+ Plus

Motornieuws 2008

Waar Suzuki al wat 2008-nieuws heeft prijsgegeven, doen de meeste andere fabrikanten er nog het zwijgen toe. Dat weerhoudt tekenaars en handige Photoshop-artiesten er niet van om de doorgaans motorlauwe zomermaanden wat op te vrolijken met prettige vooruitzichten op 2008. Van waarheidsgetrouw tot fantasierijke verkleedpartij: welkom op het zomercarnaval! Alle ogen bij Aprilia zijn natuurlijk gericht op het V4-project. Afgelopen jaar presenteerden de Italianen de 999cc V4 op de show van Milaan en momenteel wordt er druk gewerkt aan de machine, waarmee Aprilia zo goed als zeker terugkeert in het WK Superbike. Het prototype is inmiddels een aantal keer gespot, maar steeds met stroomlijndelen van de huidige RSV1000. Eerst het ‘prototipo zero’ en recentelijk de hier afgebeelde ‘prototipo 01’. Opvallend verschil tussen beide prototypes zijn de detailwijzigingen in de stroomlijn, wat er op zou kunnen duiden dat er met de warmteafvoer van het blok wordt geëxperimenteerd. Volgens de laatste geruchten zou het project wat vertraagd zijn, omdat het vermogen achter zou blijven bij verwachting. In welke jas de V4 uiteindelijk gegoten gaat worden, blijft vooralsnog dus onduidelijk. Verwacht wordt dat de nieuwe superbike, in tegenstelling tot de redelijk hoge bouw van de RSV, laag en lang wordt gehouden. Een beetje vergelijkbaar met de lijn van de Ducati Desmosedici. Mogelijk volgen komend jaar ook enkele uitbreidingen op basis van het blok van de SL750 Shiver. Er doen geruchten de ronde over een semi-sportieve fiets met een scherp gelijnde tophalf en een op Ducati’s Hypermotard geënt model. [Bilder und Underschriften][Aktion gross]RSV-stroomlijdelen rond Aprilia’s nieuwe V4. Momenteel wordt er geëxperimenteerd met de hitteafvoer van het blok. [2008_Aprilia_V4_1000]Lang, laag en recht; het vermoedelijke design van de V4 1000.[Kleiner: Aprilia SL750 Shiver Sport]Aprilia SL750 Shiver Sport[Kleiner: Aprilia Shiver Motard]Aprilia SL750 Shiver MotardCAGIVADe vorig jaar op de show van Milaan gepresenteerde Cagiva Mito 500 lijkt vooralsnog op de lange baan te worden geschoven. Maar 2008 lijkt voor Mito-fans toch nog een fantastisch jaar te gaan worden, want het heeft er alle schijn van dat er komend jaar een compleet nieuwe Mito 125 op de markt komt. Dat zou de eerste serieuze update sinds de introductie van de Mito zijn, maar tegelijkertijd ook een heel ingrijpende. Om de Euro3-norm te halen is het niet ondenkbaar dat de nieuwe Mito wordt aangedreven door een 125cc-viertakt in plaats van een snerpende 125cc-tweetakt. Het blok moet schuil gaan achter een behoorlijk gerenoveerde stroomlijn, die op de computerretouche weliswaar behoorlijk wat overeenkomsten vertoont met Ducati’s 1098, maar volgens een goed ingewijde bron zou de uiteindelijke versie juist sterk lijken op het plaatwerk van de door Ducati afgedankte 999. Er lijkt hoe dan ook een flinke link met Ducati te zijn, wat de indruk zou kunnen wekken dat er een samenwerkingsdeal met de fabriek uit Bologna is gesloten. [Bild + Unterschriften][Mito4]Cagiva Mito 4DUCATIBij Ducati lijkt nu toch echt de tijd rijp voor een nieuwe generatie Monsters. Links en rechts worden de oer-nakeds van de Italianen inmiddels voorbijgestreefd door de almaar groeiende concurrentie en aangezien de Monster-serie de afgelopen tien jaar de ‘moneymaker’ is geweest voor Ducati moet er wat gebeuren om de aansluiting te houden. Als motorvarianten worden het luchtgekoelde 1100-blok van de Multistrada en de watergekoelde krachtpatser van de 1098 genoemd. Modellen met deze blokken krijgen hoogstwaarschijnlijk ook een enkelzijdige