+ Plus

MotoGP voorbeschouwing 2013

De laatste test voor aanvang van het Grand Prix-seizoen draaide uit op een Yamaha-feestje. Wereldkampioen Jorge Lorenzo zette op de natte openingsdag de snelste tijd, een dag later dook teamgenoot Valentino Rossi daar ruim onder en tijdens de afsluitende training klokte Tech3/Yamaha-man Cal Crutchlow de beste tijd van de test. Dani Pedrosa liet de laatste dag schieten. Voorafgaand aan de generale repetitie in Jerez testten de Honda-rijders Dani Pedrosa, Marc Marquez en Stefan Bradl samen met Jorge Lorenzo en Valentino Rossi op het nieuwe Circuit of The Americas in Austin, Texas. De door Hermann Tilke ontworpen 5,5 kilometer lange baan werd na drie dagen testen al aangemerkt als ‘een Honda-circuit’, vanwege de korte knikken – waarin de Honda zich prettiger voelt dan de Yamaha – en de betere acceleratie en topsnelheid (handig op het 1200 meter lange rechte stuk) van de RC213V. In Jerez was het toch een ander verhaal. Het Yamaha-duo hield de test in Austin vroegtijdig voor gezien, maar kwam sterk terug in Jerez. De driedaagse test werd gekenmerkt door wisselvallig weer en toen het asfalt het laatste anderhalve uurtje op de afsluitende maandag droog was, ontwikkelde zich een quasi-kwalificatiesessie waarin uiteindelijk nog veertien van de toen rijdende 22 coureurs hun tijd verbeterden. Tot die groep behoorde Jorge Lorenzo niet – en toch liet de titelhouder de beste indruk achter. Terwijl veel rijders korte runs maakten, voltooide Lorenzo als enige een racesimulatie van 22 ronden, vijf minder dan de GP-afstand in Jerez. Tussen zijn snelste en langzaamste ronde zat slechts 0,7 seconde. “Het was belangrijk dat het droog werd, want daardoor kon ik nog een racesimulatie doen en die pakte goed uit voor ons”, vond Lorenzo dan ook. “We moeten nu beginnen met wat we hier hadden en kijken of we halverwege het seizoen nog nieuwe spullen krijgen. Ik zou graag meer topsnelheid en acceleratie hebben. Dat is ons zwakste punt. We moeten de stabiliteit bij het accelereren verbeteren.” Een dag eerder had teammaat Rossi, langzaamste van de vijf rijders in Austin, definitief laten zien dat er terdege rekening met hem moet worden gehouden in 2013. De Italiaan oogde zeer tevreden na de snelste tijd op dag 2. “Het is niet belangrijk en toch ook weer wel”, was Rossi cryptisch. “Vooral omdat we de setting iets aangepast hebben voor mijn stijl. Het gevoel was goed en ik was sneller dan met de andere machine en ook met oude banden. De pace was goed, ook met oude banden. Met de nieuwe band zette ik toen de snelste tijd.” Op de laatste dag was alleen Cal Crutchlow 0,224 seconde sneller dan Rossi die ook nog een nieuw chassis testte. “Dat voelde goed. Ik was competitief en de tijden met oude banden waren ook weer goed. Ik denk wel dat ik het seizoen begin met het ‘oude’ frame en dat ik dan verderop het nieuwe nog eens ga proberen. Ik denk dat ik wel competitief kan zijn in Qatar, maar mijn favoriete circuit is het niet. Jerez (waar Rossi in totaal acht keer won, FW) ligt me beter.” Rossi hamerde er ondanks de progressie op dat hij bij het ingaan van bochten nog niet snel genoeg is en dat hij de achterrem te veel gebruikt. Crutchlow vertrok als snelste man uit Jerez. Geen reden echter voor de Brit om al te uitbundig richting Qatar te trekken. De wetenschap dat hij waarschijnlijk de eerste vier GP’s geen nieuwe spullen hoeft te verwachten zou daar wel eens mede reden voor kunnen zijn. “De tijden waren oké en constant. Daar ben ik wel tevreden over en ik voel me goed”, aldus Crutchlow. “We hebben maar zo’n zeventig droge ronden gereden. Jammer, maar dat we dan nu al zo hard rijden, is goed. Iedereen zit in hetzelfde schuitje. Deze test was in ieder geval positief op het oude materiaal. Ik denk wel dat het hele Honda-pakket beter is dan het onze.” Misschien dacht Dani Pedrosa dat ook wel. Hij besloot