+ Plus

Motor van het Jaar 2010 verkiezing

Na het tellen van 83.191 stemmen van motorrijders uit heel Europa, waarvan 3.389 van MotoPlus-lezers, blijkt de Honda VFR1200F de glorieuze winnaar van de verkiezing van Motor van het Jaar 2010!In Europa eindigde de nieuwe Honda ruim voor de BMW R1200GS en de Aprilia RSV4, maar ook in Nederland en Vlaanderen blijkt de VFR1200F veruit de favoriet van de meeste motorrijders.De fraaie overwinning van de Honda VFR1200F in de Motor van het Jaar verkiezing is een enorme opsteker voor Honda. Het blijkt dat de motorrijder het vele ontwikkelingswerk dat ’s werelds grootste motorfietsfabrikant in de nieuwe VFR-generatie heeft gestoken ook daadwerkelijk weet te waarderen. De machine scoorde duidelijk de meeste punten in de categorie Allrounders, de categorie die door de MotoPlus-lezers ook duidelijk het vaakste als favoriete klasse werd genoemd. Wat dat betreft springen onder de MotoPlus-lezers de Allrounders en de Allroads eruit, als we kijken naar de stemmen die vanuit de rest van Europa zijn uitgebracht, dan zijn het daar naast de Allrounders vooral de naked-bikes waar de meeste belangstelling naar uitgaat. Als we naar de andere klassen kijken, zien we dat de belangstelling voor pure sportmachines toch ietwat tanende is, terwijl de toermachines licht in opkomst zijn.Nadat er de afgelopen jaren een flink onderscheid zat tussen de uitkomsten van de verkiezing van de MotoPlus-lezers en van de ‘Europese motorrijder’, in 2010 zijn we het over steeds meer motoren helemaal eens. Als we naar de verschillende categorieën kijken, dan zijn zeven van de acht klassenwinnaars bijvoorbeeld hetzelfde.In de toercategorie scoort de Kawasaki 1400GTR onveranderd een topklassering. De Nederlandse Motor van het Jaar 2008 blijft het goed doen in deze poll en wordt bij MotoPlus en in heel Europa tot favoriete toermachine gekozen.Als enige klasse is er in de Supersport-categorie bij MotoPlus een andere winnaar als in Europa. Europa kiest opmerkelijk genoeg voor de Aprilia RSV4 (in 2009 Motor van het jaar in Nederland, nu tweede), terwijl de MotoPlus-lezer met ruime meerderheid van stemmen kiest voor de nieuwe BMW S1000RR, de machine die in Europa dus tweede werd. Ondanks deze plaatswissel zijn we het weer helemaal eens over de nummers drie en vier in deze Supersportklasse: de Yamaha R1 en de Ducati 1198/S.Met de Supersportklasse als enige klasse met een verschillende winnaar, zijn de keuzes in de overige zes categorieën eenduidig. Bij de Choppers/Cruisers gaat de meeste belangstelling uit naar de Triumph Rocker III Roadster, met in beide gevallen twee Harley’s op de plaatsen twee en drie: de V-Rod Muscle en de Fat Boy.Bij de uitgebreide categorie Allroads/offroads en Supermoto’s is de nummer 1 positie van de BMW R1200GS onaantastbaar. Dit Europese (verkoop)succesnummer doet het Europabreed – dus ook in onze lage landen – heel erg goed en scoort een stevige eerste plaats telkens voor de Ducati 796 Hypermotard en de KTM 990 Supermoto.Bij de Allrounders is de Honda VFR1200F de afgemeten winnaar, zowel in Europa als bij MotoPlus. Hij weet daarbij zelfs zoveel stemmen te vergaren, dat hij ook overall de winnaar wordt. In beide gevallen wordt de Ducati Multistrada 1200 tweede, met inderdaad als opmerking dat deze Multistrada in feite ook in de Allroad-categorie gepast zou hebben. Bij het uitschrijven van deze verkiezingen was er eigenlijk nog te weinig bekend van de Multistrada, die pas op de Eicma in