+ Plus

Motornieuws 2010: Ducati & Moto Guzzi

Geen Honda, geen Yamaha en veel motornieuws dat al voor de opening van de beursdeuren was gelekt of officieel gepresenteerd. In die zin was de 2009-editie van de Milanese EICMA een gedevalueerde, maar met name de Italiaanse fabrikanten en ook BMW gaven de EICMA toch aanzien met een aantal nieuwe modellen en verrassende concepten. Crisis of een al dan niet op handen zijnde sluiting van de voor Guzzi-fans heilige fabrieksgrond in Mandello del Lario. Moto Guzzi liet op de EICMA weinig aan het toeval over om eens flink uit te pakken met drie opwindende conceptmodellen, die de (hopelijk) nabije toekomst van het gevleugelde merk in duidelijke lijnen schetsen. Die lijnen zijn het directe gevolg van wat toch wel een unieke bundeling van designkracht mag worden genoemd, want niemand minder dan topdesigners Miguel Galluzzi en Pierre Terblanche sloegen de handen ineen voor dit toekomstproject. Resultaat van deze bijzondere samenwerking is een drietal prototypes met een opvallend vooruitstrevend en minimalistisch design. Kenmerkend voor alle drie de concepten zijn het compacte aluminium frame, de monocoque constructie van tank, zadel en kontje en de volledig uit het zicht liggende bekabeling. De designfocus lag niet zozeer op het benadrukken van de voorhanden zijnde prestaties, maar op het laten zien van techniek, mechaniek en design in zijn meest pure vorm. Een leuk detail wat dat betreft zijn de cameraatjes boven de cilinderkoppen, die via LCD displays in het dashboard laten zien wat er achter je gebeurt. MOTO GUZZI V12 LE MANSEen illustere naam uit het Guzzi vocabulaire voor dit prototype. De V12 Le Mans is het sportiefste van de drie conceptmodellen en heeft onder andere een verstelbare bovenkuip en stuurhelften. Let ook op de gevleugelde achterspoiler en de bijzondere positionering van de achterschokbreker boven de cardanas. MOTO GUZZI V12 STRADAHet meest veelzijdige concept van het trio is deze V12 Strada, die zo op het eerste gezicht met zijn ruime zitplaatsen en een comfortabel gevormde stuur een prima partner lijkt voor stads- en forenzenverkeer of een ritje met z’n tweetjes door een lekker slingerend dijklandschap. Opvallend is de bevestiging van de duovoetsteunen aan de swingarm, wat een zwevend effect geeft. We zijn erg benieuwd hoe dat in de praktijk gaat werken. MOTO GUZZI V12 XOngecompliceerd en agressief, dat lijken de lijfkreten van deze V12 X, een naar Guzzi-begrippen heftige machine met een overduidelijke knipoog naar Ducati’s Hypermotard. MOTO GUZZI NORGE GT MET ACHT KLEPPENOok Moto Guzzi’s groottoerist, de Norge GT, krijgt in 2010 het 8-kleps blok. Dat betekent met 105 pk bij 7.500 tpm en 110 Nm bij 5.800 tpm iets meer vermogen en koppel dan voorheen, maar de Norge is ook op andere gebieden verbeterd. De voorvork heeft andere vorkveren en ook de achterschokbreker is gewijzigd voor een iets sportiever en stabieler stuurkarakter. Verder is het kuipwerk aangepast voor meer protectie tegen de elementen en zijn de luchtinlaten gemodificeerd voor meer efficiënte koeling. En ‘last but not least’: het dashboard staat in 2010 iets dichter bij de rijder en de middenbok is makkelijker te bedienen. DUCATI 1198R CORSE SEDe 848 en 1198-lijn van Ducati wordt komend seizoen leverbaar in nieuwe kleurencombinaties. Verder zijn de 1198S en R Corse zijn nu uitgerust met een aluminium tank.DUCATI HYPERMOTARD EVO SPNaast een nieuwe Hypermotard 796 (zie de test op pag. 18 in dit nummer) kreeg ook de Hypermotard 1100 een flinke update: hij weegt nu zeven kilo minder en levert 5 pk meer. De SP-versie kreeg bovendien onder meer Öhlins-vering.