de laatste dag te laten schieten en liet weten niets meer te hebben om te testen. Bovendien kampte Pedrosa net als tijdens de test in Austin met een wat onwillige nek. Pedrosa was niet de enige die de laatste dag niet in actie kwam. Alvaro Bautista crashte op de tweede dag. Bij de val verdraaide hij een knie en brak twee vingers. Ook de worstelende Ben Spies – slechts achttiende op 2,191 seconde van Crutchlow- liet de Pramac/Ducati in de pitbox staan. Zijn schouder kon andermaal drie dagen niet aan op de Desmosedici. Marc Marquez was minder indrukwekkend dan tijdens eerdere voorstellingen in Sepang en Austin. Te nerveus, te veel nog rijdend als op een Moto2-machine, gaf Marquez als redenen. Daarnaast moest Marquez wennen aan het krappere en minder snelle Jerez; een verschil met circuits als Sepang en Austin. Marquez reed op de laatste dag nog 0,6 seconde van zijn snelste tijd af en klasseerde zich als zesde – achter Stefan Bradl, die zonder letsel op twee opeenvolgende dagen ten val kwam. Ook Andrea Iannone – verrassend goed op Jerez – en Randy de Puniet smakten op de tweede dag tegen de vlakte. Iannone schreef een Ducati af, De Puniet een pak. Met ernstige schaafwonden op rug en arm stapte hij de laatste dag nog wel op zijn Aspar/ART en scherpte zijn tijd iets aan. De Fransman was met een twaalfde tijd – net achter Ducati-testrijder Michele Pirro en voor Tech3/Yamaha-nieuweling Bradley Smith – de beste CRT-coureur. Andrea Dovizioso manifesteerde zich in Jerez als snelste Ducati-rijder. Teamgenoot Nicky Hayden memoreerde het nog niet uitgebannen overstuur bij ingaan en uitkomen van bochten, maar Dovizioso’s tijd, gezet op de tweede dag, was slechts 0,8 seconde langzamer dan Crutchlow. “Ik ben blij en verrast dat het gat hier niet groter was”, meldde Dovizioso. “Met de nieuwe banden is de grip goed en dan kunnen we snelle ronden rijden. Jammer genoeg hebben we geen racesimulatie kunnen doen en daarom weten we niet wat we in Qatar kunnen verwachten.” Uitslagen test Jerez: 1. Cal Crutchlow, Yamaha, 1.39,511; 2. Valentino Rossi, Yamaha, 1.39,525; 3. Jorge Lorenzo, Yamaha, 1.39,40; 4. Dani Pedrosa, Honda, 1.39,630; 5. Stefan Bradl, Honda, 1.39,975; 6. Marc Marquez, Honda, 1.40,130; 7. Andrea Dovizioso, Ducati, 1.40,322; 8. Andrea Iannone, Ducati, 1.40,331; 9. Nicky Hayden, Ducati, 1.40,370; 10. Alvaro Bautista, Honda, 1.40,686; 11. Michele Pirro, Ducati, 1.40,881; 12. Randy de Puniet, ART, 1.40,971; 13. Bradley Smith, Yamaha, 1.41,134; 14. Aleix Espargaro, ART, 1.41,218; 15. Hector Barbera, FTR/Kawasaki, 1.41,376. Pole 2012: Jorge Lorenzo, 1.39,532; ronderecord (2010) Pedrosa, 1.39,731 bijschriften Opener Filename: 443772.jpg – gemaild door G&G om 11.04 in redactie@motoplus.nl Het Yamaha-fabrieksduo Jorge Lorenzo en Valentino Rossi, voor het eerst in de officiële 2013-kleuren, kon tevreden vertrekken uit Jerez met een derde en tweede tijd Filename: 443760.jpg – gemaild door G&G om 11.04 in redactie@motoplus.nl Cal Crutchlow nam teammaat Bradley Smith op sleeptouw. Crutchlow reed op de ‘oude’ Yamaha M1 de snelste tijd van de test. Filename: 442961.jpg – gemaild door G&G om 16.25 in sport@motoplus.nl Dani Pedrosa en Alvaro Bautista kwamen de laatste dag niet in actie. Pedrosa had niets meer om te testen en Bautista blesseerde zich bij een val op dag 2. Filename: 443638.jpg – gemaild door G&G om 11.05 in redactie@motoplus.nl Andrea Dovizioso was tevreden met zijn zevende tijd in Jerez. Hij testte onder meer een nieuwe stroomlijn – voorzien van een te klein ruitje, vond de coureur. (reserve) Filename: 443377.jpg Image Description: Marquez, Jerez MotoGP tests, March 2013 gemaild door G&G om 16.25 in sport@motoplus.nl Marc Marquez was ‘slechts’ zesde in Jerez. De rookie moest met de RC123V wennen aan het kortere en krappere Jerez.

Lees meer over

Ducati Honda Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-