swingarm. Het instapmodel houdt de goedkopere conventionele stalen swingarm en ook het huidige 695-blok. Over de positionering van de uitlaatdempers schijnt nog weinig duidelijkheid te zijn, maar het zou ons niet verbazen als ze er een beetje à la Hypermotard uit gaan zien. Tikje achterhaald misschien die dempers onder de kont, maar een Ducati komt er doorgaans goed mee weg. De kenmerkende ronde koplamp blijft waarschijnlijk behouden in het minimalistische design van de Monster. Een stuk lastiger voor de ontwerpers is de haast onmogelijke spagaat om de vertrouwde proporties van de Monster te bewaren en tegelijkertijd een meer ontspannen zit te creëren. Voor dat laatste moet de tank kleiner worden, maar om dat te voorkomen zouden de flanken van de tank aan de voorkant over het frame kunnen worden geschoven. Dat verlengt de tanklijn in optische zin en zorgt er aan de andere kant voor dat je een stukje dichter op het stuur zit. Zo goed als zeker ook op de lijst voor 2008 is een kleinere broer voor 1098, de 848. Deze opvolger van de 749 had eigenlijk dit jaar al op de markt moeten komen, maar door de enorme vraag naar 1098’s werd de introductie een jaar verschoven. Over broertjes gesproken: ook een kleine uitvoering van de Hypermotard op basis van het 695-blok is zeker niet ondenkbaar. [Bild + Unterschriften][Gross: Ducati new Monster]Ducati Monster[2008_Ducati_848]Ducati 848[695 Hypermotard 1]Ducati Hypermotard 695HONDABij Honda is de Fireblade weer toe aan de tweejaarlijkse update, maar die zou wel eens ingrijpender kunnen zijn dan menigeen verwacht. Alhoewel er binnen Honda in alle echelons wordt gezwegen, is de verwachting dat de Japanners hun sportieve modelpolitiek meer en meer gaan afstemmen op de wensen van de Italiaanse en Spaanse klant. De motormarkt in beide landen floreert en dat betekent dat Honda gevoelig is voor signalen van de Zuid-Europese klant, die vooral een nog sportievere Fireblade verlangt. En in dat opzicht komt er een Honda-mythe in beeld: de V4. Er doen geruchten de ronde dat Honda het een beetje beu is om onderdeel te zijn van de typisch Japanse vier-in-lijn-cultuur en met een 1000cc V4 maak je in dat geval wel een statement. Aan de andere kant is het ook zeer aannemelijk dat er nog minstens tot 2009 op een V4 moet worden gewacht en dat heeft alles te maken met een dreigende vijandelijke overname van Honda’s autotak, inmiddels een paar jaar geleden. Uit angst voor zo’n overname verzocht de concernleiding de motorafdeling terughoudend te zijn wat modelpolitiek betreft. Maar door de aanhoudend positieve resultaten is het vertrouwen teruggekeerd en is er weer meer ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe modellen. Door de investeringen die hiermee gemoeid zijn, is de winst in het afgelopen jaar ondanks een hogere omzet echter wel een stukje gedaald. Dat in ogenschouw nemend, is het – ook gezien het huidige modelprogramma en de perspectieven op korte termijn – logischer dat de 2008-Fireblade net als voorheen een lijnmotor in het vooronder heeft. Maar aan de horizon gloort toch echt de V4! Ook de komst van een verbeterde CBF600 lijkt zeker. Onlangs werd in de buurt van de Honda fabriek in Italië een prototype CBF betrapt die al in een behoorlijk definitieve vorm was gegoten. Op het eerste gezicht weinig nieuws onder de zon, maar een tweede blik leert dat er toch wel het een en ander is veranderd. Net als de huidige Hornet 600 heeft de CBF namelijk een aluminium frame en delen beide modellen hetzelfde motorblok, dat van de huidige generatie CBR600RR. Het vermogen is, onder andere door aanpassingen aan de cilinderkop, een