[Kasten an unterseite…vielleicht uber den 2 Openingsseiten uber die ganze unterseite platzieren]INTERVIEW CLAUDIO DOMENICALI, ALGEMEEN DIRECTEUR DUCATIIn MotoPlus nummer 22 stelden we de nieuwe Ducati Multistrada 1200 al uitgebreid voor. Op de EICMA in Milaan spraken we na de officiële presentatie van de nieuwe Multistrada met Ducati’s algemeen directeur Claudio Domenicali nog even kort na over de machine die alles in zich lijkt te hebben om de verrassing van 2010 te worden. ? Bent u tevreden over de nieuwe Ducati Multistrada 1200?! ‘’Ja, absoluut. We hebben op veel niveaus compleet nieuwe technieken geïntroduceerd en ik was dan ook erg gespannen of alles wel binnen het vooraf gestelde tijdspad klaar zou zijn. Maar het is gelukt. Komend voorjaar staat de nieuwe Multistrada bij de dealers en daar moet ik mijn ontwikkeling- en testafdeling een groot compliment voor maken.’’? De huidige Multistrada 1100 is niet erg succesvol geweest met tegenvallende verkoopcijfers. Op welk gebied moet de nieuwe het beter gaan doen?! ‘’De nieuwe 1200 heeft, afgezien van de typeaanduiding, helemaal niets gemeen met het oude model. En wees eens eerlijk: wat voor een andere naam hadden we moeten bedenken voor een motor die zo veelzijdig is als de nieuwe Multistrada?. Alles is anders. Dat begint al met het veel sterkere vierkleps Testastretta Evoluzione blok. Maar ook het rijwielgedeelte met de enkelzijdige swingarm en het optionele ABS op de standaard versie zijn noviteiten. En het design is natuurlijk ook volledig nieuw.’’? Het Testastretta Evoluzione blok is in basis een puur sportief blok. Op welke wijze is het getemd voor gebruik in een veel meer toeristisch gebruik geënte machine als de Multistrada 1200?! ‘’Met de nieuwe Multistrada kun je inderdaad probleemloos lange toerritten maken, maar ook heel sportief rijden. Dit kun je met recht Ducati’s SUV noemen. Ik denk echt dat deze 1200 een van de snelste machines op bochtige secundaire wegen gaat worden. Daarvoor heb je een krachtig blok als dat van onze 1198 superbike nodig. Dat blok hebben we een beetje getemd en wat meer op koppel afgestemd. Maar de grootste vooruitgang is het ride-by-wire systeem, dat we in samenwerking met Mitsubishi hebben ontwikkeld. Daarnaast kun je de Multistrada door de vier verschillende injectiemappings Urban, Sport, Enduro en Tour ook zelf temmen.’’? Het drooggewicht van de Multistrada is voor een machine in deze klasse opvallend laag. Was dat een belangrijk ontwikkelingsdoel?! ‘’Ons streven altijd is om de lichtste machine in een bepaalde klasse neer te zetten. Het was met de nieuwe Multistrada de bedoeling om volgetankt met twintig liter benzine ruim onder de 220 kilo te blijven en dat is gelukt. Een record eigenlijk, gezien het enorme potentieel van de machine.’’? En dan het niet te vermijden onderwerp in dit gesprek: de BMW R1200GS. Denkt u dat de Multistrada tegen de GS is opgewassen? ! ‘’Ik ben van mening dat er naast de BMW GS nog plaats genoeg op de markt is. In de auto-industrie zijn een Range Rover en een Porsche Cayenne bijvoorbeeld twee goede voorbeelden van totaal verschillende SUV-concepten. Beide hebben bestaansrecht. Wij als Ducati kunnen en willen ook geen tweede GS maken.’’[Bild mit Domenicali dazu]+[Bild: MRD 24/2009 Seite 25 unten]Claudio Domenicali, hier bij een afgeplakt prototype van de nieuwe Multistrada, bemoeide zich hoogstpersoonlijk met de testwerkzaamheden van Ducati’s nieuwe alleskunner.

Lees meer over

BMW Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-