+ Plus

Motor van het jaar 2020 verkiezing

Ook dit jaar kun jij als lezer van MotoPlus weer je stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing, die we samen met zes grote Europese zusterbladen organiseren en waarin het afgelopen jaar ruim 80.000 motorrijders, waarvan 6.500 MotoPlus-lezers, hun stem uitbrachten. Inzet voor 2020? Deze hagelnieuwe Harley-Davidson Sportster Iron 1200! Ook jij maakt kans op deze Amerikaan als je snel je stem uitbrengt! Hoe je dat doet, lees je hieronder.

De laatste jaren regeerde KTM’s 1290 Super Duke GT deze vierkiezing met harde hand, maar afgelopen jaar werd de Oostenrijkse hegemonie doorbroken door de BMW R1250GS/Adventure. De BMW won ook de categorie allroad/offroad, terwijl de KTM de sterkste bleef in zijn eigen categorie, toer/sporttoer. In de acht andere categorieën werden de Ducati Panigale V4R (supersport), Triumph Bonneville Bobber Black (chopper/cruiser), Yamaha Tracer 900/GT (crossover), KTM 1290 Super Duke R (naked bikes), Kawasaki Z900RS/Cafe (modern classics), KTM 390 Duke (A2-motoren), Aprilia RS125 Replica (125 cc) en Yamaha Tmax DX (scooters) als categoriewinnaars gekozen door ruim 6.500 Nederlandse en Belgische motorrijders. Alle uitslagen van de vorige verkiezing kun je trouwens nalezen in MotoPlus 7/2019.
De kandidatenlijst voor de Motor van het Jaar 2020 vind je in beknopte vorm op de komende pagina’s: 220 motormodellen, verdeeld over tien motorcategorieën. In MotoPlus 24 brengen we trouwens een uitgebreid modeloverzicht, met beknopte technische gegevens, dat je ook mooi als naslagwerk kunt gebruiken. Maar je stem kun je natuurlijk nu al uitbrengen! Onder alle inzenders verloten we een spiksplinternieuwe Harley-Davidson Sportster Iron 1200, die onlangs op de EICMA in Milaan werd gepresenteerd!

 

Je kunt voor de Motor van het Jaar 2020-verkiezing dus kiezen uit maar liefst 220 motorfietsen. Nederlandse en ook Belgische MotoPlus-lezers kunnen hun stem uitsluitend online uitbrengen via www.best-bikes.eu/nl.  Stemmen is heel eenvoudig: in elk van de tien categorieën kies je jouw favoriete motor en daarnaast geef je aan naar welke categorie jouw persoonlijke voorkeur uitgaat. Een onafhankelijk instituut telt alle stemmen vanuit heel Europa en stelt de categoriewinnaars per land en voor Europa in totaal vast. Vorig jaar brachten maar liefst 80.000 motorrijders uit heel Europa hun stem uit, waarvan dus ruim 6.500 MotoPlus-lezers.

 

Onder alle inzenders uit Nederland én België verloot MotoPlus een spiksplinternieuwe Harley-Davidson Sportster Iron 1200. Voor de volledigheid: je dingt al mee naar deze Harley-Davidson als je het online-stemformulier volledig hebt ingevuld. Het is dus niet zo dat je alleen kans maakt op deze nieuwe motorfiets als je ook op de uiteindelijke Motor van het Jaar 2020 hebt gestemd! Het gaat echt om jouw voorkeur en dus niet om wat ‘het grote publiek’ kiest. En gezien het aantal inzenders ligt je winkans op een nieuwe motor dus rond de pakweg 1 op 6.500, dat is een heel stuk beter dan bij de Staatsloterij! Naast je persoonlijke voorkeur aan motorfietsen kun je op het online-stemformulier ook je mening kwijt over het imago van de verschillende motormerken middels een kleine enquête. De uitslag van deze Europese Motor van het Jaar Verkiezing zal in MotoPlus nummer 7, die op 3 april 2020 verschijnt, bekend worden gemaakt.
Er is een keuzelijst opgesteld van 220 motoren. Elke motor heeft zijn eigen code (een letter en drie cijfers), die je op het online-stemformulier kunt invullen. Alle ‘genomineerden’ zijn modellen zoals die in 2020 leverbaar zijn. Op de komende pagina’s staan alle modellen waarop je kunt stemmen. Aangezien het een Europese verkiezing is, is ook deze keuzelijst ‘Europa-breed’ samengesteld: in alle landen waar gestemd kan worden, wordt namelijk dezelfde lijst gehanteerd. Dat verklaart waarom je op deze keuzelijst ook een flink aanbod aan scooters en 125cc-ers aantreft. Dat zijn bij ons weliswaar geen toppers – en soms zijn ze zelfs niet eens leverbaar – maar in andere delen van Europa zijn het vaak juist gewilde machines. In een aantal gevallen zijn er ook enkele modellen samengevoegd tot één keuzenummer, met name wanneer het model in meerdere uitvoeringen of cilinderinhouden leverbaar is.

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-