behoorlijk stukje gekrompen en we schatten deze nieuwe CBF600 in op een pk’tje of 78, zeker ook gezien het feit dat het conventionele vier-in-twee-in-één uitlaatsysteem behouden is gebleven. Wel zal de 2008-versie onderin waarschijnlijk sterker zijn. Het nieuwe blok harmonieert in ieder geval mooi met het nieuwe frame, wat een aanzienlijke verbetering mag worden genoemd. Op het huidige model moet het blok het namelijk doen met een lelijk stalen frame dat in alle haast in elkaar gelast lijkt te zijn. Naast blok en frame lijken ook de voorremmen met de driezuiger remklauwen van het prototype-CBF gelijk aan die van de Hornet. Zelfs de ABS-sensorkrans oogt identiek. Naar verwachting presenteert Honda de vernieuwde CBF600 eind september op de motorshow van Parijs. Eveneens een zekerheidje lijkt de komst van een dikke Hornet 1000 op basis van het huidige Fireblade-blok. Verwacht wordt dat het design in grote lijnen overeenkomt met dat van de 600, maar insiders melden dat de 1000 ook qua gewicht nauwelijks zwaarder gaat zijn dan zijn kleinere broer. Dat lijkt dus een pittig beestje te gaan worden! [Bild + Unterschriften][Gross: F 600 aus MRD 16 Seite 13 holen]Betrapt: CBF600 met nieuw frame en ’07-CBR600RR-blok. [1160 neuheiten 2008]Honda CBR1000RR Fireblade[Bild Hornet 1000 aus MotoPlus Heft 11/2007 seite 8/9 oben mitte holen]Honda Hornet 1000KAWASAKIEén van de belangrijkste wapenfeiten van de Groenen voor komend jaar moet de nieuwe ZX-10R worden. Heel veel informatie is er nog niet, maar de verwachting is dat de jas van Kawa’s nieuwste kanon een stuk scherper van snit zal zijn en dat de uitlaten verhuizen van de fors bediscussieerde plek aan weerszijden van het kontje naar een lager gelegen plek. Verder mag worden aangenomen dat het vermogen nog een stukje de hoogte in klimt, alsof daar een schrijnend gebrek aan was…. Een andere noviteit bij Kawasaki zou een naked spin-off van de ZZR1400 kunnen zijn. Waarschijnlijk niet zo excentriek van lijn als Suzuki’s B-King, maar minstens wel zo sterk natuurlijk. Qua stijlelementen een mengelmoesje van de Z1000 en de ZZR misschien? Ook in ’t vat zit een Versys 1000, alhoewel de komst daarvan nog in behoorlijk dikke nevelen is gehuld. Zal waarschijnlijk voor een groot deel te maken hebben met de vraag wat er precies tussen de framebuizen moet komen: een stevig geknepen versie van het huidige ZX-10R-blok of – conceptgetrouw – een nieuwe 1000cc paralleltwin? In dat laatste geval betwijfelen we sterk of de Versys 1000 er komend jaar gaat zijn. [Bild + Unterschriften][Gross: ZX-10Rb-Guerin]Kawasaki ZX-10R[Z1400 nakside]Kawasaki Z1400[versys 1000]Kawasaki Versys 1000KTMHet grootste nieuws voor 2008 uit de KTM-koker is uiteraard de RC8 1150 Superbike, die begin november op de EICMA in Milaan eindelijk zijn opwachting gaat maken. Alhoewel de Oostenrijkers eerst dit hele project stevig op de rit willen zetten, inclusief eventuele deelname aan het WK Superbike nieuwe stijl, is het niet meer dan logisch dat er op basis van deze 1190 cc V-twin in de nabije toekomst nog meer modellen verschijnen. Eén van de concepten waar momenteel al aan gewerkt schijnt te worden, is de Venom 1190 RC8. Deze woeste semi-naked, die op zijn vroegst in 2009 op de markt moet komen, zou over veel DNA-materiaal van de RC8 superbike beschikken en doet met zijn uitgeklede uiterlijk ook sterk denken aan een fiets als de huidige 990 Super Duke. Die Super Duke wordt voorlopig niet voorzien van het nieuwe 1190 cc blok en zou in 2009 zelfs nog een nieuw 990-blok gaan krijgen. Overigens kunnen we in Milaan waarschijnlijk wel de 990-versie (dus met injectie) van