfietsen. Vanwege de verhuizing naar het Tidö kasteel, een van Zwedens best bewaarde paleizen in de Nederlandse renaissancestijl, moet er afscheid genomen worden van liefst 235 exemplaren. Waarom? Simpelweg omdat er in het kasteel geen ruimte voor is. Zodoende is het mogelijk de eigenaar te worden van bijzondere motoren als een Crocker Big Tank uit 1939, Hildebrand & Wolfmüller Replica uit 1894, een Indian Camelbak uit 1905, Münch 4TT Mammüt uit 1968 of de Opel Neander uit 1929.

Overigens moet er voor deze motoren wel een flink in de buidel getast worden. Neem bijvoorbeeld de Crocker Big Tank, een motor die geldt als de crème de la crème van de Amerikaanse V-twins. Bouwer Al Crocker was zelf ook dusdanig overtuigd van zijn machines dat hij aanbood iedere Crocker-rijder die verslagen was door een Harley-Davidson of Indian het aankoopbedrag terug te betalen. Veel kunnen dat er niet zijn geweest, aangezien er in totaal slechts 72 zijn gebouwd. Die schaarste maakt de machine nu uiteraard heel waardevol. De verwachting is dan ook dat de motorfiets zo’n half miljoen dollar gaat opleveren.

Met een verwacht prijskaartje van ruim 75.000 dollar is ook de Indian achtklepper Board Track Racer uit 1913 niet bepaald een koopje te noemen. Maar met dat geld kun je wel een bijzonder stukje geschiedenis in huis halen. Bij de lancering in 1911 was het namelijk de meest geavanceerde én snelste motorfiets ter wereld. De motor met het voor die tijd totaal nieuwe systeem met vier kleppen per cilinder, tikte een topsnelheid van zo’n 144 kilometer per uur aan. En dat op een motor zonder enige vorm van vering. Veel van deze racers zijn er niet gemaakt. Een ongerestaureerde motor als deze in 2019 tegenkomen compleet met originele documentatie is dan ook met recht bijzonder te noemen.

Met een verwacht prijskaartje van ruim 50.000 dollar is ook de Opel Neander niet bepaald een koopje te noemen. Daarvoor haal je echter wel een bijzonder stukje historie in huis. De motor is het geesteskind van Ernst Neumann, zoon van de beroemde landschapsschilder. Een motor die er, gezien het bouwjaar van 1929, nog verassend modern uitziet. Waar de meeste tijdgenoten van de Neander gebouwd werden met een gietijzeren frame, koos Neumann voor een aluminium en koper legering. Door deze te voorzien van een cadmium-laag was verf niet nodig. In totaal werden er zo’n 2.000 van deze Neanders gemaakt. Het overgrote deel is echter ver voor 2019 verloren gegaan.

Uit dezelfde collectie gaan er tevens drie zeldzame BMW racemotoren onder de hamer, te weten een R37, een R47 en een RS54. Allemaal in solo-uitvoering. Als we in de hoek van de racers blijven, is de DKW 250SS GP-machine uit 1938 ook het vermelden waard. Hier raceten coureurs als Piet Knijnenburg kort na de Tweede Wereldoorlog ook mee. Liever een tikkie exclusiever? Dan staat er ook nog een Velocette Roarer, waarvan er naast die in Las Vegas nog maar één ander bestaat. Meer voorkomend, maar desalniettemin niet minder bijzonder, zijn de Zündapp K800 viercilinder en NSU Bullus 501SS, die laatste is in de tijd geconstrueerd door Walter Willliam Moore, de ‘afvallige’ Norton-constructeur, die een paar jaar daarvoor de eerste Norton-racemotoren met bovenliggende nokkenassen ontworpen had. Zo is er aardig wat motorhistorie te koop over een kleine maand daar in Las Vegas! Te veel om op te noemen; kijk zelf maar eens op MECUM.com!

Hierdoor komt de veiling van Bonhams natuurlijk, met zo’n 120 motorfietsen, wel een beetje op de achtergrond te staan. Toch is het zeker de moeite waard even een kijkje te nemen bij het aanbod dat op 24 januari geveild wordt in het Rio All Suite Hotel & Casino. Op de rol staan namelijk zevenentwintig Triumph’s van voor 1975, een stuk of zestien Ducati’s, waaronder twee Mike Hailwood Replica’s, een handvol Honda CB 750’s, een Laverda 750 SFC en zelfs twee Magni Guzzi’s. De hoofdattractie bij Bonhams is ongetwijfeld een speciale Vincent Black Lightning Series B in race-uitvoering, die nieuw naar Zwitserland verkocht werd en daarna in Duitsland geracet werd. De verwachte opbrengst: rond de 300.000 dollar. En …. wederom een 250cc Husqvarna crossmotor, ex Steve McQueen, waarvan ze hopen, dat die ook weer een recordbedrag opbrengt. Voor het complete aanbod zie BONHAMS.com.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-