+ Plus

Motornieuws 2009: Kawasaki

Naast Suzuki heeft ook Kawasaki al een deel van het 2009-nieuws bekendgemaakt. Zoals verwacht zetten de Japanners komend jaar een vernieuwde ZX-6R op de wielen en ook de ER-6n en ‘f’ kregen een eerste update voorgeschoteld. Helemaal nieuw zijn de KLX250 en de VN1700 cruiserlijn.Er zijn maar weinig zekerheden in het leven en een daarvan is – hoe vervelend ook – dat je vroeg of laat een keer het loodje legt. Een ander zekerheidje, althans in het doorgaans tumultueuze leven van een Japanse supersport, is de tweejaarlijkse opfrisbeurt. In die beste traditie is het dit jaar weer de beurt aan Kawasaki’s supersportwapen, ZX-6R. Helaas zijn de Japanners nog erg terughoudend met hun informatie over deze doorontwikkeling van het 2007-model, want veel meer dan het tamelijk nietszeggende ‘licht en stabiel stuurgedrag’, ‘beheersing bij het ingaan van bochten’ en ‘lager gewicht’ wordt er niet vrijgegeven. Maar er zijn uiteraard meer wegen die naar Rome leiden. In het informele circuit reppen de ZX-6R-roddels inderdaad ook over dat lagere gewicht en meer concreet over maar liefst tien hele kilo’s, waarmee de R droog nog slechts 157 kg op de schaal zou zetten. Die forse gewichtsbesparing is onder andere het gevolg van een waslijst aan interne fijnslijperij, waarmee tegelijkertijd ook de prestatiecurve in het lage en midden toerengebied wat werd opgekrikt en de verbranding geoptimaliseerd. Het topvermogen blijft nog even gissen, maar dat zal waarschijnlijk niet veel verschillen van het huidige aantal pk’s. De uitlaatdemper van de nieuwe ZX-6R is weer terug op de plek die gewichtstechnisch het meest voor de hand ligt: laag. Niet te zien, maar naar verwachting wel present zijn een slipper clutch, een cassette zesbak en een vernieuwd ram-air systeem. Ook het frame is geoptimaliseerd met een verbeterde stijfheidsbalans en uiteraard passeert eveneens het toverwoord ‘massacentralisatie’ de revue. De swingarm is wat forser uitgevoerd, maar de achtervering is ongewijzigd gebleven. Voor vinden we een nieuwe, volledig instelbare 41 mm upside-down voorvork van Showa, waarmee de instuurkracht een belangrijk stukje moet worden gereduceerd. Nieuw is ook een Öhlins stuurdemper. Volop beweging is er aan de onderkant van Kawasaki’s modelgamma, waar de ER-6n en ‘f’ hun eerste update hebben gekregen. Blijkbaar kleefde er iets te veel een ‘instap-imago’ aan de beide paralleltwins, want opvallend is het meer agressieve en volwassen voorkomen van het ER-duo. Het lijnenspel loopt verder naar voren door, terwijl de benzinetank een stuk forser is geworden. De stroomlijn van de ‘f’’ ligt daarnaast nu veel meer in de lijn van Kawasaki’s supersport modellen. Motorisch en rijwieltechnisch lijkt er in eerste instantie niet heel veel veranderd te zijn. De 649 cc paralleltwin is in de huidige configuratie goed voor 72 pk en dat zal waarschijnlijk zo blijven. Wel is volgens de eerste informatie van Kawasaki het maximum toerental verhoogd en moet de ER door aanpassingen aan injectie en mapping soepeler lopen in het lage en midden toerengebied. Sturen deden de compacte Kawa’s al lekker licht, maar subtiele wijzigingen aan frame, swingarmen vering moeten het stuurgedrag nog scherper maken. Ook hinderlijke vibraties moeten door deze ingrepen tot een minimum worden beperkt. De Ninja 250R krijgt komend jaar gezelschap van een nieuwe kwartliter met genopte banden, de KLX250. Deze op de vroegere KLX300R enduro gebaseerde machine zal een aantrekkelijk zandpad zeker niet afslaan, maar is in eerste instantie voor de weg bedoeld. In het stalen frame hangt een vloeistofgekoelde 249 cc viertakt éénclinder met een dubbele bovenliggende nokkenassen en benzine-injectie. Verder heeft de KLX een elektrische starter, een 43 mm upside-down voorvork en volledig instelbare achterschokbreker. [Kasten]VN-OFFENSIEFKomend jaar vult Kawasaki het gat tussen de VN900 en de VN2000 met een compleet nieuwe lijn VN1700’s. Deze serie dikke V-twins, feitelijk de opvolgers van de VN1600, vertoont motorisch veel overeenkomsten met de VN2000, maar de onderliggende nokkenas van deze gigant is op de 1700 vervangen door een enkele bovenliggende nokkenas per cilinder. Koppel en vermogen liggen uiteraard een stukje boven dat van de vroegere VN1600 en helemaal nieuw zijn een ride-by-wire systeem (jawel op een cruiser!), een zesversnellingsbak met overdrive en riemaandrijving, net als op de VN900 en VN2000. De VN1700 komt in drie uitvoeringen op de markt. De Classic is de meest elementaire uitvoering, zonder al te veel poespas. Een treetje hoger staat de Classic Tourer met grote ruit, zijkoffers, cruise control, treeplanken en een rugsteun voor de passagier. Helemaal bovenaan de VN1700-voedselketen staat de imposante Voyager, een compleet aangeklede cruiser met een wel heel vette knipoog naar de Harley-Davidson Ultra Classic Electra Glide. Ondergedompeld in een vette Amerikaanse saus, compleet met forse stroomlijn, beenkappen, driedelige kofferset, zit alles er op en aan voor een trip richting de zon. Interessant lijkt ook het Kawasaki Advanced Coactive-braking Technology (K-ACT) op deze Voyager. Veel woorden maken de Japanners er in de summiere informatie nog niet aan vuil, maar verwacht een soort van gecombineerd remsysteem à la Honda. [Bilder bij Kasten][Links von Kasten anordnen: VN1700_Voyager_SIL]De VN1700 Voyager is volledig in Amerikaanse stijl opgetuigd.[Rechts von Kasten anordnen quasi uber einander: VN1700_Classic_BLK und VN1700_Classic_Tourer_RED]Klassieker uitgevoerd zijn de VN1700 Classic en de Classic Tourer.[Weitere Bilder][Opener gross: Ninja_ZX-6R_LIM_1]ZX-10R styling, tien kilo lichter en veel interne slijperij: de 2009 ZX-6R.[Auch Gross: ER-6n_WHT_3 und ER-6f_BLU_3 (kleiner) zusammen]De vernieuwde ER-6n oogt een stuk voller, geldt ook voor de sportieve ER-6f. [KLX250_LIM]Voor stad en land: de nieuwe KLX250.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-