de Supermoto verwachten. Genoemd voor 2009 worden verder een hardcore 1190 Adventure Dakar en een wat meer toergerichte Adventure Travel. Zonder meer interessant is de RC4 Superbike, waarover bronnen binnen KTM summier berichten en waarvan een prototype al op de Hongaarse Hungaroring is gesignaleerd. Met de typeaanduiding kun je meerdere kanten op. Een supersportieve 600cc viercilinder lijkt erg onwaarschijnlijk. Een kleine twin is een optie, maar het meest aannemelijk is een dikke supermono met de looks van de RC8 en de techniek van de dit jaar gelanceerde vierkleps LC4 690 ééncilinder. Er bestaat een kans dat deze RC4 eind september op de show van Parijs al wordt gepresenteerd, aangezien KTM naast de presentatie van drie geplande uitbreidingen op de 690-lijn ook nog twee verrassingen in petto heeft. Gepland en in meer of mindere mate bevestigd zijn de 690 Duke III, de 690 Adventure en de 690 Enduro. Over die laatste, feitelijk de opvolger van de LC4 Hard Enduro, heeft KTM al het een en ander bekend gemaakt. Zo heeft deze terreingerichte fiets injectie, een licht stalen vakwerkframe, WP-vering en een innovatieve zelfdragende benzinetank aan de achterzijde. Voorjaar 2008 kun je deze Enduro bij de dealer verwachten. [Bild + Unterschriften][2009_KTM_1190_Venom]KTM 1190 Venom[2009 KTM RC4 Supermono]KTM RC4 Supermono[690Enduro_2008_action_right]KTM 690 EnduroMV AGUSTADoor de recente verkoop van Husqvarna aan BMW lijkt MV Agusta flink meer financiële adem te krijgen wat modelontwikkeling betreft. Betrouwbare bronnen binnen de fabriek in Varese reppen over een op handen zijnde F4 600 supersport met een potente, door MV zelf ontwikkelde, 600cc vloeistofgekoelde vier-in-lijn. Ongetwijfeld blijven typische stijlkenmerken van de F4-serie, zoals de vier uitlaatpijpjes in de kont, behouden, maar niet ondenkbaar is dat neus er compleet anders uit gaat zien dan we tot nu toe van MV gewend waren. En eerlijk is eerlijk: het tamelijk brede front van de F4 begint hier en daar toch wat sleets te raken. Deze ‘nose job’ zou dan ook worden getransplanteerd naar de F4 1000 en de F4 R312. Die laatste zou naast de nieuwe jas eveneens een nieuw blok krijgen met een cilinderinhoud van 1098 cc en een beestachtig vermogen van een dikke 200 pk. De Brutale 910 wordt waarschijnlijk opgevolgd door een 1000cc-variant met het oude F4-blok en die heeft nog altijd een bepaald niet misselijke 180 pk achter de knop. Dat laatste schijnt ook de reden te zijn dat MV overweegt om weer een Brutale 750, met nieuw blok overigens, te gaan voeren. De stap naar een 180 pk sterke naked zou voor velen wel eens te heftig kunnen zijn en met een ‘tammere’ 750 heb je dan een aantrekkelijk alternatief aan boord. [Bild+Unterschriften] [MV Agusta F4 600]MV Agusta F4 600[Die Text auf die ganzer Unterseite des Dritten Spreads. Text links und dan drie Anhorige Bilder] YAMAHAYamaha houdt de gelederen dicht gesloten als het om modeljaar 2008 gaat. Een nieuwe YZF-R6 lijkt gezien de tweejaarlijkse modelcyclus zeker. Hoe de nieuwe supersport er uit gaat zien, blijft gissen. Wat meer richting de Rossi’s M1 misschien? Na de minieme update voor dit modeljaar zouden de nog immer populaire Fazer 600’s voor 2008 wel eens grondiger gerenoveerd zijn. Ongetwijfeld dat de styling opschuift naar de 1000-modellen. Wellicht wordt ook het gat tussen de MT-01 en de MT-03 gedicht met de komst van een MT-02. MT-looks gecombineerd met de paralleltwin van de TDM900?[Yamaha Bild][2007_Yamaha_FZ6]Yamaha FZ6[2007_Yamaha_FZ6S]Yamaha FZ6 Fazer[YamahaMT02]Yamaha MT-02Plaats hier uw tekst

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.