Milaan werd voorgesteld, zodat hij qua klasse-indeling bijna automatisch de plek overnam van de oude Multistrada. Tja, soms zijn de scheidslijnen tussen de diverse categorieën heel erg dun. Voor het puntenklassement zou deze verschuiving – gelukkig – ook geen gevolgen hebben: het enige verschil zou zijn dat de Multistrada onder de MotoPlus-lezers in de Allroad-klasse net precies voor de R1200GS zou zijn geëindigd.Bij de naked-bikes werd de Ducati Streetfighter de grote winnaar. Bij MotoPlus eindigt hij net voor de Kawasaki Z1000 en de Triumph Speed Triple, in Europa eindigen de Yamaha V-Max en de opnieuw de Kawasaki Z1000 als twee en drie, met de Honda CB1000 in beide gevallen als vierde.Naar de 125 cc en naar de scooters gaan zowel bij MotoPlus als Europees gezien de minste belangstelling uit. Maar om de Motor van het Jaar-verkiezing compleet te maken, vragen we toch ook om een voorkeur in deze categorieën. En bij de 125 cc zijn de Aprilia RS125 en de Yamaha YZF-R125 veruit favoriet, deze machines worden zowel in Europa als onder de MotoPlus-lezers eerste en tweede. En ook bij de scooters is er eenduidigheid voor wat de winnaar betreft: de Yamaha T-Max is met grote afstand de meest populaire motorscooter, voor de Piaggio MP3, de Vespa GTS300 en de Suzuki Burgman 650.Maar de enige echte winnaar in deze verkiezingen is natuurlijk de Honda VFR1200F. En niet te vergeten MotoPlus-lezer Stef Delver uit Akersloot. Hij vulde namelijk eind 2009 een stemkaart uit MotoPlus in en zijn naam werd door de computer aangewezen uit alle 3.389 stemmers. Daarmee is Stef dus de gelukkige winnaar geworden van een spiksplinternieuwe Yamaha XT660Z Ténéré. Niet gewonnen? Jammer, maar weet dat elke stem telt in deze internationale verkiezing. En eind dit jaar komt er weer een kans![[kasten gewinner, mit 1 Bild dazu, kommt mittwoch]]STEF DELVER WINT YAMAHA XT660Z TÉNÉRÉ!“Nee, dat meen je niet,” aldus een verbouwereerde Stef Delver, als we hem ’s avonds thuis bellen met mededeling dat hij de winnaar is geworden van een spiksplinternieuwe Yamaha XTZ660 Ténéré. “Ik geloof het niet, wat een heerlijk nieuws zeg!”De 44-jarige Stef Delver werkt bij een technische groothandel op de verkoop-binnendienst en rijdt al vrij lang motor. Tegenwoordig doet hij dat op een Honda Transalp uit 2002. “Ik heb in het verleden best veel motor gereden. Jarenlang was de motor zelfs mijn enige vervoermiddel en reed ik zomer en winter door. Maar op den duur bleek een auto toch prettiger. Nog niet eens zo vanwege het weer, maar meer omdat je als motorrijder altijd zo goed op moet letten tijdens het rijden en het daardoor toch behoorlijk inspannend is. Je moet op de motor altijd alert zijn, met name in de winter, want dan houden de overige weggebruikers al helemaal geen rekening met motorrijders. In de auto kun je gewoon iets relaxter rijden, vind ik. En sinds ik dus ook een auto heb, is de motor alleen nog maar voor recreatief gebruik. Vooral als het mooi weer is, mag ik nog steeds heel graag met de motor gaan. Afgelopen jaar kwam er door allerlei omstandigheden niet zoveel van het motorrijden en heb ik denk ik maar 2.000 km gereden, maar zo’n nieuwe Yamaha Ténéré zal daar wel verandering in brengen. Wat lijkt me dat geweldig om daar mee op pad te gaan. Ik weet nog dat ik er afgelopen jaar op de Motorbeurs nog een hele poos bij zo’n schitterende blauwe heb staan kijken. Je kon mij geen groter plezier doen!”

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...